Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav ottovonkopp » 2019-11-25 15:03

På tal om "Har det vänt nu?".

Kanske är jag lite väl optimistiskt men det känns som något är på gång. Kan ana en liten, liten trend, kanske kanske...

http://dr.loudness-war.info/

Kan tänka mig att det blir runt DR 9 (vilket inte är optimalt men bättre än DR 5) om man använder detta verktyg. Kan det vara så att det börjar användas lite här och där, hoppas.

https://www.loudnesspenalty.com/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-12-25 02:20

Billie har gjort succé under 2019, utmärkelserna haglar över tösen. Och hon räds inte för att göra sina hits annorlunda. Här finns både Bad Guy & Bury a Friend och en massa mer i avskalade, akustiska, publiknära liveversioner som inte går av för hackor. O här hänger även ljudet med bättre, tycker jag, med reservation för att jag bara lyssnat i hörlurar.
Bilagor
Cover.jpg
Cover.jpg (59.76 KiB) Visad 7612 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Bill50x » 2019-12-25 07:59

Sambon hittade en lista på spotify där bland annat Billie fanns med några låtar. Jösses vad grötigt och kompakt. Värre går knappast göra så blir det en förändring blir det till det bättre. Det kan man väl iofs kalla vändning...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-12-25 12:36

O kidsen älskar henne
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Lassej » 2019-12-26 02:35

Ja, vilket år det har varit för denna unga tjej. Oavsett vad man tycker om hennes musik och ljudkvaliteten på hennes låtar så har hon gjort megasuccé. Här berättar hon lite om sin musik och sitt låtskrivande.


AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav AlbertHall » 2020-01-07 23:13

Belker skrev:Odynamiskt i absoluta termer, visst, men jämfört med t.ex. Robyns senaste tycker jag det här känns friskare.


Ja då låter ju allt friskare. Tur att man inte gillar pop. Den typen av musik/kvalité dödar ju allt vad hifiintresse heter.
Där kan man sitta nöjd med en klockradio.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav music4ever » 2020-01-08 01:02

Det är inte bara odynamiskt, det är framförallt orent och det extremt störande "skorrandet" i bl a basen.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav xeizo » 2020-01-08 17:26

music4ever skrev:Det är inte bara odynamiskt, det är framförallt orent och det extremt störande "skorrandet" i bl a basen.


Det är väl inget skorrande, det är dist som är ditlagt med flit. Det ska låta så. Inget fel med det, det är ett musikaliskt val. Men inte min musiksmak alls, och det är odynamiskt, samma volym hela tiden men det är nog ett bra val för billiga smartphone lurar. Kommer aldrig att lyssna på igen efter att ha varit "tvungen" pga tråden :)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2020-01-08 18:54

Har du lyssnat på ”unplugged” versionen?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2020-01-08 19:45

xeizo skrev:
music4ever skrev:Det är inte bara odynamiskt, det är framförallt orent och det extremt störande "skorrandet" i bl a basen.


Det är väl inget skorrande, det är dist som är ditlagt med flit. Det ska låta så. Inget fel med det, det är ett musikaliskt val. Men inte min musiksmak alls, och det är odynamiskt, samma volym hela tiden men det är nog ett bra val för billiga smartphone lurar. Kommer aldrig att lyssna på igen efter att ha varit "tvungen" pga tråden :)


Det är inte heller min typ av musik det här men det är klart lyssningsbart. Basen låter nog precis så som den var tänkt att låta och man kan också misstänka att alla ljud i mixen är individuellt formade och komprimerade så som de velat ha dem. Om komprimeringen däremot hade varit lagd på hela stereospåret så pass hårt till den kompakthet som låtarna i sin helhet har, så hade det nog låtit betydligt sämre. Nu finns det såklart även limitering eller komprimering på själva stereospåret också, men det verkar inte vara så extremt då de enskilda spåren redan är så pass dynamikfattiga.

Man får såklart tycka vad man vill om produktionen men den passar nog in ganska bra till hennes musik som består av extrem ”dansmusik-bas” och liknande ljud blandade med inslag av vissa mer akustiska inslag och dessa sistnämnda låter ändå hyfsat minimalt processade tack vare att så mycket verkar ha gjorts på individuella spår eller s.k. stems.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav music4ever » 2020-01-09 03:57

xeizo skrev:
music4ever skrev:Det är inte bara odynamiskt, det är framförallt orent och det extremt störande "skorrandet" i bl a basen.


Det är väl inget skorrande, det är dist som är ditlagt med flit. Det ska låta så. Inget fel med det, det är ett musikaliskt val. Men inte min musiksmak alls, och det är odynamiskt, samma volym hela tiden men det är nog ett bra val för billiga smartphone lurar. Kommer aldrig att lyssna på igen efter att ha varit "tvungen" pga tråden :)


Oavsett vad man kallar det så låter det skit.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav guldfisk » 2020-01-09 21:42

Mitt bränsle till brasan:
Albumet var förvånansvärt intressant för att vara "modern populärmusik", men live-versionerna tråkiga. Det finns andra skivor där jag störs betydligt mer av ljudkvaliteten.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav juanth » 2020-01-10 02:03

hifikg skrev:Billie har gjort succé under 2019, utmärkelserna haglar över tösen. Och hon räds inte för att göra sina hits annorlunda. Här finns både Bad Guy & Bury a Friend och en massa mer i avskalade, akustiska, publiknära liveversioner som inte går av för hackor. O här hänger även ljudet med bättre, tycker jag, med reservation för att jag bara lyssnat i hörlurar.


Och den finns så klart inte hos Tidal... äpplen och päron..
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav AlbertHall » 2020-01-10 20:24

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:
Jag har iofs skrivit ett par gånger att det är uppenbart medvetet, men trots det så låter det ändå som en trasig bas.


Då förstår jag inte riktigt vad du menar att vi inte hör?
Utveckla gärna ditt resonemang, för just nu tycker jag inte det du säger ”make sense”.


~40 sek in i den här t ex. Att folk som gillar hifi är okej med nåt som låter trasigt tycker jag verkar skumt. Ungefär som dom skulle tycka det är fine med musik som låter som en 64kbps mp3. Alltså visst, ni får såklart tycka det, men att ni samtidigt säger att ni höra "stora" skillnader på digitala apparater som det inte ska finnas en små skillnader på. Det är det som inte "makes sense" i min värld.
[ YouTube ]


Ha ha ha....helt förjävligt. Bra platta att ha med om man skulle behöva reklamera ett par högtalare. "Du hör väl för fan att baselementen är trasiga?"

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav eljulio » 2020-01-14 14:37

Jag har lyssnat lite på Billie och det rätt basigt om jag uttrycker mig försiktigt. När Bad Guy spelas sätts rummet bokstavligt talat i svängning. :D

Men trevägaren (LTS) hänger med fint i svängarna och jag bara tokflinar vid pådrag! :P

edit: har tyvärr inga "guldöron".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2020-01-15 21:43

Hon jar tydligen fått uppdraget att skriva musik till näst James Bond film också.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... james-bond
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-01-15 23:33

Nja, hon ska göra ledmotivet. Hans Zimmer komponerar den övriga filmmusiken.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2020-01-21 14:36

I tråden om Billie Eilish så har det diskuterats ganska mycket om den distande basen i låten Xanny och om den är medvetet gjord så eller inte. I den här videon går Ian Shepherd igenom detta och vad som sker när man streamar den på Spotify jämnfört med att spela den lossless så det kanske är förklaringen till oenigheterna, de som tycker sig höra att det inte är medvetet "trasigt" kanske har lyssnat på Spotify?


Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav juanth » 2020-01-21 19:16

Intressant @goat!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2020-01-21 19:27

juanth skrev:Intressant @goat!


juanth, minns inte om du kör Tidal, Spotify eller båda plattformarna, kanske kan du testa om du hör någon tydlig skillnad?

Hade varit intressant att få veta om den där basen ter sig olika mellan formaten flac och 320kbps, det kanske är så att alla i tråden har rätt, både de som hör basen som medvetet distad på LP, CD eller Tidal, och de som tycker den låter trasigt på Spotify, Youtube och övriga plattformar som kör ett komprimerat format?

Här är musikvideon till Xanny och där kan jag inte påstå att jag heller hör någon extrem skillnad i basen, kanske är det bara Spotifys format som distar?
Isåfall kanske det visar varför några av oss inte tycker Spotify låter så bra?


Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-21 20:44

Det var ju någon som postade spår från både pottify och ripp från CD och uppenbart hade spottan mixxtrat med ljudet. Både hörbart och fullt synligt när man tittade på vågformerna.
Så spotify skall nog inte användas till mer seriösa ljudutverkeringar utan mest till bakrundsmuzak eller om helt enkelt inte har något annat alternativ.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2020-01-21 20:49

Max_Headroom skrev:Det var ju någon som postade spår från både pottify och ripp från CD och uppenbart hade spottan mixxtrat med ljudet. Både hörbart och fullt synligt när man tittade på vågformerna.
Så spotify skall nog inte användas till mer seriösa ljudutverkeringar utan mest till bakrundsmuzak eller om helt enkelt inte har något annat alternativ.


Det bästa vore väl om Spotify fick reda på att något är fel, så kanske de kan åtgärda det?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav juanth » 2020-01-21 21:59

@goat Jag kan jämföra Spotify och Tidal. Spotify med normalläget då kanske?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2020-01-21 23:01

juanth skrev:@goat Jag kan jämföra Spotify och Tidal. Spotify med normalläget då kanske?


Enligt den där videon så verkar det vara samma fel oavsett vilket läge han väljer i Spotify, både premium och den lägre varianten ger tydliga avvikelser jämnfört med lossless-formatet vid hans null-test.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-22 09:08

goat76 skrev:
Max_Headroom skrev:Det var ju någon som postade spår från både pottify och ripp från CD och uppenbart hade spottan mixxtrat med ljudet. Både hörbart och fullt synligt när man tittade på vågformerna.
Så spotify skall nog inte användas till mer seriösa ljudutverkeringar utan mest till bakrundsmuzak eller om helt enkelt inte har något annat alternativ.


Det bästa vore väl om Spotify fick reda på att något är fel, så kanske de kan åtgärda det?


Dom känner troligen till detta bättre än någon annan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav music4ever » 2020-01-31 19:19

Lyssnat på hela skivan i sweetspot och det jag kom fram till är.
1. Ljudkvaliten är inte bra. På vissa låtar så är det värre än på andra. Tyvärr några av de som jag gillar bäst.
2. I mina ögon en ojämn skiva. Har ett par riktigt bra låtar, men en hel fillers enligt mig.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Tell » 2020-02-01 14:03

Varsågod, här har ni första minuten av Xanny rippad ifrån Spotify med normalisering på quite, loud och off, samt en flac rippad ifrån CD. Allting packat i varsin 24 bit 44.1khz flac. Kan ni peka ut vilken som är CD-rippen o vilka olika normaliseringsnivåer i Spotify som körs? :)

https://www.dropbox.com/sh/gdq5rkoqner0 ... kdKNa?dl=0

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2020-02-01 17:48

Tell skrev:Varsågod, här har ni första minuten av Xanny rippad ifrån Spotify med normalisering på quite, loud och off, samt en flac rippad ifrån CD. Allting packat i varsin 24 bit 44.1khz flac. Kan ni peka ut vilken som är CD-rippen o vilka olika normaliseringsnivåer i Spotify som körs? :)

https://www.dropbox.com/sh/gdq5rkoqner0 ... kdKNa?dl=0


Jag är på jobbet och lyssnar på ett par halvbilliga slit och släng lurar men min nuvarande gissning är att C är rippad från CD? Ska testa hemma när jag har möjlighet för lyssning dagtid.

Det här materialet är inte det lättaste att avgöra kvalitet på eftersom det är ganska trasigt oavsett vilken version det är, det kan lika väl vara så att det är samma fil alltihop och att du kör en luring, du älskar ju placebo. :D

Men varför har du gjort enskilda filer för Spotifys olika normaliseringar, det ör ju knappast så att någon normaliserings-nivå kommer göra någon skillnad på Billie Eilish material eftersom även loud-läget på -14 LUFS är markant högre än denna låt som kanske ligger på -9.44 LUFS.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Tell » 2020-02-01 19:24

goat76 skrev:
Tell skrev:Varsågod, här har ni första minuten av Xanny rippad ifrån Spotify med normalisering på quite, loud och off, samt en flac rippad ifrån CD. Allting packat i varsin 24 bit 44.1khz flac. Kan ni peka ut vilken som är CD-rippen o vilka olika normaliseringsnivåer i Spotify som körs? :)

https://www.dropbox.com/sh/gdq5rkoqner0 ... kdKNa?dl=0


Jag är på jobbet och lyssnar på ett par halvbilliga slit och släng lurar men min nuvarande gissning är att C är rippad från CD? Ska testa hemma när jag har möjlighet för lyssning dagtid.

Det här materialet är inte det lättaste att avgöra kvalitet på eftersom det är ganska trasigt oavsett vilken version det är, det kan lika väl vara så att det är samma fil alltihop och att du kör en luring, du älskar ju placebo. :D

Men varför har du gjort enskilda filer för Spotifys olika normaliseringar, det ör ju knappast så att någon normaliserings-nivå kommer göra någon skillnad på Billie Eilish material eftersom även loud-läget på -14 LUFS är markant högre än denna låt som kanske ligger någonstans mellan -6 och -10 LUFS.


Nä riktigt så lurig är jag inte, en av dom är la en CD-rip :)
Men ja det är nog lite overkill med alla olika normaliseringar, så tar väl bort den på loud iaf så ni har tre att välja bland. Borde vara enkelt för er ändå att plocka ut vilken som är flac med tanke på hur ni gärna klankar ner på att Spottan låter så platt o tråkigt ;)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2020-02-01 21:03

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Varsågod, här har ni första minuten av Xanny rippad ifrån Spotify med normalisering på quite, loud och off, samt en flac rippad ifrån CD. Allting packat i varsin 24 bit 44.1khz flac. Kan ni peka ut vilken som är CD-rippen o vilka olika normaliseringsnivåer i Spotify som körs? :)

https://www.dropbox.com/sh/gdq5rkoqner0 ... kdKNa?dl=0


Jag är på jobbet och lyssnar på ett par halvbilliga slit och släng lurar men min nuvarande gissning är att C är rippad från CD? Ska testa hemma när jag har möjlighet för lyssning dagtid.

Det här materialet är inte det lättaste att avgöra kvalitet på eftersom det är ganska trasigt oavsett vilken version det är, det kan lika väl vara så att det är samma fil alltihop och att du kör en luring, du älskar ju placebo. :D

Men varför har du gjort enskilda filer för Spotifys olika normaliseringar, det ör ju knappast så att någon normaliserings-nivå kommer göra någon skillnad på Billie Eilish material eftersom även loud-läget på -14 LUFS är markant högre än denna låt som kanske ligger någonstans mellan -6 och -10 LUFS.


Nä riktigt så lurig är jag inte, en av dom är la en CD-rip :)
Men ja det är nog lite overkill med alla olika normaliseringar, så tar väl bort den på loud iaf så ni har tre att välja bland. Borde vara enkelt för er ändå att plocka ut vilken som är flac med tanke på hur ni gärna klankar ner på att Spottan låter så platt o tråkigt ;)


Om du vill göra ett sånt test så får du nog ta och leta upp jämnförelse-material som inte redan är förstört, jag förväntar mig inte att Billie Eilish skiva låter markant olika beroende på format, det enda jag spekulerade om var ifall den extra distorsion som Ian Shepherd visade i videon möjligtvis var så pass hörbar att den verkligen lät oavsiktligt trasig vid lyssning på Spotify.

Som jag tidigare nämnt så är skillnaden mellan Tidal och Spotify över tid, man blir uttråkad av lyssningen på Spotify vilket inte sker med Tidal. Felen behöver därmed inte så tydligt visa sig i ett kort A/B-test. Detta har jag varit väldigt tydlig med tidigare och det faller helt i fas med vad många andra här på forumet också märkt.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster