Beatles - vilka utgåvor?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
W201

Beatles - vilka utgåvor?

Inläggav W201 » 2005-07-18 11:55

Ja, som rubriken säger - vilka utgåvor bör man sikta på? (Vi pratar då digitala sådana... :D ). Är det antologien som gäller? Finns det enstaka CD som är speciellt köpvärda?

/Alexander

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-07-18 16:59

Original-cd-utgåvorna på EMI från sent 80-tal är det som gäller. Jag har bestämt skrivit om detta vid några tillfällen tidigare! :-) Mycket kortfattat kan sägas att MFSL, hypade vinylutgåvor från 80-talet, låter OK men vinyldisten hörs förstås. Plattorna är dessvärre delvis gjorda från senare generationers matertaper och verkar något skruvade, om än inte farligt. Anthology är outtakes för entusiasterna, även om reklamen talade annorlunda. Där har en av mina icke-favorit-remastringsproducenter (orkar inte kolla upp vilken just nu) brustvättat, så även dessa går bort ur ljudsynpunkt. Samlingen Beatles 1 bör man undvika av samma skäl - tvättat och putsat ljud. Enda godkända nyare utgåvan i mina öron är den remastrade utgåvan av Yellow Submarine, som kom i anslutning till DVD-utgåvan av filmen. Den är kanske ändå inget för nybörjare, om man inte är helt såld på Lennons fantastiska Hey Bulldog och den lekfulla All Together Now (viket jag råkar vara...).
Vilka cd-skivor som är mest köpvärda är förstås en smakfråga. Man bör förstås äga alla om man är mån att ha det viktigaste ur pophistorien hemma. Alla album utom Beatles for Sale, filmmusiken till Yellow Submarine och Let it be är egentligen bra rakt igenom. Starta med singelsamlingarna Past Masters vol 1 och 2 och köp sedan skivorna i följande ordning (inte min favoritlista utan ett försök att göra någon slags nödvändighetsbedömning):

1. Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band
2. Revolver
3. The Beatles, också känt som Det vita albumet (dubbel-cd)
4. Rubber Soul
5. A hard day's night
6. Abbey Road
6. Help
7. With the Beatles
8. Please please me
9. Let it be
10. Beatles for Sale
11. Yellow Submarine

Mina favoriter rent musikaliskt är tre plattor från åren 1964-1966: AHDN, RS och Revolver. Dessa tre är absolut nödvändiga i varje popväns skivsamling! Nu hittas dessbättre de flesta Beatles-cd med lätthet i begagnat-butikerna, men vill man ha nya och oskadade skivor rekommenderar jag att man börjar samla omedelbart. När som helst kan ju EMI få för sig att remastra rubbet och dra in förstautgåvorna...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-18 19:56

MÅnga plattor, men ingen "white album" där inte... är den så dålig i ditt sinne? Jag kommer ihåg den som heelt underbar från min senaste lyssning. :)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-18 23:00

"MÅnga plattor, men ingen "white album" där inte"

Huh? Den är ju nummer tre i Pekkas lista...

Håller för övrigt helt med Pekka. Börja med Past Masters och komplettera med resten när du upptäckt hur bra Beatles är. Köp inga (andra) samlingsskivor, risken är stor att du sedan kommer på att du måste köpa alla de andra skivorna lik förbaskat.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-18 23:15

Magnuz skrev:"MÅnga plattor, men ingen "white album" där inte"

Huh? Den är ju nummer tre i Pekkas lista...

Håller för övrigt helt med Pekka. Börja med Past Masters och komplettera med resten när du upptäckt hur bra Beatles är. Köp inga (andra) samlingsskivor, risken är stor att du sedan kommer på att du måste köpa alla de andra skivorna lik förbaskat.

Miss av mig... ;)

Mvh Jocke
admin

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-19 10:43

Tycker att Past Masters-rekommendationen är märklig.
Naturligtvis börjar man med Sgt Pepper's, Rubber Soul,
Revolver eller med The White Album. :oops:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-19 17:17

Saken är ju den att Beatles singlar inte finns med på albumen i någon större utsträckning. Köper man inte Past Masters går man miste om flera av de allra bästa låtarna.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-07-20 00:11

Exakt! Om man har så starkt material att man samma dag, den 1 december 1965, kan släppa både milstolpen Rubber Soul och singeln Day Tripper/We Can Work It Out - som alltså inte finns på sagda album - ja, då har vi som musikälskare inget annat val än att skaffa både album och singelsamlingar. Dessutom, eftersom Beatles musik utvecklades med sådan raketfart - nya instrument, arrangemang, produktioner och allmänna infall hela tiden - är det svårt att hävda att någon album skulle vara särskilt representativt. Hoppet mellan t ex den experimentiella temaplattan Sgt Pepper och den avskalade rocken på det splittrade White Album är ju nästan absurt stort. Singelsamlingarna ger en bättre helhetsbild och innehåller dessutom fler goda låtar än de flesta andra artister producerat under hela sin karriär.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-20 08:39

Okej, okej. Ni har en poäng;)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-07-26 04:31

Efter att ha funderat i ytterligare en vecka måste jag erkänna att jag faktiskt glömt de ljudmässigt allra bästa Beatlesutgåvorna: monoskivorna!
Eftersom mono var det förhärskande formatet ända fram till sent sextiotal (Abbey Road var faktiskt det första Beatles-albumet som kom enbart i stereo!) ägnades mer tid och omsorg åt mixningen av monoskivorna. Flera Beatles-plattor spelades dessutom in endast för monoåtergivning trots att de också gavs ut i stereo.
För- och nackdelarna med Beatles i stereo eller mono har debatterats till leda. De allra flesta tycks vara överens om att monoversionerna, med några enstaka undantag (t ex Help, som är en annorlunda tagning), är att föredra. Den musikintresserade vill förstås höra båda, och det är synd att EMI inte gjorde sig det extra lilla besväret att inkludera båda formatet på original-cd-utgåvorna av albumen.
Beatles i mono hittar man därför endast på de utgångna EP- och singelboxarna, den förra med 14 skivor, den senare med 22 singlar som gavs ut både i normalt cd-format och som jättegulliga 7 cm-singlar. EP-boxen, som hittas begagnat för omkring 800 kr, har bl a fördelen att ha fyra spår från Rubber Soul i mono till skillnad från ping-pong-stereon på LP:n. Drive my car låter t ex betydligt bättre i mono än i stereo. Att på singelboxen höra tyngre låtar som Ticket to Ride, Paperback Writer och Rain i mono är rena uppenbarelsen. Singelboxen verkar numera vara nästan omöjlig att hitta, och kostar skjortan de få gånger den dyker upp på begagnatmarknaden.
Jag gjorde en snabb sökning och fann att man på Amazon i England kan köpa de två boxarna för 338.98 pund - smakar det så kostar det...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-07-29 23:50

Jag håller med Pekka om det han säger, vågar inget annat..hu...ordförande och allt. Och sen den där andre som är chefsideolog..man blir ju mini för mindre. Men jag vill säga: Skaffa boxen med fem DVD, Anthology. Jävlar att höra låtarna i 5.1 i smakfull balans. Om man bara slapp den dör trökige George som bara pratar s å l å n g s a m t och är så trist.
Musik blir aldrig bättre än så här!

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-07-31 02:51

Det blev visst en livlig debatt! :D
Tack för alla tips - nu blev det lättare att spendera klokt...

/Alexander

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-08-06 00:33

måste bara tacka pekka, och trådskaparen, för deras insatser här. Denna tråd (tillsammans med en nyss upplevd konsert med "the Bootles" som jag hamnade på av en ren tillfällighet), fick mig till att äntligen "ta tag" i Beatles. Det var värt det!

Tack igen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-06 13:31

För den som gillar Beatles finns det ett par plattor till som kan rekommenderas.

- The Punkles - "Punk!"
16 Beatleslåtar i punktappning. Klart frisk fläkt och med ett djäkla drag :-)

- The Rutles - "Tragical History Tour"
Ett måste för varje Beatles-fan! Kolla mer på http://www.rutles.org/. Finns både som CD och DVD. Varje låt på CD´n låter bekant och som original Beatles, men är det förstås inte.

- Phish - "White Album"
Phish är inte så känd i Sverige men har gjort en hel del bra musik och även spelat tillsammans med diverse storheter, främst i US. Har har släppt en dubbel-cd där han live spelar samtliga låtar från Beatlesskivan. Bra? Mjae. Kul, YES!

/ B

Återgå till Skivrekommendationer