Välljudande jazz?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-07-10 00:00

BPeter skrev:Men HERREGUD! Jazz at the Pawnshop är så tråkig att den helt enkelt inte är värd besväret. Skit i ljudkvalitén och sätt dig och lyssna på Nina Simone i några timmar i sträck. Det är jazz, det är liv.


Jag gör både och o alltihop o slår ett slag för Monica Z också.
Sitter nöjd :)

BPeter
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2020-07-09

Re: Välljudande jazz?

Inläggav BPeter » 2020-07-10 11:17

hifikg skrev:
BPeter skrev:Men HERREGUD! Jazz at the Pawnshop är så tråkig att den helt enkelt inte är värd besväret. Skit i ljudkvalitén och sätt dig och lyssna på Nina Simone i några timmar i sträck. Det är jazz, det är liv.


Jag gör både och o alltihop o slår ett slag för Monica Z också.


Jag älskar Monica Z. :)

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Lasse- » 2020-07-26 17:44

Om ni är i Stockholm och letar efter jazz skivor på vinyl och cd så tycker jag att ni skå gå till den här butiken uppe vid St Eriks plan har själv varit där och letat efter omöjliga alster

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... AbuN04h1s1

Mvh Lasse

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Conan » 2020-07-30 21:39

Morello skrev:Jag antar att du menar Take Five från albumet Tim Out, inspelad 1959 och producerad av Teo Macero.

Observera att det finns massor med inspelningar av låten Take Five daterade efter 1959.
En hyggligt fin live-inspelning finns på Telarc från anno 2000. Albumet heter "Double live"- katalognummer 2CD-83400.


Tack för tipset on "Double Live". Det var en fin live-inspelning. :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Välljudande jazz?

Inläggav matssvensson » 2020-07-30 22:01

Lasse- skrev:Om ni är i Stockholm och letar efter jazz skivor på vinyl och cd så tycker jag att ni skå gå till den här butiken uppe vid St Eriks plan har själv varit där och letat efter omöjliga alster

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... AbuN04h1s1

Mvh Lasse

Tråkigt att läsa Harald gått ur tiden. Kompletterade min skivsamling hos honom på 80-90 talet när det var någon udda jazzplatta jag var på jakt efter. Är glad att affären lever kvar ett stenkast hemifrån.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Talspolen » 2020-08-14 22:28

Nu har jag ägnat 8 semesterveckors kvällar åt god sprit och jazz däribland rekommendationerna i denna tråd och kan konstatera att uppfattningen om välljud är bred. Nu sätter jag välkomponerad musik och skickliga musiker före välljud men kan detta kombineras är det givetvis ett livets elixir.

Har ni flera förslag?
Stukad och utbränd.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Lasse- » 2020-08-19 20:10

För den som inte var med då det begav sig i radions P3 kan det vara lyssningsvärt att Lyssna på Leif Anderssons Smokerings jazzprogrammet

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 2gNE-2uMo9


Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-08-19 23:03

hifikg skrev:
BPeter skrev:Men HERREGUD! Jazz at the Pawnshop är så tråkig att den helt enkelt inte är värd besväret. Skit i ljudkvalitén och sätt dig och lyssna på Nina Simone i några timmar i sträck. Det är jazz, det är liv.


Jag gör både och o alltihop o slår ett slag för Monica Z också.


PS
Om du upplever Jazz At The Pawnshop som så tråkig har du nog inte hörsammat farbror Barbros råd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Välljudande jazz?

Inläggav peterh » 2020-08-19 23:44

Jag hörde en intressant skiva i sommarprogrammet jazz på ryska med johansson och riedel. Aldrig hört
den förut, har beställt på discogs.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

BPeter
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2020-07-09

Re: Välljudande jazz?

Inläggav BPeter » 2020-09-18 08:18

hifikg skrev:
BPeter skrev:Men HERREGUD! Jazz at the Pawnshop är så tråkig att den helt enkelt inte är värd besväret. Skit i ljudkvalitén och sätt dig och lyssna på Nina Simone i några timmar i sträck. Det är jazz, det är liv.


Jag gör både och o alltihop o slår ett slag för Monica Z också.


För övrigt så vill jag be alla som gillar Jass at the Pawnshop om ursäkt. Mitt inlägg var otrevligt och omoget.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Belker » 2020-09-18 15:02

BPeter skrev:
hifikg skrev:
BPeter skrev:Men HERREGUD! Jazz at the Pawnshop är så tråkig att den helt enkelt inte är värd besväret. Skit i ljudkvalitén och sätt dig och lyssna på Nina Simone i några timmar i sträck. Det är jazz, det är liv.


Jag gör både och o alltihop o slår ett slag för Monica Z också.


För övrigt så vill jag be alla som gillar Jass at the Pawnshop om ursäkt. Mitt inlägg var otrevligt och omoget.

Även om det i sak var helt korrekt! :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-09-19 11:33

Vi har sett betydligt otrevligare inlägg. Tycke och smak är subjektiva saker, så du är i din fulla rätt att tycka att den är jättetråkig, trots att du, rent sakligt, har fel :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Baffel » 2020-09-19 15:10

peterh skrev:Jag hörde en intressant skiva i sommarprogrammet jazz på ryska med johansson och riedel. Aldrig hört
den förut, har beställt på discogs.


Aha nu hänger jag med , tyckte du sa att du aldrig hört Jazz på svenska när vi träffades på museet. Det tyckte jag lät konstigt. En av Sveriges mest kända skivor. Det var Jazz på ryska du sa/menade. Då hänger jag med.. Absolut den är bra. Den kom väl bara i skymundan i samband med braksuccén Jazz på svenska . Är nog därför den inte är så känd.

https://open.spotify.com/album/6Lo0aL2Y ... Ncp1yBzi4Q

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Välljudande jazz?

Inläggav goat76 » 2020-09-24 13:56

Här kommer ett jazzigt tips som jag snappade upp igår när jag kollade in en recension av den nya högtalaren från KEF, LS50 META.

Mycket plingeling och trummor samt ett väldigt luftigt/rumsligt ljud i inspelningen, rolig att lyssna på. :)

The Modern Jazz Quartet - No Sun In Venice
https://tidal.com/browse/album/282784

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-09-24 19:16

Grannen droppade Miles Davis Kind of Blue i jubileumsupplaga. Har ägnat förkvällen till att lyssna igenom verket. Mycket små bi-ljud här o där, ska väl föreställa autentiskt kan jag tänka mig, men trivsamt var det. Har den även i 24/192 från HD Tracks, mitt ljudminne är för kort för att kunna säga rakt av vad som är bäst. Men oavsett så är det ett fonogram man gärna har i samlingen.
Bilagor
Kind-Of-Blue-50th-Anniv-final-cover.jpg
Kind-Of-Blue-50th-Anniv-final-cover.jpg (122.34 KiB) Visad 3157 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Re: Välljudande jazz?

Inläggav verdad » 2020-12-07 21:42

"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Re: Välljudande jazz?

Inläggav verdad » 2020-12-07 21:49

oj har blandat ihop trådarna. Skulle ha varit i perstromgrens tråd "välinspelad tät och intensiv musik", men den kanske funkar på båda ställena. 8)
"Som nytt, fast bättre"

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster