Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 17:55

Belker skrev:Eilish said to MTV News of what she describes as "broken-sounding bass."

She added, "I just wanted it to sound the way that it feels to breathe in recycled breath. Recycled, poisonous breath, I may add. I just wanted it to feel miserable."

Se där. Slutgiltigt bevis på artist intention. Återgivningen är således kanon.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2019-04-30 10:06

Jag har också lyssnat lite, tyckte att musiken lät helt OK och var intressant.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-30 10:23

Som sagt: även om basdisten på "Xanny" är avsiktlig visar andra ljudtekniska tillkortakommanden att människorna bakom skivan inte har haft kunskap och/eller intresse att skapa en välljudande skiva. Stark klanglig obalans, hård komprimering av både enskilda spår och mix och oren och klangligt korrupt sång är några inslag som gör skivan ointressant och faktiskt ganska jobbig att höra mer än ett par gånger. Framför allt duger den inte att spela på stark nivå vilket i sig är ett tecken på att saker och ting inte står rätt till. Det kan behöva understrykas eftersom mycket av diskussionen har kommit att handla om ett enstaka ljud på skivan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Chefredaktör Musik & Ljudteknik
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-04-30 10:56

Ganz genau!
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2019-04-30 18:55

Måste ju hålla med om att det verkligen inte har varit "kunskap och/eller intresse att skapa en välljudande skiva" som varit drivande i denna produktion. Snarare en orgie i hundratals effekter och "broken sounds" för att göra ett (i mitt tycke tyvärr överdrivet) ganska rörande "album".

Sedan hur man som åhörare tar emot alstret är ju som vanligt helt olika.

En vän till mig sa att "det måste vara en ung kille som studerar på ljud i Berkely som har fått leka fritt". För mig är det sång+text som betyder något, det runt omkring är lite som inte helt lyckad/färdig graffiti.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-04-30 19:36

Nu har jag provlyssnat lite. Ljudkvaliteten är ju det minste problemet med den här muzaken, men jag tror ni som gnäller har missförstått. Det är ett, typ, electronica album, eller vad man skall kalla det.
För mig som spelar Gary Numans - Splinter en hel del senaste tiden tycker att den där Billie Eilish-plattan låter ganska polerad, typ.
Fast Garny Numan - splinter är ju på gärnsen till industri/synth/rock. Den går dessutom att spela bizzart starkt om man vill. Det låter väldigt bra. Men en del ljud är förståss hårda/skitiga. Dom skall vara det. Det skall låta stort, tungt, massivt, som en vägg som störtar rakt mot dig. Och det gör det. Inte alls så sockersött som Billie Eilish.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-30 20:53

Max_Headroom skrev:Nu har jag provlyssnat lite. Ljudkvaliteten är ju det minste problemet med den här muzaken, men jag tror ni som gnäller har missförstått.

Tack.... en till som förstår musiken.... iställer för att klaga på något de inte förstår hur det skall låta.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-05-04 14:44

Max_Headroom skrev:Nu har jag provlyssnat lite. Ljudkvaliteten är ju det minste problemet med den här muzaken, men jag tror ni som gnäller har missförstått. Det är ett, typ, electronica album, eller vad man skall kalla det.

Har inte missförstått ett dugg. Skivan har sämsta sortens skräpljud. Man kan ha "rått" och "distat" ljud utan att det låter orent och junk.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-05-05 08:46

music4ever skrev:
Max_Headroom skrev:Nu har jag provlyssnat lite. Ljudkvaliteten är ju det minste problemet med den här muzaken, men jag tror ni som gnäller har missförstått. Det är ett, typ, electronica album, eller vad man skall kalla det.

Har inte missförstått ett dugg. Skivan har sämsta sortens skräpljud. Man kan ha "rått" och "distat" ljud utan att det låter orent och junk.

Du har förstått på ditt sätt, andra på ett annat.
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-05-05 08:56

Jag förstår det konstnärliga i produktionen men tycker inte de delar som ska låta rent låter så rent som de borde. Men tycker nog ändå det låter bättre än annat nutida släppt.

Frågan jag dock fortfarande ställer mig är hur skivan kan ha så dåliga värden på dr.loudness-war repayGain Masvis etc pekar väl inte på så extremdåliga värden? Inte heller lyssningsintryck.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-05-05 10:40

Konstnärligt uttryck säger ni... konstnärerna i sammanhanget borde vara artisten/musiker producent & låtskrivare. Jag undrar i vilken utsträckning dessa har varit med i "ljuddesignen" av plattan och hur mycket som är gjorts av studio- och mastringsteknker utan att nån egentlig "konstnär" varit ens närvarande?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2019-05-05 10:54

Conan skrev:Konstnärligt uttryck säger ni... konstnärerna i sammanhanget borde vara artisten/musiker producent & låtskrivare. Jag undrar i vilken utsträckning dessa har varit med i "ljuddesignen" av plattan och hur mycket som är gjorts av studio- och mastringsteknker utan att nån egentlig "konstnär" varit ens närvarande?
Belker skrev:Eilish said to MTV News of what she describes as "broken-sounding bass."

She added, "I just wanted it to sound the way that it feels to breathe in recycled breath. Recycled, poisonous breath, I may add. I just wanted it to feel miserable."
klimat-alarmist

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-05-05 10:58

Conan skrev:Konstnärligt uttryck säger ni... konstnärerna i sammanhanget borde vara artisten/musiker producent & låtskrivare. Jag undrar i vilken utsträckning dessa har varit med i "ljuddesignen" av plattan och hur mycket som är gjorts av studio- och mastringsteknker utan att nån egentlig "konstnär" varit ens närvarande?

Av det man kunde läsa i den långa artikeln som någon länkade till tidigare i tråden så sa hon att hon är en kontroll-freak, hon vill ha ett finger med i alla beslut som tas både vad gäller musiken och allt som följer med runt omkring, så vi får väl anta att hon har lagt sin konstnärliga prägel på hela produktionen.
Jag kan dock tänka mig att hon inte varit närvarande under mastringen, vet inte hur insatt en 17-åring kan tänkas vara på den punkten då resten av branschen inte heller är det.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2019-05-19 15:41

Fick så hem vinylen häromdagen!

Kul faktiskt! Den är gjord av någon knastrig gul gegga istället för det "vanliga" ämnet rakt ur underjorden.

Det är en annan ljudtyp än den "mastrad för iTunes"variant som jag har lyssnat på hittills, på alla sätt bättre (förutom knastret då såklart) utom att basen verkligen låter i fel fas ibland. (kan vara så att den är lika fasfelad med flit i iTunesvarianten också bara att det inte går att uppfatta när hela huset skakar med)

Produktionen, tycker jag, blir mer "nära" emotionellt, hennes röst är väldigt intim. Jag upplever att man hör allt bättre och att det överdrivna studiolekandet är nedtonat men framför allt kan jag lyssna på den här hemma utan att behöva hålla i tavlorna på väggarna och surra fast möblerna.

Kortfattat så tror jag helt enkelt att den vann på "vinyl"mediets alla brister och eventuella fördelar.
Jag har svårt att tänka mig att något förutom basen är anpassat till "Vinyl" utan tror att det är tack vare tillkortakommandena som den blir bättre hos mig!

Är någon sugen på att mäta så kan jag låna ut min knasterplatta!
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer