Lisa Nilsson - Himlen runt hörnet

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Lisa Nilsson - Himlen runt hörnet

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-06 13:51

Ännu en kanonplatta producerad av Johan Ekelund. Det här låter helt enkelt jäkligt snyggt! Bra låtar, bra sång, bra musiker. Allt är bra. En av dom bästa skivorna som gjorts i Sverige.

Många är säkert bekanta med musiken, men kanske inte alla. Ni som inte har skivan bör köpa den snarast!
Senast redigerad av Max_Headroom 2020-11-06 20:44, redigerad totalt 2 gånger.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Lisa Nilsson - Himlen runt hörnet

Inläggav I-or » 2020-11-06 16:28

Jag gillar plattan för vad den är, svensk popsoul med Mauro Scocco på toppen av sin låtskrivarförmåga och en musikaliskt sett mycket fin produktion av Johan Ekelund med studiomaffiamusiker vid instrumenten. Bra sånginsatser av Lisa.

Det är intressant att hon nuförtiden konstant gnäller över detta album, vilket helt och hållet byggde hennes karriär. Det var inte "hon" och blablabla. Vad hade hon varit utan detta album? Ingenting om man frågar mig. Ja, möjligen ytterligare en överambitiös schlagerpopsångerska som ingen kände till. Här är ett exempel på gnället: https://www.svd.se/lisa-nilsson-jag-har-ofta-kant-mig-stympad

(Ljudkvalitetsmässigt är originalutgåvan hygglig, men något överkomprimerad, lite obalanserad klangmässigt och med processade/smetiga kör- och stråkpartier.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Lisa Nilsson - Himlen runt hörnet

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-06 20:43

I-or skrev:Jag gillar plattan för vad den är, svensk popsoul med Mauro Scocco på toppen av sin låtskrivarförmåga och en musikaliskt sett mycket fin produktion av Johan Ekelund med studiomaffiamusiker vid instrumenten. Bra sånginsatser av Lisa.

Det är intressant att hon nuförtiden konstant gnäller över detta album, vilket helt och hållet byggde hennes karriär. Det var inte "hon" och blablabla. Vad hade hon varit utan detta album? Ingenting om man frågar mig. Ja, möjligen ytterligare en överambitiös schlagerpopsångerska som ingen kände till. Här är ett exempel på gnället: https://www.svd.se/lisa-nilsson-jag-har-ofta-kant-mig-stympad

(Ljudkvalitetsmässigt är originalutgåvan hygglig, men något överkomprimerad, lite obalanserad klangmässigt och med processade/smetiga kör- och stråkpartier.)


Det var inte hon... Nä. Just det. Kanske precis därför som detta är det bästa hon har gett ut, med hästlängder (jag har 3 album till med hon, men dom spelas aldrig här i huset...). Man ingen kan ta ifrån henne att hon sjunger väldigt bra på den här plattan. Hon sjunger bra på dom andra skivorna också, men tyvärr håller inte låtmaterialet på dom. Inte produktionen heller.
Johan Ekelund producerade i slutet av 80-talet/början på 90-talet en hel radda riktigt fina album, både musikaliskt och produktionsmässigt.

Edit: När det gäller stråkarna trodde jag det var Fairlight innan jag skaffade skivan och fick se att dom hyrt in riktiga musiker...
Senast redigerad av Max_Headroom 2020-11-06 22:42, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lisa Nilsson - Himlen runt hörnet

Inläggav hifikg » 2020-11-06 22:36

Av någon anledning hade jag fem-sex CD med Himlen runt hörnet, bara den låten o kanske någon till, typ en singel, fast jag minns att CD´n var fullstor, med hårt fodral o allt. (Det fanns mini-CD en gång i tiden). Tror de följde med någon pryl vi sålde, så det blev några över. Har skänkt bort de flesta.
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lisa Nilsson - Himlen runt hörnet

Inläggav PekkaJohansson » 2020-11-06 23:05

I-or skrev:Mauro Scocco på toppen av sin låtskrivarförmåga


Nja, både Ratatas tidiga alster och "Dr Space dagbok" överträffar "Himlen runt hörnet" med hästlängder, enligt mitt förmenande.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Lisa Nilsson - Himlen runt hörnet

Inläggav Prozac » 2020-11-07 18:13

PekkaJohansson skrev:
I-or skrev:Mauro Scocco på toppen av sin låtskrivarförmåga


Nja, både Ratatas tidiga alster och "Dr Space dagbok" överträffar "Himlen runt hörnet" med hästlängder, enligt mitt förmenande.

Med vänlig hälsning

Pekka


-Instämmer, de två första, sen blev Mauro för mycket Mauro antar jag....
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Lisa Nilsson - Himlen runt hörnet

Inläggav I-or » 2020-11-07 19:11

PekkaJohansson skrev:
I-or skrev:Mauro Scocco på toppen av sin låtskrivarförmåga


Nja, både Ratatas tidiga alster och "Dr Space dagbok" överträffar "Himlen runt hörnet" med hästlängder, enligt mitt förmenande.

Med vänlig hälsning

Pekka


Tja, jag tycker nog att han nådde toppen runt 87-92, så Dr Space dagbok kvalificerar sig också i toppstadiet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster