Klassiska kvarteter odyl.

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pgv

Klassiska kvarteter odyl.

Inläggav pgv » 2005-07-24 09:31

Hej
Har märkt att jag har mycket mer fulla orkester verk, lät skumt,och pianomusik, än kvarteter, kvinteter,sexteter etc. Har du förslag på sådana, de bör vara efter Mozart epoken?

Klämmer in en annan fråga är det jag som inbillar mig eller är Naxos skivor av sämre ljudkvalitet? :roll:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-24 13:41

Hej pgv!

Jag kan rekomendera Kronos Quartet. De är fortfarande up'n running med skapande och svänger någe fruktansvärt! Kan rekomendera plattan 'Nuevo'!

Om du letar efter annan mindre musik, kan även Arvo Pärts underbara 'Alina'

[quote=CDON]Artist: Pärt Arvo
Titel: Alina
Label: Ecm
Bolag: BAM
Mediatyp: Album
Releasedatum: 1999-10-18
Beräkn levtid: 4-6 arbetsdagar
Katalognr: BAM-ECM -449958-
[/quote]

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-07-24 15:55

Schostakovitch 8:e stråkkvartett tycker jag mycket om, hörde ett framförande av den i Stenhammarsalen i GBG för många år sedan.

Beethovens sena kvartetter är också mycket trevliga.

Naxos har skiftande ljudkvalitet, minst sagt. Ibland bra.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-24 16:52

Lyssna på SR-klassiskt via nätet för att få uppslag. Riktigt skaplig ljudkvalitet. Dom lägger ut spellistor som uppdateras hela tiden.

Mall:
[tid]
[Kompositör]
[Verk]
[Artist]
[Dirigent]
[Skivförlag, skivnummer]

Föredömligt. Om man inte är alldeles kräsen kan man lyssna på det som det är.

http://www.sr.se/cgi-bin/Mall/index.asp?programID=1603

Jo Naxos verkar lite avtrubbade. Passade aldrig mina rörförstärkare men nu med trissor går det bättre.

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2005-07-24 20:03

Tack era tips, uppskattas. :D

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2005-07-25 17:29

Kronos quartet var ju jätte intressanta. Fick laddat ner Early Music på pirat bay. Kalas. Ska köpa skivor med dem. Jag gillar också lite "krångligare" musik. Läste nyligen din kommentar till en som tyckte du skulle börja lyssna till Bach...
Håller på att försöka lära mig att lyssna på opera, men har ännu inte klarat en hel opera. Men jag är glad ändå och sätter på något med Stockhausen i stället, gärna hans piano stycken. Ha det käckt. :D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-25 20:40

pgv skrev:Kronos quartet var ju jätte intressanta. Fick laddat ner Early Music på pirat bay. Kalas. Ska köpa skivor med dem. Jag gillar också lite "krångligare" musik. Läste nyligen din kommentar till en som tyckte du skulle börja lyssna till Bach...
Håller på att försöka lära mig att lyssna på opera, men har ännu inte klarat en hel opera. Men jag är glad ändå och sätter på något med Stockhausen i stället, gärna hans piano stycken. Ha det käckt. :D

Det var nog Flint. Men det var nog bara jag som var lite purken i skallen när jag skrev det, nu när jag läst tillbaka så såg det ut som om jag var surkart nummero ono där. :)

Mvh Jocke

PS även ifall det kanske låg litet uns med sanning i det jag skrev... DS
admin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-25 21:04

Slartibartfast skrev:
pgv skrev:Kronos quartet var ju jätte intressanta. Fick laddat ner Early Music på pirat bay. Kalas. Ska köpa skivor med dem. Jag gillar också lite "krångligare" musik. Läste nyligen din kommentar till en som tyckte du skulle börja lyssna till Bach...

Det var nog Flint. Men det var nog bara jag som var lite purken i skallen när jag skrev det, nu när jag läst tillbaka så såg det ut som om jag var surkart nummero ono där. :)

Mvh Jocke

PS även ifall det kanske låg litet uns med sanning i det jag skrev... DS

Jag gjorde ett fult inhopp i din tråd. Beklagar.

Annars tycker jag fortfarande att Bach är ett säkert kort.
Pianofavorit är Goldbergvariationerna spelat av Glenn Gould.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-25 21:32

Flint skrev:Jag gjorde ett fult inhopp i din tråd. Beklagar.

Annars tycker jag fortfarande att Bach är ett säkert kort.
Pianofavorit är Goldbergvariationerna spelat av Glenn Gould.

Förutom att ta över denna tråden litet (kanske finns intresse av andra i tråden -varav jag lägger till detta) så har jag en fråga.

Jag hittade ett otaliga varianter av densamme Gould, mer exakt 4plattor, alla från Sony, på cdon.se

Vet någon vad det kan vara för skillnad på dem (kvalitétsmässigt, de har ju olika utkomstår) eftersom de ligger på samma pris (nära)?

´93 SME-CD -5261
´92 SME-C -52594
´93 SME-C -52685
´99 SME-C -64126

Alla verkar synnerligen identiska, fast ändå?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-25 21:42

Jag har ingen egen skiva men vet att han spelade in samma stycke åtminstone två gånger med ett antal år mellan. Han var tydligen inte nöjd med första gången. Det jag har hört verkar första inspelningen bäst. Verkar ha varit en märklig man Herr Gould. Jag har en Naxosinspelning med Goldbervariationerna men den är blek i jämförelse.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-26 19:20

pgv
Vet inte om det faller in under det du söker men lyssna på en flöjt- vad säger man, flöjtist kanske, som heter Dan Laurin. Mycket duktig. Jag har tyvärr inga skivrekommendationer. Har bara hört honom på radio.

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2005-07-26 20:19

Goulds goldbergvariationer är fantastiskt bra och jag håller 80-talsinspelningen högre än den äldre inspelningen. Lite tråkigt är att den mycket specielle herr Gould sitter och hummar ibland.

När det gäller kvartetter finns det mycket bra att hitta. Shostakovich stråkkvatrtetter med Borodin-kvartetten är fantastisk musik. Stern med Istomin och Rose samt olika eller ingen fjärdeman gör Brahms och Mozart bra. Går man ner på trios kan man inte missa Beaux Arts Trio.

Naxos har inte sämre ljudkvalitet men ofta ganska okända musiker med de kanske inte allra bästa tolkningarna men det är därför skivpriset är som det är. Detta håller sakta på att ändras och det FINNS många bra Naxos-inspelningar. Snart är det bara Naxos volymer som gör att det lönar sig att spela in de dyra topporkesterna som Berlinarna och Wienerfilharmonikerna.

/E

PS. Takacs-kvartetten. DS

Återgå till Skivrekommendationer