Harry Belafonte i Carnegie Hall

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Harry Belafonte i Carnegie Hall

Inläggav Lasse- » 2021-01-29 23:57

http://www.harbel.one/ Här finns det massor om Harry Bellafontes lp skivor

Mvh Lasse

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Harry Belafonte i Carnegie Hall

Inläggav Bill50x » 2021-01-30 00:39

Lasse- skrev:http://www.harbel.one/ Här finns det massor om Harry Bellafontes lp skivor

Mvh Lasse

Jo. Men vilka två är det som du hänvisar till?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Harry Belafonte i Carnegie Hall

Inläggav sprudel » 2021-01-30 00:41

Ska redovisa dem när jag är hemma igen. Just nu i Sälen för att hantera abstinensen av bristande skidåkning när både Norge och Alperna är stängt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Harry Belafonte i Carnegie Hall

Inläggav Lasse- » 2021-01-30 01:21

Jag hänvisar inte till någon speciell skiva men såg efter lite noggrant tittande att Carnegie skivan fanns med där .

Mvh Lasse

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Harry Belafonte i Carnegie Hall

Inläggav Bill50x » 2021-01-30 03:51

sprudel skrev:Ska redovisa dem när jag är hemma igen. Just nu i Sälen för att hantera abstinensen av bristande skidåkning när både Norge och Alperna är stängt.

Ser jag fram emot, skillnaderna du redovisar är intressanta!

Lasse-: sorry, blandade ihop dig med sprudel :oops:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Harry Belafonte i Carnegie Hall

Inläggav lennartj » 2021-01-30 14:08

sprudel skrev:Ska redovisa dem när jag är hemma igen. Just nu i Sälen för att hantera abstinensen av bristande skidåkning när både Norge och Alperna är stängt.

Jag har för mig att jag fick "låna" en FLAC-fil av dig, kan det ha varit HD-tracksversionen?
Den mest uppenbara skillnaden var att de höjt nivån i basen högst avsevärt jämfört med de gamla vinylutgåvor SVAS-1002 som jag köpt flera av med förhoppningen att hitta någon i "near mint condition" men sådan tur har jag sällan.
Den bästa låter ändå häpnadsväckande bra för att vara en normalutgivning, men jag tycker generellt att LP graverade före 1970 låter slankare i basen än de senare. Min vinylrigg är allt annat än basskygg om jag t.ex. spelar något från Stockfisch, men för att basnivån från SVAS-1002 ska matcha den från FLAC-filen behöver vinylen höjas med hela 10 dB, tack Mac för transparenta tonkontroller :wink: .

Bästa ljudkvalitet hittar men enligt min mening på Analogue Productions SACD som på en multikanals- och multiformatsspelare som Oppo BDP-95 eller senare kan återge de tre kanalerna "på riktigt" om man har centerkanal i paritet med höger och vänster. Jag har hört den både i en maxad TAD anläggning och hemma med en unik "Carlsson-center". Jag ville inte tro att det är sant att man vinner så mycket bättre perspektivåtergivning med tre kanaler även med Carlsson. Sedan gick luften ur mig och andra projekt fick förtur.
Numera undviker jag att handla utanför EU. Med alla avgifter blir det oftast dyrare från USA
https://www.jpc.de/jpcng/poprock/detail/-/art/harry-belafonte-belafonte-at-carnegie/hnum/5662293
Lite fler kommentarer om Analogue Productions-utgåvan:
https://forums.stevehoffman.tv/threads/harry-belafonte-at-carnegie-hall-the-complete-concert-classic-and-analogue-productions-cds.434490/
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Harry Belafonte i Carnegie Hall

Inläggav lennartj » 2021-01-31 16:26

Belafonte Carnegie Hall.jpg
Belafonte Carnegie Hall.jpg (148.36 KiB) Visad 1091 gånger

Denna SACD/CD är remastrad av Analogue Productions och jag tycker de gör mycket smakfulla produktioner. Jag köpte min från USA (Elusive Disk) för 525 SEK när jag fördelat frakt och moms etc. på hela beställningen, innan jag upptäckt jpc.de

Analogue Productions har också remastrat Pink Floyds Wish you were here och Roger Waters The pros and cons of hitch hiking till multikanals SACD. 1986 upplevde jag för första gången en arenakonsert med riktigt surroundljud på Earls Court med ju st denna. Häftigt var ordet!

Då väcktes förhoppningar om att de skulle ta sig an samtliga Pink Floyd och Roger Waters, men hittills har inte sett någon mer :? .

Mera avvikelser från trådtiteln:
I slutet av 00-talet gav Sony ut ett 60-tal av sina 3-kanals Living Stereo på SACD där frontkanalerna ska vara helt omanipulerade direkt från masterbandet.
Tyvärr fick jag reda på detta för sent så jag kom bara över ett 10-tal, och till min förvåning var det MediaMarkt som snarast smög ut dem för 79 kr/st.
För några år sedan fick jag nästan glädjefnatt när jag upptäckte att Sony/RCA släppt en box med ett 50-tal av samma skivor till ÄNNU lägre pris. Sedan jalg lusläst det finstilta insåg jag att den boxen bara innehöll vanliga CD men inga SACD :( .
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Harry Belafonte i Carnegie Hall

Inläggav RJohan » 2021-02-01 09:56

Jaha, ett av mina favoritämnen:

Belafonte - Carnegie Hall.

Det finns åtminstonde två helt olika, .. At Carnegie Hall och .. Returns To Carnegie Hall. Båda med sagolik ljudkvalitet, men jag tycker att Returns har lite mer varierad musik. Speciellt 'Old King Cole' * är en HiFi-fest av guds nåde, när Harry springer runt och mästrar kören.
Båda verkar ha också gjorts i en myriad olika utgåvor, enkel och dubbel LP med olika många låtar. Olika omslag, europeiska och amerikanska. etc, etc. Plus då säkert en hög med silverskivor.

Jag har en nyare dubbel LP av Returns utgiven av Classic Records, ni vet 'Audiophile', '200gram' bla bla... Men bra är den. Där står recording engineer angiven som Bob Simpson. Beroende på utgåva kan man se på foton att det använts två mikrofoner till Harrys sång, en är tydligt en Neuman, vi får gissa att den använts till inspelningen, den andra sannolikt någon dynamisk till PA't. På någon bild kan man ana två huvudmikrofoner en bit ovanför. Även andra sångare och grupper ser ut att ha egna mikrofoner i samma dubblerade utgåvor.

Harry B är fortfarande i livet!

* Finns på youtube för de som vill prova.

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster