Radiohead Minidiscs

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Radiohead Minidiscs

Inläggav Belker » 2019-06-16 17:48

Nu har jag ägnat den äckliga högsommardagen med att sitta i källaren och plöja Radioheads läckta material från inspelningen av OK Computer. Massor av guldkorn! Köp!
https://radiohead.bandcamp.com/
https://docs.google.com/document/d/1kA8u6UhjbutZ-b7TXzmX4qkOTg6nGC1vPg50WwCcZyo/mobilebasic

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Radiohead Minidiscs

Inläggav goat76 » 2019-06-16 18:22

Jag ska helt klart lyssna på det där. :)

Vill tipsa dig och alla andra att kolla på det det här framträdandet i studio av Radiohead.
Helt magiskt att se så professionella musiker i en så kontrollerad live-inspelning, jag har troligtvis kollat på den videon minst 8 gånger och tycker det är helt fantastiskt varje gång.

Det får mig att undra varför, VARFÖR(!) så duktiga musiker inte väljer att spela in deras skivor på detta vis oftare och släpper det som officiella releaser?

Nu är det väl så att Radioheads studio-album inte tillhör de absolut sämst låtande albumen i världen, men nog tycker jag något av samspelet mellan musikerna är förlorat på något vis på skivorna och att det låter stelare?
Jag är dock öppen till att det kanske inte låter bättre, möjligtvis är det närvaokänslan man får av att se dem spela på sina instrument som lurar mitt sinne att det låter bättre, vad tycker ni?


Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Radiohead Minidiscs

Inläggav Belker » 2019-06-16 19:00

Tack för tips! Jag ska kolla när jag har bättre tid, men utifrån vad du skriver tror jag du kommer gilla Minidiscs! Vad sägs om hela OK C ”omastrad”, med brus och brum och hela paketet?!

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Radiohead Minidiscs

Inläggav Alexi » 2019-06-16 21:04

Wow mycket kul där! Synd att man måste editera det själv om man vill få ut låtarna.
MD114 8 minuter in, sjukt mycket infra. Länge sedan jag såg mina Raijū fladdra så.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Radiohead Minidiscs

Inläggav Belker » 2019-06-16 21:28

Alexi skrev:Wow mycket kul där! Synd att man måste editera det själv om man vill få ut låtarna.
MD114 8 minuter in, sjukt mycket infra. Länge sedan jag såg mina Raijū fladdra så.

Ja, men jag tror det jobbas för fullt på reddit med cues å sånt, så det dröjer nog inte länge innan det städats upp. Annars får man själv sätta saxen i det för att åtmindstone plocka ut godbitarna till en snygg lista.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Radiohead Minidiscs

Inläggav goat76 » 2019-06-16 23:58

Belker skrev:Tack för tips! Jag ska kolla när jag har bättre tid, men utifrån vad du skriver tror jag du kommer gilla Minidiscs! Vad sägs om hela OK C ”omastrad”, med brus och brum och hela paketet?!


Har gratislyssnat lite på bandcamp, det låter bra trots att det jag lyssnade på inte bestod av hela låtar, jag hade hoppats att de kunde sortera fram själva låtarna från de kortare provtagningarna och namngett spåren så att man vet vad man lyssnar på. 17 timmar är rätt mycket material. :)

Att de i studion lyckas förstöra så mycket på de officiella skivorna i sin iver att putsa till allt i minsta detalj så att all känsla försvinner är en gåta för mig, dessa råa inspelningar har allt det som saknas på original-skivan OK Computer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Radiohead Minidiscs

Inläggav Bill50x » 2019-06-17 01:31

goat76 skrev:Att de i studion lyckas förstöra så mycket på de officiella skivorna i sin iver att putsa till allt i minsta detalj så att all känsla försvinner är en gåta för mig, dessa råa inspelningar har allt det som saknas på original-skivan OK Computer.

Och ändå är det en helt OK skiva :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster