Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-06-13 19:28

Idol nästa :)
Har än så länge bara lyssnat i lurar, och tycker att jag fick bättre grepp om texten med er version.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-06-24 10:35

Nu kan ni höra tösen live i Stockholm på fredag. Tyvärr lirar Bob Dylan samtidigt i en annan del av Sverige så jag missar henne.
(Bild från hennes video, inte bara ljudet hon misslyckas med :twisted: )
Bilagor
billie.jpg
billie.jpg (51.37 KiB) Visad 4813 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav juanth » 2019-07-04 01:04

Efter att ha lyssnat en hel del på Billie Eilish så häpnar jag över hur nyskapande hon är i sitt sätt hon använder basljud. (Och dist) Det jobbas mycket med kontraster, mjukt, hårt, fylligt, torrt, tight och fladder. Underbart häftigt.
OA51.N plockar fram så mycket

Sen tänker jag på dynamiken, som ju inte var så värst på pappret men jag tycker det låter väldigt bra. Tanken slog mig att det genom att vara rätt gles musik inte behöver så mycket mer dynamik än där är, att det är ett högst medvetet val, iaf upplever jag inte något av det skrikiga som hitlistemusik annars undantagslöst lider av. Jag och min 14-åriga dotter lyssnar båda på Billie. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-07-04 01:48

Det jag tycker är svårt att avgöra med elektronisk musik som denna är hur liten eller stor dynamik den datoralstrade basen egentligen hade, var ursprungs ljudet redan såpass dynamikfattigt så att det inte ens behövdes limiteras så hårt i mixningen, eller har de behandlat basen i flera omgångar med olika verktyg så att den trots hård bearbetning totalt sett ändå inte låter så där vedervärdigt som det annars kan?

Basen är ju väldigt dominerande och stark i mixen i de flesta låtar så att andra ljud sällan eller aldrig når upp med sina pikar över den, dessa övriga ljud kan därmed ha lämnats oförstörda med sin fulla dynamik och att det kanske är därför helheten inte låter fullt så trasig som den ser ut i masvis-analysen?

Juanth, jag håller med dig att det inte låter så fullt förstört som mycket annan musik i genren, trots den låga dynamiken. Det känns som om de använt smartare typ av limitering som inte trycker ihop alla ljuden i låtarna på samma sätt trots att den såklart även limiterats vid mastringen.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-07-04 09:33

Håller såklart med er båda. Ni sammanfattar vad jag försökte få sagt med trådstarten.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Tell » 2019-07-04 11:48

Tycker iofs det låter mycket värre än nån annan populärmusik jag hört, även fast det är uppenbarligen medvetet förstört. Så visst att det är konstnärligt gjort typ som att lägga på vinylknaster, brus eller vanlig hårdrocksdist på gitarren, men i mina öron låter det här ändå förjävligt. Kanske går att jämföra det här med konstfack-konst? Nånting som är fult o konstigt men som vissa ändå verkar gilla. Smaken är som baken helt enkelt :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2019-07-04 15:06

Kul att du tycker så Tell :)
En fundering, kan experimenterandet med basen få vissa anläggningar att löpa amok mer än andra. Tex trigga distorsionen ytterligare i mindre kapabla system?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-07-04 15:16

sprudel skrev:Kul att du tycker så Tell :)
En fundering, kan experimenterandet med basen få vissa anläggningar att löpa amok mer än andra. Tex trigga distorsionen ytterligare i mindre kapabla system?


Troligtvis är det så för Tell i hans ljudsystem. :)
En bättre streamer skulle nog hjälpa för att sortera upp ljudet så att det blir betydligt mer lättlyssnat.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav jockewe » 2019-07-04 15:44

Skämt åsido så var det ju för mig så att det knappt är lyssningsbart med iTunes stream bla pga den enormt hissade basen.

Däremot låter det jättekul genom vinyl, min anläggning för 2-kanal är orättvist kapabel.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Tell » 2019-07-04 16:26

Well om varken sprudel eller goat76 hör den uppenbart sönderdistade basen (som i vissa låtar verkligen låter som en trasig bas) så finns det inte på världskartan att ni kan höra skillnad mellan två firmware-uppdateringar som inte ens tillverkaren själv påstår finns eller en "oinspelad" och "inspelad" DAC. Jag vet att ni försöker skoja, men ni framstår tyvärr som rätt hyckliga imo. :\

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-07-04 16:39

Tell skrev:Well om varken sprudel eller goat76 hör den uppenbart sönderdistade basen (som i vissa låtar verkligen låter som en trasig bas) så finns det inte på världskartan att ni kan höra skillnad mellan två firmware-uppdateringar som inte ens tillverkaren själv påstår finns eller en "oinspelad" och "inspelad" DAC. Jag vet att ni försöker skoja, men ni framstår tyvärr som rätt hyckliga imo. :\


När det är så uppenbart medvetet att basen låter som den låter så kan jag omöjligt påstå att det är ett fel. :)

Om man har ett ljudsystem där det är svårt att avgöra om det gjorts medvetet eller ej så finns det en stor förbättringsmarginal i musikutrustning/lyssningsrum.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Tell » 2019-07-04 16:51

goat76 skrev:
Tell skrev:Well om varken sprudel eller goat76 hör den uppenbart sönderdistade basen (som i vissa låtar verkligen låter som en trasig bas) så finns det inte på världskartan att ni kan höra skillnad mellan två firmware-uppdateringar som inte ens tillverkaren själv påstår finns eller en "oinspelad" och "inspelad" DAC. Jag vet att ni försöker skoja, men ni framstår tyvärr som rätt hyckliga imo. :\


När det är så uppenbart medvetet att basen låter som den låter så kan jag omöjligt påstå att det är ett fel. :)

Om man har ett ljudsystem där det är svårt att avgöra om det gjorts medvetet eller ej så finns det en stor förbättringsmarginal i musikutrustning/lyssningsrum.


Jag har iofs skrivit ett par gånger att det är uppenbart medvetet, men trots det så låter det ändå som en trasig bas.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-07-04 18:02

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Well om varken sprudel eller goat76 hör den uppenbart sönderdistade basen (som i vissa låtar verkligen låter som en trasig bas) så finns det inte på världskartan att ni kan höra skillnad mellan två firmware-uppdateringar som inte ens tillverkaren själv påstår finns eller en "oinspelad" och "inspelad" DAC. Jag vet att ni försöker skoja, men ni framstår tyvärr som rätt hyckliga imo. :\


När det är så uppenbart medvetet att basen låter som den låter så kan jag omöjligt påstå att det är ett fel. :)

Om man har ett ljudsystem där det är svårt att avgöra om det gjorts medvetet eller ej så finns det en stor förbättringsmarginal i musikutrustning/lyssningsrum.


Jag har iofs skrivit ett par gånger att det är uppenbart medvetet, men trots det så låter det ändå som en trasig bas.


Då förstår jag inte riktigt vad du menar att vi inte hör?
Utveckla gärna ditt resonemang, för just nu tycker jag inte det du säger ”make sense”.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Tell » 2019-07-04 18:59

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:
När det är så uppenbart medvetet att basen låter som den låter så kan jag omöjligt påstå att det är ett fel. :)

Om man har ett ljudsystem där det är svårt att avgöra om det gjorts medvetet eller ej så finns det en stor förbättringsmarginal i musikutrustning/lyssningsrum.


Jag har iofs skrivit ett par gånger att det är uppenbart medvetet, men trots det så låter det ändå som en trasig bas.


Då förstår jag inte riktigt vad du menar att vi inte hör?
Utveckla gärna ditt resonemang, för just nu tycker jag inte det du säger ”make sense”.


~40 sek in i den här t ex. Att folk som gillar hifi är okej med nåt som låter trasigt tycker jag verkar skumt. Ungefär som dom skulle tycka det är fine med musik som låter som en 64kbps mp3. Alltså visst, ni får såklart tycka det, men att ni samtidigt säger att ni höra "stora" skillnader på digitala apparater som det inte ska finnas en små skillnader på. Det är det som inte "makes sense" i min värld.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-07-04 19:40

Alltså det känns som Groundhog Day, här. Igen, det där är ett helt absurt påstående, Tell. Som att säga att den som gillar hifi inte kan gilla distad gitarr, eller i princip vilket annat elförstärkt instrument som helst.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-07-04 19:47

Tell, jag rekommenderar att du åtminstone läser sid 4 i denna tråd.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-07-04 22:08

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:
Jag har iofs skrivit ett par gånger att det är uppenbart medvetet, men trots det så låter det ändå som en trasig bas.


Då förstår jag inte riktigt vad du menar att vi inte hör?
Utveckla gärna ditt resonemang, för just nu tycker jag inte det du säger ”make sense”.


~40 sek in i den här t ex. Att folk som gillar hifi är okej med nåt som låter trasigt tycker jag verkar skumt. Ungefär som dom skulle tycka det är fine med musik som låter som en 64kbps mp3. Alltså visst, ni får såklart tycka det, men att ni samtidigt säger att ni höra "stora" skillnader på digitala apparater som det inte ska finnas en små skillnader på. Det är det som inte "makes sense" i min värld.


Att gång på gång upprepa en felaktighet gör den inte mindre felaktig. :)
Kan du vara snäll och berätta var och när jag påstått något alls om skillnader mellan digitala apparater?
Jag har faktiskt aldrig någonsin gjort några jämförelser mellan rakt igenom digitala apparater.



Och vad gäller den där basen i Billie Eilish låt så har vi väl diskuterat det färdigt tidigare i tråden, viket Belker också påpekar.

En ljudinspelning av en borrmaskin som borrar i en betongvägg kan mycket väl vara av högsta tänkbara high fidelity, hur illa den än må låta i de flestas öron. Det är nämligen inspelningens kvalitet och hur väl/trovärdigt man lyckats fånga ljudet av borrandet som avgör om det är hifi eller inte, inte om man tycker om ljudet eller ej vilket bara kan räknas som subjektivt tyckande.
Om inspelningen av borrmaskinen lyckas låta precis likadant och lika illa som det verkliga ljudet så har den uppnått högsta tänkbara high fidelity.

Det är ju uppenbart att basen i Billie Eilish låt låter så som de ville att den skulle låta, den låter knappast så pågrund av något misstag.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Tell » 2019-07-04 22:21

Alltså förlåt men läser ni öht vad jag skriver? Tror jag skrivit minst tre gånger nu att ja det är fullt medvetet gjort så. Jag vet det, jag fattade det från första gången när jag hörde låten. Så, nu kan ni ju läsa om resten av det jag skrivit så kanske ni fattar vad jag menar.

goat76: Du påstår i streamer-tråden att din Linn-streamer får bättre ljud efter vissa firmware-uppdateringar, och att det rent allmänt är skillnad i ljudkvalle mellan streamers trots att man bara kör digitalt ut.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav juanth » 2019-07-04 22:34

Sen replik kanske....

Jag vet inte hur du lyssnar på musiken Tell. Jag lyssnar för stunden i Spotify med settings på volymnivå låg (bästa dynamik)
Skulle jag lyssna i läge normal eller hög så skulle jag inte stå ut många sekunder, då skulle jag ha svårt att uppfatta materialet som annat än kakafoni. Särskilt då redan dynamiksvaga produktioner.

Argumentet att produktionen innehåller distorsion och därför är olyssningsbar håller inte som argument. Det är lika dumt som att påstå att jazz är djävulens musik, som folk gjorde en gång i tiden.

Att bas, annat instrument eller sång innehåller dist är inget nytt, artister har sen länge jobbat med förvrängning som uttrycksmedel. Tycke och smak. Inte min kopp te, det är allt som en behöver konstatera.

Jag tror faktiskt att jag skulle ha svårare att lyssna på just det här på en anläggning som i sig själv skapar distorsion pga sämre element eller förstärkare. I min IKEA Eneby 30 låter det iofs helt ok där med.

Jag säger inte alls att du skulle ha en dålig anläggning, men Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-07-04 23:10

Tell skrev:Alltså förlåt men läser ni öht vad jag skriver? Tror jag skrivit minst tre gånger nu att ja det är fullt medvetet gjort så. Jag vet det, jag fattade det från första gången när jag hörde låten. Så, nu kan ni ju läsa om resten av det jag skrivit så kanske ni fattar vad jag menar.


Läser du själv vad du själv skriver?

Du påstår att jag och sprudel omöjligt kan höra skillnader på olika firmware-uppdateringar då vi enligt dig inte hör att basen i Billie Eilish låt är distad.
Men det argumentet faller ju på det enkla faktum att både jag och sprudel faktiskt hör den uppenbara distade basen i hennes låtar.

Du har ju liksom slagit knut på dig själv här. :D

Här är inlägget med ditt påstående:
Tell skrev:Well om varken sprudel eller goat76 hör den uppenbart sönderdistade basen (som i vissa låtar verkligen låter som en trasig bas) så finns det inte på världskartan att ni kan höra skillnad mellan två firmware-uppdateringar som inte ens tillverkaren själv påstår finns eller en "oinspelad" och "inspelad" DAC. Jag vet att ni försöker skoja, men ni framstår tyvärr som rätt hyckliga imo. :\

(Förresten, har sprudel ens sagt någonting alls angående firmware-uppdateringar, det var väl jag och Harryup?)

----------------------------------------------------------------


Tell skrev:goat76: Du påstår i streamer-tråden att din Linn-streamer får bättre ljud efter vissa firmware-uppdateringar, och att det rent allmänt är skillnad i ljudkvalle mellan streamers trots att man bara kör digitalt ut.


Jag har aldrig kört digitalt ut från någon streamer i hela mitt liv och har därmed aldrig påstått att det är någon skillnad, du får helt enkelt vänta tills jag eventuellt testar detta i framtiden.

Ja, olika firmware-uppdateringar har låtit olika i min förra streamer från Linn, orsaken till det vet jag inte men skillnaden var tydlig.
Jag har hittills inte hört någon skillnad mellan firmware-uppdateringarna på min nuvarande Linn-streamer, jag har dock bara hunnit med två uppdateringar på den än så länge.
Senast redigerad av goat76 2019-07-04 23:15, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2019-07-04 23:10

Spikat alltså. De som inte står ut med Billie har undermålig basåtergivning. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav jockewe » 2019-07-04 23:27

Ni verkar ju tycka att det är roligt att gnabbas...
Iallafall så är iTunes varianten OMÖJLIG att lyssna på här hemma, det låter helt enkelt för illa.
LP varianten är så bra (men mediet, gul "vinyl" är kass)

Så kanske det finns andra varianter med olika artefakter? Hur vet ni att ni "lyssnar" på samma soppa ens?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-07-04 23:33

juanth skrev:...Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.


Nej, det är inte bra testmusik. Sådan kräver betydligt högre grad av renhet, dynamik och balans mellan registren om det ska vara meningsfullt. Som jag har skrivit tidigare lider Billie Eilish-plattan, förutom av överdriven distorsionsleklust, av alltför stark basnivå, hårt processerad och oren sång samt komprimering av den färdiga mixen. Hur kan någon ens komma på tanken att använda till exempel "Bad guy" eller "8" som testmaterial? Den som har en bra anläggning och rimligt god lyssningsvana samt vet hur högklassiga produktioner kan låta borde inte ha svårt att höra tillkortakommandena - och därmed diskvalificera skivan för annat än kuriosalyssning. Att man kan gilla musiken är en sak - jag har själv hört värre - men ljudkvalitetsmässigt hör den, med undantag för de första 40 sekunderna av "My strange addiction", till bottenskrapet. Att det på Faktiskt, som är en samlingsplats för medvetna, på sida efter sida talas om plattans förment ljudmässiga kvaliteter säger en del om hur hifi-hobbyn mår just nu.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-07-04 23:48

PekkaJohansson skrev:
juanth skrev:...Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.


Nej, det är inte bra testmusik. Sådan kräver betydligt högre grad av renhet, dynamik och balans mellan registren om det ska vara meningsfullt. Som jag har skrivit tidigare lider Billie Eilish-plattan, förutom av överdriven distorsionsleklust, av alltför stark basnivå, hårt processerad och oren sång samt komprimering av den färdiga mixen. Hur kan någon ens komma på tanken att använda till exempel "Bad guy" eller "8" som testmaterial? Den som har en bra anläggning och rimligt god lyssningsvana samt vet hur högklassiga produktioner kan låta borde inte ha svårt att höra tillkortakommandena - och därmed diskvalificera skivan för annat än kuriosalyssning. Att man kan gilla musiken är en sak - jag har själv hört värre - men ljudkvalitetsmässigt hör den, med undantag för de första 40 sekunderna av "My strange addiction", till bottenskrapet. Att det på Faktiskt, som är en samlingsplats för medvetna, på sida efter sida talas om plattans förment ljudmässiga kvaliteter bådar inte gott för musiklyssningshobbyns framtid.

Med vänlig hälsning

Pekka


Såvitt jag vet finns det absolut ingen som någonstans på detta forum tokhyllat skivan som något ljudligt mästerverk.
Har jag missat något?





jockewe skrev:Ni verkar ju tycka att det är roligt att gnabbas...


:D
Jag tycker ju om Tell, det hindrar mig dock inte att påpeka när jag tycker han har fel, jag påpekar lika ofta när jag tycker han har rätt. :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-07-04 23:51

goat76 skrev:Har jag missat något?


Ja, alldeles uppenbart. Vad sägs om:

goat76 skrev:Tycker också den låter bra och det känns som ett tydligt avstånd från Loudness War.


Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-07-04 23:56

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:Har jag missat något?


Ja, alldeles uppenbart. Vad sägs om:

goat76 skrev:Tycker också den låter bra och det känns som ett tydligt avstånd från Loudness War.


Med vänlig hälsning

Pekka


Mitt tips är att du läser hela tråden, allt är inte antingen svart eller vitt.

Berätta på vilket sätt du anser det där vara en tokhyllning till skivan som ett ljudligt mästerverk? :D

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-07-05 00:14

Mitt tips är att du läser mitt inlägg igen - där det inte står ett ord om tokhyllning eller ljudligt mästerverk - och återkommer om du har något att tillägga i sakfrågan utifrån vad jag faktiskt skriver.

Vänligen

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-07-05 00:42

PekkaJohansson skrev:Mitt tips är att du läser mitt inlägg igen - där det inte står ett ord om tokhyllning eller ljudligt mästerverk - och återkommer om du har något att tillägga i sakfrågan utifrån vad jag faktiskt skriver.

Vänligen

Pekka


Då tycker jag du mer på djupet kan ta och förklara vad du egentligen menar med att det skulle vara en fara för den framtida musiklyssningshobbyn att vi diskuterar hur ljudet är på den aktuella skivan i tråden.
Jag kan absolut erkänna att jag mer tolkade en skönjbar undermening i din text än de exakta orden. :)

Om tråden hade innehållit en massa hyllningar med påståenden att skivan var väldigt välljudande så hade jag kunnat förstå din oro. Nu är inte så fallet, så jag kan knappast tro att du verkligen är så orolig som du verkade i ditt inlägg om du inte menade det på det sättet jag tolkade det som.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav juanth » 2019-07-05 01:40

PekkaJohansson skrev:
juanth skrev:...Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.


Nej, det är inte bra testmusik. Sådan kräver betydligt högre grad av renhet, dynamik och balans mellan registren om det ska vara meningsfullt. Som jag har skrivit tidigare lider Billie Eilish-plattan, förutom av överdriven distorsionsleklust, av alltför stark basnivå, hårt processerad och oren sång samt komprimering av den färdiga mixen. Hur kan någon ens komma på tanken att använda till exempel "Bad guy" eller "8" som testmaterial? Den som har en bra anläggning och rimligt god lyssningsvana samt vet hur högklassiga produktioner kan låta borde inte ha svårt att höra tillkortakommandena - och därmed diskvalificera skivan för annat än kuriosalyssning. Att man kan gilla musiken är en sak - jag har själv hört värre - men ljudkvalitetsmässigt hör den, med undantag för de första 40 sekunderna av "My strange addiction", till bottenskrapet. Att det på Faktiskt, som är en samlingsplats för medvetna, på sida efter sida talas om plattans förment ljudmässiga kvaliteter säger en del om hur hifi-hobbyn mår just nu.

Med vänlig hälsning

Pekka


Här var det fullt av billiga retoriska knep....Du kan inte rakt upp och ner påstå att albumet lider av allt för stark bas, när det otvivelaktigt är ett med omsorg valt konstnärligt grepp och likadant med flertalet punkter du rackar ned på, utan att framstå som riktigt mossig Pekka. Du kan givetvis heller inte jämföra en sån här produktion med en högklassig akustisk inspelning. Den referensen gäller inte här. Det är helt åtskilda sätt att jobba på, olika angreppssätt

Att insinuera att jag mfl inte platsar på en samlingsplats för MEDVETNA när du i meningarna innan förklarat att allt det du ogillar med produktionen egentligen handlar om att du så uppenbart blandat ihop subjektivt tycke och smak med en artists integritet och konstnärliga verk. Så tydlig är du.
Visst kan du diskvalificera på det viset men inte påstå att du samtidigt sitter inne med svaret på vad konst är.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2019-07-05 08:17

Jag säger som Tell, man får tycka olika :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster