Suverän Beatles ny-mix

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-31 21:17

Jag har ingen aning om vad recensenten tycker om saker och ting i största allmänhet. Jag bara reagerade på påståendet att The white album skulle fungera bättre på vinyl än på cd. Det är helt enkelt inte korrekt ur någon synvinkel.

Jag hittar inte mitt exemplar av Mark Lewisohns "The complete Beatles recording sessions" men en snabbsökning på nätet ger vid handen att samtliga beatlar utom George, som var i Los Angeles, närvarade när låtordningen bestämdes. På svenska Wikipedia finns en intressant sammanställning av principerna:

"Låtordningen på albumet bildar vissa symmetriska mönster som har utforskats mycket genom åren. Ett exempel är att "Wild Honey Pie" är den femte låten på albumet, och "Honey Pie" är den femte sista låten på albumet. Ett annat exempel är att tre av fyra låtar med djurnamn i titeln ("Blackbird", "Piggies" och "Rocky Raccoon") följer varandra i låtordningen. Även de två låtar vars titlar är namn på efterrätter följer varandra i albumets låtordning ("Honey Pie" och "Savoy Truffle"). I låten "Savoy Truffle", som är den fjärde sista låten på albumet, förekommer en referens till "Ob-La-Di, Ob-La-Da", den fjärde låten på albumet. En annan sak att tillägga är att det på varje sida förekommer en av George Harrisons kompositioner. Varje skiva börjar med en komposition av Paul McCartney som börjar på bokstaven b, där The Beatles återvänder till traditionell rock 'n' roll ("Back in the U.S.S.R." och "Birthday"). Den sista låten på varje skiva är en komposition av John Lennon där texter bygger på teman som barndom och oskuld ("Julia" och "Good Night"). Julia var namnet på John Lennons biologiska mor, som dog i en trafikolycka när han var i tonåren och i texten nämns också indirekt nya livskamraten Yoko Ono, vars namn betyder 'ocean child'."

Ovanstående talar delvis emot att svit-tanken var central. De fyra sidorna sammanlänkas heller inte av något gemensamt tema. Principen om inledande rockiga McCartney-låtar på B bryts av andra sidans "Martha my dear". Att man ville sprida ut John, Pauls och Georges kompositioner på de fyra sidorna tycks dock vara klart.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav Jansson » 2019-08-31 22:17

PekkaJohansson skrev:
Jansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Slutligen: jag ögnade snabbt igenom recensionen och vill vänligt men bestämt protestera mot påståendet att The white album skulle "fungera" bättre på vinyl än på cd. Det är förstås inget annat än kvalificerat struntprat.

Med vänlig hälsning

Pekka


Hej Pekka.
Det är inte vad han skriver.
Läs nästa mening.


Hej Jansson,

Det är exakt vad han skriver. Läs citatet i Peters inlägg ovan. Att varje sida kan höras som en svit som startar med en snabbt nummer och slutar med ett långsamt är inget argument i sakfrågan. Den enda skillnaden mellan vinyl och cd är att byte mellan sidorna 1 och 2 respektive 3 och 4 görs manuellt med vinyl medan det sker automatiskt med cd. Tycker man att det stör lyssningen kan man programmera sin cd-spelare att bara spela halva cd-skivorna. Gemensamt för formaten är att skivbyte görs manuellt mellan sidorna 3 och 4. Albumet "fungerar" alltså precis lika bra på cd - eller snarare bättre eftersom ljudkvaliteten är bättre. Recensenten gör sig med andra ord skyldig till ytterligare ett i raden av sökta och tramsiga resonemang om vinylens förmenta fördelar.

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag tänkte börja detta inlägg med ett:
-Hej Pekka

Men det gör jag inte eftersom det skulle kunna tolkas fel, läs att jag är irriterad av ditt svar.

Det hoppas jag att du inte tror.
Därför:

Hej igen.

Vad jag vill att du ska veta är att jag alltid respekterar dina åsikter.
Du vet, lika väl som jag,att när vi växte upp spelade vi grammofonskivor.
Ett album satte man sig ner och lyssnade till i sin helhet.
När sida ett var avlyssnad reste man sig upp, gick fram till sin grammofon och vände på skivan.
Sen satte man sig tillrätta och lyssnade på sida två.
Var det ett dubbel-album lyssnade man på sida tre innan man lyssnade på sida fyra.
Det berodde på att man lyssnade på; album.
Beatles var de första som skapade just det som kom att betecknas som album.
Eller var det koncept-album?
Det vet du nog bättre än jag.

Fördelen, för utom ljudkvaliteten på den Cd-utgåva som jag tidigare hänfört till, är att precis som du skriver, möjligheten att för-programmera.
För- programmera är en fördel på just the White Album.
Men inte att spela upp sida ett och sen ha en tyst minut, utan att slippa höra de låtar som totalt kvaddar ett album som kunde ha blivit riktigt bra album från ett band som inte fungerar längre som en helhet.

Så det är ytterligare ett argument för cd-utgåvan, förutom ljudkvalitén, att skippa skilsmässogrälet och maktkampen.

Vad han skriver uppfattar jag som just att:
- Man lyssnar på sida ett. När sida ett är slut, tänker man efter på vad man hört. Sen lyfter man på arschlet, går fram till sin grammofon. (Tar bort tonarmen som gått upp, då var det vanligt att tonarmar hade en automatik som lyfte upp tonarmen när skivan var slut) Man vände på skivan och gick och satte sig igen för att lyssna på sida två.
Det gav lyssnaren en paus och en förväntan.
Här finns det dom som anser att varje sida var en svit av kompositioner.
Det tycker inte jag. Tvärtom. Sammansättningen var en lösning för att få detta att fungera som en helhet, som ett album

Han är troligtvis ” En av de gamla”.
Som finner en helhet i den här soppan.

Inget fel i det. Men det är inget att hetsa upp sig för.
Det är vad jag tror han menar. Men så klart kan jag inte veta med säkerhet eftersom jag inte är den som skrev texten.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-31 22:56

Jag är inte särskilt upprörd och jag gör nog ungefär samma tolkning av recensentens text som du. Förutom att vara en smula obetänksam kanske han hoppas att formuleringen ska falla i god jord hos dagens och gårdagens vinyllyssnare? "Fungerar bättre på vinyl" tycks ju ge pluspoäng hos en del folk numera. Jag kommenterar för övrigt låtordningen ovan och delar din syn att det inte är fråga om musikaliska sviter utan praktiskt låtpusslande.

Jag har knappt något gång under de 31 år jag har ägt cd-spelare använt programmeringsfunktionen utan använder sifferknappar eller "nästa" för att hoppa över icke önskade spår. En gång i livet har jag suttit igenom hela "Revolution 9" och dessutom räknat hur många gånger Lennon säger "number 9". Tyvärr glömde jag att anteckna antalet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav goat76 » 2019-08-31 23:34

Jag tror iallafall att recensenten själv bara präntat in sin personliga upplevelse av att detta album är i fyra distinkta delar p.g.a. att han själv lyssnat på det så mycket på vinyl så att det för honom blivit en sanning, han är helt enkelt van och vill ha pauserna vid sidbyten och skivbyten och därmed störs av att sidorna för honom kommer "för tätt" då dessa pauser inte uppstår vid lyssning på CD;n.

Kanske hade han upplevt CD;n som perfekt utifall den hade medvetna tomma spår inlaggda som skulle simulera* sid/skivbyten men det hade garanterat inte gått hem hos alla de som inte upplever albumet så som han.
Eftersom en recension inte nödvändigtvis behöver reflektera en allmän uppfattning utan är skribentens egna uppfattning så är det just bara det, hans egna uppfattning att albumet fungerar bäst på vinyl.

Här är skribentens "öde ö lista" av album och White albumet är på hans andra plats: https://www.allmusic.com/artist/aaron-b ... 0001801133


*Jag har Stanley Kubricks film A Space Odyssey på DVD med en paus mitt i filmen som skulle simulera den paus filmen hade på biograferna då den först kom. :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Suverän Beatles ny-mix

Inläggav E » 2019-08-31 23:51

PekkaJohansson skrev:[…] Den enda skillnaden mellan vinyl och cd är att byte mellan sidorna 1 och 2 respektive 3 och 4 görs manuellt med vinyl medan det sker automatiskt med cd. Tycker man att det stör lyssningen kan man programmera sin cd-spelare att bara spela halva cd-skivorna. […]

Gör inte alla så? 8O

(En funktion jag önskar att alla spelare hade är för övrigt "stop after current" eller "pause after current". När man vill stoppa eller pausa efter nuvarande låt utan att behöva sitta på helspänn med fjärrkan i högsta hugg. Min stationära MD-spelare från Sony har något snarlikt (man kan välja att den ställer sig i pausläge alternativt ett visst antal sekunders paus före nästa låt, tror jag), och min gamla dator med Winamp hade just "stop after current" OCH "stop with fadeout" via exempelvis högerklick på stoppknappen (ett plugin). Spotify, med ibland oändligt långa spellistor, borde absolut implementera det – nu har jag löst det på mobilen med litet kod i Tasker som trycker stopp när spåret är slut; det fungerar hyggligt, inte perfekt.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster