Twice a Man - Works on Yellow

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Twice a Man - Works on Yellow

Inläggav Prozac » 2020-11-07 18:04

För de som ännu inte upptäckt det svenska elektroniska bandet Twice a Man (finns det nån?), finns nu chansen då de lagt upp delar av sin produktion på Bandcamp. De har varit extra generösa med albumet "Works on Yellow" som finns för gratis nedladdning i FLAC för den som vill. Mats Almegård har nyss kommit ut med en skrift om just det albumet.

https://www.adlibris.com/se/bok/works-on-yellow-9789198542332

https://twiceaman.bandcamp.com/

"”Till den lilla byn Figeholm nådde skivor med populära syntband som Depeche Mode och Yazoo. Ofta via storasyskon.

Min hunger efter ny musik var stor – och snart började jag umgås med vänner med samma läggning. En vän berättade en dag att hans storasyster hört en kassett av ett svenskt syntband som hette Twice A Man – jag häpnade: så det fanns svenska syntband? Otroligt.”

Boken tar avstamp i det svenska åttiotalet det år Olof Palme mördas och rör sig sedan via en studio i Hagabadet i Göteborg, samplade öländska bin och spelningar med rekvisita i form av ”50 kilo vitkål och åtta granar” till Twice A Man år 2020. Ett kapitel består av en intervju med Dan Söderqvist och Karl Gasleben och i boken finns även låttexter och en diskografi.

Mats Almegård är journalist och har under många år skrivit om musik och litteratur i både tidskrifter och dagspress. Han har varit med och arrangerat den elektroniska musikfestivalen Volt och är en av personerna bakom radioprogrammet Ström i P2 och SVT-dokumentären Ström åt folket. I dag ingår han i redaktionen för Elektroniskt i P2."
Senast redigerad av Prozac 2020-11-07 19:02, redigerad totalt 2 gånger.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Twice a Man - Works on yellow

Inläggav shifts » 2020-11-07 18:51

Kände till bokutgivningen, men hade missat att de lagt upp material på Bandcamp. Works on yellow inköpt med hjälp av en monetär donation, tack för tipset!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Twice a Man - Works on Yellow

Inläggav Nattlorden » 2020-11-07 19:29

Kul det uppmärksammas, en kanonplatta och en grupp som inte uppmärksammats nog!

Själv fick jag det inspelad på B-sidan av en kassett av en skolkompis som ren bonus... det var bara det på A-sidan jag frågat om jag kunde få inspelat. Tror det var NASA, men minns inte säkert.

Gillar man William Gibsons romaner, så kan deras platta "Fungus & sponge" rekommenderas.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Twice a Man - Works on Yellow

Inläggav Frisk » 2020-11-08 22:55

Tack för tipset! Tror det är en helt ny grupp för mig. Gillar vad jag hör blir kanske ett köp också!


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster