Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav PerStromgren » 2019-09-03 10:47

Jag skulle gå till skivhyllan häromkvällen för att ta fram Mahlers femte symfoni, men upptäckte att jag inte hade nå'n! Märkligt. Jag får köpa en.

Har du någon favorit? Jag är inte så förtjust i historiska (pre-60) inspelningar, så du får gärna föreslå något mer modernt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav lemmts » 2019-09-03 15:49

Antoni Wit på Naxos gillar jag.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav PerStromgren » 2019-09-03 16:18

Den här, alltså?

Bild

Tack för tips, Wit har jag aldrig träffat på, såvitt (!) jag vet!
... tycker jag!

Per

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav Tangband » 2019-09-03 19:32

Denon har gjort några bra inspelningar för länge sedan.

Användarvisningsbild
Mordiiax
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2011-09-04
Ort: Sundsvall

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav Mordiiax » 2019-09-03 19:41

Min mamma och min bror är två favoriter ;)

/En Mähler

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav PerStromgren » 2019-09-03 20:22

Mordiiax skrev:Min mamma och min bror är två favoriter ;)

/En Mähler

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav PerStromgren » 2019-09-03 20:24

Jag har beställt Naxosplattan, för övrigt, men tar gärna emot fler tips.

Beträffande Denon, jag hittar bara Eliahu Inbal, men letar säkert dåligt. Vilka finns det mer?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav petersteindl » 2019-09-03 21:56

Vad sägs om Bernstein, Karajan, Solti och Kubelik. Barbirolli har också gjort den. Klemperer och Bruno Walter brukar vara säkra kort på Mahler. Walter var ju god vän till Mahler och kämpade för att Mahlers musik skulle spelas i konserthusen. Mahler var ju även dirigent och därmed konkurrent, så många dirigenter bojkottade Mahlers musik. Bruno Walter måste ha lärt sig massor och direkt från Mahler himself.

Solti har gjort många inspelningar och med skilda orkestrar. Dessutom blir det svårt att hitta en som är bäst i alla satser. Karajan i adagiettot tror jag är oöverträffad.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav lennartj » 2019-09-04 02:38

Vågar jag tipsa om Uri Caines omarbetningar av satser från ett flertal av Mahlers Symfonier och sånger?
Första editionen från Winter & Winter levererades i unikt påkostade konvolut, men när jag beställde nya till en vän som blev begeistrad härom året kom de i vanliga tunna pappkonvolut :cry:
1997 kom en enkel-CD kallad Urlicht (W&W 910004-2) och
1999 kom dubbel-CDn the Uri Caine ensemble Live från Gustav Mahlerfestivalen i Toblach 1998 (W&W 910046-2)
Båda börjar med begravningsmarschen från 5 Symfonin, men de är MYCKET olika.
För att få en liten uppfattning finns mycket på YouTube, sök t. ex. på "uri caine mahler 5"
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav Tangband » 2019-09-04 06:56

PerStromgren skrev:Jag har beställt Naxosplattan, för övrigt, men tar gärna emot fler tips.

Beträffande Denon, jag hittar bara Eliahu Inbal, men letar säkert dåligt. Vilka finns det mer?


Jo, det är han. Jag är ingen expert på Mahler men jag vet att denna inspelning både är väljudande och vältolkad.
Jag har själv skivan, men det var många år sedan jag lyssnade på Mahler.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav momus » 2019-09-16 12:26

Skulle rekommendera en LP. Lyssna från Åhlens. Antal Dorati och Stockholmsfilharmonikerna. Inspelning: Håkan Sjögren.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-16 14:28

Klassisk musik på LP brukar låta förfärligt dåligt.
Signal/brusförhållandet är därtill alldeles för litet för inte störa musikframförandet.
Men vill man luras att tro att rumblet gör att konsertsalen verkar vara sååå stor så visst... :wink:
Sedan piano på LP, det går bort. Piano i verkligheten brukar inte ha vibrato så som när det försöker återges på LP.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav PerStromgren » 2019-09-16 14:31

momus skrev:Skulle rekommendera en LP. Lyssna från Åhlens. Antal Dorati och Stockholmsfilharmonikerna. Inspelning: Håkan Sjögren.


Åh! Den får man nog leta sig fördärvad efter. Såvitt jag vet kom det inga Lyssna-CD, som möjligen kunde ha överlevt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav petersteindl » 2019-09-16 20:26

BUMP!
petersteindl skrev:Vad sägs om Bernstein, Karajan, Solti och Kubelik. Barbirolli har också gjort den. Klemperer och Bruno Walter brukar vara säkra kort på Mahler. Walter var ju god vän till Mahler och kämpade för att Mahlers musik skulle spelas i konserthusen. Mahler var ju även dirigent och därmed konkurrent, så många dirigenter bojkottade Mahlers musik. Bruno Walter måste ha lärt sig massor och direkt från Mahler himself.

Solti har gjort många inspelningar och med skilda orkestrar. Dessutom blir det svårt att hitta en som är bäst i alla satser. Karajan i adagiettot tror jag är oöverträffad.


I en annan tråd (Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.) finns. . .
qtp skrev:Snubblade över ett skivtips på en tysk sida där man recenserar en pickup.
Mahler 5 med Bernstein på DG ska tydligen vara bra. Värt att lägga pengarna på som LP?
https://www.lowbeats.de/test-audio-technica-vm540ml/2/
mahler5.jpg

Bild

Pekka skriver:
PekkaJohansson skrev:
qtp skrev:Snubblade över ett skivtips på en tysk sida där man recenserar en pickup.
Mahler 5 med Bernstein på DG ska tydligen vara bra. Värt att lägga pengarna på som LP?


Om man vill ha bästa möjliga ljudkvalitet är det betydligt bättre att köpa den på begagnad cd från utgivningsåret 1988. Så har jag gjort. Tack för tipset!

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag har den på CD. :)

Här är en länk till discogs.
https://www.discogs.com/Mahler-Leonard-Bernstein-Wiener-Philharmoniker-Symphonie-No5/release/8385979

27 kronor. :)

Dock tycker jag du bör läsa detta.

https://www.amazon.co.uk/Symphonies-Nos-Walter-Nypo-Halban/dp/B0001BGV5G/ref=sr_1_1?keywords=Mahler+symphony+5+bruno+walter&qid=1568658547&s=gateway&sr=8-1

Bruno Walter visste rätt precis hur slipsten skall dras då det gäller Mahler eftersom han var elev och vän till Mahler. Dessutom finns det flera musiker i orkestern då det spelades in som spelade stycket direkt under Mahlers egen taktpinne.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav shaft » 2019-09-18 09:24

Hej!
Jag har ägnat en del tid åt Mahler.
Mycket är ju tycke och smak, men några erkända hyfsat tolkningar av 5:an är ju Bruno Walter, Bernstein, Karajan o Kubelik. Inbal på Denon är helt ok, men inte min GoTo.
Just i detta fallet tycker jag om Karajan och Bernstein. En extra bugning åt Bernstein för det oöverträffade Adagiettot. Något av det vackraste som spelats in! Sen är han lite "slängig" i övriga satser - kör ganska mycket rubato (tempoändringar) osv. Han vill göra personliga tolkningar helt klart. Sen om man gillar det eller inte är en annan "femma" (no pun intended) ;-) Walter har ju den historiska kopplingen och är erkänt bra, men kan var lite seg i tempi ibland. Som sagt tycke o smak.

För er som är lite nya med Mahler så lyssna gärna på 4:an med exempelvis Fritz Reiner's fina tolkning. Vill Ni sedan gå vidare till den ultimata "magiska" Mahler så skaffa Slatkins 2:a på Telarc. Tänd ett levande ljus och upp med volymen!

Thomas Roth
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2016-03-10

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav Thomas Roth » 2019-09-23 21:45

Herbert von Karajan!

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav Torrowitz » 2019-09-24 12:13

Jag håller med att Karajans tolkningar av de symfonier han spelat in är mycket bra och svårslagna på många sätt. Jag har naturligtvis flera olika, men återkommer alltid till Karajan då han håller ihop verken så bra, han har naturligtvis en riktigt bra orkester. Tyvärr är ljudet på 5:an och 6:an mindre bra. På 9:an lite bättre. Kubelik som nämnts passar riktigt bra till 4:an, men har sin fru som solist i sista satsen och som jämfört med andra solister kanske inte riktigt lyser. Ljudet hos Kubelik är inte så bra men det passerar då karaktären är mycket varm och vänlig.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav PerStromgren » 2019-09-24 12:38

Hm, jag behöver flera, alltså. Jag hade det på känn! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav lemmts » 2019-09-24 13:50

Har du fått någon att lyssna på ännu?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav PerStromgren » 2019-09-24 15:18

lemmts skrev:Har du fått någon att lyssna på ännu?


Jadå, jag lyssnar på Anton Wit. Inte alls tokigt, men jag skulle möjligen önska ha en mer romantisk Adagietto. Då tror jag inte Karajan är rätt man, men det återstår att se.

Det finns ett helt gäng på Spotify, jag ska nog rota där en stund, innan jag köper nästa skiva. Jag går i ordning efter era tips!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav momus » 2019-09-25 10:08

Håller med om att "Klassisk musik på LP brukar låta förfärligt dåligt". Dessutom tror jag att Lyssna-LP:n är omöjlig att hitta i CD-format. Sen vill jag varna för Dudamels inspelning på DG. Jag vet inte riktigt varför, men den låter inte rätt. Skönt i alla fall att slippa resa sig ur soffan för att ta bort dammpartiklar från nålen (vid streaming och CD-spelning).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Jag har ingen Mahler 5, har du någon favvo?

Inläggav Bill50x » 2019-09-25 10:41

momus skrev:Håller med om att "Klassisk musik på LP brukar låta förfärligt dåligt". Dessutom tror jag att Lyssna-LP:n är omöjlig att hitta i CD-format. Sen vill jag varna för Dudamels inspelning på DG. Jag vet inte riktigt varför, men den låter inte rätt. Skönt i alla fall att slippa resa sig ur soffan för att ta bort dammpartiklar från nålen (vid streaming och CD-spelning).

Klassisk musik på LP kan vara hur dåligt som helst, speciellt om man irriterar sig på knaster och brus i de svagare partierna. Själv är jag lite ambivalent, jag har några vinyler som låter fantastiskt rent ljudmässigt jämfört med motsvarande på CD. Och här får man välja, det bättre ljudet med något enstaka knaster (brukar dyka 3-5 st på en skivsida) eller den "perfekta" CD'n som låter sämre.

Men inte behöver du väl rensa nålen från dammpartiklar vid streaming och CD-spelning? :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster