Suverän Beatles ny-mix

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Tangband » 2019-08-27 18:26

http://spillmagazine.com/spill-album-re ... y-edition/

Finns även på Spotify :
https://open.spotify.com/track/21pC0RPg ... tH8xgUL0uQ


Lyssna på tex Dear Prudence - det här är bra :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav juanth » 2019-08-27 20:44

Inte på Tidal ännu tyvärr.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-27 20:47

Jag lyssnade på de fyra-fem första spåren på Youtube före semestern och blev glatt överraskad. Det är det klart bästa Beatles-jobbet som Giles Martin har släppt ifrån sig - och bland det bästa sedan de första cd-utgåvorna på 80-talet. Det beror förstås på att det inte är några konstiga nytolkningar utan originaltrogna ommixningar av flerkanalsbanden. Det man vinner är framför allt större renhet. Jag har alltså inte hört albumet i sin helhet och heller inte de omtalade demoinspelningarna men funderar på att ge det en chans även i cd-spelaren. Jag vill ändå tillägga att det var väldigt trevligt att efter premiärlyssningen gå tillbaka till originalutgåvan från 1988 och framför allt den tonala balansen som på den nya utgåvan ändå upplevdes som något bas- och diskanthöjd. Men summa summarum ändå en nyutgåva av Beatles som även jag kan tänka mig att ha i hyllan. Det händer inte varje dag. Slutligen: jag ögnade snabbt igenom recensionen och vill vänligt men bestämt protestera mot påståendet att The white album skulle "fungera" bättre på vinyl än på cd. Det är förstås inget annat än kvalificerat struntprat.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Belker » 2019-08-27 21:46

juanth skrev:Inte på Tidal ännu tyvärr.

Inte? Är det inte den här? I MQA t.o.m, som vi alla älskar!
https://tidal.com/album/97872030

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Nattlorden » 2019-08-28 00:00

är den lika bra som Sgt. Pepper så är det ett måste-köp
It's all fun and games until Darth Vader comes.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-28 00:42

Nattlorden skrev:är den lika bra som Sgt. Pepper så är det ett måste-köp


Som album betraktat är The white album svagare än Sgt Pepper men det är fortfarande inte dåligt. Jämfört med väldigt mycket annan popmusik de senaste hundra åren är det lysande. Men du kanske avsåg de olika utgåvorna? Den nya varianten är avgjort bättre än den konstiga ommixningen av Sgt Pepper som kom häromåret. Däremot tycker jag att Sgt Pepper är en av de få som klarade sig hyggligt bra i 2009 års Beatles-utgivning. Förstahandsvalet är dock fortfarande 1987-1988 års Beatles-katalog - de senare utgåvorna får ses som komplement.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Morello » 2019-08-28 07:38

Vilket album avses i trådens start?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav goat76 » 2019-08-28 08:20

Morello skrev:Vilket album avses i trådens start?


THE BEATLES (WHITE ALBUM): SUPER DELUXE ANNIVERSARY EDITION)

Varför öppnar du inte bara någon av länkarna i första inlägget och tittar? :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Morello » 2019-08-28 08:35

Prenumererar inte på någon av tjänsterna Tidal eller Skräpify.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav goat76 » 2019-08-28 08:40

Jag har inte heller Spotify, det hindrar inte mig från att klicka på länken för att se albumet.
Den första länken är till en recension där det går att utröna vilket album det handlar om, men nu vet du. :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav juanth » 2019-08-28 12:26

Belker skrev:
juanth skrev:Inte på Tidal ännu tyvärr.

Inte? Är det inte den här? I MQA t.o.m, som vi alla älskar!
https://tidal.com/album/97872030


Jo men det är det nog. Fast utgivningsåret anges till 1968. Tidal är inte konsekvent med hur årtalen anges. (Eller skivbolaget)
Om det nu är MQA då undrar jag vad som händer när jag spelar via en Dac som inte klarar det?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Morello » 2019-08-28 12:37

Inte heller katalognummer framgår. Så sanslöst oseriösa dessa tjänster är och riktiga skivor börjar försvinna; tragisk utveckling.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav E » 2019-08-28 13:12

Morello skrev:Inte heller katalognummer framgår. Så sanslöst oseriösa dessa tjänster är och riktiga skivor börjar försvinna; tragisk utveckling.

+1

Riktiga skivor ger även information om kompositörer, medverkande musiker, inspelning/mix/mastring och mycket annat.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav goat76 » 2019-08-28 13:45

E skrev:
Morello skrev:Inte heller katalognummer framgår. Så sanslöst oseriösa dessa tjänster är och riktiga skivor börjar försvinna; tragisk utveckling.

+1

Riktiga skivor ger även information om kompositörer, medverkande musiker, inspelning/mix/mastring och mycket annat.

Mvh E*


Här är den information Tidal har för låten "Dear Prudence". De har samma omfattande information om varje enskild låt på albumet.


Producer
Chris Thomas
George Martin
Composer
John Lennon
Paul McCartney
Lyricist
John Lennon
Paul McCartney
Additional Producer
Chris Thomas
Assistant Mixer
Matt Mysko
Paul Pritchard
Stefano Civetta
Associated Performer
George Harrison
George Martin
Jackie Lomax
John Lennon
Mal Evans
Paul McCartney
Background Vocalist
George Harrison
Jackie Lomax
John Lennon
Mal Evans
Paul McCartney
Bass guitar
Paul McCartney
Bells
Paul McCartney
Clapping
George Harrison
Jackie Lomax
Mal Evans
Paul McCartney
Drums
Paul McCartney
Editor
James Clarke
Engineer
Barry Sheffield
Geoff Emerick
Ken Scott
Matthew Cocker
Flugelhorn
Paul McCartney
Lead Guitar
George Harrison
Mastering Engineer
Miles Showell
Mix Engineer
Sam Okell
Mixer
Giles Martin
Piano
Paul McCartney
Recording Arranger
George Martin
Rhythm Guitar
George Harrison
John Lennon
Studio Personnel
Barry Sheffield
Geoff Emerick
Giles Martin
James Clarke
Ken Scott
Matt Mysko
Matthew Cocker
Miles Showell
Paul Pritchard
Sam Okell
Stefano Civetta
Tambourine
Paul McCartney
Vocals
John Lennon

Vad saknar du E? :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Belker » 2019-08-28 13:47

Du förekom mig, goat76! Det gnälls.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav E » 2019-08-28 13:51

Okej!

Det är förstås bättre än Spotify.

Men, var och när är den inspelad/mixad/mastrad t ex. Och så var det ju katalognummer. Och texthäftet.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav goat76 » 2019-08-28 14:11

E skrev:Okej!

Det är förstås bättre än Spotify.

Men, var och när är den inspelad/mixad/mastrad t ex. Och så var det ju katalognummer. Och texthäftet.

Mvh E*


Helt klart är det så att streaming-tjänsterna kan bli bättre med allt det där.
Ni med Roon, vilken information tillhandages då om man streamar Tidal genom deras tjänst?
I det integrerade Tidal i Linn Kazoo visas rätt utgivningsår 2018 i info-rutan.

Kanske får man med all den informationen om man istället väljer att köpa den som nedladdning från en officiellt försäljnings-sajt och där har du det du i dagsläget bör jämföra med att köpa den i fysiskt format. Kanske följer det med en pdf-fil med texthäftet, katalognummer m,m?

Annars tycker jag det räcker med att veta att albumet heter The Beatles (White Album/Super Delux) och är utgivet 2018. Hur troligt är det att det kommer ytterligare en ny mastring samma år med samma titel?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Tangband » 2019-08-28 16:31

PekkaJohansson skrev:
Nattlorden skrev:är den lika bra som Sgt. Pepper så är det ett måste-köp


Som album betraktat är The white album svagare än Sgt Pepper men det är fortfarande inte dåligt. Jämfört med väldigt mycket annan popmusik de senaste hundra åren är det lysande. Men du kanske avsåg de olika utgåvorna? Den nya varianten är avgjort bättre än den konstiga ommixningen av Sgt Pepper som kom häromåret. Däremot tycker jag att Sgt Pepper är en av de få som klarade sig hyggligt bra i 2009 års Beatles-utgivning. Förstahandsvalet är dock fortfarande 1987-1988 års Beatles-katalog - de senare utgåvorna får ses som komplement.

Med vänlig hälsning

Pekka


Håller med i alltsammans . Jag hoppas i framtiden de kan mixa om sgt pepper på samma sätt, mixen 2015 var inte bra och 2009:an som väl är den bästa deluxe-skivan av den skivan är ganska mycket sämre ljudmässigt än denna skiva från 2018. De kanske hade tillgång till en bättre studio på white album?

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-28 19:08

Studion var densamma men Abbey Road hade bytt från 4- till 8-kanalsbandspelare när det var dags för det vita albumet. Det behöver förstås inte vara bättre i sig men här var man nog också hjälpt av att det vita albumet generellt är mindre experimentellt än Sgt Pepper. Färre effekter och pålägg, med andra ord.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav MorganM » 2019-08-29 05:29

Jag tycker dessa Beatles cd skivor/boxar låter bäst.Av dom c:a 50st jag har
Finns 1,2,3.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.98 MiB) Visad 5362 gånger
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav MorganM » 2019-08-29 05:33

Box nummer 2.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.87 MiB) Visad 5364 gånger
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav MorganM » 2019-08-29 05:36

Box nummer 3.Vill bara förtydliga.Alla låtar är inte bäst.Vissa låter lite bättre på andra album.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.86 MiB) Visad 5364 gånger
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-29 09:49

Michael Fremer skriver här om Abbey Road, Anniversary edition:
https://www.analogplanet.com/content/ab ... reo-system
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Tangband » 2019-08-29 10:59

Johan_Lindroos skrev:Michael Fremer skriver här om Abbey Road, Anniversary edition:
https://www.analogplanet.com/content/ab ... reo-system


Kul nyhet :)
Såg att de redan släppt en del av ny mixen från 2019 på spotify med låten " Something ".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Perfector » 2019-08-29 11:27

Själv har jag en japanpressning av Abbey Road som lär vara väldigt mycket onyttigt material i men låter jättebra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Jansson » 2019-08-29 21:00

PekkaJohansson skrev:Slutligen: jag ögnade snabbt igenom recensionen och vill vänligt men bestämt protestera mot påståendet att The white album skulle "fungera" bättre på vinyl än på cd. Det är förstås inget annat än kvalificerat struntprat.

Med vänlig hälsning

Pekka


Hej Pekka.
Det är inte vad han skriver.
Läs nästa mening.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Jansson » 2019-08-29 21:08

PekkaJohansson skrev:
Nattlorden skrev:är den lika bra som Sgt. Pepper så är det ett måste-köp


Som album betraktat är The white album svagare än Sgt Pepper men det är fortfarande inte dåligt. Jämfört med väldigt mycket annan popmusik de senaste hundra åren är det lysande. Men du kanske avsåg de olika utgåvorna? Den nya varianten är avgjort bättre än den konstiga ommixningen av Sgt Pepper som kom häromåret. Däremot tycker jag att Sgt Pepper är en av de få som klarade sig hyggligt bra i 2009 års Beatles-utgivning. Förstahandsvalet är dock fortfarande 1987-1988 års Beatles-katalog - de senare utgåvorna får ses som komplement.

Med vänlig hälsning

Pekka


Instämmer delvis.
The White Album innehåller alltför mycket skräp för att vara lysande. Det är det inte.
Det är till stora delar ett överskattat album.
Däremot instämmer jag om 87/88 års utgåva av White Album på cd.
Mitt första hands val.

Sgt Pepper har jag redan skrivit om min åsikt om i en annan tråd.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav petersteindl » 2019-08-29 22:52

Jansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Slutligen: jag ögnade snabbt igenom recensionen och vill vänligt men bestämt protestera mot påståendet att The white album skulle "fungera" bättre på vinyl än på cd. Det är förstås inget annat än kvalificerat struntprat.

Med vänlig hälsning

Pekka


Hej Pekka.
Det är inte vad han skriver.
Läs nästa mening.


SPILL MAGAZINE skrev:The album has a flow that has never been equaled. The Beatles reportedly spent a great deal of time on the ordering of songs for this album, and it shows. Each side ends with a soft mellow song, and the sides open a bit harder or more upbeat. That is why it works better on vinyl than CD. Each side is like a suite of songs that connect. The Beatles put a great deal of thought into The Beatles. There is no way this could have been a single album, no way.

Det är precis så jag också såg albumet. Jag ser på musikutgåvan som ett konstnärligt happening och då blir ordningsföljden på låtarna samt pauser mellan delarna en del av det konstnärliga. På LP är det som 4 separata delar som bildar en enhet där varje del har sin början och sitt slut. Då den kom gick jag i 9an. Vi hade ett elevrum med en grammofon. Skivan gick i stort sett kontinuerligt varje dag i 6 månader. Lite Creedence och Cream och Sgt. Pepper.

Det var väl bara den där konstiga låten vi ofta hoppade över.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-31 15:21

Jansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Slutligen: jag ögnade snabbt igenom recensionen och vill vänligt men bestämt protestera mot påståendet att The white album skulle "fungera" bättre på vinyl än på cd. Det är förstås inget annat än kvalificerat struntprat.

Med vänlig hälsning

Pekka


Hej Pekka.
Det är inte vad han skriver.
Läs nästa mening.


Hej Jansson,

Det är exakt vad han skriver. Läs citatet i Peters inlägg ovan. Att varje sida kan höras som en svit som startar med en snabbt nummer och slutar med ett långsamt är inget argument i sakfrågan. Den enda skillnaden mellan vinyl och cd är att byte mellan sidorna 1 och 2 respektive 3 och 4 görs manuellt med vinyl medan det sker automatiskt med cd. Tycker man att det stör lyssningen kan man programmera sin cd-spelare att bara spela halva cd-skivorna. Gemensamt för formaten är att skivbyte görs manuellt mellan sidorna 3 och 4. Albumet "fungerar" alltså precis lika bra på cd - eller snarare bättre eftersom ljudkvaliteten är bättre. Recensenten gör sig med andra ord skyldig till ytterligare ett i raden av sökta och tramsiga resonemang om vinylens förmenta fördelar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav goat76 » 2019-08-31 19:12

PekkaJohansson skrev:
Jansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Slutligen: jag ögnade snabbt igenom recensionen och vill vänligt men bestämt protestera mot påståendet att The white album skulle "fungera" bättre på vinyl än på cd. Det är förstås inget annat än kvalificerat struntprat.

Med vänlig hälsning

Pekka


Hej Pekka.
Det är inte vad han skriver.
Läs nästa mening.


Hej Jansson,

Det är exakt vad han skriver. Läs citatet i Peters inlägg ovan. Att varje sida kan höras som en svit som startar med en snabbt nummer och slutar med ett långsamt är inget argument i sakfrågan. Den enda skillnaden mellan vinyl och cd är att byte mellan sidorna 1 och 2 respektive 3 och 4 görs manuellt med vinyl medan det sker automatiskt med cd. Tycker man att det stör lyssningen kan man programmera sin cd-spelare att bara spela halva cd-skivorna. Gemensamt för formaten är att skivbyte görs manuellt mellan sidorna 3 och 4. Albumet "fungerar" alltså precis lika bra på cd - eller snarare bättre eftersom ljudkvaliteten är bättre. Recensenten gör sig med andra ord skyldig till ytterligare ett i raden av sökta och tramsiga resonemang om vinylens förmenta fördelar.

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag förstår inte vad du menar med att recensenten söker argument för vinylens förmenta fördelar över CD-formatet, hör han till de som normalt brukar argumentera för vinylens förträfflighet över andra format?

Han pratar väl endast ur sin egna uppfattning om att det specifika albumet är fyra enskilda verk i verket, vilket dels kan vara ett ursprungligt tänk i original-utgåvan eller så kan det mycket väl bara vara en egen skapad förväntan då han personligen alltid uppfattat albumet som just fyra enskilda delar.

Det finns ju så klart en viss tanke från musikerna och producenterna med låtordningen från ett konstnärligt perspektiv, men i slutändan är det såklart även för att minimera vinyl-mediets tillkortakommanden när det kommer till innerspåren.

Är det föresten någon som läst någonstans ifall The Beatles själva såg albumet som fyra enskilda akter?

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster