Joy Division Unknown Pleasures (2019 Digital Master)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Joy Division Unknown Pleasures (2019 Digital Master)

Inläggav goat76 » 2019-09-18 17:51

Jag har de senaste dagarna sträcklyssnat på den nya mastern av detta suveräna album med kultstatus och den här versionen tycker jag låter klart bättre än mastern från 2007 som även den finns på Tidal.

Vad tycker ni andra om denna nya master, hur står den sig ljudmässigt mot original-utgåvan för er som har tillgång till den?

https://listen.tidal.com/album/115507200

Bild

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Joy Division Unknown Pleasures (2019 Digital Master)

Inläggav AndersP » 2019-12-12 11:30

Har bara vinylen så det går inte att jämföra så. Men ska köra på denna nya och ge ett utlåtande.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Joy Division Unknown Pleasures (2019 Digital Master)

Inläggav goat76 » 2019-12-12 12:21

AndersP skrev:Har bara vinylen så det går inte att jämföra så. Men ska köra på denna nya och ge ett utlåtande.


Ja gör det, lyssna och återkom sen med ditt utlåtande. :)

Jag vill helst inte påverka ditt tyckande på förhand men jag upplever ett mer djup i den här nya jämfört med den från 2007 som låter ganska platt. De enskilda ljudelementen upplever jag att de i den nya versionen fått en tydligare egen plats i ljudbilden, mer rymd vilket tydligast märks på basen men det gäller allt i mixen. Det är liknande förbättringar på den här som jag tycker mig uppleva på de senaste utgåvorna av White Album och Abbey Road med The Beatles.

Jag är helt öppen för att det möjligtvis kan vara så att versionen från 2007 av Unknown Pleasures helt enkelt är kass.
Den här senaste versionen spelar ungefär lika starkt som den från 2007 så båda är nog komprimerade så en jämförelse med vinylen bör nog nivåanpassas en del. Men förutom den biten så har det som jag upplever det gjorts någonting bra med den här senaste som gett de förbättringarna jag nämde.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Joy Division Unknown Pleasures (2019 Digital Master)

Inläggav AndersP » 2019-12-20 17:54

Min vinylrigg är för bristfällig för en jämförelse hör jag nu. Ska försöka leta upp cd'n i röran återkommer. Min ryggrad säger mig att denna senare remaster är nivåhöjd, men vill jämföra ordentligt. Roligt att folk fortfarande har glädje av detta gamla album.
Vilket spår bör man välja för jämförelsen?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Joy Division Unknown Pleasures (2019 Digital Master)

Inläggav goat76 » 2019-12-20 19:01

Jag är också ganska övertygad om att den här nya versionen är ungefär lika mycket nivåhöjd som versionen från 2007, men den låter klart bättre på andra plan som exempelvis djup och separation.

Du kan väl lyssna på antingen hela albumet eller dina favorit-låtar, för vad jag kan komma på så var det ingen som stod ut extra, det är en jämn kvalitetsnivå över hela skivan.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster