Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-11-12 19:26

Tell skrev:
sprudel skrev:Spotify har lägre kvalitet än Tidal. Spotify är inte förlustfritt, inte ens i Molkom.


Skulle någon moderator kunna rensa ut allt ovidkommande tjafs så att tråden lever upp till rubriken?


Det stämmer att Spotify har lägre kvalitet som inte är förlustfri. Men det är bara rent tekniskt, ljudkvallen för mänskliga öron håller dock högsta kvalitet. Så ja, rensa ut allt tjafs om att Spotify inte skulle duga.


Det var ganska länge sen jag hade Spotify men jag upplevde ljudet som väldigt platt, livlöst och oengagerande.
Jag tror inte det har med 320kbps att göra eftersom jag har några musikfiler med den upplösningen på min NAS och dessa låter klart acceptabla, vilket får mig att misstänka att Spotify har misslyckats med deras konverteringar eller kanske lagt in någon vattenstämpel som tydligt påverkar ljudet på filer med lägre upplösning?
Något fel är/var det iallafall.

Nu hittade jag ett jazz-album som finns på Spotify men som saknas på Tidal så jag får ge Tangband en poäng. :)
Jag har bara hört den på Youtube än så länge, men att dömma av det så verkar det vara ett välljudande album.

Wynton Marsalis - From The Plantation To The Penitentiary

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav sprudel » 2019-11-12 22:03

BosseS skrev:Du bestämmer inte vad andra ska tycka är hög ljudkvalité.


och hur kom du fram till den glimrande slutsatsen? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-11-21 22:38

Ganska långt ifrån min huvudsakliga musikstil men jag har trots det precis lyssnat på den två varv på raken. Fint inspelat och duktiga musiker. Vad tycker ni?

Musiken består av en blandning mellan elektroniska instrument, stråkar och blås.
Grammy nominerad i kategorin World Music 2020.

Berättelser och sånger om kvinnliga artister i Haiti som aldrig fått det erkännande de borde fått, eller nåt sånt. :)

Fanm d'Ayiti - Nathalie Joachim
https://tidal.com/browse/album/115395264

https://nathaliejoachim.bandcamp.com/album/fanm-dayiti

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav hifikg » 2019-11-21 23:00

Leonards nya är kanske inte högsta tänkbara ljudkvalitet, men just nu, i rena euforin över återkomsten känns det så. I varje fall är det en av de bästa nya utgåvor jag hört på länge med tanke på hur illa det mesta låter numera. Kommer lyssna många gånger på den här. Återkommer.
Bilagor
leonard2019.jpg
leonard2019.jpg (5.94 KiB) Visad 8828 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav music4ever » 2019-11-25 01:39

PekkaJohansson skrev:Rolig variant på uttrycket! Jag tror det avses att cd-utgåvan blir akterseglad av lp:n. Åtminstone titellåten och några spår till finns dock i flera utgåvor på cd så jag skulle inte ta gift på att lp:n entydigt är bättre. Till saken hör dessutom att albumversionen överfördes till cd av Atlantic-teknikern Barry Diament som starkt motsatte sig processering. Jag kan kolla de olika versionerna närmare!

Med vänlig hälsning

Pekka


Du har redan jämfört för 11 år sedan.
Hittade nyss ett exempel på en tidig cd som låter oerhört mycket sämre än original-LP:n. Det är Roberta Flacks "Killing me softly" på USA-cd från 1990 som har blivit kraftigt högfrekvensfiltrerad, vilket gör att allt från röster till små percussionljud låter instängt och dovt. Jag gissar att brusskräck ligger bakom, eftersom masteringen enligt cd-häftet ska vara gjord från originaltejperna. Masteringtekniker är Joe Gastwirth på Ocean View Digital. Jag får kolla om det eventuellt finns en ännu tidigare utgåva som låter acceptabelt, eller om möjligen Europa-utgåvan av samma skiva är mindre massakrerad.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=501464#p501464

Lyssningsrapport Roberta Flack: "Killing Me Softly"

Jag lyssnade i går på den första sidans fyra låtar parallellt på vinylen (1973), första cd:n (mastrad av Barry Diament, 1990) och andra cd:n (Joe Gastwirth, 1995). Alla utgåvor är USA-pressningar.

För det första låg cd-utgåvorna närmare varandra än vad jag trodde. Diaments mastring ligger lägre i nivå (oftast ett sundhetstecken) och är möjligen något mer dynamisk än Gastwirths, men jag vill nog titta på en analys innan jag uttalar mig bergsäkert (ändrade nivån löpande, varför det blev något abrupta justeringar ibland). Klangmässigt var cd-utgåvorna väldigt lika. Det konstiga är att båda uppvisar samma dova och samtidigt brusiga ljud på titellåten jämfört med LP:n. Samma tendens fanns på den fjärde och sista låten på sid 1, medan spår två och tre lät rimligt lika på de tre utgåvorna.

Distorsionsmässigt klarar sig den gamla LP:n ganska bra, eftersom det är fråga om ganska stillsam musik utan stora sättningar och dynamiska utbrott. De ytrepor som finns på min platta stör inte så farligt med den använda pick-upen (Ortofon OM-40).

Att LP:n låter öppnare på ett par spår kan förklaras av någon av följande faktorer: man har gjort medvetna förändringar i klangbalansen vid överföring till LP (förutom RIAA, förstås), originalbanden kan ha blivit slitna eller borttappade genom åren eller man har gjort medvetna klangförändringar eller filtrering vid överföring till cd. Det senare låter mindre troligt eftersom cd-skivorna alltså låter lika sinsemellan. Jag ska kanske inflika att jag har trimmat mitt RIAA-steg för korrekt frekvensgång med använd pick-up och kabel. Andra jämförelser mellan cd och vinyl har inte visat motsvarande klangskillnader.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=524065#p524065

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav PekkaJohansson » 2019-11-25 21:00

Jo, jag visste att albumet har diskuterats tidigare men tog mig inte tid att kolla närmare. Tack för grävjobbet!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Ted_B » 2019-11-29 02:19

Jag lägger in det här från tråden "Spelas nu".
Musiken är ju pop/rock och känns kanske inte riktigt som om den platsar i tråden men kvaliteten är ju helt underbar:

"Planet 3 featuring Jay Graydon "Music from the planet".
Fantastiskt välproducerat och bra musik.
Speciellt låt nr tre, "Insincere", får mig att varje gång jag spelar den dra på munnen, den är så fantastiskt bra och ljudkvaliteten är verkligen något utöver det vanliga.
Varför produceras inte musiken på det här sättet längre?
Ingen kan rimligtvis föredra dagens komprimerade smörja framför det här.
Jag förstår verkligen inte, har dagens artister aldrig hört något sådant här, eller har de aldrig hört sin egen musik återgiven via en bra anläggning?"

https://www.discogs.com/Planet-3-Featur ... se/1120603
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav manix » 2019-12-01 13:46

Carmen Gomes och Sound Liaison diskuterades tidigare i tråden. Det är Black Friday (eller Black Weekend) priser i deras shop med 20-50% rabatt på en del inspelningar, bla på några med Carmen Gomes Inc.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-12-13 17:26

En välljudande skiva med ett härligt balanserat ljud och härlig bas.
Skön medryckande och intressant musik av en musikalisk herre.

Benjamin Clementine - At Least For Now (Deluxe)
https://tidal.com/browse/album/58944497

Bild

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-12-15 14:46

Jag lyssnar helst på rockmusik eftersom den typen av musik tilltalar mig klart mest, men det går inte att "sticka under stol" med att många jazzskivor har ett fantastiskt rumsljud vilket ofta glöms bort på inspelningar av rock, antagligen p.g.a att instrumenten inom den genren ofta kräver en närmare placering av mikrofonerna för att komma till sin fulla rätt och då blir mer dominerat i mixen och eventuell rumsupptagning antingen glöms bort eller blir överröstat. Rockmusik alstrar av sin natur även mer "fula" ljud i rummet som väl gör att många väljer att istället utesluta eller skippa den upptagningen då det blir besvärligt att få till i den slutgiltiga mixen.

Här kommer ett förslag på en vad jag tycker mycket välljudande jazz-inspelning som verkligen lyckats fånga lokalens atmosfär. En härlig balans mellan när-mickat och rumsljud vilket ger både helhet och individuella instrument sin tydlighet.

Art Blakey - Moanin' (The Rudy Van Gelder Edition)
https://tidal.com/browse/album/1380974

Bild

Kan hända att det möjligtvis finns en ännu bättre version av albumet, men själva inspelningen är väldigt fin.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav rajapruk » 2019-12-17 12:47

Från tipsen i tråden har jag nu beställt på CD några av de skivor som bedöms ha högsta tänkbara ljudkvalité:

Schostakowitsch Dmitri - 24 Preludes and Fugues Op.87

Atlanta Symp Orch/Shaw - Stravinsky: The Firebird

Ravel Maurice/Bartok Bela/The Sequoia String Quartet - String Quartets

James Newton Howard and Friends - Sheffield Lab CD-23

Lucy Ann Polk - Lucky Lucy Ann

Grieg* - Gothenburg Symphony Orchestra*, Neeme Järvi ‎– Peer Gynt- Highlights

Tack Morello, IÖ och Pekka för tipsen (ber om ursäkt om jag glömde någon tipsare här)
Senast redigerad av rajapruk 2019-12-17 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-12-17 12:50

Lucky, lucky Anne är en trevlig skiva, men jag vet inte hur den hamnade i den här tråden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav rajapruk » 2019-12-17 12:55

Morello skrev:Lucky, lucky Anne är en trevlig skiva, men jag vet inte hur den hamnade i den här tråden.


Jag tror det var Pekka som tog upp den som en av sina bäst låtande skivor.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav goat76 » 2019-12-17 13:10

rajapruk skrev:
Morello skrev:Lucky, lucky Anne är en trevlig skiva, men jag vet inte hur den hamnade i den här tråden.


Jag tror det var Pekka som tog upp den som en av sina bäst låtande skivor.


Den skivan låter väldigt mjuk, fin och len men tyvärr rätt menlös, kanske har tipsaren andra mer känslomässiga band till albumet än själva ljudkvaliten?

Hotellfoajé-jazz.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav rajapruk » 2019-12-17 13:33

Lyssnar på Lucky Lucy Ann via Spotify nu. Låter väldigt fint.

Morello, har du någon kommentar om:
Arne Domnérus - Antiphone Blues

Den nämns ibland som en mycket bra låtande skiva. Men inte "absolut högsta tänkbara ljudkvalité" gissar jag.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav rajapruk » 2019-12-18 12:42

rajapruk skrev:Från tipsen i tråden har jag nu beställt på CD några av de skivor som bedöms ha högsta tänkbara ljudkvalité:

Schostakowitsch Dmitri - 24 Preludes and Fugues Op.87

Atlanta Symp Orch/Shaw - Stravinsky: The Firebird

Ravel Maurice/Bartok Bela/The Sequoia String Quartet - String Quartets

James Newton Howard and Friends - Sheffield Lab CD-23

Lucy Ann Polk - Lucky Lucy Ann

Grieg* - Gothenburg Symphony Orchestra*, Neeme Järvi ‎– Peer Gynt- Highlights

Tack Morello, IÖ och Pekka för tipsen (ber om ursäkt om jag glömde någon tipsare här)


Skulle vilja veta om jag får tag i maximalt bra versioner/utgåvor. Om jag lägger ut Masvis-analys, kan någon här avgöra om jag har fått bra grejer då?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav rajapruk » 2019-12-18 17:25

Masvis-analys av min Cantate Domino CD-skiva.
Köpt ny för cirka 5 år sedan.
Proprius PRCD 7762.

Masvis översikt:
Overview.gif
Overview.gif (22.37 KiB) Visad 8118 gånger

Masvis detaljerad analys:
animation.gif
animation.gif (408.28 KiB) Visad 8118 gånger

Skivan okulärt:
EFD57F7A-6CC8-406A-A5FA-071F87733DF4.jpeg
EFD57F7A-6CC8-406A-A5FA-071F87733DF4.jpeg (291.63 KiB) Visad 8103 gånger

76C157D8-27F4-4C4E-88A7-F7EEE4AB5B71.jpeg
76C157D8-27F4-4C4E-88A7-F7EEE4AB5B71.jpeg (411.78 KiB) Visad 8103 gånger

Någon som kan svara på om detta är bra utgåva jag sitter på?

Jag kontrollerade och sparade skivan till wav-filer med EAC:s standardinställningar. Sedan analys med Masvis standardinställningar.
Senast redigerad av rajapruk 2019-12-18 18:18, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav manix » 2019-12-18 17:46

Ska se om jag kan masvisa i kväll. Jag har tre olika utgåvor på CD, varav en där CDn är svagt guldfärgad. Alla tre heter för övrigt PRCD 7762, men skiljer sig lite i omslag och som sagt CDns färg.

Din är nyare än de tre jag har, vilket man kan se på fodralet. Det betyder dock inte att det inte kan vara samma version på skivan.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav sprudel » 2019-12-18 19:28

Jag har två olika versioner, rippade. 24/96 är klart bäst.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav sprudel » 2019-12-18 19:29

rajapruk skrev:Lyssnar på Lucky Lucy Ann via Spotify nu. Låter väldigt fint.

Morello, har du någon kommentar om:
Arne Domnérus - Antiphone Blues

Den nämns ibland som en mycket bra låtande skiva. Men inte "absolut högsta tänkbara ljudkvalité" gissar jag.


Den är bra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav rajapruk » 2019-12-18 19:32

sprudel skrev:Jag har två olika versioner, rippade. 24/96 är klart bäst.


Kan du göra en Masvis-analys på den i 24/96 och lägga ut? Det hade varit kul att se.
Finns den att köpa någonstans?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav rajapruk » 2019-12-18 20:09

Just det ja, Masvis klarar bara 16-bitar minns jag nu.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav manix » 2019-12-18 22:26

Det verkar som din version är samma som den av mina med mest dynamik. Skulle vara intressant att jämföra med hi-res versionen. Noterade att den finns att köpa i flera olika upplösningar och till olika pris på olika siter.
Jag får inte MasVis att funka på min stationära eller jobb-laptop så har använt en äldre stationär utan uppkoppling och därför fotat skärmen.
Bilagor
IMG_2248.jpg
Guldfärgad CD, Svart text på CDn och Röd text på CDn
IMG_2248.jpg (146.95 KiB) Visad 8054 gånger
IMG_2249.jpg
IMG_2249.jpg (106.05 KiB) Visad 8054 gånger

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav rajapruk » 2019-12-18 22:37

Tack! Skönt att min CD-utgåva verkar vara rätt då (om det inte finns någon ännu bättre CD ute i stugorna).

Är det så enkelt att högst Crest är bäst, när man jämför olika utgåvor av samma skiva?

Vad betyder det röda som är inne i korven i den med mest dynamik?

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav PekkaJohansson » 2019-12-18 23:40

rajapruk skrev:Är det så enkelt att högst Crest är bäst, när man jämför olika utgåvor av samma skiva?


Nej, så enkelt är det inte. Allt annat lika brukar störst toppfaktor indikera mest dynamisk överföring. Dock kan andra faktorer påverka. Diskanthöjning ger exempelvis högre toppfaktor men är förstås en avvikelse från rak överföring. Man måste alltid studera flera bilder för att få en rättvisande bild - samt lyssna!

rajapruk skrev:
Vad betyder det röda som är inne i korven i den med mest dynamik?


Korven visar båda kanalerna och det röda är ena kanalen - höger, vill jag minnas.

Det vore för övrigt intressant om sprudel ville köra 24/96-filen i MasVis. Det går utmärkt om man bara konverterar den till wav-format i till exempel Foobar.

Passar också på att korrigera ett felaktigt påstående tidigare i tråden. Jag har inte påstått att "Lucky Lucy Ann" skulle vara en av mina bäst ljudande skivor. Jag nämnde den som exempel på en bra 50-talsproduktion eftersom en annan 50-talsproduktion kom på tal. Den är förvisso bättre än väldigt mycket av det som görs i dag.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav rajapruk » 2019-12-18 23:53

Aha.

Typiskt att jag lyckades beställa 2st av Lucky Lucy Ann också, hehe. Men blir lite intressant att se om de är olika bra utgåvor.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav hifikg » 2019-12-19 01:04

Sitter o lyssnar på Ellen Andrea Wang och albumet Blank Out. Det skulle kanske kvala in här. Domaren får döma.
Lite för kort bara, det slutar när man bara vill höra meeeer (34 minuter)
Bilagor
EAW.jpg
EAW.jpg (60.06 KiB) Visad 8021 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav sprudel » 2019-12-19 13:19

PekkaJohansson skrev:
rajapruk skrev:Är det så enkelt att högst Crest är bäst, när man jämför olika utgåvor av samma skiva?


Nej, så enkelt är det inte. Allt annat lika brukar störst toppfaktor indikera mest dynamisk överföring. Dock kan andra faktorer påverka. Diskanthöjning ger exempelvis högre toppfaktor men är förstås en avvikelse från rak överföring. Man måste alltid studera flera bilder för att få en rättvisande bild - samt lyssna!

rajapruk skrev:
Vad betyder det röda som är inne i korven i den med mest dynamik?


Korven visar båda kanalerna och det röda är ena kanalen - höger, vill jag minnas.

Det vore för övrigt intressant om sprudel ville köra 24/96-filen i MasVis. Det går utmärkt om man bara konverterar den till wav-format i till exempel Foobar.

Passar också på att korrigera ett felaktigt påstående tidigare i tråden. Jag har inte påstått att "Lucky Lucy Ann" skulle vara en av mina bäst ljudande skivor. Jag nämnde den som exempel på en bra 50-talsproduktion eftersom en annan 50-talsproduktion kom på tal. Den är förvisso bättre än väldigt mycket av det som görs i dag.

Med vänlig hälsning

Pekka


Kommer kanske redan ikväll. Rajapjuk o jag har en liten musikträff :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav rajapruk » 2019-12-20 01:55

De filerna Sprudel har av Cantate Domino är som jag tolkar det från SACD remaster från 2003, dsd rippat till flac i 24-88.

Jag konverterade från flac till wav med programmet xld (mac). Jag var tvungen att göra om till wav 16-88, annars visade Masvis konstiga resultat. Frågan är om den nerkonverteringen pajjat någonting i filerna.

Masvis-analys:
Overview.gif
Overview.gif (29.19 KiB) Visad 7913 gånger

animation.gif
animation.gif (473.51 KiB) Visad 7913 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav sprudel » 2019-12-20 10:35

Lyssna in dig ordentligt på 16/44 varianten så att du är väl bekant. Sedan kan du prova 24/88.
Hela återgivningen är bättre upplöst än på min 16/44, enskilda röster framstår klarare, liksom instrument. Lokalen hörs bättre på 24/88 också.
16/44 framstår ”grötigare” överlag.
Svårare att höra skillnader på obekant material, tycker jag då.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster