Nick Cave - Ghosteen

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Nick Cave - Ghosteen

Inläggav Prozac » 2020-01-27 13:38

Mycket bra tycker jag.

Ghosteen is the seventeenth studio album by the Australian rock band Nick Cave and the Bad Seeds. It was released on 4 October 2019 on Ghosteen Ltd and on 8 November 2019 on Bad Seed Ltd, both the band's own imprints. Ghosteen is a double album—the band's first since Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus (2004)—and the final part of a trilogy of albums that includes Push the Sky Away (2013) and Skeleton Tree (2016). Upon release, the album was met with widespread critical acclaim.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nick Cave - Ghosteen

Inläggav Bill50x » 2020-01-27 13:40

Tycker jag också. Den gode Nick har lugnat ner sig lite med åren och det passar ganska bra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nick Cave - Ghosteen

Inläggav goat76 » 2020-01-27 14:03

Normalt gillar jag Nick Caves skivor men tyckte denna var totalt intetsägande, det känns inte som om den har några distinkta låtar alls. Det instrumentala består bara av någon vek ljudmassa som Nick läser upp några dikter till på ett väldigt entonigt sätt.

Murder Ballads och tidigare album var hans bästa tid och några av de senaste lugna skivorna har varit riktigt bra, sen gillar jag även hans ungdomstid i Birthday Party.

Jag ska ge Ghosteen en chans till, kanske växer den?

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Nick Cave - Ghosteen

Inläggav Prozac » 2020-01-27 16:50

goat76 skrev:Normalt gillar jag Nick Caves skivor men tyckte denna var totalt intetsägande, det känns inte som om den har några distinkta låtar alls. Det instrumentala består bara av någon vek ljudmassa som Nick läser upp några dikter till på ett väldigt entonigt sätt.

Murder Ballads och tidigare album var hans bästa tid och några av de senaste lugna skivorna har varit riktigt bra, sen gillar jag även hans ungdomstid i Birthday Party.

Jag ska ge Ghosteen en chans till, kanske växer den?


Lustigt hur olika man kan uppfatta ett album. En sak jag uppskattar med Ghosteen är att den känns som ett album, inte en samling låtar utan istället att styckena hör ihop till en helhet som blir större än styckena var för sig. De instrumentella delarna tillsammans med en mässande Nick känns starkt och intensivt...

https://pitchfork.com/reviews/albums/nick-cave-and-the-bad-seeds-ghosteen/
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nick Cave - Ghosteen

Inläggav goat76 » 2020-01-27 17:03

Prozac skrev:
goat76 skrev:Normalt gillar jag Nick Caves skivor men tyckte denna var totalt intetsägande, det känns inte som om den har några distinkta låtar alls. Det instrumentala består bara av någon vek ljudmassa som Nick läser upp några dikter till på ett väldigt entonigt sätt.

Murder Ballads och tidigare album var hans bästa tid och några av de senaste lugna skivorna har varit riktigt bra, sen gillar jag även hans ungdomstid i Birthday Party.

Jag ska ge Ghosteen en chans till, kanske växer den?


Lustigt hur olika man kan uppfatta ett album. En sak jag uppskattar med Ghosteen är att den känns som ett album, inte en samling låtar utan istället att styckena hör ihop till en helhet som blir större än styckena var för sig. De instrumentella delarna tillsammans med en mässande Nick känns starkt och intensivt...

https://pitchfork.com/reviews/albums/nick-cave-and-the-bad-seeds-ghosteen/


Jag ska ge albumet en ny lyssning, det var nog inte de bästa förutsättningarna att lyssna på det på en flygresa utan noise cancelling. Återkommer :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Nick Cave - Ghosteen

Inläggav Belker » 2020-01-27 19:53

goat76 skrev:Normalt gillar jag Nick Caves skivor men tyckte denna var totalt intetsägande, det känns inte som om den har några distinkta låtar alls. Det instrumentala består bara av någon vek ljudmassa som Nick läser upp några dikter till på ett väldigt entonigt sätt.

Murder Ballads och tidigare album var hans bästa tid och några av de senaste lugna skivorna har varit riktigt bra, sen gillar jag även hans ungdomstid i Birthday Party.

Jag ska ge Ghosteen en chans till, kanske växer den?

Lyssna på Hollywood. Hur det instrumentala perfekt hänger ihop med musiken. När Nicks barn dör och musiken byter skepnad och allt blir nattsvart och man nästan går sönder... :cry:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nick Cave - Ghosteen

Inläggav goat76 » 2020-01-27 21:16

För några veckor sedan då jag satt mig på ett plan till Miami så var jag förväntansfull att höra denna skiva, jag hade totalt missat att Nick Cave hade släppt en ny skiva och råkade se honom på ett omslag av en tidning med en artikel om det nya albumet Ghosteen.
Jag sparade skivan som offline-innehåll i Tidal enkomt för att kunna lyssna på den på den långa flygresan och jag blev rejält besviken, alla låtarna var enformiga, oengagerande och med ett extremt lågt tempo, helt enkelt tråkiga och jag konstaterade att en av mina favorit-sångare tappat intresset totalt för att göra musik...

Nu har jag gett skivan en andra chans och måste helt enkelt göra en helomvändning, den har ett fantastiskt stort ljud som totalt försvann och gjorde sig väldig orättvisa i ett par Sennheiser HD25 med sin största svaghet vilket är en väldigt liten soundstage. Utöver det så var det väl med facit i hand inte helt optimalt att försöka ta till sig et sånt här album i flygplans-bruset. :)

Vid lyssning på mitt ljudsystem här hemma så inser jag att detta album gör sig så jävulskt mycket bättre med riktiga högtalare där ljudet målas upp väldigt stort och omsvepande, helt enkelt en väldigt vacker inspelning. Det låga tempot genom låtarna kvarstår naturligtvis men enformigheten jag tidigare uppfattade är klart mindre påtaglig nu när allt fått sin naturliga separation i ljudbilden, man dras in i musiken som omsluter en av världens klart bästa sångare på ett perfekt sätt.

Helomvändningen:
Förlåt Nick Cave att jag tvivlade, du är fortfarande fantastisk och jag ska aldrig mer dra någon förhastad slutsats efter hörlurslyssning i ett flygplan! :D


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster