Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav data_foggen » 2019-11-08 12:18

Dream Theater - Awake.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav Morello » 2019-11-08 12:30

data_foggen skrev:Dream Theater - Awake.


Det där är ett sönderkomprimerat album som knappast hör hemma i tråden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav Perfector » 2019-11-08 13:00

Grupp Muse.
Album The resistance
Låt Uprising
Även sista spåret exogenesis part 3 Redemtion är fantastisk enligt undertecknad.
smaken är som baken, delad.

Kan även rekommendera Mike Oldfield's platta Amarok som i sin helhet är ett äventyr
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav PerStromgren » 2019-11-08 13:50

Morello skrev:
data_foggen skrev:Dream Theater - Awake.


Det där är ett sönderkomprimerat album som knappast hör hemma i tråden.


Du har säkert rätt; jag frågade efter välinspelad musik. Men, är det kanske ännu svårare med söndermastrad musik? Att urskilja ljud i musik utan dynamik kanske ställer mycket stora krav på anläggningen? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav juanth » 2019-11-08 14:00

JM skrev:Vad testar tät och intensiv musik egentligen?
Maskeringen torde vara betydande. Hör vi bara de starkaste partierna av musiken?
Kanske lite OT men i min värld klart intressant.

JM


Den ställer förstås högre krav på högtalarelementens förmåga att artikulera och kunna återge mycket samtidigt. Hela konstruktionen förstås. Om det dessutom är komprimerad musik så lär högtalarna inte få det lättare..

Kan du utveckla hur du menar med maskering och de starkaste partierna?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav PerStromgren » 2019-11-08 16:23

juanth skrev:Kan du utveckla hur du menar med maskering och de starkaste partierna?


Detta är nog maskering JM syftar på. Citar från wickan:
Maskering är ett viktigt begrepp vid förståelsen av hur vi uppfattar ljud, det vill säga inom psykoakustiken. Frekvensmaskering innebär att i en situation med två toner samtidigt så kan den ena tonen maskera den andra om ljudnivåskillnaden är tillräckligt stor. Man hör då inte två toner utan bara den med högst ljudstyrka. Denna effekt är starkare om den maskerande tonen är lägre än den maskerade. Det finns även temporär maskering, där det maskerande ljudet kommer före eller efter det maskerade ljudet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
data_foggen
 
Inlägg: 792
Blev medlem: 2006-08-18
Ort: os

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav data_foggen » 2019-11-08 18:24

Morello skrev:
data_foggen skrev:Dream Theater - Awake.


Det där är ett sönderkomprimerat album som knappast hör hemma i tråden.


Men den låter fantastiskt bra på "dåliga" anläggningar, :lol:
Det finns ingen planet B.

Hamster
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2014-04-25
Ort: Här

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav Hamster » 2019-11-08 18:39

Per, här kommer ett förslag långt från mäss jazz, men inte helt obekant (gissar jag) i hifi grottorna: Red Rain på Peter Gabriels "So" platta. Ju högre volym, desto mer händer det, om nu "anläggningen" och rummet hänger med. Det finns ett par till intensiva låtar på denna, men denna är en som sticker ut.

Sen kan jag även tycka att en del alster från hans nästa platta "Us" skulle kunna rubriceras om intensiva, men på ett litet annat vis.

Inspelnings- och musikerprestationskvaliteterna på So kan enligt mitt förmenande bara idoiter klaga på. Mixningen då? Tja, smaken är som baken. Låten Big Time t.ex. gillar jag inte alls

Bör vara lätt att hitta o-remastrad.

/t

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav JM » 2019-11-08 19:48

Hamster skrev:Per, här kommer ett förslag långt från mäss jazz, men inte helt obekant (gissar jag) i hifi grottorna: Red Rain på Peter Gabriels "So" platta. Ju högre volym, desto mer händer det, om nu "anläggningen" och rummet hänger med. Det finns ett par till intensiva låtar på denna, men denna är en som sticker ut.

Sen kan jag även tycka att en del alster från hans nästa platta "Us" skulle kunna rubriceras om intensiva, men på ett litet annat vis.

Inspelnings- och musikerprestationskvaliteterna på So kan enligt mitt förmenande bara idoiter klaga på. Mixningen då? Tja, smaken är som baken. Låten Big Time t.ex. gillar jag inte alls

Bör vara lätt att hitta o-remastrad.

/t

Ofta när musik låter bättre ju högre volymen är - är det relaterat till ökande maskering av hörbar distorsion. Med ökande volym gör maskeringen tonerna och/eller distorsionen ffa ovan frekvensen med högsta ljudtrycket alltmer ohörbara. Vanligen är musiken ingen höjdare på låg volym.
Nu vet jag inte om detta gäller skivan ovan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Auditory_masking

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav Dartman » 2019-11-08 20:14

Jag har just lyssnat på Donald Fagens Morph the cat. Det lät väldigt bra. Borde dessutom passa Per?


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav Conan » 2019-11-09 07:42

Albumet "Dry" med PJ Harvey har ju varit uppe för diskussion tidigare. Jag tycker det låter befriande rått och tätt och musiken är bra. Ingen mässjazz i varje fall... :D

En av mina absoluta favoritskivor är "Life´s Too Good" (eller Life´s To(o) Go(o)d" som jag tror det står nånstans) med The Sugarcubes, Bra fart och bra musicerande med fantastiska låtar. I slutet på låten "Blue Eyed Pop" tar t.ex. Björk några helt sjuka toner... 8O Ljudet är väl inte högsta möjliga och ganska "pop-ljust" men det låter inte tokkomprimerat i mina öron, så man kan dra på om man vill.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav goat76 » 2019-11-09 07:55

Conan skrev:Albumet "Dry" med PJ Harvey har ju varit uppe för diskussion tidigare. Jag tycker det låter befriande rått och tätt och musiken är bra. Ingen mässjazz i varje fall... :D

En av mina absoluta favoritskivor är "Life´s Too Good" (eller Life´s To(o) Go(o)d" som jag tror det står nånstans) med The Sugarcubes, Bra fart och bra musicerande med fantastiska låtar. I slutet på låten "Blue Eyed Pop" tar t.ex. Björk några helt sjuka toner... 8O Ljudet är väl inte högsta möjliga och ganska "pop-ljust" men det låter inte tokkomprimerat i mina öron, så man kan dra på om man vill.


Stökig musik med snabba partier är nog ganska utslagsgivande, gärna med instrument som bråkar om samma frekvenser som exempelvis distade gitarrer och distad basgitarr samt en intensiv baskagge på det. Den typen av musik ger nog de tydligaste problemen för vissa högtalare.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav lennartj » 2019-11-09 12:42

PerStromgren skrev:
juanth skrev:Kan du utveckla hur du menar med maskering och de starkaste partierna?


Detta är nog maskering JM syftar på. Citar från wickan:
Maskering är ett viktigt begrepp vid förståelsen av hur vi uppfattar ljud, det vill säga inom psykoakustiken. Frekvensmaskering innebär att i en situation med två toner samtidigt så kan den ena tonen maskera den andra om ljudnivåskillnaden är tillräckligt stor. Man hör då inte två toner utan bara den med högst ljudstyrka. Denna effekt är starkare om den maskerande tonen är lägre än den maskerade. Det finns även temporär maskering, där det maskerande ljudet kommer före eller efter det maskerade ljudet.


Min kommentar nedan handlar snarare om mild kompresssion vid avspelningen, gissar jag... :?

Dies irae-satsen från Telarcinspelningen av Verdis Requiem med Atlanta symphony orchestra och kör under ledning av Robert Shaw tycker jag är en riktig "trioddräpare". Skivnummer: CD-80152
Inte ens hornsystem med känslighet uppåt 110 dB/1W/1m hjälper så det handlar nog inte om bristande ljudtrycksförmåga utan snarare om otillräcklig upplösning trots att samma single-end triodförstärkare kan låta nog så förföriskt när de bara ska återge exempelvis en röst och en gitarr.
Mina klass-A förstärkare med två KT88 i push-pull har en lustig egenhet om de får driva högtalare med hyfsad känslighet, man kan uppfatta detaljer djupt nere i ljudmattan som dränks av andra ljud när samma högtalare drivs av högklassiga transistorförstärkare (TAD M-600). Samma fenomen förekommer även live, då jag lyssnat in mig noga på någon favorit (via push-pull klass-A förstärkarna) just innan jag ska lyssna på samma stycke med GSO på Konserthuset i Göteborg och konstaterar att jag inte kan uppfatta lika många detaljer då heller.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav PerStromgren » 2019-11-09 12:44

Dartman skrev:Jag har just lyssnat på Donald Fagens Morph the cat. Det lät väldigt bra. Borde dessutom passa Per?


//Jonas


Mer än så, det är en ofta spelad skiva här i huset! Vi hade titelspåret som en av fyra referenslåtar i Sola-GÖK.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav DorreN » 2019-11-09 21:30

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Jag brukar spela Mike Oldfield "Five miles out" då det är mycket som händer samtidigt och Vocoderpartierna inte är avsett som väldigt tydliga (det handlar trots allt om taskig kommunikation mellan tornet och ett flygplan i nödsituation - egenupplevd av Mike som jag förstår saken). Så ju mer "talförståelse" destu mer nöjd blir jag i huvudsak.

ca 3:20 in på låten Orabidoo är det någon som säger "Men vänta nu på mig", vem kan det vara? meningen återkommer ett par gånger.

/ B


Inte lyssnat, men är det en man kan det vara George wadenius. Han spelade in en skiva med bla Mike och Sally Oldfield runt samma tid. 1981

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav dali » 2019-11-09 21:52

Går man efter DR så är Opeth - Pale Communion över 11.
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav juanth » 2019-11-09 22:19

Lyssna på den här, den har helt klart täta partier även om många nog skulle klassa den som rätt lugn.
https://tidal.com/track/22110479

Still water runs deep/ Carolin No
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav Bill50x » 2019-11-10 02:42

DorreN skrev:Inte lyssnat, men är det en man kan det vara George Wadenius. Han spelade in en skiva med bla Mike och Sally Oldfield runt samma tid. 1981

Ahha, så kan det vara. Hade för mig att Magnus Uggla var i samma studio vid den tiden och det kunde vara han men Jojje låter troligare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav Nattlorden » 2019-11-10 12:05

Bill50x skrev:
DorreN skrev:Inte lyssnat, men är det en man kan det vara George Wadenius. Han spelade in en skiva med bla Mike och Sally Oldfield runt samma tid. 1981

Ahha, så kan det vara. Hade för mig att Magnus Uggla var i samma studio vid den tiden och det kunde vara han men Jojje låter troligare.


Hoppas för Gudarna att DorreN har mest rätt i sammanhanget! Inte för att jag inte gillar MU - men inte in Oldfield-sammanhang!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav Almen » 2019-11-11 13:26

Max_Headroom skrev:Yes tidiga, kanske? Vet inte hur välinselade dom är. Komplext så det räcker.

Ja, Close to the Edge från 1972 innehåller mycket tät musik som även är relativt väl inspelad (förutom att skivan är ett musikaliskt mästerverk). Föreslår att man lyssnar på Solid Time of Change (först på sidan 1) och inledningen av Siberian Khatru (sist på sidan 2). Om man orkar - det är intensivt! :)

Annars rekommenderar jag generellt orgelmusik. Oftast är det ganska rent inspelat och med bra ljudkvalitet, men det blir ju gärna en väldigt tät och svårtolkad ljudbild med en många olika stämmor och en hel massa efterklang.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-11 13:54

juanth skrev:Lyssna på den här, den har helt klart täta partier även om många nog skulle klassa den som rätt lugn.
https://tidal.com/track/22110479

Still water runs deep/ Carolin No


Jag har inte Tidal, men det gick att lyssna gratis i typ 30 s. Rösten var ganska fult komprimerad i mitt tycke med pålagt reverb.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav Zeeall » 2019-12-11 13:20

Jag brukar dema med Kyuss - Green Machine från albumet Blues for the Red Sun.

Tät som satan. Men med en bra anläggning så hörs allt ändå.

Välinspelat? Mja, " good enough for rock n roll! ".


En varning dock, lyssna inte på Spotify för där ligger det bara en dålig remastring ute. :/ Vet inte hur det ser ut på andra tjänster.

Inte att förglömma är den helt fantastiska remastringen av Rage Against The Machine debutalbum som Audio Fidelity gjorde 2015. DÄR har du energi och ljudkvalitet på audiofilnivå.
Bilagor
71VCgyxQpjL._SL1200_.jpg
71VCgyxQpjL._SL1200_.jpg (225.56 KiB) Visad 6849 gånger
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Prat
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2018-03-10

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav Prat » 2019-12-12 20:29

Denna :https://open.spotify.com/track/77B9sQfuHinBatGgPrNhN5?si=Fc7Xa78FQD64c0BghY16nw Finns dock dock med mycket bättre kvalité på XLO Reference Recordings Test & Burn-In HDCD. Sista spåret.
Varning för höga nivåer av subbas. Kör en testspelning först och kolla konerna.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav JM » 2020-09-29 18:27

Gillar inte mitt eller andras svar i tråden.
Det gnager i huvud "när upplevs icke gles och icke långsam musik" som bäst.

Antag att det finns distorsionsfri tät och intensiv samt gles och långsam musik vilken reproduceras lika distorsionsfritt av högtalare - upplevs då bägge typerna av musik lika map optimalt ljud?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav ChristianAndersson » 2020-09-30 19:06

Shatterer of words

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav jonasp » 2020-09-30 19:26

Spännande tråd! Ska lyssna på flera av förslagen! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav verdad » 2020-12-07 21:50

Här är några skivor jag anser vara välljudande. Har alla själv förstås. "Tät och intensiv" är den nog inte,glömde bort mig där, men jag skickar inlägget i alla fall.
Skulle nog kunna hänvisa till några fusionplattor. Protocol med Simon Philips.
Hyffsat välinspelat.
https://www.youtube.com/watch?v=av9ckvRxnNs


Finns 1-4


https://www.amazon.com/Bowie-Variations ... B00GG3Z5TG

https://referencerecordings.com/recordi ... -jazz-hat/


https://www.youtube.com/watch?v=lI3a7wR8H2k

https://www.google.se/search?q=diana+kr ... H8QO59MgjM



https://thumbs.worthpoint.com/zoom/imag ... 4af8da.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/proxy ... ILtIhIvGvg

https://www.discogs.com/Lina-Nyberg-Esb ... se/4820932

https://images.shazam.com/coverart/t452 ... 7_s400.jpg

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... Q&usqp=CAU
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav MichaelG » 2020-12-11 08:38

sprudel skrev:
Morello skrev:
sprudel skrev:Crime of the century de Luxe edition som Jansson hittade är nog den bästa.

+1 Brukar sky remixer som pesten, men denna är riktigt bra. Man har till och med lyckats fixa till ett par ställen med hörbar överstyningsdist på originalskivan.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav I-or » 2020-12-11 15:24

MichaelG skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:

+1 Brukar sky remixer som pesten, men denna är riktigt bra. Man har till och med lyckats fixa till ett par ställen med hörbar överstyningsdist på originalskivan.


De Luxe edition har en till ett par dB lägre toppfaktor för de olika låtarna jämfört med original-CD:n även om man har ekvaliserat hyggligt. Att det ska vara så f-bannat svårt att hålla sina inkompetenta fingrar ifrån kompressorerna.

Ibland har man i sin iver att tvätta bort en aning bandbrus fullständigt tvättat bort högfrekvensen. Dessutom har man arbetat med en hel del "gain riding", vilket tillsammans med all annan processning ibland ger helkonstiga dynamiska effekter i kombination med ful distorsion, lyssna bl.a på "Hide in Your Shell" vid 5:41. Tidsdata går här inte ens att känna igen mot original-CD:n, vilket är mycket ovanligt (de stora skillnaderna i data och varierande bandhastighet gör att det tyvärr inte går att synkronisera på sampelnivå, men detta spelar ingen roll i det här fallet):

HiYS.jpg
HiYS.jpg (31.75 KiB) Visad 4558 gånger


Notera instabiliteten för De Luxe med en frekvens runt 7 kHz. Detta låter mycket illa! Dessutom ser det allmänt märkligt ut med instabiliteter på många andra ställen i tidsdata. Alla dessa burkar och mjukvara kan ställa till det ordentligt.

Det bästa är att ekvalisera original-CD:n (helst låt för låt eftersom de varierar en del). Någon gång kanske jag släpper sanna audiofilutgåvor som superhemliga bootlegs. Originaldynamik, total frånvaro av olinjär processning och bästa möjliga klangbalans garanteras. 8)
Senast redigerad av I-or 2020-12-11 15:33, redigerad totalt 2 gånger.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Välinspelad tät och intensiv musik sökes

Inläggav Almen » 2020-12-11 15:31

I-or skrev:Någon gång kanske jag släpper sanna audiofilutgåvor som superhemliga bootlegs. Originaldynamik, total frånvaro av olinjär processning och bästa möjliga klangbalans garanteras. 8)

Chalk me up for one! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster