Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Det är bara att flippa runt lite på Spotify så hittar man oljud. Här är några:
Schmutzfabrik - Die Krupps
Bill50x skrev:Svante skrev:Det är bara att flippa runt lite på Spotify så hittar man oljud. Här är några:
Schmutzfabrik - Die Krupps
Men den ska ju låta så
Bill50x skrev:Svante skrev:Det är bara att flippa runt lite på Spotify så hittar man oljud. Här är några:
Schmutzfabrik - Die Krupps
Men den ska ju låta så
Svante skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:Det är bara att flippa runt lite på Spotify så hittar man oljud. Här är några:
Schmutzfabrik - Die Krupps
Men den ska ju låta så
Ja, kanske det. Men nu efterfrågades album som låter skit. Det där var ett.
PerStromgren skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Men den ska ju låta så
Ja, kanske det. Men nu efterfrågades album som låter skit. Det där var ett.
Jojo. Men i så fall har vi en hel hoper album som låter skit: dansband, Håkan Hellström, C&W, operett, etc!
JB skrev:Red Hot Chili Peppers - Californication är väl det första albumet som Rick Rubin totalslaktade med extremt mycket peakdist och all energi i mellanregistret:
https://open.spotify.com/album/0fLhefnjlIV3pGNF9Wo8CD?si=GiLxX0pKSQKjijbc3tXuQQ
Tydligen mixade han även två år senare System Of A Down - Toxicity som faktiskt låter helt okej, men sedan fick han återfall när han mixade deras Mezmerize och Hypnotize album några år senare:
https://open.spotify.com/album/0cn6MHyx4YuZauaB7Pb66o?si=aKJS_RmQRU2AvR3jmkArZA
https://open.spotify.com/album/3QxX3NbWyLlLG6lP1xveL3?si=et7xHR8VSK6cgrhTBmaX9g
Dom låter inte lika burkigt som Californication men peakdistar rätt hårt... och trummorna hamnar i bakgrunden när ljudet blir för intensivt och frågar snällt varför dom inte fick plats i mixen =/
BORIS skrev:JB skrev:Red Hot Chili Peppers - Californication är väl det första albumet som Rick Rubin totalslaktade med extremt mycket peakdist och all energi i mellanregistret:
https://open.spotify.com/album/0fLhefnjlIV3pGNF9Wo8CD?si=GiLxX0pKSQKjijbc3tXuQQ
Tydligen mixade han även två år senare System Of A Down - Toxicity som faktiskt låter helt okej, men sedan fick han återfall när han mixade deras Mezmerize och Hypnotize album några år senare:
https://open.spotify.com/album/0cn6MHyx4YuZauaB7Pb66o?si=aKJS_RmQRU2AvR3jmkArZA
https://open.spotify.com/album/3QxX3NbWyLlLG6lP1xveL3?si=et7xHR8VSK6cgrhTBmaX9g
Dom låter inte lika burkigt som Californication men peakdistar rätt hårt... och trummorna hamnar i bakgrunden när ljudet blir för intensivt och frågar snällt varför dom inte fick plats i mixen =/
Gemensamt för samtliga (Californication, Mezmerize/Hypnotize) är också att Vlado Meller mastrat vilket med hyfsat stor sannolikhet inte varit en fördel i något avfallen.
bassman skrev:Eurythmics Revenge, en skitbra platta som är outhärdlig att lyssna på. Revenge lider av hårt komprimerad 80-talsproduktion av det jobbiga slaget. I bilen funkar det ok men hemma blir det bara för skränigt.
Synd på så rar ärta
Max_Headroom skrev:U2 - The Joshua Tree låter apa.
Sedan har jag en hoper andra stinkare också, men då rör det sig ofta om små skumma band som spelat in på en rull-8 eller nåt hemma i någons vardagsrum, typ. U2 spelade in i en (eller flera) svindyr studio.
Så har jag en med Tomoyasu Hotei också. Ospelbar, men jag har provat att mastra om en låt och det går att få det vettigt, men det är så mycket jobb att jag skiter i det. Jag har glömt vad albumet heter. Synd, för han är bra annars.
Så har vi Rodrigo y Gabriela. Köpte den efter att ha läst att skivan används som demo för just dynamik på en HiFi-mässa. Jag borde förståss veta bättre, men en koll på youtube gav för handen att detta var OK. Det var det inte. Skvan har ingen dynamik. Ingen alls. Noll. Precis allt låter lika starkt. Oavsett vilka musikaliska händelser som sker så är dom utstyrda till maxnivå. Det klipper dock inte. Men låter hemskt. Och detta är alltså vad HiFi-folk tror är bra dynamik....
Dartman skrev:Max_Headroom skrev:U2 - The Joshua Tree låter apa.
Sedan har jag en hoper andra stinkare också, men då rör det sig ofta om små skumma band som spelat in på en rull-8 eller nåt hemma i någons vardagsrum, typ. U2 spelade in i en (eller flera) svindyr studio.
Så har jag en med Tomoyasu Hotei också. Ospelbar, men jag har provat att mastra om en låt och det går att få det vettigt, men det är så mycket jobb att jag skiter i det. Jag har glömt vad albumet heter. Synd, för han är bra annars.
Så har vi Rodrigo y Gabriela. Köpte den efter att ha läst att skivan används som demo för just dynamik på en HiFi-mässa. Jag borde förståss veta bättre, men en koll på youtube gav för handen att detta var OK. Det var det inte. Skvan har ingen dynamik. Ingen alls. Noll. Precis allt låter lika starkt. Oavsett vilka musikaliska händelser som sker så är dom utstyrda till maxnivå. Det klipper dock inte. Men låter hemskt. Och detta är alltså vad HiFi-folk tror är bra dynamik....
Vilken med R&G?
/Jonas
Morello skrev:bassman skrev:Eurythmics Revenge, en skitbra platta som är outhärdlig att lyssna på. Revenge lider av hårt komprimerad 80-talsproduktion av det jobbiga slaget. I bilen funkar det ok men hemma blir det bara för skränigt.
Synd på så rar ärta
Lyssnar i skrivande stund på sagda album (RCA PD 71050).
Jag tror du blandar ihop 80-talsklang (betonat övre mellanregister samt klen bas) med kompression.
Den är förvisso inte superdynamisk, men ohyggligt mycket mer dynamsikt än det som kom att produceras efter cirka 1990.
ChristianAndersson skrev:JB skrev:Red Hot Chili Peppers - Californication är väl det första albumet som Rick Rubin totalslaktade med extremt mycket peakdist och all energi i mellanregistret:
Max_Headroom skrev:U2 - The Joshua Tree låter apa.
Max_Headroom skrev:U2 - The Joshua Tree låter apa.
....
darkg skrev:Det finns nåt galet ljud-dåligt med Alphaville på Spotify; . Hittade:[ Spotify ][ SWP ]
Nån måtte ha glömt att de redan hade dubbla flangers eller nåt på virvelsynthen (?). Bästa DR-siffran på skivan dock (17, stabilt grön på Dynamic Range Database).
Kalejdokom skrev:Jag lyfter tråden till en mer generell nivå efter gårdagskvällens fredagsmusik-spisning. Jag fick feeling och tog fram dubbel-CD-samlingsplattan från radioprogrammet Metropol (som sändes på det glada 80-talet). Skivan innehåller en massa skön musik (som jag minns det).
Efter tre låtar på hyfsad volym stod jag dock inte ut längre! Det lät bara skrikigt mellanregister, helt utan botten.
Jag konstaterar med sorg att det mesta som producerats i popväg före 1990 verkar lida av samma defekt - det låter verkligen skit, när man spelar upp det på en anläggning där man är van att kunna återge (i princip) hela det hörbara registret med full dynamik. .
Någon med liknande erfarenhet/känsla?
mrGaskill skrev:Ja, har samma erfarenhet av mycket musik på CD från mitten av 80-talet. Det låter tunt om bas och trummor och ganska mycket diskant. Men det var väl trendigt kanske. Men skivor utan dynamik, utan botten och som bara låter mellanregister och distat är ju olyssningsbara. Man förstår inte hur det gått till.
shaft skrev:mrGaskill skrev:Ja, har samma erfarenhet av mycket musik på CD från mitten av 80-talet. Det låter tunt om bas och trummor och ganska mycket diskant. Men det var väl trendigt kanske. Men skivor utan dynamik, utan botten och som bara låter mellanregister och distat är ju olyssningsbara. Man förstår inte hur det gått till.
Ofta användes Vinylmastrar för CD på 80-tal. Då blev det ofta som du säger. Har man tur är det inte så komprimerat eftersom Loudness-Wars inte kommit igång.
Dagge Lundquist skrev:Vid [vinylmastringen] gjordes små frekvenskorrigeringar, i allmänhet diskantlyft och basavskärning samt en lättare komprimering.
[För] samlings-CD:n "81-87" [...] och efterföljande CD-utgivning av "Med rymden i blodet", har man använt en bandkopia av 1982 års vinylmastering.
Fostex skrev:Jag har börjat samla på mig skräckexempel i en spellista på spotify. Där finns en hel del otäckt:
https://open.spotify.com/user/evil_/pla ... On3OtOTHdw
Kolla in t.ex. Emeli Sandé - Our Versions of Events, horribelt dåligt. Kanye West - Yeezus är inte bättre.
Bill50x skrev:Ni som tycker att vissa skivor låter så illa att de inte kan lyssnas på... förmodligen har ni kassa anläggningar, typ en Denon bioreceiver och ett par piP. Och förstås en taskig cd-spelare för 399:- inköpt på macken - för det vet ju alla att cd-spelare låter lika, eller hur?
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Ni som tycker att vissa skivor låter så illa att de inte kan lyssnas på... förmodligen har ni kassa anläggningar, typ en Denon bioreceiver och ett par piP. Och förstås en taskig cd-spelare för 399:- inköpt på macken - för det vet ju alla att cd-spelare låter lika, eller hur?
/ B
PerStromgren skrev:Ironi, bäste Morello, ironi!
PerStromgren skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Ni som tycker att vissa skivor låter så illa att de inte kan lyssnas på... förmodligen har ni kassa anläggningar, typ en Denon bioreceiver och ett par piP. Och förstås en taskig cd-spelare för 399:- inköpt på macken - för det vet ju alla att cd-spelare låter lika, eller hur?
/ B
Ironi, bäste Morello, ironi!
PekkaJohansson skrev:Det slår mig att det passar utmärkt att i denna tråd berätta att jag köpte Natalie Merchants "Leave your sleep" (dubbel-cd 2010) och fick bekräftat att den låter precis lika eländigt här som hos mhr1229. Åter en skiva med fin musik men taffligt ljud. Den blir sannolikt hyllvärmare.
i skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:
Ironi, bäste Morello, ironi!
Problemet är att ironikonstruktionen (i så fall) är svårtydbar.
Bill50x skrev:Låter inte sämre än mycket annat i dagens produktioner.
/ B
Morello skrev:Jösses, vilket skräp! Stängde av efter 5-10 sekunder. Absolut helt olyssningsbart.
PekkaJohansson skrev:Bill50x skrev:Låter inte sämre än mycket annat i dagens produktioner.
/ B
Har man inte högre krav än så kan man lite tillspetsat lyssna på i stort sett vilket oljud som helst. Visst, skivan låter inte lika illa som det värsta som görs i dag och en snabb genomlyssning på återhållen volym fungerar. Några spår är som sagt riktigt trevliga musikaliskt men upplevelsen förstörs av att det så tydligt hörs att någon har suttit och processat inspelningen.
Som musikälskare med begränsad tid tvingas man till slut fråga sig hur vettigt det är att slösa bort många timmar på undermåliga produktioner när det finns tusentals skivor som är både musikaliskt intressanta och låter rimligt bra. Kostnaden i tid och förlorad lyssningsglädje blir till slut ganska stor. Livet är ju framför allt till för att ha kul. Det kan inte minst av det skälet finnas skäl att välja sina fonogram med viss omsorg - och just därför är en tråd som den här välkommen.
Med vänlig hälsning
Pekka
mhr1229 skrev:Och du tänker inte möjligtvis dela med dig namnet på denna platta...?
mhr1229 skrev:15 sek och det hade ingenting med ljudkvalitet att göra att jag stängde av... Smaken är som baken.
AndersP skrev:Jag fungerar väl som dom flesta andra. Det är den musik som ligger en varmt om hjärtat man sörjer över. Musik man vanligtvis inte lyssnar på har man ju inte ont av
Siouxsie and the Banshees album "A kiss in the dreamhouse" gör verkligen ont eftersom dom låtarna och det soundet ligger mig så nära. Jag inser förstås att sound och låtar lätt kan framstå som schablonmässiga, smaklösa och tidstypiska för vissa som inte har detta i arvsmassan, men det gör inget för mig.
Man kan fråga sig om det är framförandet, mixen eller mastringen som är så vedervärdig, men här är inte en siffra rätt. Alla delar av produktionen är katastrof. Någon låt har kommit med på albumet "at the BBC" med mycket bättre resultat. Det är märkligt eftersom dom albumen spelas rätt in i mixerbodet med hela bandet som en enhet. "Live i studio" brukar man säga. Alvarliga farbröder i bruna rockar basar för alla delar av produktionen på BBC så det är kanske inte så konstigt.
Nattlorden skrev:inte ett helt album, men väl en låt.....
Madonna ( ft. Justin Timberlake and Timbaland ) - 4 minutes
https://open.spotify.com/track/1dDNz8h95Gsu0W4QdxVVln
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster