Sökes tips på solo-cello musik

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav galder » 2021-10-13 15:05

Lade till några verk från Qobuz att lyssna igenom. Gjorde en kort kommentar vad jag tyckte hur styckena lät.


Cameron Crozman - Britten: suites pour violoncello
Bra

Francesco Galligioni - Dall’Albaco: Caprizzi a violoncello solo
Bra

Josef feigelson – Mieczyslaw Weinberg: musique pour violoncello seul (integrale)
Josef feigelson – Mieczyslaw Weinberg: musique pour violoncello seul (volume 1)
Inte i min smak

Wilhelmina Smith – Salonen & Saariaho: works for solo cello
Svår musik

Emmanuelle Bertrand – Dutilleux & Debussy: works for cello
Bra, ej helt solo cello (Dutilleux är väl i kategorin svår musik)

Guido Schiefen – Max Reger: cello suites nos. 1 – 3
Inte riktigt i min smak

Wilhelmina Smith – Per Nörgård & Poul Ruders: works for solo cello
Nja, eller Nörgård är väl bitvis bra, men Ruders hade jag lite svårare för.

Emanuelle Bertrand – Benjamin Britten, Gaspar Cassadó, Pascal Amoyel, Zoltán Kodály: le violoncelle parle
Finns en länk (Qobuz Goodies) till ett innehållsrikt PDf-dokument
Bra, men flera låtar är i mp3 och ej hela stycken pga rättigheter.

Anne Gastinell – Offenbach: 6 cello duos
Nja


Bach; cello suites
Uppges ju vara svårspelat. Alla verkar ju ha spelat in dessa. Finns ju även ytterligare artister nämnda i tråden ovan.


Truls Mörk – Bach: cello suites * får väldigt bra omdömen av skribenten på Qobuz
Maja Weber – Bach: complete cello suites BWV 1007 – 1012
Sigiswald Kuijken – suites pour violoncelle
Miklos Perenyi – J.S. Bach: solo cello suites
Clair Giardelli – Bach: 6 suites a violoncello solo senza basso (the complete cello suites)
Ophélie Gaillard – suites for cello
Gavriel Lipkind – Bach: cello suites
Mstislav Rostropovich – Bach: suites for solo cello nos 1 – 6
Peter Gregson – Bach: the cello suites – recomposed by Peter Gregson


Bas, en oktav lägre än cello, kan ju vara intressant att lyssna på.
Bra info om skillnaden mellan cello – bas
https://takelessons.com/blog/2020/10/cello-vs-bass-whats-the-difference

Edgar Meyer – Bach: unaccompanied cello suites performed on double bass
OBS! Bass
Nja, föredrar nog allt klangen från en cello framför denna bas.

En konsert. Lät bra inledningsvis.

Sol Gabetta – Live – Elgar & Martinu: cello concertos

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav AlbertHall » 2021-10-19 17:56

petersteindl skrev:Kommer alltid att tänka på denna i cellosammanhang. Mästerverk.

[ YouTube ]


Inspelat i the Maltings Snipe. Räknades som en av de bästa inspelningsställena på den tiden.
[ Bild ]

Mvh
Peter


Det är ju en jättefin inspelning. Den är även utgiven på CD i Deccas serie "The Classic Sound".
Låter förträffligt här hemma över mina Harbeth.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav galder » 2021-11-02 15:36

Lyssnade på denna CD med Matt Haimovitz: Schubert; Arpeggione sonata & string quintet.
Den föll mig i smaken oavsett slamrande piano. Schubert har tyvärr enligt texten för CD:n på Qobuz, inte skrivit något för solocello, attans. Men denna Pentatone inspelning gillades ändå.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav galder » 2022-01-12 17:12

Fann detta album i Qobuz. Fann det mycket intressant, och kände mig därför tvungen att dela med mig av detta.
Hoppas att någon också fascineras och får glädje av detta.

https://www.challengerecords.com/produc ... 8031448076

"The piece is unlike no other of its kind”, Béla Bartók affirmed: “the world of ideas it contains is entirely new”. Timbre acquired an unusual, novel dimension by having the two lowest strings tuned one half-step down, to B and F#, respectively. Thus the three lower strings form a B Minor chord, which Kodály places in particular prominence at the onset of the sonata……

Julian Steckel was inspired to tackle this “Everest of cello literature” for the first time at the age of fifteen. The technical challenge was certainly exciting in itself, but he was also fascinated by the music’s beauty, and by Kodály’s special musical language – “even though at that time I didn’t yet know what was Hungarian about it, or what came from Debussy or other sources”, he remarks. Steckel proceeded to work on the sonata with several cellists including the venerable Hungarian-American legend Janós Starker. He studied the work’s historical background: “When you know where a certain music is coming from, it reinforces the sort of telepathic connection you feel with the audience, and you end up playing much more convincingly”. Janós Starker, for one, insisted that “all the beginnings, including those in the slow movements, are consonant. You should never play as if you were murmuring. In this music, none of the beautiful cantilenas ever emerge out of nothing. You must always remain entirely clear in your expression and in the way you produce the sound. The fact that the music is rhapsodic should not entice you to start playing freely all the time. Precise rhythm is of utter importance. Otherwise you would be fishing in troubled waters, and the music would become a sort of goulash soup.” ……

The same applies to the Duo for Violin and Cello, op. 7. Kodály wrote it in 1914, at the onset of World War I, just before the solo cello sonata. At that time he and his wife were in Switzerland. “We had to spend several days in a village on the border to Tyrol. That is where I was suddenly seized by a vision of this duo in my mind”, he wrote in 1924. “It remains to be seen whether others can sense something of the indescribable greatness of the mountains, or, rather, the dark premonition of impending war in this work.” ….

A certain quality of plainness is exactly what Steckel loves about the Sonatina: “With extremely simple musical elements as a point of departure, Kodály manages to create something truly ingenious in its originality, and moving in its simplicity. What a beautiful work!” ….
© 2019 Eva Blaskewitz"

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav galder » 2022-02-16 15:25

Satt och läste en recension om en högtalare på Stereophile

https://www.stereophile.com/content/per ... ker-page-2

Där togs följande upp som lyssningsmaterial: Zuill Bailey's recent recording of Bach's Cello Suites, on the PS Audio–sponsored Octave Records (OCT-0008, 2 SACDs + 2 DataDiscs), is a triumph musically and technically. Bailey's 2008 recording of the suites was highly praised, but this new one—made in January of 2021, a year into the COVID-19 pandemic—reveals a more mature artist, seasoned by time and circumstance. Bailey's instrument is well-defined, centrally placed, and quite far forward, set within a comfortable (but not distracting) ambiance. As reproduced by the S7t's, Bailey's tone was full, and the distinct contributions of bow, strings, and wood were easy to hear and appreciate. Two-plus hours disappeared gracefully.

Jodå utgåvan på Qobuz låter rent och klart.
Klart att det gör med element liknande den testade högtalaren. Oavsett att jag endast har fått lågbas och mellanbas-högtalarna monterade ännu. Mycket detaljrika högtalare.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav sammel » 2022-02-27 23:14

Råkade se en trevlig cellist i Kulturstudion i tv2
nämnligen Mime Yamahiro-Brinkmann
Var tvungen att kolla Tidal och hittade ett album.

https://tidal.com/browse/album/68790998
o känken till svt play
https://www.svtplay.se/video/34324172/k ... id=KQz6xAm

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav galder » 2022-12-06 16:58

Hittade lite trevligt nytt


Lite om artisten:

Maria Isabel Edlund
Maria (f. 1990) är en dansk cellist baserad i Århus och Berlin. Hon har studerat vid Musikhögskolan i Malmö för prof. Mats Rondin och prof. Torleif Thedéen och hon går nu i solistklassen vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium Århus med prof. Henrik Brendstup.
Mer specifikt är det cellisten Maria Isabel Edlunds debutkonsert, och nu i detta medium ett debutsläpp i eget namn. Det är klassisk musik som fokuserar på uttryck mer än perfektion, mer på process än belöning. Den konstnärliga nivån är förstås skyhög. Inspelningen visar en cellist med en tydlig förståelse för sitt instrument och för musiken som spelas.

Välutbildad m.a.o.

Albumet Applause:
Albumet innehåller cellosonat av barockkompositören Giovanni Benedetto Platti, den isländska kompositören Anna Thorvaldsdottir och den ryska kompositören Alfred Schnittke. En konstnärlig kurering som sträcker sig från barocken till nutiden.

Första delen: är komponerat av:
Kompositören Giovanni Benedetto Platti är inget jag har hört något av tidigare. Dessa sonetter är i min smak. Vackert melodiösa. Erik Higgins spelar på double bass, vilken är bra separerad i musiken, och passar bra in. Tycker att det är bra inspelat. Inte så närmickat vad jag kan uppfatta, och kanske bra att det spelades in live utan publik/åhörare.

Ett mästerverk enligt mig.

Cello sonata no. 1
I. Adagio
II. Non presto
III. Largho
IV. Allegro

Andra delen: Transitions. Komponerat av Anna Thorvaldsdottir.
Denna experimentella konstmusik har jag svårt för.


Tredje delen: av den ryska kompositören Alfred Schnittke.
Med Aya Tominaga på piano är väl ok, men inte så melodiös musik.

Cello sonata No. 1
I. Largo
II. Presto
III. Largo

Så för egen del stannar lyssnandet med första delen.

Lite om albumet:
Applause är hennes final exam from the advanced postgraduate diploma at the royal academy of music, Århus.
inspelat live utan åhörare p.g.a. pandemin

inspelning, mix och master Henrik Winther på Jaeger community music.

Vad Jaeger community music skriver om albumets titel:
”I forskning kom vi över berättelsen om satyren Marsyas som förlorade en musikalisk tävling mot guden Apollo. Som straff lät Apollo slita av Marsyas hud.

Vi tyckte att historien var passande för det här projektet.”


Hur tänkte de här???


De skriver också:
”Det finns många oskrivna regler i världens klassiska musik. Regler för att klappa på en klassisk konsert. Regler för att publicera din musik. Allt måste vara perfekt, gjort enligt boken och i rätt ordning för din professionella karriär som klassisk musiker. Du publicerar inte bara våra egna saker unga dam.
Genom att göra denna LP säger Maria något annat.

Inspelningen är en liveinspelning från Marias sista examen från Advanced Postgraduate Diploma vid Kungliga Musikhögskolan i Århus.

På grund av covid-19 fanns det inga människor som applåderade henne.

Med dessa saker i åtanke döpte vi skivan till Applause.”


Några noteringar:

Maria Isabel Edlund (f. 1990) är en dansk cellist bosatt i Århus och Berlin. Maria har studerat vid Musikhögskolan i Malmö och 2020 avslutade hon sina solistklassstudier vid Kungliga Musikhögskolan, Århus.

Maria tillbringar mycket tid i ett nära samarbete med några av sina favoritkompositörer som Bára Gísladóttir, Britta Byström, Niels Rønsholdt, Louise Alenius och Aya Yoshida. En annan kär höjdpunkt i hennes musikliv är att träffa och arbeta tillsammans med Garth Knox och Kronos Quartet.

2018 gjorde hon (i samarbete med Aarhus Unge Tonekunstnere) ett sceniskt konsertprojekt kallat SEGÏA tillsammans med sin stråkkvartett Taïga, där kammarmusik, ljus och design möttes som en helhet.

Dessutom har hon under några år arrangerat en festival som heter The House, en festival som utforskade hur man presenterar klassisk musik på otraditionella sätt.

Hösten 2021 uruppför hon en cellokonsert skriven för henne och Athelas Sinfonietta skriven av Britta Byström.

Dessutom kommer hon 2022 att släppa sitt debutalbum Applause som presenterar hennes kärlek till både nutida och barockmusik. Applause är en liveinspelning som gjordes under den första coronanedstängningen i maj 2020. Det är ett dokument över glädjen i processen, viljan till musiken och engagemanget för kommunikationen av livets viktigaste känslor.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav BosseS » 2022-12-06 21:26

Adagiot är ju fantastisk fint. Tack för tipset.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav Maarten » 2022-12-07 07:56

Tack för tips Galder.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Re: Sökes tips på solo-cello musik

Inläggav Amit » 2023-01-13 18:27

Johannes Brahms - double concerto op. 102 - Vilde Frang & Nicolas Altstaedt & CHAARTS

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster