Tips på album som låter skit

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Tips på album som låter skit

Inläggav Erik Lundin » 2018-03-12 21:11

Ja, ni läste rubriken rätt. Jag vill ha tips på album som mer eller mindre är kända för att låta dåligt. I ett försök att lära mig mer om ljudkvalitet så behöver jag uppleva hur riktigt dåligt ljud låter.

Så, fire away.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Bill50x » 2018-03-12 22:22

Metallica "Death Magnet" är ett välkänt exempel.

Totalt sett är det enklare att lista de skivor som låter bra :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav mrGaskill » 2018-03-12 22:33

Panteras ”the great southern trendkill” låter mellanregister och gröt. Trist skiva. Ännu tristare ljudkvalitet. Hemsk att lyssna igenom.
"we have assumed control!"

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Tell » 2018-03-12 22:49

https://perturbator.bandcamp.com/album/ ... nny-valley
Extremt limiterat album. Brukar inte bry mig om dynamikmätare så ofta längre, men den här jäveln går ju neråt 1dB på vissa låtar. Fifan!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Svante » 2018-03-13 00:29

Det är bara att flippa runt lite på Spotify så hittar man oljud. Här är några:

Fight song - Rachel Platten
Schmutzfabrik - Die Krupps
Do the Monkey - Peace love and pitbulls
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Bill50x » 2018-03-13 09:38

Svante skrev:Det är bara att flippa runt lite på Spotify så hittar man oljud. Här är några:
Schmutzfabrik - Die Krupps

Men den ska ju låta så ;-)

Det låter faktiskt ganska likt min första maxi-singel med dom från 1981.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2018-03-13 09:54, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Almen » 2018-03-13 09:46

Jag vill minnas att (den första, tror jag) Dilba-skivan låter riktigt uselt (eller var det Kayo?), och då inte p.g.a. komprimering eller toppklippning, utan bara riktigt dåligt. Kan kolla upp det.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav rajapruk » 2018-03-13 12:15

Ace of Base skivan som sålt astronomiska mängder, vad den nu heter. Den låter riktigt dåligt vill jag minnas. Den mest sålda svenska skivan genom alla tider, tror jag det är. Pinsamt!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav PerStromgren » 2018-03-13 12:24

Bill50x skrev:
Svante skrev:Det är bara att flippa runt lite på Spotify så hittar man oljud. Här är några:
Schmutzfabrik - Die Krupps

Men den ska ju låta så ;-)


Håller med! Det ska inte finnas något välljud där, precis sådär vill jag ha fabriksmusik från Tyskland!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Svante » 2018-03-13 15:41

Bill50x skrev:
Svante skrev:Det är bara att flippa runt lite på Spotify så hittar man oljud. Här är några:
Schmutzfabrik - Die Krupps

Men den ska ju låta så ;-)


Ja, kanske det. Men nu efterfrågades album som låter skit. Det där var ett.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Nattlorden » 2018-03-13 15:43

inte ett helt album, men väl en låt.....

Madonna ( ft. Justin Timberlake and Timbaland ) - 4 minutes
https://open.spotify.com/track/1dDNz8h95Gsu0W4QdxVVln
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav PerStromgren » 2018-03-13 16:18

Svante skrev:
Bill50x skrev:
Svante skrev:Det är bara att flippa runt lite på Spotify så hittar man oljud. Här är några:
Schmutzfabrik - Die Krupps

Men den ska ju låta så ;-)


Ja, kanske det. Men nu efterfrågades album som låter skit. Det där var ett.


Jojo. Men i så fall har vi en hel hoper album som låter skit: dansband, Håkan Hellström, C&W, operett, etc! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Bill50x » 2018-03-13 17:47

PerStromgren skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev:Men den ska ju låta så ;-)

Ja, kanske det. Men nu efterfrågades album som låter skit. Det där var ett.

Jojo. Men i så fall har vi en hel hoper album som låter skit: dansband, Håkan Hellström, C&W, operett, etc! :)

:mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav JB » 2018-03-13 18:16

Red Hot Chili Peppers - Californication är väl det första albumet som Rick Rubin totalslaktade med extremt mycket peakdist och all energi i mellanregistret:

https://open.spotify.com/album/0fLhefnjlIV3pGNF9Wo8CD?si=GiLxX0pKSQKjijbc3tXuQQ

Tydligen mixade han även två år senare System Of A Down - Toxicity som faktiskt låter helt okej, men sedan fick han återfall när han mixade deras Mezmerize och Hypnotize album några år senare:

https://open.spotify.com/album/0cn6MHyx4YuZauaB7Pb66o?si=aKJS_RmQRU2AvR3jmkArZA
https://open.spotify.com/album/3QxX3NbWyLlLG6lP1xveL3?si=et7xHR8VSK6cgrhTBmaX9g

Dom låter inte lika burkigt som Californication men peakdistar rätt hårt... och trummorna hamnar i bakgrunden när ljudet blir för intensivt och frågar snällt varför dom inte fick plats i mixen =/

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav BORIS » 2018-03-13 18:36

JB skrev:Red Hot Chili Peppers - Californication är väl det första albumet som Rick Rubin totalslaktade med extremt mycket peakdist och all energi i mellanregistret:

https://open.spotify.com/album/0fLhefnjlIV3pGNF9Wo8CD?si=GiLxX0pKSQKjijbc3tXuQQ

Tydligen mixade han även två år senare System Of A Down - Toxicity som faktiskt låter helt okej, men sedan fick han återfall när han mixade deras Mezmerize och Hypnotize album några år senare:

https://open.spotify.com/album/0cn6MHyx4YuZauaB7Pb66o?si=aKJS_RmQRU2AvR3jmkArZA
https://open.spotify.com/album/3QxX3NbWyLlLG6lP1xveL3?si=et7xHR8VSK6cgrhTBmaX9g

Dom låter inte lika burkigt som Californication men peakdistar rätt hårt... och trummorna hamnar i bakgrunden när ljudet blir för intensivt och frågar snällt varför dom inte fick plats i mixen =/


Gemensamt för samtliga (Californication, Mezmerize/Hypnotize) är också att Vlado Meller mastrat vilket med hyfsat stor sannolikhet inte varit en fördel i något avfallen.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav bassman » 2018-03-13 18:38

Eurythmics Revenge, en skitbra platta som är outhärdlig att lyssna på. Revenge lider av hårt komprimerad 80-talsproduktion av det jobbiga slaget. I bilen funkar det ok men hemma blir det bara för skränigt.

Synd på så rar ärta :roll:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav JB » 2018-03-13 18:44

BORIS skrev:
JB skrev:Red Hot Chili Peppers - Californication är väl det första albumet som Rick Rubin totalslaktade med extremt mycket peakdist och all energi i mellanregistret:

https://open.spotify.com/album/0fLhefnjlIV3pGNF9Wo8CD?si=GiLxX0pKSQKjijbc3tXuQQ

Tydligen mixade han även två år senare System Of A Down - Toxicity som faktiskt låter helt okej, men sedan fick han återfall när han mixade deras Mezmerize och Hypnotize album några år senare:

https://open.spotify.com/album/0cn6MHyx4YuZauaB7Pb66o?si=aKJS_RmQRU2AvR3jmkArZA
https://open.spotify.com/album/3QxX3NbWyLlLG6lP1xveL3?si=et7xHR8VSK6cgrhTBmaX9g

Dom låter inte lika burkigt som Californication men peakdistar rätt hårt... och trummorna hamnar i bakgrunden när ljudet blir för intensivt och frågar snällt varför dom inte fick plats i mixen =/


Gemensamt för samtliga (Californication, Mezmerize/Hypnotize) är också att Vlado Meller mastrat vilket med hyfsat stor sannolikhet inte varit en fördel i något avfallen.


Aha, hittade en lista på album han mastrat och Toxicity är inte mastrad av honom, det förklarar varför den låter mycket bättre :)
Så Rick Rubin kanske har fått lite oförtjänad skit för en del skivor som till största delen kanske blev slaktade av Vlado?

Däremot är det knappast Vlado's fel att Californication låter så pass burkigt som den gör =P

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav BORIS » 2018-03-13 18:45

Ulver - Nattens Madrigal är ett annat album med omdiskuterad ljudkvalitet. Här råder det dock till skillnad ifrån många andra i tråden delade meningar om det faktiskt låter skit att klippa allt vid 500hz(typ) eller om det låter precis så kargt och skitigt som det ska göra.


Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav JB » 2018-03-13 18:51

Haha jag lyssnar på musik jag gillar även om ljudkvaliten är rätt kass, musiken är det viktiga, och bra ljud är en bonus... men det där hade jag nog inte klarat av att lyssna på även om jag gillade musiken :lol:

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6684
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav ChristianAndersson » 2018-03-13 20:56

[quote="JB"]Red Hot Chili Peppers - Californication är väl det första albumet som Rick Rubin totalslaktade med extremt mycket peakdist och all energi i mellanregistret:

https://open.spotify.com/album/0fLhefnjlIV3pGNF9Wo8CD?si=GiLxX0pKSQKjijbc3tXuQQ

Shatterer of words

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav mrGaskill » 2018-03-13 20:59

Ulver , vilken knockout. :-)

Nuclear Assault - Critical Mass.


Låter urk på Spotify också.
De behövde texta...
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Morello » 2018-03-13 22:21

Praktiskt taget all populärmusik producerad efter år 2000 låter pyramidalt illa, så det torde vara lätt att hitta.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Morello » 2018-03-13 22:27

bassman skrev:Eurythmics Revenge, en skitbra platta som är outhärdlig att lyssna på. Revenge lider av hårt komprimerad 80-talsproduktion av det jobbiga slaget. I bilen funkar det ok men hemma blir det bara för skränigt.

Synd på så rar ärta :roll:


Lyssnar i skrivande stund på sagda album (RCA PD 71050).
Jag tror du blandar ihop 80-talsklang (betonat övre mellanregister samt klen bas) med kompression.
Den är förvisso inte superdynamisk, men ohyggligt mycket mer dynamsikt än det som kom att produceras efter cirka 1990.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-13 23:58

U2 - The Joshua Tree låter apa.

Sedan har jag en hoper andra stinkare också, men då rör det sig ofta om små skumma band som spelat in på en rull-8 eller nåt hemma i någons vardagsrum, typ. U2 spelade in i en (eller flera) svindyr studio.

Så har jag en med Tomoyasu Hotei också. Ospelbar, men jag har provat att mastra om en låt och det går att få det vettigt, men det är så mycket jobb att jag skiter i det. Jag har glömt vad albumet heter. Synd, för han är bra annars.

Så har vi Rodrigo y Gabriela. Köpte den efter att ha läst att skivan används som demo för just dynamik på en HiFi-mässa. Jag borde förståss veta bättre, men en koll på youtube gav för handen att detta var OK. Det var det inte. Skvan har ingen dynamik. Ingen alls. Noll. Precis allt låter lika starkt. Oavsett vilka musikaliska händelser som sker så är dom utstyrda till maxnivå. Det klipper dock inte. Men låter hemskt. Och detta är alltså vad HiFi-folk tror är bra dynamik....
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Dartman » 2018-03-14 00:14

Max_Headroom skrev:U2 - The Joshua Tree låter apa.

Sedan har jag en hoper andra stinkare också, men då rör det sig ofta om små skumma band som spelat in på en rull-8 eller nåt hemma i någons vardagsrum, typ. U2 spelade in i en (eller flera) svindyr studio.

Så har jag en med Tomoyasu Hotei också. Ospelbar, men jag har provat att mastra om en låt och det går att få det vettigt, men det är så mycket jobb att jag skiter i det. Jag har glömt vad albumet heter. Synd, för han är bra annars.

Så har vi Rodrigo y Gabriela. Köpte den efter att ha läst att skivan används som demo för just dynamik på en HiFi-mässa. Jag borde förståss veta bättre, men en koll på youtube gav för handen att detta var OK. Det var det inte. Skvan har ingen dynamik. Ingen alls. Noll. Precis allt låter lika starkt. Oavsett vilka musikaliska händelser som sker så är dom utstyrda till maxnivå. Det klipper dock inte. Men låter hemskt. Och detta är alltså vad HiFi-folk tror är bra dynamik....


Vilken med R&G?


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav darkg » 2018-03-14 00:49

Det finns nåt galet ljud-dåligt med Alphaville på Spotify; . Hittade:



Nån måtte ha glömt att de redan hade dubbla flangers eller nåt på virvelsynthen (?). Bästa DR-siffran på skivan dock (17, stabilt grön på Dynamic Range Database).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-14 02:42

Dartman skrev:
Max_Headroom skrev:U2 - The Joshua Tree låter apa.

Sedan har jag en hoper andra stinkare också, men då rör det sig ofta om små skumma band som spelat in på en rull-8 eller nåt hemma i någons vardagsrum, typ. U2 spelade in i en (eller flera) svindyr studio.

Så har jag en med Tomoyasu Hotei också. Ospelbar, men jag har provat att mastra om en låt och det går att få det vettigt, men det är så mycket jobb att jag skiter i det. Jag har glömt vad albumet heter. Synd, för han är bra annars.

Så har vi Rodrigo y Gabriela. Köpte den efter att ha läst att skivan används som demo för just dynamik på en HiFi-mässa. Jag borde förståss veta bättre, men en koll på youtube gav för handen att detta var OK. Det var det inte. Skvan har ingen dynamik. Ingen alls. Noll. Precis allt låter lika starkt. Oavsett vilka musikaliska händelser som sker så är dom utstyrda till maxnivå. Det klipper dock inte. Men låter hemskt. Och detta är alltså vad HiFi-folk tror är bra dynamik....


Vilken med R&G?


/Jonas


Jag tror den bara heter Rodrigo y Gabriela. Det är ett ormöga på omslaget. Man fick med en DVD också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav bassman » 2018-03-14 09:35

Morello skrev:
bassman skrev:Eurythmics Revenge, en skitbra platta som är outhärdlig att lyssna på. Revenge lider av hårt komprimerad 80-talsproduktion av det jobbiga slaget. I bilen funkar det ok men hemma blir det bara för skränigt.

Synd på så rar ärta :roll:


Lyssnar i skrivande stund på sagda album (RCA PD 71050).
Jag tror du blandar ihop 80-talsklang (betonat övre mellanregister samt klen bas) med kompression.
Den är förvisso inte superdynamisk, men ohyggligt mycket mer dynamsikt än det som kom att produceras efter cirka 1990.


Jag lyssnade på den igår afton och visst + 4 dB upp på filtret gjorde att klangen blev bättre, så visst är det så Morello.

Jag skall leta en vinylutgåva eftersom jag alltid lirade den på vinyl när det begav sig.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav jonasp » 2018-03-14 09:44

Titiyo, Come along with me är rejält skum.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
gonkius
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: E-län

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav gonkius » 2018-03-14 13:12

ChristianAndersson skrev:
JB skrev:Red Hot Chili Peppers - Californication är väl det första albumet som Rick Rubin totalslaktade med extremt mycket peakdist och all energi i mellanregistret:


Hade monterat en hyfsat bra Alpine stereo med kompetenta högtalare på tiden det begav sig. Bra och bra, men dyr var den i vilket fall. Men Californication jag lånade från sonen var bland de första jag spelade och testade med. Och det lät så illa och distade hela tiden, jag var helt övertygad att det var fel på anläggningen och åkte för att klaga hos leverantören. Han lyssnade i bilen och höll med mig att något var fel. För säkerhets skull körde vi skivan i en annan anläggning och båda våra hakor ramlade ner när vi insåg att skivan faktiskt skulle vara så... Jag åkte därifrån nöjd igen och har inte lyssnat på den skivan sedan dess.

Eurythmics Revenge hade jag på CD också. Orkade aldrig lyssna mer än på korta snuttar när den kom, fast jag gärna lyssnade på deras andra skivor, nu förstår jag varför.
Maskinist på Holodeck 2

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster