Tips på album som låter skit

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Bill50x » 2018-08-21 21:25

i skrev:
PerStromgren skrev:
Morello skrev: :?:

Ironi, bäste Morello, ironi!

Problemet är att ironikonstruktionen (i så fall) är svårtydbar.

Jag lät med avsikt eventuella smileys utgå för att skärpa till det hela. Lyssnar just nu på Natalie Merchants "Leave your sleep" och kan väl hålla med om att det inte är världens bästa produktion, ljudmässigt. Men än så länge (inne i första cd'n) är den helt OK och väldigt trevlig musik. Låter inte sämre än mycket annat i dagens produktioner. Ska lyssna lite mer i morgon.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav PekkaJohansson » 2018-08-21 22:03

Bill50x skrev:Låter inte sämre än mycket annat i dagens produktioner.
/ B


Har man inte högre krav än så kan man lite tillspetsat lyssna på i stort sett vilket oljud som helst. Visst, skivan låter inte lika illa som det värsta som görs i dag och en snabb genomlyssning på återhållen volym fungerar. Några spår är som sagt riktigt trevliga musikaliskt men upplevelsen förstörs av att det så tydligt hörs att någon har suttit och processat inspelningen.

Som musikälskare med begränsad tid tvingas man till slut fråga sig hur vettigt det är att slösa bort många timmar på undermåliga produktioner när det finns tusentals skivor som är både musikaliskt intressanta och låter rimligt bra. Kostnaden i tid och förlorad lyssningsglädje blir till slut ganska stor. Livet är ju framför allt till för att ha kul. Det kan inte minst av det skälet finnas skäl att välja sina fonogram med viss omsorg - och just därför är en tråd som den här välkommen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav JB » 2018-08-23 19:38

"Slipknot - Vol. 3: (The Subliminal Verses)" peakar nästan lika hårt som orginalutgåvan av Death Magnetic och det finns nästan ingen bas i mixen..



Spola till 3:33 =P

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Morello » 2018-08-24 09:42

Jösses, vilket skräp! 8O Stängde av efter 5-10 sekunder. Absolut helt olyssningsbart.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Bill50x » 2018-08-24 09:44

Morello skrev:Jösses, vilket skräp! 8O Stängde av efter 5-10 sekunder. Absolut helt olyssningsbart.

Jag klarade 58 sekunder :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Morello » 2018-08-24 09:45

Spåret lider inte bara av extrem kompression, men också av korrupt klang.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav nuffe » 2018-08-24 11:12

2 sekunder sen stopp så fort det gick. Trots att jag lyssnade på datorhögtalarna.

Henrik

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav mhr1229 » 2018-08-29 13:01

15 sek och det hade ingenting med ljudkvalitet att göra att jag stängde av... Smaken är som baken.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav mhr1229 » 2018-08-29 13:12

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:Låter inte sämre än mycket annat i dagens produktioner.
/ B


Har man inte högre krav än så kan man lite tillspetsat lyssna på i stort sett vilket oljud som helst. Visst, skivan låter inte lika illa som det värsta som görs i dag och en snabb genomlyssning på återhållen volym fungerar. Några spår är som sagt riktigt trevliga musikaliskt men upplevelsen förstörs av att det så tydligt hörs att någon har suttit och processat inspelningen.

Som musikälskare med begränsad tid tvingas man till slut fråga sig hur vettigt det är att slösa bort många timmar på undermåliga produktioner när det finns tusentals skivor som är både musikaliskt intressanta och låter rimligt bra. Kostnaden i tid och förlorad lyssningsglädje blir till slut ganska stor. Livet är ju framför allt till för att ha kul. Det kan inte minst av det skälet finnas skäl att välja sina fonogram med viss omsorg - och just därför är en tråd som den här välkommen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Man får hitta sina gränser. Jag är helt klart beredd att stå ut med en del processade inspelningar om musiken är tillräckligt bra. Det är fortfarande njutbart. I fallet Merchant tycker jag att musiken är mycket bra och ljudet håller ändå anständig kvalitet. Om jag skulle rensa bort allt som inte håller audiofilkvalitet skulle jag inte längre kunna lyssna på större delen av den musik jag älskade som ung (allt med idolen David Bowie låter tämligen platt) och mycket ny bra musik skulle också falla bort. För mycket. Det finns inte så mycket rockmusik som inte på något sätt är sabbad och jag vill inte bara sitta och lyssna på finjazz och "girl with guitar", även om jag gillar sånt också. Men även jag drar naturligtvis gränsen nånstans. Senaste plattan med Tedeschi Trucks Band "Let Me Get By" går bort. Likaså Michael Kiwanukas "Love and Hate. De låter bara lamt och platt och då är det inte njutbart ens för mig.
Frilansskribent i Hifi & Musik

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav PekkaJohansson » 2018-08-29 14:06

Jag håller med i stora drag. Jag ville bara understryka att en jämförelse med "mycket annat i dagens produktioner" är meningslös, dels eftersom lägsta- och medelnivån är så låg, dels eftersom vi hör absolutnivån på oljudet på varje enskild platta och inte relativ-nivån. Man får leta länge innan man hittar nålar i höstacken och till slut ger man nästan upp. Faktum är dock att jag häromkvällen spelade en rimligt välljudande platta från 2004 - visserligen med många klippta ljud och generellt hoptryckt men med oväntat välljudande sång och övergripande produktion, i alla fall på några spår.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav mhr1229 » 2018-08-29 17:08

Och du tänker inte möjligtvis dela med dig namnet på denna platta...?
Frilansskribent i Hifi & Musik

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav PekkaJohansson » 2018-09-01 00:00

mhr1229 skrev:Och du tänker inte möjligtvis dela med dig namnet på denna platta...?


Nej, faktiskt inte. Spelar den nu för tredje eller fjärde gången och nu på starkast möjliga nivå för behaglig lyssning - passar på när jag har gräsänklingskväll. Det visar sig att bara två eller tre spår är acceptabelt bra medan övriga spår har bara enskilda kvaliteter vilket jag också flaggade för ovan. Jag vill inte väcka ogrundade förhoppningar bland Faktiskt-medlemmarna genom att rekommendera en skiva som bara låter rimligt bra och generellt sämre än nästan allt som gjordes före 1990. Låt oss därmed återgå till det närmast outtömliga trådämnet album som låter skit!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav mhr1229 » 2018-09-01 00:09

Tackar för omsorgen om mina öron. :D Är också (kvasi) gräsänkling. Hustrun tuppade av vad 22.30 och så tidigt går jag inte och lägger mig!

För att ändå hålla mig till trådämnet måste jag väl bjuda på ett album som låter skit: Boz Scaggs, Silk Degrees
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Morello » 2018-09-01 07:36

Jag tror för övrigt Smashing Pumpkins "Zeitgeist" är det mest illaljudande fonogram jag betalat pengar för och således har i min samling. Jag skulle gärna vilja lyssna på det ibland, men det går faktiskt inte. Helt sinnlos!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav JB » 2018-09-01 19:04

mhr1229 skrev:15 sek och det hade ingenting med ljudkvalitet att göra att jag stängde av... Smaken är som baken.


Jag tror att du missade att tråden handlar om album som låter skit, det var inte meningen att någon skulle tycka att det lät bra :D

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav mhr1229 » 2018-09-10 23:35

Det kan ju låta skit av olika anledningar om man säger så... :wink:
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav RobotKeso » 2018-10-05 16:38

https://open.spotify.com/album/7a7RDY8C ... pffAWcnfBQ

Dj Katapila, inte det bästa ljudet.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav DorreN » 2019-02-09 23:28

Metallica - St Anger låter skit.

Mest pga värdelös batterist och lika uselt låtskriveri.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav PekkaJohansson » 2019-02-09 23:49

Jag upptäcker allt mer att det mesta i form av indie, grunge och hårdrock och faktiskt också en del pop och rock från 1990-talet är skräp. Har köpt på mig ganska mycket under senare år men inser att jag aldrig lyssnar på det. Hur kul är egentligen Oasis som jag trots allt hörde när det begav sig? Foo Fighters åkte ut med samtliga plattor häromveckan och Metallica är farligt nära att göra detsamma. Hela gruppen, från låtar till uppförande till ljudkvalitet, framstår ju som infantil - jo, jag äger och har sett videon där de bråkar, spelar in ett album och byter basist. Det är väl just "St Anger"? Är det möjligen det svarta albumet från 1991 som man ska behålla?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav AndersP » 2019-03-06 11:14

Jag fungerar väl som dom flesta andra. Det är den musik som ligger en varmt om hjärtat man sörjer över. Musik man vanligtvis inte lyssnar på har man ju inte ont av

Siouxsie and the Banshees album "A kiss in the dreamhouse" gör verkligen ont eftersom dom låtarna och det soundet ligger mig så nära. Jag inser förstås att sound och låtar lätt kan framstå som schablonmässiga, smaklösa och tidstypiska för vissa som inte har detta i arvsmassan, men det gör inget för mig.
Man kan fråga sig om det är framförandet, mixen eller mastringen som är så vedervärdig, men här är inte en siffra rätt. Alla delar av produktionen är katastrof. Någon låt har kommit med på albumet "at the BBC" med mycket bättre resultat. Det är märkligt eftersom dom albumen spelas rätt in i mixerbodet med hela bandet som en enhet. "Live i studio" brukar man säga. Alvarliga farbröder i bruna rockar basar för alla delar av produktionen på BBC så det är kanske inte så konstigt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav CODY » 2019-03-06 11:57

AndersP skrev:Jag fungerar väl som dom flesta andra. Det är den musik som ligger en varmt om hjärtat man sörjer över. Musik man vanligtvis inte lyssnar på har man ju inte ont av

Siouxsie and the Banshees album "A kiss in the dreamhouse" gör verkligen ont eftersom dom låtarna och det soundet ligger mig så nära. Jag inser förstås att sound och låtar lätt kan framstå som schablonmässiga, smaklösa och tidstypiska för vissa som inte har detta i arvsmassan, men det gör inget för mig.
Man kan fråga sig om det är framförandet, mixen eller mastringen som är så vedervärdig, men här är inte en siffra rätt. Alla delar av produktionen är katastrof. Någon låt har kommit med på albumet "at the BBC" med mycket bättre resultat. Det är märkligt eftersom dom albumen spelas rätt in i mixerbodet med hela bandet som en enhet. "Live i studio" brukar man säga. Alvarliga farbröder i bruna rockar basar för alla delar av produktionen på BBC så det är kanske inte så konstigt.



Håller med om att det är trist ljud på original LP:n, men att det är en fantastisk skiva. Finns sedan i september 2018 om-mastrad på halvfart från originalbanden. Har länge tänkt köpa den:

https://www.piccadillyrecords.com/counter/product.php?pid=124713

Når det gäller BBC-sessions (Jansen, Peel etc) är det ofta fantasisk ljudkvalitet och musikkvalitet. bara köpa om man springer på dem. :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav PJo » 2019-03-06 17:37

Nattlorden skrev:inte ett helt album, men väl en låt.....

Madonna ( ft. Justin Timberlake and Timbaland ) - 4 minutes
https://open.spotify.com/track/1dDNz8h95Gsu0W4QdxVVln

Bra där!
Madonnas produktioner är för det mesta helt oförklarligt dåliga.
Förstår inte hur‽
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav AndersP » 2019-03-06 21:33

Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster