Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-03-30 18:22

Lyssna på den här! Modernt, kommersiellt och välljudande. Ännu ett tecken på att peak loudness race är passerad. Riktigt bra och spännande musik!
Bilagor
01825A64-1F63-48AC-9914-0613FFF72C35.png
01825A64-1F63-48AC-9914-0613FFF72C35.png (1018.13 KiB) Visad 9402 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-03-30 19:10

Tycker också den låter bra och det känns som ett tydligt avstånd från Loudness War.

Både musiken och produktionen är egentligen väldigt avlägsen min huvudsakliga musiksmak, extremt mycket av musiken är skapad vid mixning och väldigt långt ifrån en dokumentation av en musikalisk händelse, men det låter bra.
Ett stort problem som jag ser det när det görs så där extremt med starka effekter är att det riskerar att bli aningen tidsbundet i långa loppet, det är svårt att tänka sig att man om 20-30 år när man hör denna skiva inte kommer förknippa soundet lite för mycket med tiden runt år 2020.
Dokumenterande inspelningar tycker jag brukar klara tidens gång lite bättre... :)

Det är dock inte alla som gillar effekterna: viewtopic.php?f=7&t=68893

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-03-30 19:16

Jovisst, men säg den pop som inte är tidsbunden (och samtidigt nyskapande, inget retro).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-03-30 19:26

Debut?
Sökte i min samling o hittade två album, det ena verkar räknas som en EP, det andra trodde jag var ett samlingsalbum betitlat ”Essential”, men tösen e ju inte lastgammal.
Senast redigerad av hifikg 2019-03-30 19:37, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-03-30 19:32

Det blir helt klart allt svårare att sticka ut i dessa tider om man samtidigt ska hålla sig inom det kommersiellt gångbara.

Vacker röst, man blir lite kär. :)

Stort EDIT, jag tar tillbaka det sista, hon är bara 17 år! :lol: :lol: :lol:

Bild

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-03-30 19:58

hifikg skrev:Debut?
Sökte i min samling o hittade två album, det ena verkar räknas som en EP, det andra trodde jag var ett samlingsalbum betitlat ”Essential”, men tösen e ju inte lastgammal.


Ordmärkarkverulantfaktiskt.io förnekar sig aldrig... Ok, fullängdsalbum på stort bolag inte inspelat i brorsans sovrum. :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-03-30 22:12

Belker skrev:
hifikg skrev:Debut?
Sökte i min samling o hittade två album, det ena verkar räknas som en EP, det andra trodde jag var ett samlingsalbum betitlat ”Essential”, men tösen e ju inte lastgammal.


Ordmärkarkverulantfaktiskt.io förnekar sig aldrig... Ok, fullängdsalbum på stort bolag inte inspelat i brorsans sovrum. :wink:


Njae, det var inte meningen, men för att kolla om jag kunde lyssna på tösen så sökte jag o hittade två album o lirade ett par låtar för att få en hum om kvaliteten. Albumet kommer från iTunes Store o jag mindes inte ens att jag köpt det, måste ha varit något tidigare tips. Bara så. Det lät lite loudness war-skadat, får väl lyssna på det nya också någon gång. Fanns en snutt i en annan tråd o det lät inte friskt. Å andra sidan lyssnade jag i tolv sekunder i datorns högtalare :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2019-03-30 22:14

17 år! Är det sant?
Genius!

En del Lorde-vibbar får jag allt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Conan » 2019-03-31 00:26

Ser ju inte så lattjo ut. Finns det andra versioner?

BI_DR.JPG
BI_DR.JPG (49.48 KiB) Visad 9346 gånger

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Frisk » 2019-03-31 00:29

Henne måste jag lyssna på, men dr loudness-war visar en av de sämsta skivorna jag sett, misstänker det inte är så illa? Vad har ni för källa?

http://dr.loudness-war.info/album/view/160865

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-03-31 00:56

Skumt att den ser ut så där, jag upplever inte albumet låtande speciellt starkt vilket brukar vara fallet när det ser ut så där och det är inte heller ansträngande på något sätt att vrida upp volymen.
De olika ljuden i låtarna måste vara tokpressade individuellt under mixning, eller är det den där aningen nya grejen med stems där mastrings-firman fått tillgång till alla de enskilda spåren i multi-kanal och tok-komprimerat dessa?

Upplever ni albumet svårlyssnat på starkare nivåer?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-03-31 01:07

Roon visar 12 och det går att spela hur högt som helst. Vad Roon har för metod och enhet vet jag inte, men 12 är väldigt högt för ett popalbum.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-03-31 10:19

goat76 skrev:Skumt att den ser ut så där, jag upplever inte albumet låtande speciellt starkt vilket brukar vara fallet när det ser ut så där och det är inte heller ansträngande på något sätt att vrida upp volymen.
De olika ljuden i låtarna måste vara tokpressade individuellt under mixning, eller är det den där aningen nya grejen med stems där mastrings-firman fått tillgång till alla de enskilda spåren i multi-kanal och tok-komprimerat dessa?

Upplever ni albumet svårlyssnat på starkare nivåer?



Jag tror att det är som du är inne på. Ljudgranarna på vissa spår är väldigt ”antingen eller” väldigt svagt blandat med utmaxade partier (men inte klippta). Men några av de lugna spåren ser helt idealiska ut. Mitt masvis vill inte funka, så jag kan inte gräva vidare just nu.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav solhaga » 2019-03-31 11:53

Albumet finns även på Bandcamp för streaming och flac (16/44) nedladdning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-03-31 12:35

solhaga skrev:Albumet finns även på Bandcamp för streaming och flac (16/44) nedladdning.


Bra tips. Bättre än att köpa via iTunes, för både oss och artisten :-)
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Frisk » 2019-03-31 21:26

Foobars replay gain-utvärdering ger -8.30dB på albumet, det är ju inte bra, men kanske i alla fall en trend åt rätt håll.

Var tvungen att testa MasVis också.
Bilagor
When We All Fall Asleep, Where Do We Go.gif
When We All Fall Asleep, Where Do We Go.gif (419.83 KiB) Visad 9248 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-03-31 21:35

Frisk, vilket ursprung är det på den testade versionen, jag antar att det är från CD då formatet är wav.
Jag är nästan lite halvlur på att versionen på Tidal mäter bättre?

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Frisk » 2019-03-31 22:13

Det stämmer bra, via FLAC, så från FLAC till WAV i Foobar sen Masvis. Vore intressant att jämföra med Tidal, är det bättre känner jag mig ju ganska lurad med skiv-köpet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-03-31 22:19

Jag vet inte om den här typen av masvis-bedömningar är tillämpbara här. Det är helt klart meningen att det ska låta så här. Det är skillnad mot när man klämmer ihop riktiga instrument till en jämn korv. Jag menar, här används ju t.o.m digital distorsion som ett instrument. Att klaga på att det är dåligt ljud är ju lite som att på 60-talet klaga på att Hendrix gitarr låter distad och oren. Jämfört med en maxad Kent-korv finns det luft i dessa låtar och de lugnare, mer traditionella låtarna mäter fint i masvis. Det hade de inte gjort om Kent släppt dem (bara för att ta ett random loudess race offer).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-03-31 22:24

Belker, du sa att Roon visar ett för dem bra värde på 12, är det Tidal du lyssnar på?
Jag kan inte riktigt förstå att det med de korvarna Frisk visar upp ändå låter helt ok om den här skivan.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-03-31 22:26

Tidal, ja.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-03-31 22:31

Har du möjlighet att köra en MasVis av versionen från Tidal, hade varit intressant att se om den kan vara bättre än den på CD?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-03-31 22:52

Hade som sagt lite problem med masvis sist jag kollade. Ska se om jag får igång det imorgon.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav genstruktur » 2019-03-31 23:17

Intressant vid en första snabblyssning. Får lyssna mer, tack för tips!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Frisk » 2019-03-31 23:17

Nu har inte jag hunnit lyssna ordentligt på skivan men tycker den låter helt ok (ljudmässigt). Tack för tipset förresten, det har jag nog inte sagt! Klart spännande skiva men tycker vissa effekter nästan används tröttande mycket i samma låt ibland, men måste lyssna mer, det kan vara ett övergående första intryck.

Jag körde MasVis eftersom det efterfrågats i tråden, första gången så jag kan inte ordentligt läsa vad mätningarna visar... som vanligt gäller ju att mäta är det veta, om man vet vad man mäter. I detta fall var ju mätningen automatisk så för en gångs skull kan man iaf i princip räkna bort risken att mätningen faktiskt är på något annat än man förväntat sig, kvarstår är "bara" att tolka kurvorna.

Som Belker säger är det klart det blir tjockt när det distar som det gör, det är ju meningen. Om det är onödigt jämntjockt kan jag inte uttala mig om. Jag tycker inte det är fel att göra en MasVis-bedömning, men man måste ju tolka den efter hur det låter, vilket säkert en del här kan.

Vad jag konkret kan säga är ju dock att ReplayGain för hela skivan baserat på EBU R128 hamnar på -8.30 vilket tyder på att de dynamiska delarna sannolikt blivit lite ihoptryckta. En stor mängd skivor till och med början av 90 ligger ju på ~- 4-3, inklusive hårdrock med distande gitarrer. Så lite mer utrymme kunde getts där, även om jag inte reagerat på att det låtit komprimerat... lyssnade visserligen i samband med att jag sövde barn så inte full fokus på musiken...

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-01 12:23

Här är masvis av Tidals version. Lite bättre värden än de Frisk lade upp, men inte revolutionerande olika. Olika trots allt, vilket ju är lite konstigt! Notera t.ex. Peak, där Tidal inte nollar på samma sätt som Frisks utgåva. Med det sagt hävdar jag ändå att MasVis är ganska ointressant på den här typen av musik.
Bilagor
Billie Eilish MasVis.gif
Billie Eilish MasVis.gif (418.66 KiB) Visad 9174 gånger

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Conan » 2019-04-01 20:25

Lyssnade nu på albumet via Spotify och det var helt OK musik. Man vill lyssna på låtarna igen. Ljudkvaliteten däremot var väl ingen topprestation. Det finns ordentligt med bas och det låter inte så skränigt som många moderna album, men det låter tandlöst och odynamiskt. Skivan finns ju på vinyl också. Skulle inte förvåna mig ett dugg om spåren där är avsevärt mindre komprimerade jämfört med CD eller strömmat.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-01 21:24

Odynamiskt i absoluta termer, visst, men jämfört med t.ex. Robyns senaste tycker jag det här känns friskare.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-01 23:50

Belker skrev:Odynamiskt i absoluta termer, visst, men jämfört med t.ex. Robyns senaste tycker jag det här känns friskare.


Frågan kvarstår dock hur Eilish album hade blivit om de hade låtit bli att kapa dynamiken sådär.

Det man kan konstatera är att den har höjts över sin egentliga nivå antingen under mastring eller om de redan limiterat den på mixningens Master Track, inget av de två alternativen har något annat mål än att höja utnivån på bekostnad av dynamiken.

Om de hade som grundmål att skapa just detta limiterade ljud hade det enligt mig varit bättre om de då limiterat de enskilda kanalerna istället, och istället hållit både Master Track och Mastringen under klippnings-gränsen.
Det hade dock medfört att låtarna hade varit betydligt svagare men det hade vi alla kunnat lösa med ett enkelt vrid på förstärkarens volymkontroll.

Skivan låter bra, men hur bra hade den kunnat låta med full dynamik?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav genstruktur » 2019-04-02 14:53

Fortsätter lyssna. Intressant, rätt bra men inte riktigt fastnat än. Behöver inte alls vara något dåligt utan snarare att den håller länge om man nu väl gillar den är min erfarenhet.
Spåret I love you påminner ibland om introt till Twin Peaks tycker jag, får jag för mig bara sådär ur minnet. Något med syntslingan som framkallar en känsla:)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster