Spotify

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Spotify

Inläggav Lasse- » 2020-03-14 00:55

Hej var hemma hos en tjej en söndag och åt mat och hon körde Spotify genom mobilen till en Marshall blåtands stereo Stanmore eller
Vad dom heter och det var Bob Marley och ett sånt där hemskt bas ljud som var direkt tröttande i öronen.Är det de som är sk Loudness War eller. Orkade inte med bas ljudet så jag åkte hem .

Mvh Lasse

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify

Inläggav goat76 » 2020-03-14 01:10

Nej, det är inte Loudness War, det är tecken en högtalare med dålig basåtergivning alternativt uppskruvad bas till 10 eller nåt.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Spotify

Inläggav Lasse- » 2020-03-14 01:15

Ja det kanske det är jag kan inte dom där Marshall prylarna och kontrollerna på dom rattarna alltså vad man kan ställa in för ljud

Mvh Lasse

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Spotify

Inläggav darkg » 2020-03-14 02:28

Marshall Stanmore är iofs rätt bra, subjektivt. Den kanske stod illa till?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify

Inläggav goat76 » 2020-03-14 07:40

darkg skrev:Marshall Stanmore är iofs rätt bra, subjektivt. Den kanske stod illa till?


Säkert stod den i ett kalt rum på en plats där den passade in estetiskt.
Folks i allmänhets ljud-kriterier är, -Det kommer ljud och det låter mer än från mobilhögtalaren, grymt!

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Spotify

Inläggav Kralle » 2020-03-14 10:23

Lasse- skrev: Orkade inte med bas ljudet så jag åkte hem .

Underbart inlägg. Så talar en äkta audiofil.
Hoppas maten var bra.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Spotify

Inläggav ottovonkopp » 2020-03-14 10:47

Överdriven dynamik-reducering ställer till mer elände än virus.

Troligtvis var det Spotify och en remaster som spelades.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Spotify

Inläggav Lasse- » 2020-03-14 16:45

Jo maten smakade bra vi åt vegetariskt eftersom en var vegetarian men helt klart så var ljudet procecat på något vis så där låter det inte hemma hos mig men jag kör med en vanlig cd spelare.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotify

Inläggav PerStromgren » 2020-03-14 17:12

Lasse- skrev:Jo maten smakade bra vi åt vegetariskt eftersom en var vegetarian men helt klart så var ljudet procecat på något vis så där låter det inte hemma hos mig men jag kör med en vanlig cd spelare.


Jo, men det har sagts förr: det är troligen inte en effekt av Spotify-återgivningen du hör, snaraere är det valet av skiva. Spotify har kanske en senare utgåva, som är förstörd. Det kan inte Spotify göra något åt alls. Och så den där Marshall-prylen, förstås.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Spotify

Inläggav Conan » 2020-03-16 08:02

Sannolikhetsanalys. Berodde det dåliga ljudet på:

1. Spotify och brister i snålkodningen: 0,00001%
2. Blåtand och överföringen mellan mobil & högtalare: 0,0001%
3. Skivan som spelades var processad på nåt vis: 1% (Bob Marleys album brukar vara ganska varsamt mastrade)
Marley dr.JPG
Marley dr.JPG (138.12 KiB) Visad 3989 gånger


4. Pissiga blåtandhögtalare förmodligen också fel inställda och placerade: 98,99989%

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Spotify

Inläggav ottovonkopp » 2020-03-16 10:06

Argh! Givetvis har man "fel" version av Legend, Tyckte att den var lite trist. Jaha, ut på jakt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Spotify

Inläggav ottovonkopp » 2020-03-19 14:55

Åh! Var kan jag få tag på 2012 remastern av legend? HD Tracks har bara 2002 versionen av någon idotisk anledning.

https://audiophilestyle.com/forums/topi ... ent=153224

The CD masters I created in 1990 for the 13 original Bob Marley & The Wailers albums were also from the original analog mix masters.

At first, Island sent me a few cartons of digital copies (in 1630 format on 3/4" U-matic video cassettes - the format commonly used for CD masters back then). I called them and said the CD masters we were creating would be what folks listened to for years to come and I asked them what they were saving the original masters for. Their response: The next day, FedEx delivered cartons of original analog tapes. ;-}

For those masters, I did not use a "proprietary" console. In fact, I used no console at all. (Never heard one that didn't exact a sonic price.) I wired directly from the output of the analog machine to the EQ I was going to use and directly from the EQ output to the input of the Apogee retrofit filter-equipped Sony 1630 A-D converters. There was nothing else in the signal path. No patch bay, no switching, no other processing and most certainly, no dynamic compression. Monitoring at the time, was a pair of Dahlquist DQ-20s in a room full of MIT cables.

What a thrill it was to work on those masters! One of my all-time favorite projects.

When it came time to do "Legend", I called Island again. This time to ask if they really wanted to use the edited versions of the songs that were used for the original vinyl release of the album or if we might use the full, unedited album versions. They gave me the go-ahead to use the full versions, so we ended up with a "Legend" CD with an additional 11 minutes of music. Or, more correctly, a "Legend" that did not have those 11 minutes removed.

And what a marathon too. Thirteen albums delivered inside of the six-week deadline. Silly me, I was living on Coca-Cola and Marlboros. Well, "living" might be pushing it. I ended up with duodenitis, which happily resolved once I resumed a healthier diet. In those moments of "stomach" pain, I recalled that Bob Marley died of stomach cancer. I wondered if what I was feeling was a sign from Bob. I really hope he liked what I did. ;-}

Best regards,
Barry

http://www.soundkeeperrecordings.com

http://www.barrydiamentaudio.com

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Spotify

Inläggav Kralle » 2020-03-19 17:12

ottovonkopp skrev:Åh! Var kan jag få tag på 2012 remastern av legend? HD Tracks har bara 2002

Om du menar Barry Diament-mastern så är den gjord 1990 och inte 2012.
Hittade just ett sånt album på Tradera från början av 90-talet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Spotify

Inläggav ottovonkopp » 2020-03-19 19:07

Kralle skrev:
ottovonkopp skrev:Åh! Var kan jag få tag på 2012 remastern av legend? HD Tracks har bara 2002

Om du menar Barry Diament-mastern så är den gjord 1990 och inte 2012.
Hittade just ett sånt album på Tradera från början av 90-talet.
Den de diskuterar i tråden jag länkar till är från 2012. Tydligen då gjorde han en remaster 1990 också.

Jag kan ha fel men den släpptes nog aldrig på cd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify

Inläggav Tell » 2020-03-19 19:35

Eftersom ni pratar Bob Marley o olika masters så kanske ni är intresserade av min "remix" jag gjorde av One Love för några år sen. Hittade lite stems på nån shady rysk sida som jag mixade ihop så som jag tyckte det lät bäst, o sen då utan någon komprimering på. I mina öron låter det bättre än dom olika officiella varianterna jag hittat :)
https://www.dropbox.com/s/p439c28rohbuj ... 9.mp3?dl=0

Ps. Dock efter att ha lyssnat i hörlurar på den här versionen så har jag dragit ner bredden på Bobbans röst, upptäckte att jag gjorde det alldeles för brett. Har dock inte kört ut den fixen ifrån Ableton så ni får hålla till goda med den här :)


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster