Lacrimosa ‎– Testimonium

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Lacrimosa ‎– Testimonium

Inläggav Bill50x » 2017-08-26 15:03

Det var Lacrimosa som fick mig att börja tro på musiken igen. Då, i början/mitten av 80-talet hade allt mitt intresse torkat ihop, försökte tom med att prenumerera på Mr Music för att få lite ny musik hemma. I slutet av 80-talet var det dags för nästa stora tavla, köpte ny tuner med fler snabbval för att kunna ta del av de kommersiella radiokanalerna som då dök upp. Snacka om lurad, någon ny musik kom inte på fråga. Men så hittade jag, i mitten av 90-talet, musik att ladda ner på nätet, då låg låtarna en och en, uppdelade i små delar, upplagda som meddelanden på news-grupper. Med ett 28.8-modem tog det en evig tid att ladda ner en låt och dessutom var man tvungen att foga ihop delarna till en enhet.

Men då, då upptäckte jag Lacrimosa under rubriken Gotisk Rock. Något jag aldrig hört talas om tidigare. Jag drog en lättnadens suck, det fanns alltså bra musik fortfarande!

Jag tycker fortfarande att Lacrimosa var bättre på den tiden än idag, men de är goda nog för att lyssna på. Senaste albumet finns tyvärr inte ännu på Spotify, men lyssna på dessa så får ni ett begrepp om hur de låter...
https://open.spotify.com/track/6qmqNKB6PTUzwh9GB7sLfU
https://open.spotify.com/track/3edtehMxSHjhJN9YPXf8ix

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2017-08-27 04:12, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Lacrimosa ‎– Testimonium

Inläggav BosseS » 2017-08-26 18:36

Lyssnar....

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Lacrimosa ‎– Testimonium

Inläggav BosseS » 2017-08-26 19:42

Hur ska man då beskriva detta? Är det "bra"? Ja, jag fortsätter med "Echoes" efter "Elodia" för även om det stundtals låter banalt och billigt så ger den en eftersmak, tillräckligt för att söka vidare. Ich verlasse Heut Dein Hertz är ett bra exempel på detta. Söka "ny" musik är spännande, det finns så mycket "out there" som man inte känner till. Echoes börjar bra med "Kyrie", det håller inte riktigt men ger impulser att söka vidare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lacrimosa ‎– Testimonium

Inläggav Bill50x » 2017-08-27 04:14

BosseS skrev:Hur ska man då beskriva detta? Är det "bra"? Ja, jag fortsätter med "Echoes" efter "Elodia" för även om det stundtals låter banalt och billigt så ger den en eftersmak, tillräckligt för att söka vidare. Ich verlasse Heut Dein Hertz är ett bra exempel på detta. Söka "ny" musik är spännande, det finns så mycket "out there" som man inte känner till. Echoes börjar bra med "Kyrie", det håller inte riktigt men ger impulser att söka vidare.

Jag kan hålla med att Lacrimosa stundtals är lite ojämna, men visst är de bra? En härlig blandning av rock, klassiskt och ja... vad...?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Lacrimosa ‎– Testimonium

Inläggav BosseS » 2017-08-31 17:36

Ja, de är roliga, det finns engagemang och de är flitiga med utgivningar. Det finns säkert de som har åsikter om kvalitén på musiken, men det svänger och de kommer med säkerhet att spelas igen på min stereo. Fick ihop en skaplig lista.
https://open.spotify.com/user/111621890 ... s4rJqq1Cu8


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster