Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav hifikg » 2019-09-16 23:31

Frisk skrev:
Morello skrev:Rundade av söndagen med att lyssna på Wärmlands nations kör - utgiven av studio blå.
Detta album är inte bara trevligt rent musikaliskt, utan bjuder även på en ljudkvalitet av mycket hög standard.


Äntligen i lager igen, -beställd.


Slut... du får ta med dig ditt ex så vi kan lyssna när vi ses ;)
Så kan du få lyssna på American Poster från samma studio.
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Tell » 2019-09-17 10:50

Morello skrev:
Tell skrev:
qtp skrev:Det skulle underlätta med katalognummer på de nämnda albumen :)


Eller en länk till Spotify/Tidal/Youtube. Rätt trist med massa tips som man bara kan lyssna på om man måste jaga upp en fysiskt cd-skiva.


Det är ju bara att köpa via tex discogs. Massa länkar till lågkvalitetstjänsterna Tidal och Spotify är riktigt trist.


Köpa dyr musik från internet som kaanske låter musikaliskt bra bara för att dom ska hålla teknisk bra kvalitet låter dumt, bättre att åtminstone få sig en provlyssning från högkvalitetstjänster som Tidal och Spotify.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-09-17 11:22

Tell skrev: högkvalitetstjänster som Tidal och Spotify.


:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-09-17 11:47

Morello skrev:
Tell skrev: högkvalitetstjänster som Tidal och Spotify.


:mrgreen:


Får man fråga när du utvärderat Tidal, eller har du ens gjort det?

Med samma master så låter det precis likadant som på CD och om man inte är extremt beroende av att bara lyssna på den mest kommersiella musiken så finns det ändå inte en uppsjö olika utgåvor.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-09-17 11:52

Det jag syftar är att tjänsterna bjuder på sena utgåvor (remasters) samt att katalognummer eller motsvarande saknas, dvs man vet inte vilken utgåva det är. Därtill vet ingen hur länge en specifik utgåva (ehuru okänd) kommer att finnas tillgänglig.
Mot bakgrund av ovanstående bojkottar jag tjänsterna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav philipbtz » 2019-09-17 11:53

goat76 skrev:
Morello skrev:
Tell skrev: högkvalitetstjänster som Tidal och Spotify.


:mrgreen:


Får man fråga när du utvärderat Tidal, eller har du ens gjort det?

Med samma master så låter det precis likadant som på CD och om man inte är extremt beroende av att bara lyssna på den mest kommersiella musiken så finns det ändå inte en uppsjö olika utgåvor.


Om man skall vara riktigt, riktigt noga så är det inte samma faktiskt. Googla Spotify/Tidal watermarks. De lägger in artifakter i ljudet så att man kan spåra om något rippat det etc. Så även Tidal är faktiskt inte 100% även om det nog är det mest rena streamingtjänsten.

Jag har pratat om det här tidigare många år sedan men fick inget napp då ingen verkade bry sig. Och det kanske man fortfarande inte gör eftersom mp3 verkar duka för de flesta även bland entusiaster. Så lite extra skräp i musiken kanske inte gör så mycket för de flesta.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-09-17 11:59

Det var som sören - det betyder alltså att ingen av tjänsterna erbjuder bitkorrekt data. :x

Någon prenumererar på Spotify som kan kika på exemplen i låtarna i följande länk?

https://community.spotify.com/t5/Conten ... -p/1300815
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-09-17 12:20

philipbtz skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:
:mrgreen:


Får man fråga när du utvärderat Tidal, eller har du ens gjort det?

Med samma master så låter det precis likadant som på CD och om man inte är extremt beroende av att bara lyssna på den mest kommersiella musiken så finns det ändå inte en uppsjö olika utgåvor.


Om man skall vara riktigt, riktigt noga så är det inte samma faktiskt. Googla Spotify/Tidal watermarks. De lägger in artifakter i ljudet så att man kan spåra om något rippat det etc. Så även Tidal är faktiskt inte 100% även om det nog är det mest rena streamingtjänsten.

Jag har pratat om det här tidigare många år sedan men fick inget napp då ingen verkade bry sig. Och det kanske man fortfarande inte gör eftersom mp3 verkar duka för de flesta även bland entusiaster. Så lite extra skräp i musiken kanske inte gör så mycket för de flesta.


Kan du ge ett exempel på ett album med hörbara artefakter på Tidal?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-09-17 12:23

Se länken i mitt inlägg ovan och lyssna gärna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-09-17 12:29

Morello skrev:Se länken i mitt inlägg ovan och lyssna gärna.


Använder inte Spotify, därav frågan om någon har ett exempel på Tidal.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-09-17 12:29

Torde vara samma bös i detta fall.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-09-17 12:32

Morello skrev:Torde vara samma bös i detta fall.


Kanske borde du testa det du kritiserar innan du uttalar dig, det blir som aningen svamligt annars.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-09-17 12:44

Eftersom det är skivbolaget som lagt in koden torde det rimligtvis drabba alla tjänster av typen Spotify och Tidal - inte sant?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-09-17 12:45

Eftersom det är skivbolaget som lagt in koden torde det rimligtvis drabba alla tjänster av typen Spotify och Tidal - inte sant?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Almen » 2019-09-17 12:46

goat76 skrev:
philipbtz skrev:Om man skall vara riktigt, riktigt noga så är det inte samma faktiskt. Googla Spotify/Tidal watermarks. De lägger in artifakter i ljudet så att man kan spåra om något rippat det etc. Så även Tidal är faktiskt inte 100% även om det nog är det mest rena streamingtjänsten.


Kan du ge ett exempel på ett album med hörbara artefakter på Tidal?

Jag kan nog hålla med om att uttrycket "lägger in artifakter i ljudet" inte var helt välvalt. Man förändrar bitinnehållet i filen, och detta kan ge hörbara artefakter.

Men blotta misstanken om detta (tillsammans med re-mastringsproblematiken och t.ex. MQA-tramset) borde göra att man överhuvud taget inte diskuterar Tidal i samma andetag som "hög kvalitet".

Dessutom, om man nu är intresserad av Mahler i allmänhet och hans symfonier i synnerhet (det tips från MichaelG som startade diskussionen), inte sjutton börjar man lyssna på Spotify och säger "Nä, begravningsmarschen går för snabbt" för att sedan raskt avpollettera den utgåvan? Om man gillar Mahler så är ju varje inspelning en gåva till mänskligheten - och då vill man ju lyssna på den många gånger, i bästa möjliga lyssningssituation, innan man kan göra en slutlig bedömning. Eller så kanske man inte är ute efter att bedöma den alls, utan bara vill lyssna på den. Och varför då inte ha bästa möjliga ljud?

Då kanske man är beredd att betala 25:- för det. Eller 50, eller 150. För vad kostar Tidal i månaden - 200 spänn? Jag säger inte att Tidal eller Spotify inte är bra tjänster för den som... etc., etc., men som sagt - i en diskussion om ljudkvalitet måste man ändå hålla isär vissa saker.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-09-17 13:21

Morello skrev:Eftersom det är skivbolaget som lagt in koden torde det rimligtvis drabba alla tjänster av typen Spotify och Tidal - inte sant?


Är det ett, två eller flera skivbolag som gör detta?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-09-17 14:05

Almen skrev:
Men blotta misstanken om detta (tillsammans med re-mastringsproblematiken och t.ex. MQA-tramset) borde göra att man överhuvud taget inte diskuterar Tidal i samma andetag som "hög kvalitet".



Kunde inte formulerat det bättre.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-09-17 14:09

Almen skrev:
goat76 skrev:
philipbtz skrev:Om man skall vara riktigt, riktigt noga så är det inte samma faktiskt. Googla Spotify/Tidal watermarks. De lägger in artifakter i ljudet så att man kan spåra om något rippat det etc. Så även Tidal är faktiskt inte 100% även om det nog är det mest rena streamingtjänsten.


Kan du ge ett exempel på ett album med hörbara artefakter på Tidal?

Jag kan nog hålla med om att uttrycket "lägger in artifakter i ljudet" inte var helt välvalt. Man förändrar bitinnehållet i filen, och detta kan ge hörbara artefakter.

Men blotta misstanken om detta (tillsammans med re-mastringsproblematiken och t.ex. MQA-tramset) borde göra att man överhuvud taget inte diskuterar Tidal i samma andetag som "hög kvalitet".

Dessutom, om man nu är intresserad av Mahler i allmänhet och hans symfonier i synnerhet (det tips från MichaelG som startade diskussionen), inte sjutton börjar man lyssna på Spotify och säger "Nä, begravningsmarschen går för snabbt" för att sedan raskt avpollettera den utgåvan? Om man gillar Mahler så är ju varje inspelning en gåva till mänskligheten - och då vill man ju lyssna på den många gånger, i bästa möjliga lyssningssituation, innan man kan göra en slutlig bedömning. Eller så kanske man inte är ute efter att bedöma den alls, utan bara vill lyssna på den. Och varför då inte ha bästa möjliga ljud?

Då kanske man är beredd att betala 25:- för det. Eller 50, eller 150. För vad kostar Tidal i månaden - 200 spänn? Jag säger inte att Tidal eller Spotify inte är bra tjänster för den som... etc., etc., men som sagt - i en diskussion om ljudkvalitet måste man ändå hålla isär vissa saker.


Det som egentligen startade denna lilla diskussion var väl att Tell önskade sig en länk till tipsen i tråden.
Streaming-tjänsterna är absolut inte så dåliga så att det inte med lyssning på dessa tjänster går att avgöra om den aktuella inspelningen är av högsta tänkbara ljudkvalité. Om man efter denna lyssning tycker att musiken i sig är intressant så kan man efter det lokalisera sagda bästa utgåva/mastring av verket.

Jag tycker det är enormt stolligt att slösa både pengar och tid på något man rent musikaliskt inte är intresserad av, kanske består världens absolut bästa inspelning av en ljudupptagning från en snickeriverkstad? Det är exempelvis inte ett alster jag kommer leta efter på discogs och importera från USA. :)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav philipbtz » 2019-09-17 14:15

goat76 skrev:
philipbtz skrev:
goat76 skrev:
Får man fråga när du utvärderat Tidal, eller har du ens gjort det?

Med samma master så låter det precis likadant som på CD och om man inte är extremt beroende av att bara lyssna på den mest kommersiella musiken så finns det ändå inte en uppsjö olika utgåvor.


Om man skall vara riktigt, riktigt noga så är det inte samma faktiskt. Googla Spotify/Tidal watermarks. De lägger in artifakter i ljudet så att man kan spåra om något rippat det etc. Så även Tidal är faktiskt inte 100% även om det nog är det mest rena streamingtjänsten.

Jag har pratat om det här tidigare många år sedan men fick inget napp då ingen verkade bry sig. Och det kanske man fortfarande inte gör eftersom mp3 verkar duka för de flesta även bland entusiaster. Så lite extra skräp i musiken kanske inte gör så mycket för de flesta.


Kan du ge ett exempel på ett album med hörbara artefakter på Tidal?


Jag har insett att det är lönlöst att försöka övertyga folk utan jag bara informerar. För 99% av folk så ser det ut så här: Dåliga masters från skivbolaget som man dessutom kryddar med extra skräp (watermarks etc.), efter det så tar man bort 75% av datan i musiken genom att göra den till mp3, nu skall det spelas upp av sin klient som lägger på dynamiskförstöring per default för att krympa dynamik ytterligare, sedan gör ens transport fel, sedan gör DAC:en fel. Ovanpå det här så spelas det väl upp via bluetooth eller liknande. Alla verkar nöjda.

Själv har jag svårt att acceptera detta och står inte ut med att det blir fel i precis varenda steg i kedjan. Man kan hävda att varje separat fel gör så väldigt lite för hörbarheten men det är ju väldigt mycket kaka på kaka nu för tiden.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Tell » 2019-09-17 14:25

philipbtz skrev:
goat76 skrev:Kan du ge ett exempel på ett album med hörbara artefakter på Tidal?


Jag har insett att det är lönlöst att försöka övertyga folk utan jag bara informerar. För 99% av folk så ser det ut så här: Dåliga masters från skivbolaget som man dessutom kryddar med extra skräp (watermarks etc.), efter det så tar man bort 75% av datan i musiken genom att göra den till mp3, nu skall det spelas upp av sin klient som lägger på dynamiskförstöring per default för att krympa dynamik ytterligare, sedan gör ens transport fel, sedan gör DAC:en fel. Ovanpå det här så spelas det väl upp via bluetooth eller liknande. Alla verkar nöjda.

Själv har jag svårt att acceptera detta och står inte ut med att det blir fel i precis varenda steg i kedjan. Man kan hävda att varje separat fel gör så väldigt lite för hörbarheten men det är ju väldigt mycket kaka på kaka nu för tiden.


Dåliga master finns det en del av ja, men det är väl bara några få stora skivbolag som lägge rpå watermarks? Och Tidal går det att köra lossless ifrån medans SPotify fortfarande kör OGG som tar bort 75% av datan som ändå inte hörs. Dra på t ex Spotify på Quiet så är det inte mycket musik som påverkas av dess inbbygda limiters. Sen är det ju dumt att anta att både transport och DAC gör fel, samt att alla spelar verkligen inte upp genom blåtand, och av dom som gör det så kan blåtand skicka i så hög bandbredd att lossless funkar. Så ja, det du räknar upp KAN gå fel o det KAN ge hörbara påverkningar på ljudet, men det är inte nödvändigtvis så att det faktiskt gör det.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav philipbtz » 2019-09-17 17:27

Som sagt, verkar funka för dig och de flesta andra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-09-17 17:46

philipbtz skrev:Som sagt, verkar funka för dig och de flesta andra.


Men det funkar inte för mig. :)

Jag har vad jag vet aldrig hört dessa artefakter/vattenstämplar i den musik jag lyssnat på hos Tidal, det är därför jag gärna vill höra ett exempel hos sagda tjänst.

Det är mycket möjligt att det är dessa vattenstämplar som skiner igenom och blir hörbara är av den komprimering Spotify kör med, men så länge ingen kan visa upp några tydliga exempel att detta även ligger i den musik Tidal tillhandahåller, så ser jag det hela endast som att de ”dras över samma kant” bara för att de är en streamingtjänst. :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Frisk » 2019-09-17 22:54

goat76 skrev:
philipbtz skrev:Som sagt, verkar funka för dig och de flesta andra.


Men det funkar inte för mig. :)

Jag har vad jag vet aldrig hört dessa artefakter/vattenstämplar i den musik jag lyssnat på hos Tidal, det är därför jag gärna vill höra ett exempel hos sagda tjänst.

Det är mycket möjligt att det är dessa vattenstämplar som skiner igenom och blir hörbara är av den komprimering Spotify kör med, men så länge ingen kan visa upp några tydliga exempel att detta även ligger i den musik Tidal tillhandahåller, så ser jag det hela endast som att de ”dras över samma kant” bara för att de är en streamingtjänst. :)


Det finns en tidigare tråd där det först detekterades på Spotify men även kunde identifieras på Tidal, med spårdiff exempelfiler etc. Detta var för något halvår sedan, jag kan dock inte hitta tråden nu, trots filer därifrån jag tänkte det skulle gå att söka på. Det var i alla fall pletnev-op111.


Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-09-17 23:21

Frisk skrev:
goat76 skrev:
philipbtz skrev:Som sagt, verkar funka för dig och de flesta andra.


Men det funkar inte för mig. :)

Jag har vad jag vet aldrig hört dessa artefakter/vattenstämplar i den musik jag lyssnat på hos Tidal, det är därför jag gärna vill höra ett exempel hos sagda tjänst.

Det är mycket möjligt att det är dessa vattenstämplar som skiner igenom och blir hörbara är av den komprimering Spotify kör med, men så länge ingen kan visa upp några tydliga exempel att detta även ligger i den musik Tidal tillhandahåller, så ser jag det hela endast som att de ”dras över samma kant” bara för att de är en streamingtjänst. :)


Det finns en tidigare tråd där det först detekterades på Spotify men även kunde identifieras på Tidal, med spårdiff exempelfiler etc. Detta var för något halvår sedan, jag kan dock inte hitta tråden nu, trots filer därifrån jag tänkte det skulle gå att söka på. Det var i alla fall pletnev-op111.


Jag vet vilken tråd du menar med testet som Belker gjorde, men jag är inte övertygad om att det var någon vattenstämpel vi hörde.
Om Belker rippar en fil från Tidal så får inte den filen exakt samma start-tid och då är det upp till han att filerna på millisekunden ligger rätt för minsta lilla skillnad som uppstår i tid så kommer det låta så där i null testet.

Filen har väl även passerat något ljudkorts omvandlare när den blev rippad så skillnaden kan lika gärna ha uppstått där.
Senast redigerad av goat76 2019-09-17 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Belker » 2019-09-17 23:29

Tidalfilen är en digital direktrip 16/44,1. Den är alltså inte ”inspelad” genom DAAD. Fråga inte hur det går till, för det säger jag inte. Den är sedan på sampeln när alignad med CD-spåret och därefter inverterad och ”nullad”.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-09-17 23:35

Belker skrev:Tidalfilen är en digital direktrip 16/44,1. Den är alltså inte ”inspelad” genom DAAD. Fråga inte hur det går till, för det säger jag inte. Den är sedan på sampeln när alignad med CD-spåret och därefter inverterad och ”nullad”.


Jag sa väl att du ”alignat” för hand. Du har väl zoomat in och gjort det så gott du kan men det är extremt svårt att ändå få till det med den precision så att det blir absolut tystnad.

Jag har dessutom svårt att tro att du hör det där när musiken spelar.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav philipbtz » 2019-09-17 23:40

Oavsett så är trenden "hur dåligt kan vi göra något och komma undan med det" istället för "hur bra kan vi lyckas göra det" vilket är det jag främst stör mig på.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Belker » 2019-09-18 06:53

goat76 skrev:
Belker skrev:Tidalfilen är en digital direktrip 16/44,1. Den är alltså inte ”inspelad” genom DAAD. Fråga inte hur det går till, för det säger jag inte. Den är sedan på sampeln när alignad med CD-spåret och därefter inverterad och ”nullad”.


Jag sa väl att du ”alignat” för hand. Du har väl zoomat in och gjort det så gott du kan men det är extremt svårt att ändå få till det med den precision så att det blir absolut tystnad.

Jag har dessutom svårt att tro att du hör det där när musiken spelar.

Men när man zoomat ned på enskilda samples snappar de mot varandra. Skulle vara om det är klockdrift mellan filerna som spökar. Det finns inga mellanlägen. Jag kanske har Audacityfilen sparad, så kan du kolla själv om du tycker det ser rätt ut. Ingen vore gladare än jag om jag hade fel!

Att jag överhuvud taget gjorde mig omaket att klippa och klistra var ju för att jag tyckte mig höra felet. Jag hade förväntanseffekt på hur det skulle låta, eftersom jag hade hört den väldigt korrupta Spotifyfilen, så jag ville lusa av att det bara var inbillning genom att nulltesta.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-09-18 07:39

Belker skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:Tidalfilen är en digital direktrip 16/44,1. Den är alltså inte ”inspelad” genom DAAD. Fråga inte hur det går till, för det säger jag inte. Den är sedan på sampeln när alignad med CD-spåret och därefter inverterad och ”nullad”.


Jag sa väl att du ”alignat” för hand. Du har väl zoomat in och gjort det så gott du kan men det är extremt svårt att ändå få till det med den precision så att det blir absolut tystnad.

Jag har dessutom svårt att tro att du hör det där när musiken spelar.

Men när man zoomat ned på enskilda samples snappar de mot varandra. Skulle vara om det är klockdrift mellan filerna som spökar. Det finns inga mellanlägen. Jag kanske har Audacityfilen sparad, så kan du kolla själv om du tycker det ser rätt ut. Ingen vore gladare än jag om jag hade fel!

Att jag överhuvud taget gjorde mig omaket att klippa och klistra var ju för att jag tyckte mig höra felet. Jag hade förväntanseffekt på hur det skulle låta, eftersom jag hade hört den väldigt korrupta Spotifyfilen, så jag ville lusa av att det bara var inbillning genom att nulltesta.


Nu besudlar vi denna tråd en aning men...

Kanske kan du göra samma test men med musik från något skivbolag du vet aldrig skulle komma på tanken att lägga in några watermarks? Tänker att något mindre skivbolag inte har tid eller resurser att hålla på med sånt svammel.

Om det är sånna artefakter du misstänker så måste jag ändå tro att det är ytterst få bolag som håller på med sånt, dessa borde bara bojkottas. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster