Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2020-02-01 23:11

Tell, nu har jag lyssnat några gånger på dina filer i hemmamiljö och misstänker att alernativ B är CD-versionen.

Men som sagt så är det väldigt svårt att avgöra på material som redan är så pass komprimerat och hårt bearbetat, det kan liksom inte bli så markant mycket sämre än det redan är. Jag svarar egentligen bara för din skull och för att du lagt ner tid för att göra detta test. :)

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Tell » 2020-02-02 14:23

Som sagt så är ju inte verserna speciellt förstörda. Men grejen var ju det var fler med dig som tycker Spotify är så tydligt mycket sämre så det borde vara en piece of cake att lista ut vilken som är Spottan. Speciellt Max_Headroom verkade tycka det. Men fyi så syns det så gott som ingenting om man tittar på vågformerna. Är bara när man zoomar in på sample-nivå som det syns små små skillnader :)
Vidare ang Herr Shepards null-test som det var uppenbar skillnad på så är det bara det pga dom psykoauktistiska skillnaderna när ljud datakomprimeras. Det är alltså uppenbart hur mycket som maskas bort av våra öron naturligt o hur mycket som tås tas bort utan att det faktiskt inte hörs nåt!

Men det här med att skillnader bara skulle vara uppenbara över lång tid men inte vid ett snabbt A/B-test tycker jag fortfarande låter så bakvänt konstigt. Speciellt med tanke på hur kort vårat ljudminne är. Är det inte uppenbart vid en direktjämförelse så tror inte jag alls det kan höras över tid. Tror mer det bara är en ursäkt som mest antiblindtest-folk brukar dra till med när dom inte hör nån skillnad på nåt i ett blindtest. Samma folk som inte tror på mätresultat heller o bara går på lyssningsintrycken (om så ofta kan luras av sin egen hjärna).

Med det sagt så tycker jag det vore intressant om åtminstone en till lyssnar på mitt lilla test innan jag avslöjar vilken som är vilken. Max_Headroom kanske? :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2020-02-02 15:30

Tell, mitt förslag är att du gör en ny tråd och väljer flertalet fina inspelningar som inte redan är hårt limiterad och komprimerad, gärna inom flertalet genrer som har någon form av rumsligt ljud och bra med dynamik. Ta helt enkelt ett gäng låtar som överensstämmer mer med den blandning av musik som uppskattas på det här forumet.

Skivan med Billie Eilish är oavsett vilken plattform man lyssnar på väldigt ihoptryckt, den kan helt enkelt inte kvävas mycket mer av Spotifys ”någonting” som ger all musik på plattformen någon form av sameness/platthet som gör det tråkigt att lyssna i längden.

Får jag fråga hur du har gått tillväga när du spelat in från Spotify, har låten spelats upp genom deras uppspelning som du sedan spelat in? Och var kommer CD-rippen ifrån så att du med all säkerhet kan säkerställa dennas ursprung?

Du kanske har märkt att det är rätt många nu på forumet som beskrivit precis samma upplevelse av skillnaden mellan Spotify och Tidal. Beskrivningarna har bestått av allt från tydliga skillnader, mindre lyssningströtthet och att ljudet inte upplevs lika platt och livlöst.
Kanske är det bättre att du själv tar dig en egen utvärderingsperiod först, om du efter den fortfarande inte hör eller märker av en tydlig skillnad så kan du börja ifrågasätta andras upplevelse. Låter inte det mer rimligt? :)

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Tell » 2020-02-02 22:49

Anledningen till att jag tog den här låten just nu var för att både du o andra verkade tro att "trasigheten" berodde på Spotify. Max_Headroom påstod tillomed att skilladen både synbar på vågformen och att det kunde höras. Då gjorde jag en rip o bad folk verifiera det, men det händer såklart inte.
Men visst har jag funderat på att göra en större jämförelse nångång men har inte orkat, o det här gick dessutom rätt snabbt o enkelt. Jag spelade låten i Spotify ja och spelade in med Audacity. CDn är en japansk utgåva av skivan från en tillförlitlig torrentsite.

Men ja, jag har hört andra säga det att det hörs skillnad över tid, o jag tycker det fortfarande är helt bakvänt konstigt att påstå nåt sånt. Hör man ingen skillnad vid en direkt A/B-lyssning så kan man omöjligt höra den skillnaden över tid. Does not compute. Folks minnen är inte alls så tillförlitliga som dom tror.
Vissa av dom här på forumet som kör på den är dessutom folk som jag inte ser som några som verkar ha direkt koll på ljud, utan bara är sånt som slänger pengar på dyra saker o tror att kunskapen på tekniken kommer på köpet. Jag känner igen den typen från många andra forum.
Sen är ju också grejen är ju att det inte finns nånting som stödjer det ni påstår då 320kbps OGG vorbis är i 99% av fallen transparent, och jag har inte sett något riktigt som motbevisar det heller. Att folk påstår sig att dom hör det räcker inte när dom inte ens kan komma med några teorier om varför det skulle vara så. "Det bara är så" håller inte. Har själv tidigare haft massor med mp3or och flacar och har aldrig hört nån skillnad på dom jämtemot Spotify. Eller klart det finns skillnad ibland när det varit olika masters och det är såklart också ett argument för att Tidal är bättre än Spotify. Men det kan också vara ett argument för tvärt om, alltså att Spotify är bättre än Tidal. Men antar att när folk hört en skillnad så har dom oavsett tyckt Tidal är bättre, enbart för att dom är biast för Tidal. Återigen lurad av ens hjärna ;)

Men ontopic så var det du som hintade om att Billie Elish skulle låta trasigt pga Spotify. O det var det som var min poäng, att visa att så inte var fallet; flacen låter exakt lika trasigt. O alltså ja det är garanterat medvetet just pga att låten handlar om bensodiazepiner. Men det gör den inte mer lyssningsbar imo. Det är inte så kul att lyssna på musik o behöva fundera på om ens högtalare är trasiga :P

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav RSG » 2020-02-02 23:39

Den här tråden får mig att fundera över hur folk historiskt reagerade den första gången de hörde en distad gitarr när det begav sig.
Inte direkt många som klagar över det i dessa tider(men jag har träffat på sådana också), var nog lite annorlunda då...

Är det så att historien upprepar sig?

Personligen har jag inga som helst problem med att de har använt sig av de medel tillgängliga för att skapa det intrycket de vill ha fram i kompositionen. Men jag uppskattar dock inte "loudness war" om det är så ni uppfattar det, det problemet lägger jag i ett separat fack.
Och jag hoppas på att få ta del av Billie Ellish i framtiden då jag uppskattar musiken väldigt mycket.
Sån e jag.

/Johan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2020-02-02 23:52

Själv tycker jag bättre om skivan för varje gång jag lyssnar på den, den växer verkligen. Eller så är jag bara påverkad av alla priser och den uppskattning hon rönt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2020-02-03 00:20

Tell skrev:Anledningen till att jag tog den här låten just nu var för att både du o andra verkade tro att "trasigheten" berodde på Spotify. Max_Headroom påstod tillomed att skilladen både synbar på vågformen och att det kunde höras. Då gjorde jag en rip o bad folk verifiera det, men det händer såklart inte.
Men visst har jag funderat på att göra en större jämförelse nångång men har inte orkat, o det här gick dessutom rätt snabbt o enkelt. Jag spelade låten i Spotify ja och spelade in med Audacity. CDn är en japansk utgåva av skivan från en tillförlitlig torrentsite.

Men ja, jag har hört andra säga det att det hörs skillnad över tid, o jag tycker det fortfarande är helt bakvänt konstigt att påstå nåt sånt. Hör man ingen skillnad vid en direkt A/B-lyssning så kan man omöjligt höra den skillnaden över tid. Does not compute. Folks minnen är inte alls så tillförlitliga som dom tror.
Vissa av dom här på forumet som kör på den är dessutom folk som jag inte ser som några som verkar ha direkt koll på ljud, utan bara är sånt som slänger pengar på dyra saker o tror att kunskapen på tekniken kommer på köpet. Jag känner igen den typen från många andra forum.
Sen är ju också grejen är ju att det inte finns nånting som stödjer det ni påstår då 320kbps OGG vorbis är i 99% av fallen transparent, och jag har inte sett något riktigt som motbevisar det heller. Att folk påstår sig att dom hör det räcker inte när dom inte ens kan komma med några teorier om varför det skulle vara så. "Det bara är så" håller inte. Har själv tidigare haft massor med mp3or och flacar och har aldrig hört nån skillnad på dom jämtemot Spotify. Eller klart det finns skillnad ibland när det varit olika masters och det är såklart också ett argument för att Tidal är bättre än Spotify. Men det kan också vara ett argument för tvärt om, alltså att Spotify är bättre än Tidal. Men antar att när folk hört en skillnad så har dom oavsett tyckt Tidal är bättre, enbart för att dom är biast för Tidal. Återigen lurad av ens hjärna ;)

Men ontopic så var det du som hintade om att Billie Elish skulle låta trasigt pga Spotify. O det var det som var min poäng, att visa att så inte var fallet; flacen låter exakt lika trasigt. O alltså ja det är garanterat medvetet just pga att låten handlar om bensodiazepiner. Men det gör den inte mer lyssningsbar imo. Det är inte så kul att lyssna på musik o behöva fundera på om ens högtalare är trasiga :P


Jag har bara undrat om det möjligen kan vara den distortion som Ian Shepherd upptäckte i filen från Spotify som andra här har hört när de inte verkar tro att det är medvetet gjort på det viset, jag har personligen inte hört någon version som låtit trasigt på så vis att det inte skulle vara fullt medvetet.
Det blir aningen motsägelsefullt då du först säger att det är garanterat medvetet gjort, bara för att i nästa mening fundera på om dina högtalare är trasiga. :)

Jag har ingen aning om varför Spotify låter så tråkigt i längden, kanske är det de där vattenstämplarna folk har upptäckt i vissa filer. Personligen har jag några musikfiler i formatet Mp3 192kbps som låter bra, dessa är dock bootlegs som jag inte hittat i högre upplösning så jag har inte kunnat jämnföra dessa mot något annat. Dessa låter så pass bra att jag inte tror att själva formatet som Spotify använder är problemet.
Eftersom musiken på Tidal inte ger den där platta sameness-känslan i längden vilket gör att jag är nöjd med deras tjänst, gör så att jag personligen inte är extremt brydd i att ta reda på vad det exakta felet är. Jag sitter ju nöjd med min nuvarande streamingtjänst.

Det som händer över tid i lyssningen har ingenting med något ljudminne att göra, ljudet på Spotify upplever jag som oengagerande och andra här på forumet har beskrivit det på sätt som överenstämmer till fullo med min upplevelse. Med Tidal kan jag sitta och lyssna aktivt på musik hela dagen utan att tappa intresset eller bli lyssningstrött.

Har du sett en enda person på forumet som själv testat båda tjänsterna som inte föredragit ljudet hos Tidal?
Du är den enda som argumenterar för att Spotify låter precis lika bra som Tidal, men samtidigt är du även den enda som inte testat Tidal. Därför föreslår jag att du gör det först, sen kan du komma tillbaka och argumentera för din sak om du fortfarande är av din nuvarande uppfattning. :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-03 12:17

Jag upplever SR P4 i 192 kbps som trevligare att lyssna på i längden än Spotify Premium. Nu spelar de ju inte musik hela tiden på P4 men ändå.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Max_Headroom » 2020-02-03 13:28

Tell skrev: Speciellt Max_Headroom verkade tycka det.


Nej, inte alls.
Du har fått detta om bakfoten.
Detta med spottify kommer från en helt annan tråd, med helt annan muzak. dær kunde konstateras att spotify inte är konstant över tid, eller var i alla fall inte det då den rippningen gjordes.
Billie Eilish's muzak har jag (lyckligtvis) inte hört på spotify, men gjorde en provlyssning på annat håll. Ljudkvaliteten var det minsta problemet, om man säger så.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
miip999
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2013-02-09

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav miip999 » 2020-02-05 10:35

Hej

När ni jämför med spotify, har ni stängt av ljud normaliseringen?
För som det är ljust nu så sänks de som har högre medelnivå men de som har lägre medelnivå komprimeras/limiteras upp till den valda nivån.

tror att nivåerna för tillfället är

hög -12dB
normal -14dB
Tyst -17dB det står att tyst bevara dynamiken men det gör den verkligen inte nu.

om man provar med en låt med låg medelnivå så hörs det tydligt.
om man stänger av Ljudnormaliseringen så får man det ljud som är närmast originalfilen.

De har ändrat hur denna normalisering fungerar och kommer säkert fortsätta göra det, hoppas att det snart blir en relevant normalisering som bara sänker medelnivån utan att förstöra musiken.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2020-02-05 12:23

Det finns en dokumentär om Billie på SR´s hemsida, kanske har någon redan berättat det, men jag hittade den igår o somnade till den, så jag får kanske lyssna om, började med något om en jättedeppig, hemskolad, 17 åring som trodde att livet var på väg att ta slut. Vojne...
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Tell » 2020-02-05 16:01

goat76 skrev:Jag har bara undrat om det möjligen kan vara den distortion som Ian Shepherd upptäckte i filen från Spotify som andra här har hört när de inte verkar tro att det är medvetet gjort på det viset, jag har personligen inte hört någon version som låtit trasigt på så vis att det inte skulle vara fullt medvetet.
Det blir aningen motsägelsefullt då du först säger att det är garanterat medvetet gjort, bara för att i nästa mening fundera på om dina högtalare är trasiga. :)

Jag har ingen aning om varför Spotify låter så tråkigt i längden, kanske är det de där vattenstämplarna folk har upptäckt i vissa filer. Personligen har jag några musikfiler i formatet Mp3 192kbps som låter bra, dessa är dock bootlegs som jag inte hittat i högre upplösning så jag har inte kunnat jämnföra dessa mot något annat. Dessa låter så pass bra att jag inte tror att själva formatet som Spotify använder är problemet.
Eftersom musiken på Tidal inte ger den där platta sameness-känslan i längden vilket gör att jag är nöjd med deras tjänst, gör så att jag personligen inte är extremt brydd i att ta reda på vad det exakta felet är. Jag sitter ju nöjd med min nuvarande streamingtjänst.

Det som händer över tid i lyssningen har ingenting med något ljudminne att göra, ljudet på Spotify upplever jag som oengagerande och andra här på forumet har beskrivit det på sätt som överenstämmer till fullo med min upplevelse. Med Tidal kan jag sitta och lyssna aktivt på musik hela dagen utan att tappa intresset eller bli lyssningstrött.

Har du sett en enda person på forumet som själv testat båda tjänsterna som inte föredragit ljudet hos Tidal?
Du är den enda som argumenterar för att Spotify låter precis lika bra som Tidal, men samtidigt är du även den enda som inte testat Tidal. Därför föreslår jag att du gör det först, sen kan du komma tillbaka och argumentera för din sak om du fortfarande är av din nuvarande uppfattning. :)
Alltså har du hört hur en trasig högtalare kan låta? Det låter ganska exakt likadant som Xanny gör i basen. Det låter alltså så illa att det inte kan vara nåt annat än medvetet, men oavsett så vid första lyssningen så börjar man nästan garantera fundera på om ens grejer är trasiga. Dock så ska det väl till hifi-intresserade för att ens dra kopplingen till att ens högtalare är sönder, är man istället en vanliga lyssnare så kommer man nog mer tycka det är en själv som låter lite trasig vilket är poängen med låten också.

Men visst kan det finns problem med vattenstämplar eller dåliga masters om man lyssnar på populärmusik ifrån dom där jättestora musikbolagen, men är det bara sånt alla här på forumet lyssnar på eller?
O som sagt, vissa av dom här som påstår att Spotify låter dåligt påstår mycket annat skumt också så jag tar det med en skopa salt. Dock när du säger det så tar jag det bara med en nypa salt istället :) Jag kommer nån gång testa Tidal för att se om det är nåt att ha, men måste ta mig den tiden också.


Max_Headroom skrev:
Tell skrev: Speciellt Max_Headroom verkade tycka det.
Nej, inte alls.
Du har fått detta om bakfoten.
Detta med spottify kommer från en helt annan tråd, med helt annan muzak. dær kunde konstateras att spotify inte är konstant över tid, eller var i alla fall inte det då den rippningen gjordes.
Billie Eilish's muzak har jag (lyckligtvis) inte hört på spotify, men gjorde en provlyssning på annat håll. Ljudkvaliteten var det minsta problemet, om man säger så.

Det här var den jag reagerade på:
Max_Headroom skrev:Det var ju någon som postade spår från både pottify och ripp från CD och uppenbart hade spottan mixxtrat med ljudet. Både hörbart och fullt synligt när man tittade på vågformerna.
Så spotify skall nog inte användas till mer seriösa ljudutverkeringar utan mest till bakrundsmuzak eller om helt enkelt inte har något annat alternativ.
Så pja, det är var väl olika masters. Men det går garanterat att hitta CD-skivor som låter sämre än Spotify, så då kan vi ju precis som du konstatera att CD skall nog inte användas till mer seriös ljudutverkeringar utan mest till bakrundsmuzak eller om helt enkelt inte har något annat alternativ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav petersteindl » 2020-02-05 18:10

Tell skrev:
Max_Headroom skrev:
Tell skrev: Speciellt Max_Headroom verkade tycka det.
Nej, inte alls.
Du har fått detta om bakfoten.
Detta med spottify kommer från en helt annan tråd, med helt annan muzak. dær kunde konstateras att spotify inte är konstant över tid, eller var i alla fall inte det då den rippningen gjordes.
Billie Eilish's muzak har jag (lyckligtvis) inte hört på spotify, men gjorde en provlyssning på annat håll. Ljudkvaliteten var det minsta problemet, om man säger så.

Det här var den jag reagerade på:
Max_Headroom skrev:Det var ju någon som postade spår från både pottify och ripp från CD och uppenbart hade spottan mixxtrat med ljudet. Både hörbart och fullt synligt när man tittade på vågformerna.
Så spotify skall nog inte användas till mer seriösa ljudutverkeringar utan mest till bakrundsmuzak eller om helt enkelt inte har något annat alternativ.

Så pja, det är var väl olika masters. Men det går garanterat att hitta CD-skivor som låter sämre än Spotify, så då kan vi ju precis som du konstatera att CD skall nog inte användas till mer seriös ljudutverkeringar utan mest till bakrundsmuzak eller om helt enkelt inte har något annat alternativ.


I princip korrekt. Det är därför man kan haka på PekkaJohanssons urvalskriterium gällande CD. Då är sannolikheten hög att man förskansar sig med detta årtusendets bästa CD-utgåvor samt inte minst förra årtusendets bästa CD-utgåvor. Man får på så sätt kontroll över två årtusendens bästa CD-utgåvor. Det blir en mängd CDn som torde räcka för de flesta.

På LP-tiden höll jag på på samma sätt genom att jaga bästa LP-utgåvor på de olika skivmärkena och då blev det en hel del 1a graveringar av den klassiska musiken utgiven från 1958 till 1980 ungefär. Jag visste vilka masteringar man skulle ha på de olika skivmärkena och det gällde såväl pop och rock och folk som klassiskt.
Just detta förbannade letande efter den bästa utgivningen av musik hade jag hoppats slippa i och med CD och digitalt, men tyvärr blev det tvärtom. Fördelen idag är internet där man kan läsa om andras erfarenheter, inte minst på Amazon och folks recensioner där samt på Discogs som verkar hålla bra koll på alla olika versioner som finns utgivna av varje fonogram.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2020-02-05 18:16

Kaoset har blivit värre på grund av strömningstjänsterna, då dessa företag helt negligerar katalognummer/dokumentnummer. Lägg därtill att det skivbolagen i förekommande fall förser företag som Skräpify etc med olika utgåvor - konsumenten har inte en chans att gå rätt i denna djungel.

Det är CD eller andra kvalitetsformat som gäller för den kräsne även anno 2020! :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav petersteindl » 2020-02-05 18:45

Morello skrev:Kaoset har blivit värre på grund av strömningstjänsterna, då dessa företag helt negligerar katalognummer/dokumentnummer. Lägg därtill att det skivbolagen i förekommande fall förser företag som Skräpify etc med olika utgåvor - konsumenten har inte en chans att gå rätt i denna djungel.

Det är CD eller andra kvalitetsformat som gäller för den kräsne även anno 2020! :)


Det är väl bara att beställa exakt vilka versioner man vill strömma ner från Spotify eller Tidal och från varje musikproducent av alla skivor och låtar, så kommer musikproducenten och Spotify naturligtvis gå en till mötes och fixa det. Lätt som en plätt. :D Det kan ju i och för sig ta en halvtimme innan musikproducenten och Spotify har synkat just den utgåvan man vill strömma men då de väl har lagt upp denna så är det bara att välja denna variant att strömma. Den kan ju döpas till Rev Steindl eller Rev Pekka duger också. Vad är problemet?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2020-10-13 19:37

Tiny Desk Concert (Home Edition) med hela Faktiskts favorit-tonåring! :)


Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2020-10-13 20:37

Morello skrev:Kaoset har blivit värre på grund av strömningstjänsterna, då dessa företag helt negligerar katalognummer/dokumentnummer. Lägg därtill att det skivbolagen i förekommande fall förser företag som Skräpify etc med olika utgåvor - konsumenten har inte en chans att gå rätt i denna djungel.

Det är CD eller andra kvalitetsformat som gäller för den kräsne även anno 2020! :)


Lyssnade lite på Adele idag. Hittade några album som jag har rippade och det lät inte kul så jag gick in på Tidal och letade.
Hittade ”21” och lirar första spåret ”Rolling in the deep”

Satan i gatan vilken skillnad. Andra spår är inte alls lika bra så helt olika mastringar där. Prova själv, mycket intressant att höra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav ottovonkopp » 2020-10-14 09:00

sprudel skrev:
Morello skrev:Kaoset har blivit värre på grund av strömningstjänsterna, då dessa företag helt negligerar katalognummer/dokumentnummer. Lägg därtill att det skivbolagen i förekommande fall förser företag som Skräpify etc med olika utgåvor - konsumenten har inte en chans att gå rätt i denna djungel.

Det är CD eller andra kvalitetsformat som gäller för den kräsne även anno 2020! :)


Lyssnade lite på Adele idag. Hittade några album som jag har rippade och det lät inte kul så jag gick in på Tidal och letade.
Hittade ”21” och lirar första spåret ”Rolling in the deep”

Satan i gatan vilken skillnad. Andra spår är inte alls lika bra så helt olika mastringar där. Prova själv, mycket intressant att höra.


Finns det någon info om vad det är för master? Vill väldigt gärna köpa hennes musik men det låter för eländigt.

Dessa är upplagda på DR-DB men de ser trista ut. Bortse från vinyl-rip och hemmamasters.

http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... e&album=21

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2020-10-14 09:46

sprudel skrev:
Morello skrev:Kaoset har blivit värre på grund av strömningstjänsterna, då dessa företag helt negligerar katalognummer/dokumentnummer. Lägg därtill att det skivbolagen i förekommande fall förser företag som Skräpify etc med olika utgåvor - konsumenten har inte en chans att gå rätt i denna djungel.

Det är CD eller andra kvalitetsformat som gäller för den kräsne även anno 2020! :)


Lyssnade lite på Adele idag. Hittade några album som jag har rippade och det lät inte kul så jag gick in på Tidal och letade.
Hittade ”21” och lirar första spåret ”Rolling in the deep”

Satan i gatan vilken skillnad. Andra spår är inte alls lika bra så helt olika mastringar där. Prova själv, mycket intressant att höra.

Menar du att Tidal var bättre än CD rip?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2020-10-14 13:30

Belker skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:Kaoset har blivit värre på grund av strömningstjänsterna, då dessa företag helt negligerar katalognummer/dokumentnummer. Lägg därtill att det skivbolagen i förekommande fall förser företag som Skräpify etc med olika utgåvor - konsumenten har inte en chans att gå rätt i denna djungel.

Det är CD eller andra kvalitetsformat som gäller för den kräsne även anno 2020! :)


Lyssnade lite på Adele idag. Hittade några album som jag har rippade och det lät inte kul så jag gick in på Tidal och letade.
Hittade ”21” och lirar första spåret ”Rolling in the deep”

Satan i gatan vilken skillnad. Andra spår är inte alls lika bra så helt olika mastringar där. Prova själv, mycket intressant att höra.

Menar du att Tidal var bättre än CD rip?


Japp, och inte lite heller.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Zappa » 2020-10-14 13:40

Plattan låter tyvärr plågsamt komprimerad på Spotify.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2020-10-14 19:09

Zappa skrev:Plattan låter tyvärr plågsamt komprimerad på Spotify.


Antagligen annan master. Tidal, första spåret. På min rippade variant står försteget på 20, samma spår på Tidal 32 och helt njutbart. Bra tryck i basen och rösten är mycket bättre liksom allt tingeling runtomkring.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Zappa » 2020-10-14 19:52

sprudel skrev:
Zappa skrev:Plattan låter tyvärr plågsamt komprimerad på Spotify.


Antagligen annan master. Tidal, första spåret. På min rippade variant står försteget på 20, samma spår på Tidal 32 och helt njutbart. Bra tryck i basen och rösten är mycket bättre liksom allt tingeling runtomkring.


Provade att jämföra låten Bad guy (tog första minuten bara) i Masvis. Jag har inte Tidal men kunde prova ändå, möjligtvis inte med högsta ljudkvalitet. Jag testade även ABX hastigt i Foobar och hörde ingen större skillnad.
Bilagor
Bad guy Spotify vs Tidal.png
Bad guy Spotify vs Tidal.png (107.78 KiB) Visad 5147 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2020-10-14 20:02

Zappa skrev:
sprudel skrev:
Zappa skrev:Plattan låter tyvärr plågsamt komprimerad på Spotify.


Antagligen annan master. Tidal, första spåret. På min rippade variant står försteget på 20, samma spår på Tidal 32 och helt njutbart. Bra tryck i basen och rösten är mycket bättre liksom allt tingeling runtomkring.


Provade att jämföra låten Bad guy (tog första minuten bara) i Masvis. Jag har inte Tidal men kunde prova ändå, möjligtvis inte med högsta ljudkvalitet. Jag testade även ABX hastigt i Foobar och hörde ingen större skillnad.


Nu pratar ni nog om två olika skivor, Sprudel verkar prata om någon skiva av Adele och trodde nog att du hakade på den debatten, men det var nog trådämnet du kommenterade? :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Zappa » 2020-10-14 20:08

goat76 skrev:
Zappa skrev:
sprudel skrev:
Antagligen annan master. Tidal, första spåret. På min rippade variant står försteget på 20, samma spår på Tidal 32 och helt njutbart. Bra tryck i basen och rösten är mycket bättre liksom allt tingeling runtomkring.


Provade att jämföra låten Bad guy (tog första minuten bara) i Masvis. Jag har inte Tidal men kunde prova ändå, möjligtvis inte med högsta ljudkvalitet. Jag testade även ABX hastigt i Foobar och hörde ingen större skillnad.


Nu pratar ni nog om två olika skivor, Sprudel verkar prata om någon skiva av Adele och trodde nog att du hakade på den debatten, men det var nog trådämnet du kommenterade? :)


Haha, så är det nog. Jag kommenterade trådämnet, det stämmer. :) Har bara läst typ första sidan i tråden. :oops:
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2020-10-14 20:11

Har lagt in den i spellistan igen, snart, nuuuu... ooops... konerna i de gamla 52:orna får motion i afton... fasen alltså jag gillar den här låten numera, DA!
Blir inte ett dugg sämre med helrör! Skitroligt ju. Tyvärr har jag förstört marknaden för henne i min hemby genom att gå runt o nynna på låten till ungdomarnas förskräckelse, de slutade genast lyssna på henne, det e ju "gubbmusik", ha ha.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2020-10-14 20:17

Finneas om produktionen:
https://youtu.be/FsSkRjgjFvU

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2020-10-14 20:19

Slående hur uselt tråkig hans egen musik är jämfört med när han jobbar med syrran sin.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2020-10-14 21:07

Zappa skrev:
sprudel skrev:
Zappa skrev:Plattan låter tyvärr plågsamt komprimerad på Spotify.


Antagligen annan master. Tidal, första spåret. På min rippade variant står försteget på 20, samma spår på Tidal 32 och helt njutbart. Bra tryck i basen och rösten är mycket bättre liksom allt tingeling runtomkring.


Provade att jämföra låten Bad guy (tog första minuten bara) i Masvis. Jag har inte Tidal men kunde prova ändå, möjligtvis inte med högsta ljudkvalitet. Jag testade även ABX hastigt i Foobar och hörde ingen större skillnad.


Jo, man kan ju diskutera olika mastringar av samma album :D
Åter till Adele. Meningslöst att illustrera en annan utgåva än den avsedda i MasVis, alltså den Tidalutgåva som jag finner vara mycket bättre än min CD/flac. Vore kul om någon som har Tidal och MasVis kunde illustrera första spåret på Adele 21.
XL recordings har ju en utgåva som verkar vettig och den kan jag tänka mig köpa bara för jämförelsens skull.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav paa » 2020-12-06 20:24

Belker skrev:Lyssna på den här! Modernt, kommersiellt och välljudande. Ännu ett tecken på att peak loudness race är passerad. Riktigt bra och spännande musik!


Men den nyare "Therefore I am" med Billie Eilish sätter en helt ny nivå för hur distad en produktion kan vara, och ändå accepteras av media och fans!
Denna låt är ett slående exempel på att; när man trodde att det inte kunde bli värre...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster