Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav Tangband » 2018-10-22 10:04

Hittade denna på Spotify connect. Det är Harnoncourt som dirigerar. Ljudkvaliteten är outstanding och dirigenten håller orkestern i samlade tyglar. Solisterna imponerar.

Har ni fler rekommenderade versioner av detta musikverk som ni kan tipsa om ?

En recensent:
”Having performed the "German Requiem" quite a few times and possessing a number of recordings as well, I was waiting for Harnoncourts reading quite a long time. Hearing and comparing it for a few times now I really haven't heard such a beautiful performance yet. The choir is absolutely impeccable, the tempi are moderate but never out of place, the whole peace has a wonderful inner tension and a overlooking "bow" over it, without details in every set I haven't heard performed like that ever before.
I think of this recording (once again) is one of Harnoncourts Masterpieces.”

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav bomellberg » 2018-10-22 10:28

Jag brukar lyssna på Abbado och Berlinfilharmonikerna. Ska testa ditt förslag!

För övrigt är Ein Deutsches Requiem rekviernas facit. Det finns inget bättre! :)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav Bill50x » 2018-10-22 11:22

Lyssnar just nu...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav Tangband » 2018-10-22 11:30

Bill50x skrev:Lyssnar just nu...

/ B


Det finns en puka som spelar svaga trioler i andra satsen. Harnoncourt får orkestern att spela i flowet av den trummans driv... ganska talande och Harnoncourt gjorde på liknande sätt med de kompletta symfonierna av Beethoven 1992. Det blir kul att lyssna då alla i orkestern upplever samma pace i musiken :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav Bill50x » 2018-10-22 12:38

Tangband skrev:
Bill50x skrev:Lyssnar just nu...

Det finns en puka som spelar svaga trioler i andra satsen. Harnoncourt får orkestern att spela i flowet av den trummans driv... ganska talande och Harnoncourt gjorde på liknande sätt med de kompletta symfonierna av Beethoven 1992. Det blir kul att lyssna då alla i orkestern upplever samma pace i musiken :)

Mäktigt. Har dock inte jämfört med någon annan version utan bara lyssnat och bedömt vad jag gillar musiken. Har inget egentligt minne av hur det "ska" låta, det var länge sedan jag lyssnade på stycket. Har bara lyssnat i datorn ännu (om än ganska bra återgivning i denna), ska finlyssna lite mer.

Tack för tipset!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav Tangband » 2018-10-22 13:07

bomellberg skrev:Jag brukar lyssna på Abbado och Berlinfilharmonikerna. Ska testa ditt förslag!

För övrigt är Ein Deutsches Requiem rekviernas facit. Det finns inget bättre! :)


Ja, det är verkligen bra musik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav Tangband » 2018-10-22 13:13

Den här är också väldigt bra, lite sämre solister i vissa avsnitt. Inspelningen är från 2012.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav shifts » 2018-10-22 16:20

Tack för musiktipset. Obekant för mig, men nu blev jag nyfiken och började lyssna. Kan direkt komma med att utfärda en varning på den här Spotifykopian samt denna. Första spåret låter helt galet, särskilt i mansrösterna i kören som svajar på ett märkligt sätt. Kan ju hoppas att det har något med överföringen till Spotify att göra och att originalen från 1983 respektive 1985 låter bättre. Båda från Deutsche Grammophon lustigt nog.

Detta i AKG K271 Mk II direkt från MacBook Pro på jobbet. Ska lyssna via Chord Mojo + Sennheiser HD650 hemma också för att kontrollera.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav petersteindl » 2018-10-22 19:55

På den tiden det begav sig räknades denna inspelning som second to none.



Otto Klemperer, Elisabeth Schwarzkopf, Dietrich Fischer-Dieskau.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav Tangband » 2018-10-22 23:42

Tack Peter för tipset :)

Ska prova lyssna lite via Spotify connect på denna

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav manix » 2018-10-24 10:45

Bild
Så här ser min versoin på CD från 1986 ut. Har inte hunnit lyssna ännu.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav lemmts » 2018-10-24 12:43

Den bästa inspelningen letar jag också efter. Hörde ett fantastiskt framförande med Herbert Blomstedt på Berwaldhallen eller om det var Sthlms konserthus för ca 10 år sedan. Ingen inspelning jag hört har kommit i närheten av det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav petersteindl » 2018-10-24 12:50

Det finns en inspelning med Herbert Blomstedt. Jag har inte hört den men jag tror den kan vara mycket bra. Tänkte nämna den i mitt förra inlägg men ville lyssna lite först. Det finns på tuben.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav hifikg » 2018-10-24 14:10

Tangband skrev:Hittade denna på Spotify connect. Det är Harnoncourt som dirigerar. Ljudkvaliteten är outstanding och dirigenten håller orkestern i samlade tyglar. Solisterna imponerar.

Har ni fler rekommenderade versioner av detta musikverk som ni kan tipsa om ?

En recensent:
”Having performed the "German Requiem" quite a few times and possessing a number of recordings as well, I was waiting for Harnoncourts reading quite a long time. Hearing and comparing it for a few times now I really haven't heard such a beautiful performance yet. The choir is absolutely impeccable, the tempi are moderate but never out of place, the whole peace has a wonderful inner tension and a overlooking "bow" over it, without details in every set I haven't heard performed like that ever before.
I think of this recording (once again) is one of Harnoncourts Masterpieces.”


Lyssnade igenom den före lunch och... tja... inte satt jag och applåderade i mörkret som jag gör ibland när något är RIKTIGT bra. Tyckte att inspelningen blommade ut vid några få tillfällen, men annars var den ganska "stram". Fick inte den mäktiga känslan av symfoniorkester på besök. Slutet på andra stycket gav lite utslag på tryffelskalan och näst sista stycket likaså, men resten...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav lennartj » 2018-10-24 20:15

petersteindl skrev:På den tiden det begav sig räknades denna inspelning som second to none.
[ YouTube ]

Otto Klemperer, Elisabeth Schwarzkopf, Dietrich Fischer-Dieskau.

Med vänlig hälsning
Peter
Klemperers inspelning från 1961 i Kingsway Hall är också min favorit, men
den otidsenliga framsidan på min LP-box SLS 821 där Klemperer blossar på
sin pipa var inte den jag först ramlade på vid en Googling.
Bild
Det första stora crescendot i "Denn alles Fleisch" är utmärkt fångat, de följande har en liten tendens till att gröta, men det är marginellt.
Kingsway Hall är långt ifrån tyst, vilket märks då en sats klingat ut och reglarna dras ner är utgångsspåren betydligt tystare, men det stör mig inte.
Det betyder väl bara att CD-utgåvor av denna inspelning knappast har några dynamiska fördelar jämfört med LP?
The Philharmonia chorus har ovanligt bra tyskt uttal (för att vara en engelsk kör) och och finns det någon baryton som kan mäta sig med
Dietrich Fischer-Dieskau i "Herr, lehre doch mich"?
Nästan alla recensioner sätter fortfarande (högst välförtjänt) högsta betyg på denna inspelning.
Jag har också sjungit requiet ett flertal gånger under olika dirigenter.
Senast redigerad av lennartj 2018-10-24 20:20, redigerad totalt 2 gånger.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav lemmts » 2018-10-24 20:18

Bara omslaget gör mig nyfiken :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav Tangband » 2018-10-29 22:24

petersteindl skrev:Det finns en inspelning med Herbert Blomstedt. Jag har inte hört den men jag tror den kan vara mycket bra. Tänkte nämna den i mitt förra inlägg men ville lyssna lite först. Det finns på tuben.

Mvh
Peter


Jo, den fanns på spotify.
Lyssnat lite kort på andra satsen med lurar, har ingen uppfattning hur denna låter rent tekniskt genom två högtalare, men jag gillar Herbert , så även denna och det flow i musiken han ofta får orkestrarna att spela. :)
Triolerna med pukan som drar musiken i puls framåt i andra satsen finns där och det låter inte som dirigenten är salongsberusad :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav Almen » 2018-10-29 22:41

Jag har en med Herreweghe från 1996 på Harmonia Mundi. Har faktiskt bara lyssnat på den en gång, men tyckte typ jo, det var bra.

Första gången jag hörde den på riktigt var i Annedalskyrkan, lite motsträvig, men jädrar, det är bra musik.

P.S.:
Bild
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav Tangband » 2018-10-29 22:57

Almen skrev:Jag har en med Herreweghe från 1996 på Harmonia Mundi. Har faktiskt bara lyssnat på den en gång, men tyckte typ jo, det var bra.

Första gången jag hörde den på riktigt var i Annedalskyrkan, lite motsträvig, men jädrar, det är bra musik.

P.S.:
[ Bild ]


Lyssnade nyss en bit med lurar och jag gillar denna :) ( fanns på Spotify- hittade den genom att söka på solisterna )
Ska lyssna igen hela ...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav petersteindl » 2018-10-29 23:19

Herreweghe gör bra saker. Han ligger även på toppnivå på Bachs Matteus och Johannespassion.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav Almen » 2018-10-29 23:25

petersteindl skrev:Herreweghe gör bra saker. Han ligger även på toppnivå på Bachs Matteus och Johannespassion.

Med vänlig hälsning
Peter

Ja, har en Johannes med honom som är väldigt bra.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Bästa inspelningen av Brahms ” ein deutsches requiem”

Inläggav dewpo » 2018-10-29 23:41

Brahms.png
Brahms.png (973.27 KiB) Visad 3721 gånger


Dessa versioner finns att välja på från Tidal :D
Tyvärr gillar jag inte verket mycket nog för att sätta mig ner och jämföra dem :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster