Bridge over troubled water

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Bridge over troubled water

Inläggav sprudel » 2018-12-27 15:47

Kollade igenom Tidal efter en bra utgåva av spåret i rubriken och sprang på ett spännande album, The Columbia Studio Recordings (1964-1970)
Där hittade jag som sista låt botw, väldigt naket och fint med Art Garfunkles röst som den ska vara. Stark rek alltså. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Bridge over troubled water

Inläggav AndersP » 2019-03-03 18:23

Märkvärdigt album på flera sätt.
Såvitt jag förstår är det det näst mest sålda albumet genom tiderna. Simons kanske bästa låtskriveri. Dessutom har den sämsta låten blivit albumtiteln. Jag var inte gammal när albumet kom, men mamma hade lite känsla för musik trots allt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bridge over troubled water

Inläggav Perfector » 2019-03-03 18:28

Jag har bridge over troubled water som halvfartsgravyr med enormt nära och klart ljud.
Något litet knäpp kan höras men i stort helt suveränt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Bridge over troubled water

Inläggav AndersP » 2019-03-03 18:50

Vad är en halvfartsgravyr förnåge?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bridge over troubled water

Inläggav Perfector » 2019-03-03 18:56

Man sänker hastigheten på master tape och gravyrverket till hälften.
20000 Hz blir då 10000 Hz och det kan gravyrnålen gravera med exempellös noggrannhet.
Större detaljrikedom och närvaro samt en pressning som är runt 1 minut istället för 25 sekunder ger åxå en klar skillnad.
Jag har en zippad wave av hela plattan om nå'n skulle vilja höra hur det låter.
Kan skickas via sprend.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Bridge over troubled water

Inläggav AndersP » 2019-03-03 19:03

Jag har läst om de bästa moderna gravyrerna. Man delar upp en LP i 4 st 180 g maxis. Är det sånt du pratar om?
Jag trodde dessa var 45-varvare?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bridge over troubled water

Inläggav Perfector » 2019-03-03 19:07

https://www.udiscovermusic.com/halfspeed/
Allt du behöver veta om halvfartsgravyrer
Eller half speed master som det kanske ska benämnas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Bridge over troubled water

Inläggav solhaga » 2019-03-03 20:48

Den här live-versionen från 1969 ger mig rysningar varje gång jag lyssnar på den:



Av publikens hänförelse att döma, så är det första gången som dom hör den.

Den finns som bonus-CD till Simon & Garfunkel
Bridge Over Troubled Water (40th Anniversary Edition)
2-CD + DVD, 2011, Re-Release, Special Edition, Digipak

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Bridge over troubled water

Inläggav PekkaJohansson » 2019-03-03 22:04

Albumet är ojämnt och inte Simon & Garfunkels bästa. Ljudkvalitetsmässigt är det inte i topp heller - överstyrningen i slutet av titellåten har diskuterats tidigare på listan. Vill minnas att det dröjde innan Sony/CBS hittade masterband att göra kompaktskiva av varför de första versionerna är gjorda av kopior. Nåväl, S&G gjorde sällan något riktigt dåligt. Jag spelar nu en tidig japansk cd-utgåva av albumet. Den är i alla fall inte diskanthissad.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Bridge over troubled water

Inläggav AndersP » 2019-03-03 22:16

Smak och behag säger jag då.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bridge over troubled water

Inläggav Bill50x » 2019-03-04 01:09

Perfector skrev:Man sänker hastigheten på master tape och gravyrverket till hälften.
20000 Hz blir då 10000 Hz och det kan gravyrnålen gravera med exempellös noggrannhet.
Större detaljrikedom och närvaro samt en pressning som är runt 1 minut istället för 25 sekunder ger åxå en klar skillnad.

problemet kommer i andra änden, en 30 Hz ton ska hanteras i 15 Hz, inte många system klarar detta. OBS, det handlar inte om att återge en 15 Hz ton utan att en sådan ska kunna hanteras i kringliggande elektronik.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bridge over troubled water

Inläggav Bill50x » 2019-03-04 01:18

AndersP skrev:Jag har läst om de bästa moderna gravyrerna. Man delar upp en LP i 4 st 180 g maxis. Är det sånt du pratar om?
Jag trodde dessa var 45-varvare?

Nej, detta är något helt annat. I min värld är 45-varvare något mycket bättre och borde vara något som användes oftare. Vad man vinner är högre s/n /dvs högre avstånd mellan brus etc och nyttosignalen) och framför allt dynamik (vilket är en delmängd av s/n).

Halvfartsgravering betyder att man kör bandspelare/maste i halva farten och samtidigt kör graververket i halva farten. Det betyder att när gravernålen ska gravera en 20 kHz-ton så behöver den bara jobba i 10 kHz. Och i allt mekaniskt är en lägre frekvens en enklare uppgift. Till en viss gräns. Ska man gravera en 16 Hz pedalton från en kyrkorgel blir det lätt svettigt att arbeta med en 8 Hz ton, det är inte ofta elektronik klarar sådant. Pratar vi rock med kanske lägsta frekvens av 30-40 Hz blir det enklare med en halvering.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bridge over troubled water

Inläggav Perfector » 2019-03-04 01:22

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Man sänker hastigheten på master tape och gravyrverket till hälften.
20000 Hz blir då 10000 Hz och det kan gravyrnålen gravera med exempellös noggrannhet.
Större detaljrikedom och närvaro samt en pressning som är runt 1 minut istället för 25 sekunder ger åxå en klar skillnad.

problemet kommer i andra änden, en 30 Hz ton ska hanteras i 15 Hz, inte många system klarar detta. OBS, det handlar inte om att återge en 15 Hz ton utan att en sådan ska kunna hanteras i kringliggande elektronik.

/ B

Telarc 1812 spelar in Kanoner med en botten på 6 Hz om jag minns rätt från skivomslaget.
Gravyrverktyget har inga problem att göra det, och när man spelar upp skivan i normalfart så blir det ju musik av det igen.
Men jag har en zippad wave av Halvfartaren om nå'n skulle vilja höra om det är nån skillnad från normalpressningen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bridge over troubled water

Inläggav Bill50x » 2019-03-04 01:28

Perfector skrev:Men jag har en zippad wave av Halvfartaren om nå'n skulle vilja höra om det är nån skillnad från normalpressningen.

Jag lyssnar gärna. Hur?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bridge over troubled water

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 01:53

Med öronen. :wink:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bridge over troubled water

Inläggav Perfector » 2019-03-04 02:09

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Men jag har en zippad wave av Halvfartaren om nå'n skulle vilja höra om det är nån skillnad från normalpressningen.

Jag lyssnar gärna. Hur?

/ B

Via sprend
Din Epost i pm så kommer den strax.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bridge over troubled water

Inläggav Bill50x » 2019-03-04 12:11

petersteindl skrev:Med öronen. :wink:

Ahhh, jag använder öronen mest för att inte hatten ska ramla för långt ner...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Bridge over troubled water

Inläggav AndersP » 2019-03-04 19:22

Ja minns på vinyltiden när Simple Minds släppte "New Gold Dream". Alla låtar på albumet släpptes på 12" maxis 45 rpm. Tror jag köpte dom flesta. Dom lät klart mycket bättre även på den blygsamma anläggningen jag hade då.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bridge over troubled water

Inläggav sprudel » 2019-03-04 23:05

PekkaJohansson skrev:Albumet är ojämnt och inte Simon & Garfunkels bästa. Ljudkvalitetsmässigt är det inte i topp heller - överstyrningen i slutet av titellåten har diskuterats tidigare på listan. Vill minnas att det dröjde innan Sony/CBS hittade masterband att göra kompaktskiva av varför de första versionerna är gjorda av kopior. Nåväl, S&G gjorde sällan något riktigt dåligt. Jag spelar nu en tidig japansk cd-utgåva av albumet. Den är i alla fall inte diskanthissad.

Med vänlig hälsning

Pekka


Har du lyssnat på utgåvan i första inlägget?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bridge over troubled water

Inläggav goat76 » 2019-03-04 23:52

sprudel skrev:
PekkaJohansson skrev:Albumet är ojämnt och inte Simon & Garfunkels bästa. Ljudkvalitetsmässigt är det inte i topp heller - överstyrningen i slutet av titellåten har diskuterats tidigare på listan. Vill minnas att det dröjde innan Sony/CBS hittade masterband att göra kompaktskiva av varför de första versionerna är gjorda av kopior. Nåväl, S&G gjorde sällan något riktigt dåligt. Jag spelar nu en tidig japansk cd-utgåva av albumet. Den är i alla fall inte diskanthissad.

Med vänlig hälsning

Pekka


Har du lyssnat på utgåvan i första inlägget?


Jag får känslan av att Pekka surrar om albumet Bridge Over Troubled Water, inte The Columbia Studio Recordings (1964-1970) med den fina demo-versionen av låten som du pratar om.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bridge over troubled water

Inläggav Bill50x » 2019-03-05 00:33

AndersP skrev:Ja minns på vinyltiden när Simple Minds släppte "New Gold Dream". Alla låtar på albumet släpptes på 12" maxis 45 rpm. Tror jag köpte dom flesta. Dom lät klart mycket bättre även på den blygsamma anläggningen jag hade då.

Spandau Ballet släppte 1982 sin skiva "Diamond" i två versioner. Dels som vanlig LP, dels som en box med 4 st 45 varvs 12" maxi med en låt per sida. Jag vet inte om det är exakt samma mixning på dessa två utgåvor, men det är stor skillnad på ljudkvalité.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Bridge over troubled water

Inläggav AndersP » 2019-03-05 03:20

goat76 skrev:
sprudel skrev:
PekkaJohansson skrev:Albumet är ojämnt och inte Simon & Garfunkels bästa. Ljudkvalitetsmässigt är det inte i topp heller - överstyrningen i slutet av titellåten har diskuterats tidigare på listan. Vill minnas att det dröjde innan Sony/CBS hittade masterband att göra kompaktskiva av varför de första versionerna är gjorda av kopior. Nåväl, S&G gjorde sällan något riktigt dåligt. Jag spelar nu en tidig japansk cd-utgåva av albumet. Den är i alla fall inte diskanthissad.

Med vänlig hälsning

Pekka


Har du lyssnat på utgåvan i första inlägget?


Jag får känslan av att Pekka surrar om albumet Bridge Over Troubled Water, inte The Columbia Studio Recordings (1964-1970) med den fina demo-versionen av låten som du pratar om.

Det var jag som började surra om albumet. Sorry.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster