Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfonin

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfonin

Inläggav Tangband » 2020-08-26 15:17

Nytt fantastiskt skivsläpp, otrolig ljudkvalitet som allt som görs av skivbolaget Aliavox .
Orkestern har ett rätt friskt tempo i denna tolkning som jag , om jag tar hänsyn till inspelningskavliteten och musikaliteten, tycker är jämbördig med Harnoncourts Beethoven- inspelningar från 1991 . Vansinnigt bra alltså !
De spelar på tidstrogna instrument vilket ger en helt annorlunda klang än man är van.

”For this set of Beethoven's first five symphonies, Jordi Savall began with the fundamental idea of recovering the original sound of the orchestra and tempo as the composer imagined them. All the orchestral work was performed with instruments corresponding to those used at the time, and by 55-60 musicians, a number similar to that arranged by the composer. 35 players were selected from Le Concert des Nations alongside 20 young musicians from different countries across world. The main goal was to reflect, in our 21st century, all the richness and beauty of these symphonies, through a true balance between colors and the quality of the orchestra's natural sound.”

En bedrift, och denna ska jag köpa :) finns även med FLAC 24 bit 88,2 kHz att köpa och provlyssna:
https://www.prostudiomasters.com/album/page/63817
- här finns den på Spotify att lyssna på:
https://open.spotify.com/track/4TQB0KWa ... oBfEmY1jKg

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfo

Inläggav Kralle » 2020-08-26 19:12

Stor prisvariation. 19 USD hos prostudiomasters och 576 SEK hos Presto Classical.
Fin ljudkvalitet. Volymkontrollen åkte upp ett par snäpp över det vanliga läget.

makesrain
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfo

Inläggav makesrain » 2020-08-26 19:49

Spännande, tack för tips!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfo

Inläggav Bill50x » 2020-08-26 19:53

Låter väldigt trevligt på Tidal, tack för tipset!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfo

Inläggav bomellberg » 2020-08-27 08:57

Tumme upp! Låter fantastiskt bra. :D
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfo

Inläggav hifikg » 2020-08-27 09:27

Kastade mig direkt på femman som den gottegris jag är och jo, det låter trevligt (Apple Music o Airpods). Får mig att tänka på gamla skivor från bolaget Nimbus, som jag samlade på på den snurriga tiden.

Hmm... en bit in i symfonins andra sats tycker jag att det låter lite ansträngt, men små hörlurar och en iPhone är kanske inte rätt sätt att avnjuta Beethoven på, får lyssna mer i afton.
Sitter nöjd :)

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfo

Inläggav Anders J » 2020-08-27 17:03

MIna tidigare favorit av 4:an och 5:an var ju annars Harnoncourts Sonytagning som väl var den (näst?) sista han gjorde i livet, men både Jordi Savall och Harnoncourt brukar ju kunna hitta helt nya infallsvinklar på gamla godingar.

Blir absolut en lyssningskväll.

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfo

Inläggav Anders J » 2020-08-28 11:24

Nu har jag lyssnat. Helt klart att Savall åstadkommer mycket musik med mycket kryddor. Detta med tidstrogna instrument är ju inte lika väsensskilt från dagens instrument om man jämför med äldre musik, men t ex pukor och horn låter mer puka och bleck, litet läckert. Han väljer genomgående friska tempi.

Jag kan dock ställa mig litet undrande till "katedralstämningen", maffigt, javisst, men det känns som litet i mesta laget. Sedan ett par år har jag helt vant mig av med tonkontroller och jag funderar på om det skulle behövas litet "antipresens", likadant som jag kände med Savalls Biber-CD som kom för ett par år sedan.

Mina tankar går litet åt Stigs C:s "tonbalanskontroll"... Fast å andra sidan så har ju öronen perception och det är kanske bättre att vänja sig att olika lokaler låter olika?

Harnoncourts inspelning från 2015 är betydligt torrare och jag visste faktiskt inte att han hade gjort Beethoven också på 90-talet och det ska bli intressant att jämföra dem.

Men ikväll har Kirill Petrenko säsongsstart i Berlinarnas "digital concert hall", så den jämförelsen får anstå.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfo

Inläggav Tangband » 2020-08-29 14:20

Anders J skrev:Nu har jag lyssnat. Helt klart att Savall åstadkommer mycket musik med mycket kryddor. Detta med tidstrogna instrument är ju inte lika väsensskilt från dagens instrument om man jämför med äldre musik, men t ex pukor och horn låter mer puka och bleck, litet läckert. Han väljer genomgående friska tempi.

Jag kan dock ställa mig litet undrande till "katedralstämningen", maffigt, javisst, men det känns som litet i mesta laget. Sedan ett par år har jag helt vant mig av med tonkontroller och jag funderar på om det skulle behövas litet "antipresens", likadant som jag kände med Savalls Biber-CD som kom för ett par år sedan.

Mina tankar går litet åt Stigs C:s "tonbalanskontroll"... Fast å andra sidan så har ju öronen perception och det är kanske bättre att vänja sig att olika lokaler låter olika?

Harnoncourts inspelning från 2015 är betydligt torrare och jag visste faktiskt inte att han hade gjort Beethoven också på 90-talet och det ska bli intressant att jämföra dem.

Men ikväll har Kirill Petrenko säsongsstart i Berlinarnas "digital concert hall", så den jämförelsen får anstå.


Harnoncourt spelade in alla symfonierna av Beethoven 1991. De är legendariska inspelningar med mycket hög ljudkvalitet och väldigt samspelt orkester med fantastiska och konsekventa tolkningar. Akustiken är torrare på dessa, än Savalls nya.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2044
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfo

Inläggav 30Hzbone » 2020-08-29 19:57

Lyssnar via IDAGIO, lossless, låter bra men kanske tempot stundtals är lite snabbt.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfo

Inläggav hcl » 2020-09-04 19:04

Alltså. Har lyssnat via Tidal och helt ärligt. Det är en dålig tolkning alt. usel inspelning. Som denna inspelning låter och ur mitt perspektiv har dirgenten inte fattat tempot alls och håller inte ihop orkestern på rätt sätt för att få detta tempo att fungera. Jämför t.ex. Karajan (länk nedan). Solklart bättre i mitt tycke. Det spelar noll roll hur ”fint”, tydligt, imponerande ... det må låta när tolkningen/inspelningen helt enkelt suger.

Tidal har drösvis med tolkningar/inspelningar, men denna är en av de bra (inte bäst av alla, men bra): https://tidal.com/track/4361552
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfo

Inläggav Tangband » 2020-09-04 21:22

hcl skrev:Alltså. Har lyssnat via Tidal och helt ärligt. Det är en dålig tolkning alt. usel inspelning. Som denna inspelning låter och ur mitt perspektiv har dirgenten inte fattat tempot alls och håller inte ihop orkestern på rätt sätt för att få detta tempo att fungera. Jämför t.ex. Karajan (länk nedan). Solklart bättre i mitt tycke. Det spelar noll roll hur ”fint”, tydligt, imponerande ... det må låta när tolkningen/inspelningen helt enkelt suger.

Tidal har drösvis med tolkningar/inspelningar, men denna är en av de bra (inte bäst av alla, men bra): https://tidal.com/track/4361552


Ska lyssna :)
Gillar du Harnoncourts inspelningar från -91 ?
Vad gillar du inte ljudtekniskt med Savalls Beethoveninspelning ?
Kul att vi tycker olika :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Jordi Savall släpper bästa Beethoven-skivan av 5:e symfo

Inläggav hcl » 2020-09-04 23:39

Tangband skrev:
hcl skrev:Alltså. Har lyssnat via Tidal och helt ärligt. Det är en dålig tolkning alt. usel inspelning. Som denna inspelning låter och ur mitt perspektiv har dirgenten inte fattat tempot alls och håller inte ihop orkestern på rätt sätt för att få detta tempo att fungera. Jämför t.ex. Karajan (länk nedan). Solklart bättre i mitt tycke. Det spelar noll roll hur ”fint”, tydligt, imponerande ... det må låta när tolkningen/inspelningen helt enkelt suger.

Tidal har drösvis med tolkningar/inspelningar, men denna är en av de bra (inte bäst av alla, men bra): https://tidal.com/track/4361552


Ska lyssna :)
Gillar du Harnoncourts inspelningar från -91 ?
Vad gillar du inte ljudtekniskt med Savalls Beethoveninspelning ?
Kul att vi tycker olika :)

Kanske passar inte inspelningen vår anläggning i vårt rum?

Har inte lyssnat på Harnoncourts version på länge, men han brukar göra mycket bra ifrån sig.

I.o.m. att jag inte tyckte den var speciellt bra så fördjupade jag mig inte mer i den inspelningen och kan därför inte säga så mycket om inspelningskvaliteten. Om det var en bra tolkning, förstörd av en dålig inspelning så behöver man väl inte säga mer än så. Om det var en bra inspelning av en dålig tolkning så är det inte heller så lätt att uttala sig om inspelningen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster