Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

pontareee
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav pontareee » 2020-07-18 11:16

Michael Jackson - Bad mäter enligt följande, det fanns fler releaser men alla fick inte plats på min skärm med nuvarande upplösning.
mj-bad-dr.PNG
mj-bad-dr.PNG (204.77 KiB) Visad 7229 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2020-07-18 12:46

Ted_B skrev:
goat76 skrev:En kompressor är ett bra och ibland helt nödvändigt verktyg för att vissa ljud i en tvåkanalsmix inte helt ska drunkna. Jag använder ju själv en riktig hårdvaru-kompressor, dels på basgitarr för att få lite mer kontroll över det instrumentet i mixen, samt på sång som annars ofta har ett alldeles för stort dynamiskt omfång för att antingen inte drunkna helt i mixen eller överrösta den.


Är inte det något som en skicklig sångare ska anpassa sig till om det ska vara en riktigt välljudande produktion?
Alltså vara samspelt med bandet så att inte sången behöver komprimeras?


Problematiken ligger inte i samspelet med bandet, det är samspelet med mikrofonen som är det svåra, vad mikrofonen plockar upp på det korta avståndet till sångaren och vad det medför vad gäller ljudtrycksförändringar och till synes små ljud som in- och utandningar, p-ljud och dylikt. Alla dessa saker blir kraftigt förstärkta just p.g.a det relativt korta avståndet till mikrofonen och det krävs en enorm kontroll av en sångare för att kunna hålla alla dessa "mikrofon-teknikaliteter" under kontroll samtidigt som han eller hon ska koncentrera sig på det musikaliska, dels genom att hela tiden anpassa avståndet till mikrofonen och dels hålla sig från att artikulera sig alltför mycket i uttalen av p-ljud och dylikt.
De kraftiga ljudtrycksförändringarna blir helt enkelt för stora p.g.a det korta avståndet som mikrofonen måste placeras på, ungefär samma problematik som när någon viskar dig i örat, då upplever du kraftiga ljudtrycksförändringar trots att den som viskar gör allt för att tala tyst.

Om en mikrofon bara hade kunnat placeras på säg 3 meters avstånd från sångaren så hade dessa problem inte uppstått, men tyvärr fungerar inte mikrofoner på samma sätt som våran hörsel så en placering på ett så långt avstånd ger tyvärr inte ett speciellt bra inspelningsresultat, för att det ska bli ett bra resultat behöver mikrofonen kanske vara placerad på ett avstånd på omkring 20 till 100 cm.

En kompressor är ett superbra verktyg ifall det används i lagom mängd bara för att ta hand om de problem jag beskrev här ovan. Tyvärr används det ofta till överdrift med alldeles för hög kompressions-ratio vilket gör att sångarens huvud verkar sitta fast i ett skruvstäd, man hör inte en enda liten variation i avståndet till mikrofonen och oavsett hur högt det sjungs så låter det aldrig högre.
När en kompression istället endast används tillräcklig mycket för att bara tackla de mest svårkontrollerade problemen så hjälper det sångaren att koncentrera sig på det rent musikaliska framförandet, och ger ett mer levande resultat som ger fler naturliga avstånds-variationer och bibehåller tillräcklig dynamik för att det faktiskt ska höras när sångaren sjunger högre, fast med bibehållen kontroll som fungerar på en inspelning.

Jag har inte någon direkt koll på hur det fungerar vid live-framföranden, men skulle nog gissa att det i de flesta fall används en kompressor på sången även där.
Du har väl hört hur illa det kan låta när folk sjunger karaoke, avsaknaden av kompressor gör att det låter ännu sämre än vad det hade behövt göra och sångaren verkar sakna all kontroll över hur starkt han eller hon varierar sången. Även en erkänt duktig sångare hade låtit betydligt sämre i ett sånt sammanhang. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26591
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav hifikg » 2020-07-18 13:07

pontareee skrev:Michael Jackson - Bad mäter enligt följande, det fanns fler releaser men alla fick inte plats på min skärm med nuvarande upplösning.
mj-bad-dr.PNG


Hmm... alla helgröna är vinyl
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2020-07-18 13:35

hifikg skrev:
pontareee skrev:Michael Jackson - Bad mäter enligt följande, det fanns fler releaser men alla fick inte plats på min skärm med nuvarande upplösning.
mj-bad-dr.PNG


Hmm... alla helgröna är vinyl


Men trots det så kan vinylen vara helt identiskt i sin dynamik som den på CD, det kan alltså vara precis samma mastring.

Se den här videon så förstår du att det som i mätningarna ser ut att vara bättre på vinyl egentligen inte finns där. :)


Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Conan » 2020-07-19 08:17

Vi vet väl helt enkelt inte riktigt varför vinylripparna på exemplen ovan visar en högre DR än de digitala versionerna. Det kan vara samma master från början som genomgått anpassningar till vinyltillverkningen (filtrering, bortplockning av stereoseparation i basen mm) och som därför felaktigt visar en högre DR, men det kan också vara en helt annan master som är mindre komprimerad.

Vad vi i alla fall ser är att de digitala versionerna via CD eller nedladdning på RAM är åt helv.. för mycket komprimerade och hoptryckta. I alla fall inte som som kvalar in till "högsta tänkbara ljudkvalitet".

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Tell » 2020-07-19 15:03

goat76 skrev:
Tell skrev:Frågan är varför just en helt okomprimerad signal är det som anses låta bäst? Är det bara för ni som vanligt har verkligheten som referens o inte bara vad-som-låter-najsast-oavsett-verkligheten? För att ta dom två senaste exemplerna i tråden, RAM och Bad, så innehåller ju båda synthar och trummaskiner etc o ingen av dom tillverkar "verkliga" ljud. Så att ha verkligheten som nån slags referens blir ju bara märkligt.
Dessutom så finns det många som argumentare för att komressorer "limmar" ihop ljuden så dom sitter ihop tillsammans på ett bättre sätt än en okomprimerad signal. Finns ju dock som vanligt såklart en balans, o den balansen är la subjektiv ;) Så att som dom flesta här på faktiskt hela tiden tjatar om att det SKA vara okomprimerat är både fel o tröttsamt imo.


Jag har inte bett om att det ska vara helt fritt från komprimering, jag klagar över att de flesta ljudinslagen på den där skivan är komprimerade/limiterade. Jag gillar ju hur de blandat tungt komprimerad bas med i stort sett okomprimerade inslag i Billie Eilish låtar, då låter helheten mer dynamisk och livfull trots att skivan i sin helhet är ganska hårtkomprimerad.
Men när i princip alla enskilda ljudinslag som på Daft Punks skiva är strypt så blir allt ganska statiskt, även syntarna tycker jag låter dynamik-begränsade och de borde lätt ha rymts i mixen utan den begränsningen och ändå kunnat låta lika starkt som nu.

En kompressor är ett bra och ibland helt nödvändigt verktyg för att vissa ljud i en tvåkanalsmix inte helt ska drunkna. Jag använder ju själv en riktig hårdvaru-kompressor, dels på basgitarr för att få lite mer kontroll över det instrumentet i mixen, samt på sång som annars ofta har ett alldeles för stort dynamiskt omfång för att antingen inte drunkna helt i mixen eller överrösta den.


Fair enough, men jag riktar ändå min text till resten av gubbarna i tråden. Dynamik är inte allt!


Dynamic Range Database ska man ta med en nypa salt, o det inte bara på vinyler. Att allting med dynamik lägre än 8dB får rött o därmed anses som DÅLIGT är så galet overkill, jag har hört massa musik på den nuvån som låter riktigt trevligt. För som sagt, dynamik är verkligen inte allt o ingen 100%ig riktlinje för välljud.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav HenrikTornquist » 2020-07-19 20:27

Jag har bestämt för mig att Pekka har gjort en djuplodande analys av just "Bad" vad gäller ljudkvalitet.
Det bör ligga nånstans för den (Paa) som är vass på att söka.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav PekkaJohansson » 2020-07-19 22:36

HenrikTornquist skrev:Jag har bestämt för mig att Pekka har gjort en djuplodande analys av just "Bad" vad gäller ljudkvalitet.
Det bör ligga nånstans för den (Paa) som är vass på att söka.


Nej, det var "Thriller" som jag tittade noga på och skrev en längre artikel om i Musik & Ljudteknik. Sedan dess har jag hittat ytterligare två-tre utgåvor men det japanska originalet, som fanns bland de 50 skivor som Sony/CBS släppte först på cd, är fortfarande det mest välljudande. Jag har förstås kört även "Bad" i MasVis och där är de amerikanska, europeiska och japanska förstautgåvorna på cd från 1987 identiska. Även för "Bad" gäller att senare utgåvor är mer eller mindre hårt komprimerade jämfört med original-cd:n. Varken "Thriller" eller "Bad" platsar i kategorin "musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalitet".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Tell » 2020-07-20 05:38

PekkaJohansson skrev:Varken "Thriller" eller "Bad" platsar i kategorin "musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalitet".

Med vänlig hälsning

Pekka


Vad är det som gör att dom inte platsar in enligt dig? Vad krävs för att platsa?

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Frisk » 2020-08-12 21:19

Följt tråden med intresse men nog inte skrivit tidigare.

Hittar en skiva med Emilia Hamper på en loppis i helgen, blir lite snål när skivorna kostar 20kr styck men några följde i alla fall med hem.

Kan denna platsa i tråden?
Bild
Emilia Hamper- Trollfågeln - The Magic Bird
Katalognummer: BIS-2013 SACD
EAN 7318599920139
https://bis.se/composer/amper-emilia/tr ... magic-bird

Tyvärr ingen SACD-spelare inkopplad och ingen spelare tillgänglig att rippa SACD för stunden så "bara" lyssnat på CD-spåret, kunde vara kul att lyssna på multikanal-spåret med.

Mycket lågt bakgrundsbrus bra ljudbild och vad jag upplever god dynamik. Dock bara lyssnat på skivan en gång så kanske tidigt att säga något :oops:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2020-08-12 21:24

Tell skrev:
PekkaJohansson skrev:Varken "Thriller" eller "Bad" platsar i kategorin "musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalitet".

Med vänlig hälsning

Pekka


Vad är det som gör att dom inte platsar in enligt dig? Vad krävs för att platsa?


Båda albumen låter för orent och klangligt korrupt för att platsa i denna kategori.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav AlbertHall » 2020-11-05 20:55

Mahlers 7:a. Osmo Vänskä/Minnesota orch.
CD/SACD BIS -2386 är nära

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Kralle » 2020-11-05 22:54

AlbertHall skrev:Mahlers 7:a. Osmo Vänskä/Minnesota orch.
CD/SACD BIS -2386 är nära

Gillar scherzot, sats 3.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav I-or » 2020-11-06 17:38

Mozart Die Zauberflöte, Sir Charles Mackerras, Scottish Chamber Orchestra and Chorus (Telarc)

Round-Up, Erich Kunzel, Cincinnatti Pops Orchestra (Telarc) (OBS! William Tell Overture kommer från ett annat inspelningstillfälle med andra mikrofoner/positioner och har aningen lägre ljudkvalitet.)

Chiller, Erich Kunzel, Cincinnatti Pops Orchestra (Telarc) (Borde egentligen ha rekommenderats i tid för Halloween.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2020-11-06 18:15

Tror jag inleder helgen med seriös musik som tekniskt sett håller pyramidal standard!

https://delosmusic.com/recording/ravelb ... a-quartet/
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav LarsF » 2020-11-06 18:35

Morello skrev:Tror jag inleder helgen med seriös musik som tekniskt sett håller pyramidal standard!

https://delosmusic.com/recording/ravelb ... a-quartet/

Den ska jag ta och lyssna på när tillfälle ges. Fanns på Qobuz, borde väl vara samma som CD skivan. har ju tyvärr inget lyssningsrum, utan bara vardagsrum och hörlurar är ingen favorit att lyssna med. så det måste sken när frun är borta :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Zappa » 2020-11-06 22:03

Morello skrev:Tror jag inleder helgen med seriös musik som tekniskt sett håller pyramidal standard!

https://delosmusic.com/recording/ravelb ... a-quartet/


Bra val! Den spelar jag relativt frekvent däremot inte ikväll.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav MichaelG » 2020-11-19 09:36

Morello skrev:Tror jag inleder helgen med seriös musik som tekniskt sett håller pyramidal standard!

https://delosmusic.com/recording/ravelb ... a-quartet/

Mycket bra! Avnjuter den just nu på Spotify.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Zappa » 2020-11-19 11:21

"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav music4ever » 2020-11-24 18:36

Tell skrev:Fair enough, men jag riktar ändå min text till resten av gubbarna i tråden. Dynamik är inte allt!


Dynamic Range Database ska man ta med en nypa salt, o det inte bara på vinyler. Att allting med dynamik lägre än 8dB får rött o därmed anses som DÅLIGT är så galet overkill, jag har hört massa musik på den nuvån som låter riktigt trevligt. För som sagt, dynamik är verkligen inte allt o ingen 100%ig riktlinje för välljud.


Visst, en del elektronisk musik kan låta rätt trevligt med 8dB nivå. Men anser de är långt ifrån nivån vi talar om i denna tråden.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Zappa » 2020-11-25 15:09

I-or skrev:Chiller, Erich Kunzel, Cincinnatti Pops Orchestra (Telarc) (Borde egentligen ha rekommenderats i tid för Halloween.)


+1
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
jooe
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2012-06-11
Ort: Ultrå

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav jooe » 2020-11-27 21:47

Jag lyssnar inte så mycket på klassisk musik men uppskattar ändå bra inspelningar.

Skulle vilja rekommendera Maeve O’Boyle All My Sins. Låter fantastisk på vinylen jag har.

https://tidal.com/album/156560912
https://link.tospotify.com/ods3OtukLbb

Även Amber Rubarths Sessions from the 17th Ward.

https://link.tospotify.com/Uej5jkzkLbb

Finns tyvärr ej på Tidal men CD:n är riktigt bra, finns även att köpa i högre kvalitet på Chesky Records.(https://chesky.com/).
Mvh Joakim
_____________________________________
Nuvarande setup:
för många prylar...

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Belker » 2020-12-05 12:24

Så ny att jag knappt hunnit lyssna än, men frågan är om inte Nils Frahms nya liveplatta kastar sig in i listan, i kategorin ”klassisk minimalistisk ambient electonica”.

https://tidal.com/album/159346875

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav AlbertHall » 2021-10-14 22:50

En platta med mycket fin ljudkvalitet är:

Eriks Esenvalds "Translations"
Naxos 8.574124

För den intresserade så är ljudteknikern John Atkinson.

Bland den bästa körupptagning jag hört.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav jansch » 2021-10-18 20:47

goat76 skrev:
hifikg skrev:
pontareee skrev:Michael Jackson - Bad mäter enligt följande, det fanns fler releaser men alla fick inte plats på min skärm med nuvarande upplösning.
mj-bad-dr.PNG


Hmm... alla helgröna är vinyl


Men trots det så kan vinylen vara helt identiskt i sin dynamik som den på CD, det kan alltså vara precis samma mastring.

Se den här videon så förstår du att det som i mätningarna ser ut att vara bättre på vinyl egentligen inte finns där. :)

[youtube_quote]https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=n-AE9dL5FG8&feature=emb_logo[/youtube_quote]


Jag har funderat en hel del på informationen i denna video. Alltså, varför har vinylinspeningen högre toppar som indikerar större dynamik?
Det enda jag kan tänka mej är följande:
En helt analog kedja, från digital master D/A omvandlad och graverad och till slut uppspelad analogt på vinylskiva innehåller fler subbastoner, låt oss säga under 20Hz. Detta trots högpassfilter som har för avsikt att minska t.ex rumble.

Dessa subbastoner, från t.ex grammofonrumble, kommer då visa sig som "tidskonstanter" jämfört med nyttosignalen. Musikens amplitudvariationer utgår inte ifrån en stabil "nollpunkt" som gäller för en digital signal. Musiken är helt enkelt överlagrad på svaga subbastoner vilket ibland ger lite högre amplitud, ibland lite lägre = till synes högre dynamik.
Det skulle också då kunna förklara varför den analoga signalen under ett antal millisekunder kan luta ner eller upp (se exempler i videon) medan digitala signalen håller sig mer mot en vågrätt linje (nollreferensen).

Lite "rått" skulle man kunna säga då att den ökade dynamiken är egentligen rumle.

Som sagt, bara lite funderingar..... vad tror du?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2021-10-18 21:15

jansch skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Hmm... alla helgröna är vinyl


Men trots det så kan vinylen vara helt identiskt i sin dynamik som den på CD, det kan alltså vara precis samma mastring.

Se den här videon så förstår du att det som i mätningarna ser ut att vara bättre på vinyl egentligen inte finns där. :)

[youtube_quote]https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=n-AE9dL5FG8&feature=emb_logo[/youtube_quote]


Jag har funderat en hel del på informationen i denna video. Alltså, varför har vinylinspeningen högre toppar som indikerar större dynamik?
Det enda jag kan tänka mej är följande:
En helt analog kedja, från digital master D/A omvandlad och graverad och till slut uppspelad analogt på vinylskiva innehåller fler subbastoner, låt oss säga under 20Hz. Detta trots högpassfilter som har för avsikt att minska t.ex rumble.

Dessa subbastoner, från t.ex grammofonrumble, kommer då visa sig som "tidskonstanter" jämfört med nyttosignalen. Musikens amplitudvariationer utgår inte ifrån en stabil "nollpunkt" som gäller för en digital signal. Musiken är helt enkelt överlagrad på svaga subbastoner vilket ibland ger lite högre amplitud, ibland lite lägre = till synes högre dynamik.
Det skulle också då kunna förklara varför den analoga signalen under ett antal millisekunder kan luta ner eller upp (se exempler i videon) medan digitala signalen håller sig mer mot en vågrätt linje (nollreferensen).

Lite "rått" skulle man kunna säga då att den ökade dynamiken är egentligen rumle.

Som sagt, bara lite funderingar..... vad tror du?


Du är säkert på rätt spår med din teori.

Det jag skulle vilja se är om den digitala versionen också får liknande förhöjda dynamiktoppar om den "rippas" på ungefär samma vis som vinylen, alltså att även den får passera genom en analog kedja och sedan spelas in med samma analoga utrustning som vinylen?
Om inte så kan man iallafall utesluta inspelningskedjan och kan sikta in sig mot tidigare steg analoga orsaker.

Är det någon här som sett en analogt rippad digital fil? :)
Senast redigerad av goat76 2021-10-18 21:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav petersteindl » 2021-10-18 21:15

jansch skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Hmm... alla helgröna är vinyl


Men trots det så kan vinylen vara helt identiskt i sin dynamik som den på CD, det kan alltså vara precis samma mastring.

Se den här videon så förstår du att det som i mätningarna ser ut att vara bättre på vinyl egentligen inte finns där. :)

[youtube_quote]https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=n-AE9dL5FG8&feature=emb_logo[/youtube_quote]


Jag har funderat en hel del på informationen i denna video. Alltså, varför har vinylinspeningen högre toppar som indikerar större dynamik?
Det enda jag kan tänka mej är följande:
En helt analog kedja, från digital master D/A omvandlad och graverad och till slut uppspelad analogt på vinylskiva innehåller fler subbastoner, låt oss säga under 20Hz. Detta trots högpassfilter som har för avsikt att minska t.ex rumble.

Dessa subbastoner, från t.ex grammofonrumble, kommer då visa sig som "tidskonstanter" jämfört med nyttosignalen. Musikens amplitudvariationer utgår inte ifrån en stabil "nollpunkt" som gäller för en digital signal. Musiken är helt enkelt överlagrad på svaga subbastoner vilket ibland ger lite högre amplitud, ibland lite lägre = till synes högre dynamik.
Det skulle också då kunna förklara varför den analoga signalen under ett antal millisekunder kan luta ner eller upp (se exempler i videon) medan digitala signalen håller sig mer mot en vågrätt linje (nollreferensen).

Lite "rått" skulle man kunna säga då att den ökade dynamiken är egentligen rumle.

Som sagt, bara lite funderingar..... vad tror du?


Nu vet jag inte riktigt vad som diskuteras, men en helt analog kedja är som jag ser det en inspelning på analogbandspelare som graveras till vinyl utan D/A-omvandling och spelas upp med skivspelare och analog elektronik. Inspelningen kan istället vara en analog direktgravering.

Då kan man jämföra analogt masterband kontra vinyl.

Man kan även jämföra digital master d v s A/D direkt från mikrofoner och sedan D/A kontra analogt masterband från samma mikrofoner.

Görs en vinyl från något så kan man jämföra vinyluppspelning kontra master.

Via vinyl finns det flera resonanskretsar med höga Q-värden. En kring 10 Hz, en kring 20 kHz, men även tonarmsrörets torsionsresonanser ingår. De brukar vara någonstans mellan 100 Hz och 1 kHz.

Hur det påverkar dynamiken i mätningar vet jag inte.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav jansch » 2021-10-18 23:00

Peter,
Mitt inlägg blev ovanligt krångligt.
Jag tror att skillnaden som finns mellan en CD och en vinylskiva, som är skapade utifrån samma digitala master, är rumble från graveringen och uppspelningen (samt lite distorsion).

På detta rumble överlagras nyttosignalen på vinylskivan och därmed både ser man och mäter större variationer på amplituden = större dynamik.

Vore intressant att lägga på högpassfilter, t.ex 100 Hz, på både CD skivan och vinylskivan vid uppspelning och dynamikmätning. Då kanske skillnaden är obefintlig.

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav AlbertHall » 2021-11-02 21:38

Postas ganska lite i denna tråd som egentligen borde vara på topp.

Jag letade lite i cdhyllan och hittade en inspelning från 1987.

Philips 420 955-3.
"Missa Criolla" med Jose Carreras som solist. Fantastisk kör och dynamisk produktion.

Lyssna och reflektera. Det gjordes för 34 år sedan, när alla sade att allt digitalt lät skit. Ja inspelningen är DDD.

Lyssna inte på Spotify. Ge 16/44 en chans.

Njut av kören. Från vägg till vägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav petersteindl » 2021-11-02 22:07

AlbertHall skrev:Postas ganska lite i denna tråd som egentligen borde vara på topp.

Jag letade lite i cdhyllan och hittade en inspelning från 1987.

Philips 420 955-3.
"Missa Criolla" med Jose Carreras som solist. Fantastisk kör och dynamisk produktion.

Lyssna och reflektera. Det gjordes för 34 år sedan, när alla sade att allt digitalt lät skit. Ja inspelningen är DDD.

Lyssna inte på Spotify. Ge 16/44 en chans.

Njut av kören. Från vägg till vägg.

Den var en av mina referensskivor på den tiden det begav sig. Jose Carreras hade dessförinnan opererats för strupcancer och han var i princip borträknad från operavärlden. Men han kom igen och den skivan var en av de första efter operationen.
Nu är det ett tag sedan, men det är så jag minns det.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster