Dire Straits

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Dire Straits

Inläggav Lasse- » 2019-11-01 22:18

Hittade Dire Straits idag i HDCD upplaga omslaget ser ju nästan ut som en cd rom tycker jag men det är skivbolaget Vertigo

Mvh Lasse
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.44 MiB) Visad 4217 gånger
image.jpg
image.jpg (1.52 MiB) Visad 4217 gånger

Perran
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-07-03

Re: Dire Straits

Inläggav Perran » 2019-11-02 06:41

Denna CD är utgiven med flera olika omslag, tror jag sett 3 st iaf.
En av de bättre CDs inom genren, innehåller flera spår som blev "världshits".
Lyssnar regelbundet på denna.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Dire Straits

Inläggav Lasse- » 2019-11-02 10:19

Vart nyfiken så jag kollade på Tradera och hittade en som var i en DVD box .

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Dire Straits

Inläggav Conan » 2019-11-03 10:24

Har den där samlingsskivan (på CD) och upplever den tyvärr som kraftigt drabbad av komprimering och annan ljudpåverkan. Skillnaden mot en bra utgåva av de vanliga albumen är stor.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dire Straits

Inläggav Morello » 2019-11-03 13:08

Ganz genau, den däringa samlingen hör hemma i runda arkivet. Vill minnas att Bob Ludwig har förstört samtliga spår i jakten på högre medelnivå.

Man kan köpa samtliga tidiga utgåvor på CD för fikapengar om man bemödar sig att gå på loppisar etc.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Dire Straits

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-03 14:18

Ett samlingsalbum med Dire Straits blir liksom lite feltänkt. Dom olika albumen är ganska olika i stil och fungerar bäst enhetligt, så att säga. Men kanske kan plattan vara en test för nyfikna för att se om det är nåt man gillar och senare köpa albumen. Men dom bästa låtarna är inte med alls på denna och bla bla.
Ljudkvaliteten känner jag inte till, det känns som att det är ett mindre problem i sammanhanget.

Köp albumen istället, speiellt Brothers in Arms, Love over gold och Communiqué. Det är dom bästa.

Av någon outgrundling anledning så är Dire Straits bästa låt bara utgiven på en live-platta från -84. Får du tag i den på tidigt CD-utgåva, så köp köp köp!



Edit:Så länge det finns rock 'n' roll så finns det hopp!
Senast redigerad av Max_Headroom 2019-11-03 15:21, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Dire Straits

Inläggav Bill50x » 2019-11-03 14:28

Max_Headroom skrev:Ett samlingsalbum med Dire Straits blir liksom lite feltänkt. Dom olika albumen är ganska olika i stil och fungerar bäst enhetligt, så att säga. Men kanske kan plattan vara en test för nyfikna för att se om det är nåt man gillar och senare köpa albumen. Men dom bästa låtarna är inte med alls på denna och bla bla.
Ljudkvaliteten känner jag inte till, det känns som att det är ett mindre problem i sammanhanget.

Köp albumen istället, speiellt Brothers in Arms, Love over gold och Communiqué. Det är dom bästa.

Av någon outgrundling anledning så är Dire Straits bästa låt bara utgiven på en live-platta från -83. Får du tag i den på tidigt CD-utgåva, så köp köp köp!

Intressant hur olika synpunkter man kan ha. Communiqué är en ganska mesig platta enligt min åsikt. Den allra första skivan, den självbetitlade från 1978, var ju däremot riktigt bra. Uppföljaren var precis så trist som uppföljare brukar vara, dvs första skivan har värkt fram under lång tid, uppföljaren ska sedan lanseras inom den tidsram som finns innan man är bortglömd. Communiqué reades ut bara någon vecka efter lanseringen (bodde i Gbg på den tiden), skivaffärerna hade nog köpt på sig stora lager för att följa upp succén med den första. Men sedan kom "Love over gold" som ju är en riktigt höjdare.

Vilken låt är DS bästa som bara finns på en live-skiva? Jag har ingen live-skiva från -83, däremot Alchemy från -84.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2019-11-03 15:25, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dire Straits

Inläggav Morello » 2019-11-03 14:39

Debutskivan och i synnerhet Sultans of swing är lysande tycker jag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Dire Straits

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-03 15:21

Bill50x skrev:Vilken låt är DS bästa som bara finns på en live-skiva? Jag har ingen live-skiva från -83, däremot Alchemy från -84.

/ B


Tack, ändrat nu!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Dire Straits

Inläggav Lasse- » 2019-11-06 22:29

Jo jag har lyssnat på cd skivan nu några gånger och kan hålla med om det låter komprimerat annars så har jag de flesta lp skivorna
Sedan starten på 1970 talet men jag har ingen Lp spelare uppkopplad för tillfället.

Mvh Lasse

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Dire Straits

Inläggav PekkaJohansson » 2019-11-06 22:31

Kompaktskivorna från 80-talet finns i parti och minut hos skivbörser och second hand-butiker. Rekommenderas varmt!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dire Straits

Inläggav Lassej » 2019-11-07 21:57

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Ett samlingsalbum med Dire Straits blir liksom lite feltänkt. Dom olika albumen är ganska olika i stil och fungerar bäst enhetligt, så att säga. Men kanske kan plattan vara en test för nyfikna för att se om det är nåt man gillar och senare köpa albumen. Men dom bästa låtarna är inte med alls på denna och bla bla.
Ljudkvaliteten känner jag inte till, det känns som att det är ett mindre problem i sammanhanget.

Köp albumen istället, speiellt Brothers in Arms, Love over gold och Communiqué. Det är dom bästa.

Av någon outgrundling anledning så är Dire Straits bästa låt bara utgiven på en live-platta från -83. Får du tag i den på tidigt CD-utgåva, så köp köp köp!

Intressant hur olika synpunkter man kan ha. Communiqué är en ganska mesig platta enligt min åsikt. Den allra första skivan, den självbetitlade från 1978, var ju däremot riktigt bra. Uppföljaren var precis så trist som uppföljare brukar vara, dvs första skivan har värkt fram under lång tid, uppföljaren ska sedan lanseras inom den tidsram som finns innan man är bortglömd. Communiqué reades ut bara någon vecka efter lanseringen (bodde i Gbg på den tiden), skivaffärerna hade nog köpt på sig stora lager för att följa upp succén med den första. Men sedan kom "Love over gold" som ju är en riktigt höjdare.

Vilken låt är DS bästa som bara finns på en live-skiva? Jag har ingen live-skiva från -83, däremot Alchemy från -84.

/ B


Ja, verkligen intressant hur olika synpunkter man kan ha. Debutalbumet är förstås lysande bra men faktum är att jag även håller Communiqué högt. T.ex. "Once upon a time in the West" är grymt bra för att bara nämna en låt.

Med vänlig hälsning,
Lasse J

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dire Straits

Inläggav Morello » 2019-11-07 22:21

Instämmer med Lassej - en lysande låt!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Dire Straits

Inläggav petersteindl » 2019-11-07 23:49

Jag gillar Communiqué. Finns många höjdarlåter som t.ex. News eller where do you Think you're going eller Once Upon a Time in the West.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Dire Straits

Inläggav Bill50x » 2019-11-07 23:57

Jo. så här i mennets allé så finns det väl några låtar från Communiqué som är OK. Tyvärr har jag burit med mig det besvikna minnet när jag först hörde skivan. Den tillförde ju absolut inget nytt jämfört med debuten. Och framför allt tyckte väl majoriteten av dem som köpte första albumet detsamma. Många köper ju bara ett, typ, album om året och dom hade ju redan ett av DS... DS första album var ju absolut ett sådant som tilltalade sällanköpare så därför blev försäljningen stor. Min alldeles egen teori som dåvarande Göteborgare... :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Dire Straits

Inläggav Lasse- » 2020-10-08 20:26

Hittade den här cd skivan på Myrorna idag
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.21 MiB) Visad 2522 gånger
image.jpg
image.jpg (1.21 MiB) Visad 2522 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dire Straits

Inläggav hifikg » 2020-10-08 23:17

Lasse- skrev:Hittade den här cd skivan på Myrorna idag


Covers på Dire Straits förmodar jag
Sitter nöjd :)

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Dire Straits

Inläggav Lasse- » 2020-10-09 17:36

Provlyssnade cd skivan igår kväll och musiken är väldigt lik Dire Stright med. mark Nophlers gitarrspel och solon men det är nog covers.

Mvh Lasse

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dire Straits

Inläggav hifikg » 2020-10-09 18:19

Det turnerar ett band som lirar covers o kallar sin show för "A tribute to Dire Straits" de lirar inte alls dåligt, men någon Mark Knopfler har de sällan tillgång till.
Sitter nöjd :)


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster