Ethera Vocal Ensemble

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Ethera Vocal Ensemble

Inläggav momus » 2019-06-11 15:37

Ibland lönar sig det att lyssna på p2. Låg i sängen och hade just skiftat från p1 till p2 (tröttnat på ”Ring p1”) Hörde nåt som jag gillade. Rusade genast ner en trappa och kollade tablån på p2. Gustav Holst! Var det inte mannen bakom ”Planeterna”. Är själv inte så förtjust i engelska tonsättare, men det här lät fantastiskt. En amerikansk vokalgrupp? Jag gillar visserligen att sjunga, men inte så mycket att lyssna på körmusik. Men det här gillade jag (som är en ”sucker” för Ravel och Debussy). Holst har tydligen tonsatt några delar av den indiska Vedan, fast han var tämligen ekumenisk.
Men vilka röster! Beställer en CD direkt (jo jag spelar fortfarande CD). Dom sju kvinnorna i ensemblen finns också på Spotify. Det är bara att söka på ”Ethera vocal ensemble”. Raka kvinnoröster.

Ni som gillar sopraner utan vibrato (som jag). Lyssna och återfå er tro på mänskligheten. Och på Spotify hittar jag en annan favorit, Brittens ”Ceremony of Carols”, ursprungligen skriven för harpa och barnkör. Jag lyssnar och saknar inte barnen.
Och jag höll på att glömma. Gillar man Prokofiev så spelar den utmärkta harpisten (Grace Cloutier) den sjunde delen av Prokofievs ”Tio stycken för Piano” på harpa (som man kan göra. Inget arr alltså).
Och så är det så djävla skönt att slippa gå upp från soffan och borsta bort allt gammalt damm som fastnar på nålen när jag spelar min gamla Supraphoneinspelning av Ceremony of Carols.
Skivan jag köpte heter ”Hymn to the Dawn”.

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster