Discogs

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Discogs

Inläggav RMA » 2020-01-30 11:40

Vill tipsa om musik databasen
https://www.discogs.com/
Helt fantastisk sajt där iallafall jag hittar alla gamla skivor från 70-80 talet som man inte hittar så lätt.
Massvis med info om alstren och olika utgivningar, dessutom länk till köp sälj där man kan hitta skivorna begagnat runt hela Europa.
Har beställt några skivor som jag letat länge efter :) .
Ett litet tips till dom som ev missat detta :) .

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Discogs

Inläggav HenrikTornquist » 2020-01-30 19:29

Den besöks regelbundet, för att inte säga dagligen. Mycket bra site.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Discogs

Inläggav hifikg » 2020-01-30 21:45

Köper sällan fysiska skivor numera, men ibland faller jag för frestelsen o beställer något unikt därifrån bara för att ha det på plast :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Discogs

Inläggav Dartman » 2020-01-30 23:10

Jag har mina skivor listade där i händelse av försäkringsärende. Dessutom har jag då samlingen i mobilen, vilket hjälper när jag är på loppisjakt!


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Discogs

Inläggav Frisk » 2020-01-30 23:22

Dartman skrev:Jag har mina skivor listade där i händelse av försäkringsärende. Dessutom har jag då samlingen i mobilen, vilket hjälper när jag är på loppisjakt!


//Jonas

Jag sorterade upp mina skivor från flyttkartonger till plastbackar under julen, passade då även jag på att scanna vad jag hade dit, gick förhållandevis fort via appen med streckkodsläsare. Alla skivor fanns inte men de flesta hittade jag. Smidigt att ha samlat och som du säger praktiskt om man hittar något man är osäker på om man har.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Discogs

Inläggav Ted_B » 2020-01-30 23:40

Finns det en streckkodsläsare i appen eller hur menar du?
The World's Mine Oyster

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Discogs

Inläggav Frisk » 2020-01-31 00:03

Ted_B skrev:Finns det en streckkodsläsare i appen eller hur menar du?

Ja precis. Har man appen och loggar in kan man scanna fodralet och få upp skivan, där finns också en knapp för att lägga in skivan till sin samling. Tyvärr ofta mer än en träff så man får själv stämma av exakt katalognummer om man vill ha det helt rätt.

Jag är generellt mycket skeptisk till att varenda hemsida ska ha en egen app istället för en hemsida som fungerar bra i "alla" webbläsare. Speciellt när man tvingas installera gigantiska appar för tjänster man egentligen inte ens är intresserad av, som att beställa mat eller annat korkat. Men i detta fall tyckte jag det var värt det i och med sträckkodscannern, som dessutom fungerar ganska bra. Smidigt sätt att snabbt kolla ett potentiellt fynd på en loppis.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Discogs

Inläggav Ted_B » 2020-01-31 00:12

Var hittar du scanningen, jag hittar den inte i appen?
The World's Mine Oyster

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Discogs

Inläggav Frisk » 2020-01-31 00:16

Om jag klickar i sökfältet finns för mig till höger en liten sträckkod:
Bilagor
Screenshot_20200130-230446_Discogs.jpg
Screenshot_20200130-230446_Discogs.jpg (512.33 KiB) Visad 4275 gånger

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Discogs

Inläggav Ted_B » 2020-01-31 00:48

Tack, nu hittade jag den, kommer nog skanna alla mina skivor någon gång när jag har tid.
Bra att få en lista på vad man har, det har blivit några dubletter senaste tiden :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: Discogs

Inläggav jeff_belowski » 2020-12-06 19:59

Oj, lite bump här...

Jag har använt databasen i princip sedan starten 2000. Här en kortfattad post om sitens tjugoåriga historia https://blog.discogs.com/en/20-years-of-discogs-2020/

Discogs är en oumbärlig hjälp för skivsamlare enligt mig. Håll reda på utgåvor, köp och sälj med andra samlare/butiker på en gigantisk digital handelsplats, dock oftast dyrare och man har sämre kontroll på skicket. Många graderar sina skivor väldigt generöst för att kunna ta mer betalt. Discogs-priser helt enkelt. Fantasipriser och prisinflation hör till vardagen där. Frakten ökar också det totala priset såklart. Men det är otroligt bekvämt då det är lätt att hitta den där skivan man velat länge ha men aldrig funnit.

Disskutionsgrupper och artiklar om allt möjligt men självklart fokus på musik, skivor och utrustning. Det går sällan en dag utan att jag kollat något på Discogs. Frågan är om jag ska orka lägga in hela min samling där någon gång...

Henry Rollins (Känd från bl a Black Flag och Rollins Band) är audiofil och flitig Discogs:are, här kommer ett par bra klipp med honom:




Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Discogs

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-11 19:11

RMA skrev:Vill tipsa om musik databasen
https://www.discogs.com/
Helt fantastisk sajt där iallafall jag hittar alla gamla skivor från 70-80 talet som man inte hittar så lätt.
Massvis med info om alstren och olika utgivningar, dessutom länk till köp sälj där man kan hitta skivorna begagnat runt hela Europa.
Har beställt några skivor som jag letat länge efter :) .
Ett litet tips till dom som ev missat detta :) .


Hur köper man på den sidan? Jag letar efter denna: https://www.discogs.com/Jacques-Loussie ... e/12630558

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Discogs

Inläggav manix » 2020-12-11 21:04

Det verkar som om det inte finns någon som erbjuder den till försäljning.

I bilden nedan är länken till marknadsplatsen gulmarkerad. Jag tror att man måste ha ett konto där för att kunna köpa. Det är ju en global marknadsplats så frakten är i vissa fall inte försumbar och för en del länder tillkommer ju tull etc.

Ovanför det gulmarkerade finns en knapp "add to wantlist". Trycker man där så lägger man artikeln i sin want list och då får man ett email (eller hur man har valt att bli notifierad) när det finns någon som säljer den. Jag har nog ett tiotal artiklar i want list, men slår bara till när jag tycker att prisnivån är rätt.
Bilagor
Discogs for sale.JPG
Discogs for sale.JPG (65.43 KiB) Visad 3028 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Discogs

Inläggav hifikg » 2020-12-11 21:21

Jag har köpt sköna vax från discogs, senast var det Lodströms In Memoriam, ljuvligt att äga ett original ihop med steget. En vacker dag bjuder jag ut det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Discogs

Inläggav manix » 2020-12-12 01:08


Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Discogs

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-12 13:46

Tack! Är nu köpt. Det har även funnits en på Blu-ray i USA. Kan man förvänta sig ett bättre ljud på Blu-ray?

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Discogs

Inläggav manix » 2020-12-13 15:12

Det finns ju teoretiska förutsättningar för bättre ljud på Blu Ray, men jag tror det skiljer mellan olika utgåvor om de är bättre ljud i DVD-versionen eller Blu-Ray-versionen.

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Discogs

Inläggav mhr1229 » 2020-12-13 18:43

Man lär sig efter ett tag att undvika vissa säljare och att exempelvis sydeuropéer graderar sina skivor väldigt generöst. Man lär sig också att i dessa corona-tider så har tyska Bundespost och brittiska posten i princip säckat och man får räkna med evighetslånga leveranstider. Danska, nederländska och belgiska posten funkar dock fortfarande bra. Undvik allt från utanför EU om det går eftersom det tillkommer tull, moms och - framför allt - postens klareringsavgift om 75 kr (tror jag att det var). Det är oftast billigare att köpa från en skivbutik men då måste man ta sig dit och det är inte säkert att de har den skivan man är ute efter. Discogs har, nästan, allt!
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Discogs

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-14 20:17

Post till och från Tyskland verkar bete sig lite olika. På sistone har det gått snabbare från än till av någon anledning. Nu är det ju rätt stängt söderöver fr.o.m. onsdag. Storbritannien verkar sköta sig hittills. Från USA kan det ta tid ibland, några kretskort tog evigheter i somras när allt lades på hög i NY.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster