Välljudande jazz?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Välljudande jazz?

Inläggav Talspolen » 2020-06-25 22:42

Kan ni rekommendera mig någon jazz som håller ljudkvalitet utöver det vanliga? Jazz är ett brett begrepp men jag är allätare i genren.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-06-25 23:36

Innan någon annan gör det... Jazz at the Pawnshop
Bilagor
jatp.jpg
jatp.jpg (110.79 KiB) Visad 6069 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-06-25 23:51

Sen kan du spela dig igenom Miles Davis samlade verk, finns det något fonogram som inte är välljudande med honom? Tveksamt, men ett tvärsäkert kort är Bitches Brew och själv håller jag albumet Tutu som ett av de bästa.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-06-25 23:54

O för att fullborda din första helkväll väljer du något med Patricia Barber och avrundar sedan med Diana Krall. Säg till när du lyssnat igenom deras produktioner så ska jag tipsa om våra egna töser Monica Z och Lisa Ekdahl innan jag kommer in på... ja...
Sitter nöjd :)

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Lasse- » 2020-06-26 00:33

Kolla efter den här cd skivan med Miles Electric miles mycket funk cd skivan är en tysk utgåva som gick att köpa ifrån Svalander för 100 år sedan jag gjorde det.

Mvh Lasse
Bilagor
3BEC929B-9224-4ECD-AE03-100982C2C189.jpeg
3BEC929B-9224-4ECD-AE03-100982C2C189.jpeg (13.52 KiB) Visad 6058 gånger

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Ronnie » 2020-06-26 03:56

Bild
En inspelning från stereovinylskivans barndom. Inte HiFi på alla sätt och vis, men på många.

https://tidal.com/track/68711688

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Morello » 2020-06-26 09:22

Finns ganska mycket jazz med adekvat ljudkvalitet på bolagen ECM, Reference recordings samt Sheffield.

Jazz at the pawnshop som nämns ovan tillhör ingalunda toppklassen. Detsamma vill jag nog säga om det mesta av Miles Davis - jag gillar Miles och har massor med album!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Välljudande jazz?

Inläggav juanth » 2020-06-26 12:56

Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Välljudande jazz?

Inläggav juanth » 2020-06-26 13:03

https://tidal.com/album/4012216

Oscar Peterson, We Get Requests
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-06-26 13:08

Morello skrev:Finns ganska mycket jazz med adekvat ljudkvalitet på bolagen ECM, Reference recordings samt Sheffield.

Jazz at the pawnshop som nämns ovan tillhör ingalunda toppklassen. Detsamma vill jag nog säga om det mesta av Miles Davis - jag gillar Miles och har massor med album!


Får du inte gåshud av Jazz at the Pawnshop eller Tutu så är det dags att se över anläggningen ;)
Fast jag blev själv helt knockad av Stampen när jag hörde den genom ditt försteg (en av de få gånger jag givit stående ovationer inför andra), så du borde ha förutsättningarna. Kanske nytt slutsteg? ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Välljudande jazz?

Inläggav goat76 » 2020-06-26 13:20

hifikg skrev:
Morello skrev:Finns ganska mycket jazz med adekvat ljudkvalitet på bolagen ECM, Reference recordings samt Sheffield.

Jazz at the pawnshop som nämns ovan tillhör ingalunda toppklassen. Detsamma vill jag nog säga om det mesta av Miles Davis - jag gillar Miles och har massor med album!


Får du inte gåshud av Jazz at the Pawnshop eller Tutu så är det dags att se över anläggningen ;)
Fast jag blev själv helt knockad av Stampen när jag hörde den genom ditt försteg (en av de få gånger jag givit stående ovationer inför andra), så du borde ha förutsättningarna. Kanske nytt slutsteg? ;)


Klart att Jazz at the Pawnshop håller en hög inspelningsnivå, den är en av världens bästa inspelningar vad gäller att fånga den atmosfär som rådde vid ursprunshändelsen. Det finns många parametrar att ta hänsyn till när det kommer till välljud, allt behöver inte vara onaturligt rent för att klassas som välljudande i sin helhet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Belker » 2020-06-26 13:43

Morello skrev:Finns ganska mycket jazz med adekvat ljudkvalitet på bolagen ECM, Reference recordings samt Sheffield.

Jazz at the pawnshop som nämns ovan tillhör ingalunda toppklassen. Detsamma vill jag nog säga om det mesta av Miles Davis - jag gillar Miles och har massor med album!

ECM släppte nyligen hela sin katalog på Tidal. Finns mycket intressant där. Även ACT har en del kul.

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Välljudande jazz?

Inläggav gcs » 2020-06-26 14:03

Jag är trött på Jazz at the Pawnshop och vissa andra förslag. Tingvall trio är bra, jag har fyr CD:n och en annan som också är bra heter Avishai Cohen som faktiskt är inspelade i Sverige/Göteborg. Ett säkert kort är skivor utgivna av Blue Note. Det finns f.ö.
En dokumentär på SVT play som handlar om hur skivbolaget Blue Note kom till 1939. Det var två tyska judar som flydde till USA och en av dem var fotograf och den andra var allmänt jazzintresserad och ville spela in Jazz med svarta musiker. Det finns även
mycket bra musik inspelade av skivmärket ECM och just nu spelar jag mycket arabiskt/Egyptiskt inspirerad musik. Bobo Stensson Cantado som också är mycket bra. Lars Jansson Trio har gjort flera bra skivor med egen musik. Mäster basisten Dave Holland
ffår inte glömmas bort ex.v. Hands. Walter Norris eller varför inte Fred Hersch Trio. Ja det var några som jag just nu kommer ihåg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Morello » 2020-06-26 14:09

Belker skrev:
Morello skrev:Finns ganska mycket jazz med adekvat ljudkvalitet på bolagen ECM, Reference recordings samt Sheffield.

Jazz at the pawnshop som nämns ovan tillhör ingalunda toppklassen. Detsamma vill jag nog säga om det mesta av Miles Davis - jag gillar Miles och har massor med album!

ECM släppte nyligen hela sin katalog på Tidal. Finns mycket intressant där. Även ACT har en del kul.


Det var tråkigt att höra . ACT tycker jag ofta låter dynamiskt stympade.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Välljudande jazz?

Inläggav goat76 » 2020-06-26 14:32

Morello skrev:
Belker skrev:
Morello skrev:Finns ganska mycket jazz med adekvat ljudkvalitet på bolagen ECM, Reference recordings samt Sheffield.

Jazz at the pawnshop som nämns ovan tillhör ingalunda toppklassen. Detsamma vill jag nog säga om det mesta av Miles Davis - jag gillar Miles och har massor med album!

ECM släppte nyligen hela sin katalog på Tidal. Finns mycket intressant där. Även ACT har en del kul.


Det var tråkigt att höra . ACT tycker jag ofta låter dynamiskt stympade.


Får jag fråga vad du menar med att det var tråkigt att höra, är det tråkigt att deras musik nu finns på Tidal?
Om så är fallet förstår jag inte hur du kan tänka så, det hindrar väl inte dig från att fortsätta lyssna på CD bara för att vi andra får tillgång till musiken på streamingtjänsterna?

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Välljudande jazz?

Inläggav matssvensson » 2020-06-26 15:14

Nu lyssnar jag främst på musik och jazz för att jag gillar musiken, inte för hur det låter. Men här är några favoriter jag gärna lyssnar på också för att jag tycker de låter tilltalande.

Jamie Saft, Steve Swallow, Bobby Previte - The New Standard
https://listen.tidal.com/album/48244323

The Sonny Clark Memorial Quartet - Voodoo
https://www.discogs.com/The-Sonny-Clark-Memorial-Quartet-Voodoo/master/153521

Duke Ellington - Masterpieces
https://www.discogs.com/Duke-Ellington-And-His-Orchestra-Masterpieces-By-Ellington/master/369295
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Morello » 2020-06-26 15:16

goat76 skrev:
Morello skrev:
Belker skrev:ECM släppte nyligen hela sin katalog på Tidal. Finns mycket intressant där. Även ACT har en del kul.


Det var tråkigt att höra . ACT tycker jag ofta låter dynamiskt stympade.


Får jag fråga vad du menar med att det var tråkigt att höra, är det tråkigt att deras musik nu finns på Tidal?
Om så är fallet förstår jag inte hur du kan tänka så, det hindrar väl inte dig från att fortsätta lyssna på CD bara för att vi andra får tillgång till musiken på streamingtjänsterna?


Det är ytterligare en förflyttning bort från riktiga fonogram, vilket jag tycker är tråkigt då det på sikt tar död på de riktiga fonogrammen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Morello » 2020-06-26 15:18

Kan för övrigt rekommendera

KEITH JARRETT, GARY PEACOCK, JACK DEJOHNETTE

Bolag ECM, katalognummer 1900

Om man kan leva med inte helt fantastisk ljudkvalitet så är naturligtvis Kölnkonserten ett måste i varje adekvat skivsamling - Katalognummer ECM 1064. Ett av de allra, ifråga om musik, finaste album jag lyssnat på - oaktat genre.
Senast redigerad av Morello 2020-06-26 15:23, redigerad totalt 2 gånger.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Almen » 2020-06-26 15:19

hifikg skrev:Sen kan du spela dig igenom Miles Davis samlade verk, finns det något fonogram som inte är välljudande med honom?

Ja, skulle just säga Spain och Bitches Brew som exempel på inte speciellt välljudande. Tutu låter inte dåligt direkt, men är ju extremt mycket 80-tal.

Tycker väl att Kind of Blue är det av hans album som kanske håller bäst i just ljudkvalitethänseende.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Morello » 2020-06-26 15:22

Kind of blue låter fint mot bakgrund av albumets ålder, men i absoluta termer är det ganska taffligt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Bill50x » 2020-06-26 15:29

Morello skrev:Det är ytterligare en förflyttning bort från riktiga fonogram, vilket jag tycker är tråkigt då det på sikt tar död på de riktiga fonogrammen.

Jag förstår din tanke. För mig är inte plastskivan i sig det viktiga även om jag uppskattar all information man kan få med ett propert gjort omslag. Det viktiga är att det är jag som har kontrollen över material, att inga framtida avtal styr om jag kan spela musiken eller inte.

Å andra sidan, om mitt hem brinner upp så försvinner alla skivor, det gör inte Spotify eller Tidal. För övrigt har jag de flesta filer i en back-p på fysiskt avstånd från huset, det är ju trots allt musiken som är det viktiga, eller hur?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Kralle » 2020-06-26 15:47

Koppel-Andersen-Koppel med albumet Kakophonia.
https://tidal.com/album/74856658
I synnerhet spår 10.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-06-26 16:25

Almen skrev:
hifikg skrev:Sen kan du spela dig igenom Miles Davis samlade verk, finns det något fonogram som inte är välljudande med honom?

Ja, skulle just säga Spain och Bitches Brew som exempel på inte speciellt välljudande. Tutu låter inte dåligt direkt, men är ju extremt mycket 80-tal.

Tycker väl att Kind of Blue är det av hans album som kanske håller bäst i just ljudkvalitethänseende.


Min Bitches Brew 24/192 låter formidabelt, med reservation för att jag inte har spelat igenom hela på säkert ett år. Inget fel på 80-tal, då hade man inte börjat ljudstympningen än. Hade den först på LP o numera som högupplöst från HD Tracks. Eftersom frågan var ställd som den var så kickade jag in straffsparkarna mot öppet mål, det finns givetvis massor, enorma mängder, av jazz som både låter bra och är värt att lyssna på. Jag hittar, för mig, nya artister och utgåvor varje vecka. Börjar bli så mycket att jag snart måste belägga mig själv med inflödes-stopp. Jag når väl inte pekka-klass (vem gör det?) men fem, sex fonogram i veckan blir det, minst o då har jag ändå slutat köpa CD (nere på en till två i veckan nu).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Bill50x » 2020-06-26 17:17

hifikg skrev:... men fem, sex fonogram i veckan blir det, minst o då har jag ändå slutat köpa CD (nere på en till två i veckan nu).

Själv har jag i princip slutat köpa fysiska fonogram förutom några signerade vinyler och CD då och då. Brukar bli typ en i månaden. Nedladdning kanske en till.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Välljudande jazz?

Inläggav goat76 » 2020-06-26 17:46

Bill50x skrev:
hifikg skrev:... men fem, sex fonogram i veckan blir det, minst o då har jag ändå slutat köpa CD (nere på en till två i veckan nu).

Själv har jag i princip slutat köpa fysiska fonogram förutom några signerade vinyler och CD då och då. Brukar bli typ en i månaden. Nedladdning kanske en till.

/ B


Jag tycker det är en helt fantastisk utveckling med alla dessa streamingtjänster, det breddar verkligen musiklyssningen när man har tillgång till ett så stort utbud. Det får mig att lyssna på väldigt mycket jag normalt sett aldrig annars skulle gått och köpt, men som jag nu genom lättillgänglighet faktiskt kan börja uppskatta.
Ofta när jag läser recensioner av högtalare där de beskriver hur viss musik låter, så brukar jag i samma stund leta upp just den musiken på Tidal och lyssna ifall även jag finner den låta på det viset som recensenten så målande beskriver hur det låter. Samma sak är det med alla skivtips som kommer upp här, att inom några sekunder kunna lyssna på skivan och kanske fälla en kommentar hur jag tycker den låter är riktigt kul.
Utöver allt detta så är det enormt mycket musik jag hittat inom min huvudsakliga genre tack vare lättillgängligheten.

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Välljudande jazz?

Inläggav gcs » 2020-06-26 18:27

Det finns massor med bra jazz på skiva och jag själv har säkert flera tusen CD-skivor med bara jazz men bara 2500 lp-vinyler. Jag spelade tidigare idag en skiva som föll mig i smaken på märket ACT Alboran Trio - Meltemi som är nspelad i Italien. Det finns kanske två riktigt bra studios i Italien
som används ofta av ACT och ECM. Här andra tips Bill Evans en av många ansedd som den bäste jazzpianisten. Paul Bley också bra. Sedan bassisten Brian Bromberg. Avslutar med en bra skiva Freddie Hubbard- First Light på märket CTI.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-06-26 19:02

goat76 skrev:
Bill50x skrev:
hifikg skrev:... men fem, sex fonogram i veckan blir det, minst o då har jag ändå slutat köpa CD (nere på en till två i veckan nu).

Själv har jag i princip slutat köpa fysiska fonogram förutom några signerade vinyler och CD då och då. Brukar bli typ en i månaden. Nedladdning kanske en till.

/ B


Jag tycker det är en helt fantastisk utveckling med alla dessa streamingtjänster, det breddar verkligen musiklyssningen när man har tillgång till ett så stort utbud. Det får mig att lyssna på väldigt mycket jag normalt sett aldrig annars skulle gått och köpt, men som jag nu genom lättillgänglighet faktiskt kan börja uppskatta.
Ofta när jag läser recensioner av högtalare där de beskriver hur viss musik låter, så brukar jag i samma stund leta upp just den musiken på Tidal och lyssna ifall även jag finner den låta på det viset som recensenten så målande beskriver hur det låter. Samma sak är det med alla skivtips som kommer upp här, att inom några sekunder kunna lyssna på skivan och kanske fälla en kommentar hur jag tycker den låter är riktigt kul.
Utöver allt detta så är det enormt mycket musik jag hittat inom min huvudsakliga genre tack vare lättillgängligheten.


Yeah, det är största behållningen med tester o sådant både online och i glättade magasin, man kan hitta mängder av musiktips. O med hela High-Fidelity samlingen digitaliserad har jag ofta något stycke med nämnd artist, som idag när någon nämnde Koppel, jorå, fem-sex låtar fanns i samlingen. Streaming har jag inte börjat med än, men det ligger i röret, nu när jag har fiber i lyssningsrummet.
Sitter nöjd :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Välljudande jazz?

Inläggav AlbertHall » 2020-06-26 21:04

hifikg skrev:
Almen skrev:
hifikg skrev:Sen kan du spela dig igenom Miles Davis samlade verk, finns det något fonogram som inte är välljudande med honom?

Ja, skulle just säga Spain och Bitches Brew som exempel på inte speciellt välljudande. Tutu låter inte dåligt direkt, men är ju extremt mycket 80-tal.

Tycker väl att Kind of Blue är det av hans album som kanske håller

Min Bitches Brew 24/192 låter formidabelt, med reservation för att jag inte har spelat igenom hela på säkert ett år. Inget fel på 80-tal, då hade man inte börjat ljudstympningen än. Hade den först på LP o numera som högupplöst från HD Tracks. Eftersom frågan var ställd som den var så kickade jag in straffsparkarna mot öppet mål, det finns givetvis massor, enorma mängder, av jazz som både låter bra och är värt att lyssna på. Jag hittar, för mig, nya artister och utgåvor varje vecka. Börjar bli så mycket att jag snart måste belägga mig själv med inflödes-stopp. Jag når väl inte pekka-klass (vem gör det?) men fem, sex fonogram i veckan blir det, minst o då har jag ändå slutat köpa CD (nere på en till två i veckan nu).


Det blir inte bättre för att det är 24/192. Men det är bra musik.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Välljudande jazz?

Inläggav Lasse- » 2020-06-27 18:39

Den här cd skivan med American Standards är rätt så bra
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.34 MiB) Visad 5849 gånger
image.jpg
image.jpg (1.23 MiB) Visad 5849 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-06-27 21:06

AlbertHall skrev:
Det blir inte bättre för att det är 24/192. Men det är bra musik.


Min är

Kastar in den här för diskussionens skull, hittades för övrigt via en recension av något fantastiskt, kanske en kabel!?
Bilagor
Skärmavbild 2020-06-27 kl. 20.55.18.png
Skärmavbild 2020-06-27 kl. 20.55.18.png (56.81 KiB) Visad 5831 gånger
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster