Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Frisk » 2021-03-15 22:23

Som rubriken, är det någon som hört Lana Del Reys senaste?

Jag tycker hon gör rätt bra musik men gjorde misstaget att köpa hennes Lust for life, den har så ofantligt dåligt ljud att jag nog aldrig lyssnat på skivan utöver några låtar när den anlände: http://dr.loudness-war.info/album/view/133379

Det finns ingen analys på Chemtrails over the country club än så vågar inte trycka köp utan att ha ha hört gott om den och helst sett någon mätning.

Trenden på hennes skivor skriker väl dock att jag bör undvika sponsra ett sådant beteende. Har de gjort rätt denna gång visar jag dock gärna uppskattning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav hifikg » 2021-03-15 22:27

Det är sådana skivor jag skaffat streaming för :)
Lyssnar oftast en gång o sen aldrig mer. Onödigt att sådant junk ligger på hårddiskarna o tar plats.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Belker » 2021-03-15 22:38

Nä, lyssna på Steely Dan igen, så det inte blir obehagligt i örat. :wink:

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Frisk » 2021-03-15 22:42

Belker skrev:Nä, lyssna på Steely Dan igen, så det inte blir obehagligt i örat. :wink:


Tycker ju dock det är kul med nytt ibland.. Men här här Fosteurs tre album gått på repeat senaste tiden. Så lite tid som tycks finnas för musiklyssning behöver jag i och för sig inte fylla på samlingen så fort...

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Belker » 2021-03-15 22:49

Men kan du inte bara lyssna på den? Måste ju finnas på youtube om du inte har streaming. F.ö låter hennes senaste (Norman...) bättre än Lust for Life. Men Lust for Life låter inte heller uselt. Den ska låta så och DR-värdena blir missvisande på så bastung musik.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Frisk » 2021-03-15 23:50

Fast vad som finns på andra ställen säger ju ganska lite om hur en eventuell skiva låter, vill gärna veta att den är acceptabel i ljudet innan jag göder bolaget. Kan ju så klart lyssna på den på Youtube eller så, men det avgör inte om jag ska köpa skivan eller i så fall var, CD eller download eller något annat alternativ.

Tycker jag snabbt tappar inspirationen att lyssna på skivan(lust for life), brukar för mig vara ett tecken på för mycket kompression, men kan också vara tankar på annat...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav sprudel » 2021-03-16 00:34

Lust for life är en musikalisk pärla, och inget annat. Tjejen är enormt begåvad.
Inte det bästa exemplet på söndermastrad musik är det heller.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Frisk » 2021-03-16 08:55

Inser ju nu att min fråga var lite konstig, skivan var ju inte släppt än :oops: Sett den i utskick från CDON för länge sedan, då det stod kommande, när utskicket kom från Ginza igår där den var med tänkte jag väl att den var släppt nu. 19e kommer den.

Hon är duktig, jag gillar musiken, därför jag var lite ivrig på att köpa nya skivan, väldigt sällan jag väntar på kommande skivsläpp för stunden. Det är inte bästa exemplet på söndermastrad musik, men jag upplevde den lite för komprimerad för att behålla mitt intresse, men det kan förstås varit något annat som stört mitt fokus med. Jag får väl ta och lyssna på hennes äldre skivor igen tills nya är ute och visat sig ha ok kvalité, jag har höga förhoppningar!

Jag tycker ju Zyntetix - Infect Assimilate är mer bastung, den lyckas ju ändå hamna på DR12. Men absolut, DR-värdet ger absolut inte hela sanningen, bland annat därav trådstarten.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Belker » 2021-03-16 09:10

Aha, jag trodde du menade singeln, så ja, frågan var lite konstig. :D
Zyntetix, hmmm. Man kan ju inte diskutera smak, men jag håller den som en av de tristaste jag hört. Motsatsen till LDR på så många plan. Bra ljud, ja, men helt ointressant. Som att lyssna på rena, fina svep i REW. Inte från samma planet som Lana! Min personliga smak, bara. Och jag är stort fan av elektronisk musik, så det är inte det. Oj, vad jag gick igång på det här, men jag har faktiskt retat mig på den där skivan sen den kom och skrevs upp här på faktiskt.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Frisk » 2021-03-16 10:07

Belker skrev:Aha, jag trodde du menade singeln, så ja, frågan var lite konstig. :D
Zyntetix, hmmm. Man kan ju inte diskutera smak, men jag håller den som en av de tristaste jag hört. Motsatsen till LDR på så många plan. Bra ljud, ja, men helt ointressant. Som att lyssna på rena, fina svep i REW. Inte från samma planet som Lana! Min personliga smak, bara. Och jag är stort fan av elektronisk musik, så det är inte det. Oj, vad jag gick igång på det här, men jag har faktiskt retat mig på den där skivan sen den kom och skrevs upp här på faktiskt.


Fast kvalitén på singeln vore ju också ett alternativ, håller den hög klass kan man ju hoppas även fullängdaren gör det... Men med många osäkerheter.

Jag håller det inte heller som något favoritalbum, det var bara ett exempel jag tänkte många kände till som innehåller mycket bas. Jag kunde ju jämfört med Billie Eilish istället, låg "DR" ganska mycket bas och jag tycker nog bättre ljud än jag förväntat mig från "DR-nivån" Jag hade mer gissat ett DR runt 7 än 5... Så absolut ett trubbigt verktyg, men ger i alla fall ofta någon indikation, fast användarupplevelser är förstås oftast mycket bättre!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Belker » 2021-03-20 11:06

Om man gillar Lana är det ett givet köp. DR är ett snäpp bättre än förra, och två bättre än Lust for...om man ska tro DR database http://dr.loudness-war.info/album/view/185185.
Roon mäter lite annorlunda och ger albumet DR 11. Norman...hade 10 och Lust...9 enligt Roons sätt att mäta.
Har bara orkat masvisa singeln, men den ser helt anständig ut. Lite klippta toppar, men för genren bra.


Lite lägre tempo än tidigare album och ännu mer americana, men riktigt bra! Heavy rotation nu!
Bilagor
F46F54AF-9DAC-40EA-BFF5-F5195AF2061A.jpeg
F46F54AF-9DAC-40EA-BFF5-F5195AF2061A.jpeg (519.9 KiB) Visad 2849 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Bill50x » 2021-03-20 12:47

Belker skrev:Om man gillar Lana är det ett givet köp. DR är ett snäpp bättre än förra, och två bättre än Lust for...om man ska tro DR database http://dr.loudness-war.info/album/view/185185.
Roon mäter lite annorlunda och ger albumet DR 11. Norman...hade 10 och Lust...9 enligt Roons sätt att mäta.
Har bara orkat masvisa singeln, men den ser helt anständig ut. Lite klippta toppar, men för genren bra.


Lite lägre tempo än tidigare album och ännu mer americana, men riktigt bra! Heavy rotation nu!

Lyssnade alldeles nyss på albumet (Tidal). Konstig mix, musiken känns, trots låg volym och lågt tempo, ganska påträngande. Kan det vara allt pålagt eko som ställer till det? Efter bara ebn lyssning skulle jag inte säga att det är ett givet köp, jag gillar nästa alla hennes tidigare album, men denna?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav hifikg » 2021-03-20 14:20

Lyssnar om och om igen på det som släppts och när hela albumet är ute så kommer jag slå till. O så gillar jag hennes munskydd.
Bilagor
lana.jpg
lana.jpg (223.42 KiB) Visad 2830 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Bill50x » 2021-03-20 14:34

hifikg skrev:Lyssnar om och om igen på det som släppts och när hela albumet är ute så kommer jag slå till. O så gillar jag hennes munskydd.

Hela albumet , 11 låtar, finns på såväl Tidal som Spotify.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Belker » 2021-03-20 15:03

Bill50x skrev:
Belker skrev:Om man gillar Lana är det ett givet köp. DR är ett snäpp bättre än förra, och två bättre än Lust for...om man ska tro DR database http://dr.loudness-war.info/album/view/185185.
Roon mäter lite annorlunda och ger albumet DR 11. Norman...hade 10 och Lust...9 enligt Roons sätt att mäta.
Har bara orkat masvisa singeln, men den ser helt anständig ut. Lite klippta toppar, men för genren bra.


Lite lägre tempo än tidigare album och ännu mer americana, men riktigt bra! Heavy rotation nu!

Lyssnade alldeles nyss på albumet (Tidal). Konstig mix, musiken känns, trots låg volym och lågt tempo, ganska påträngande. Kan det vara allt pålagt eko som ställer till det? Efter bara ebn lyssning skulle jag inte säga att det är ett givet köp, jag gillar nästa alla hennes tidigare album, men denna?

/ B

Ja, sången ligger otroligt högt och starkt i mixen. Helt klart på gränsen. Distar faktiskt ibland i mina Sony XM1000, men inte i finstereon. Men jag tycker det bidrar till det ”eteriska och sublima” hos Lana. Det är liksom bara mer av det som är så bra i t.ex California, från förra skivan. Ekoeffekterna används för att skapa den här stämningen antar jag. Eller jag vet ju inget om musikprodd... Jag gillar’t i all fall! En av de intressantaste (bästa om man frågar mig) artisterna i vår tid, helt klart.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Frisk » 2021-03-20 15:21

Det blev ett köp för mig!
Några ställen det låter lite illa men i stort låter nog skivan ovanligt bra för ny musik, låter bättre än lust for life. Tycker den tydligt klipper/dynamikbegränsar och på några ställen så jag tappar intresset att lyssna vidare.

Tycker nya skivan är lite "märklig" med mycket eko och ganska mycket viskande, men jag tror jag gillar den.

Fick ett tidigare erbjudande med fraktfritt tidigare från CDON men var omöjligt att få något förlängt erbjudande där. Tycker för övrigt de tappat stort, söker man på musik eller film får man nästan bara upp massa andra träffar tills man filtrerat, ljud och bild verkar vara en sidoverksamhet nummer!?

Hade en utgången fraktkod på Ginza, inga bekymmer där att få den förlängs, blev givet köp därifrån och lite annan musik slank förstås med också.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav eljulio » 2021-03-20 22:54

Oj, bra tips. Gillar denna!

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Mats » 2021-03-20 23:18

Börjat lyssna via Tidal. Bra låtmässigt men ljudkvaliteten var verkligen inget vidare, mixningen vad gäller sången som nån varit inne på rätt obehaglig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Bill50x » 2021-03-21 00:05

Mats skrev:Börjat lyssna via Tidal. Bra låtmässigt men ljudkvaliteten var verkligen inget vidare, mixningen vad gäller sången som nån varit inne på rätt obehaglig.

Obeghaglig är en bra benämning. Ljudet äter sig in i ens själ och lämnar ingen ro. Mycket märkligt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Belker » 2021-03-21 00:38

Bill50x skrev:
Mats skrev:Börjat lyssna via Tidal. Bra låtmässigt men ljudkvaliteten var verkligen inget vidare, mixningen vad gäller sången som nån varit inne på rätt obehaglig.

Obeghaglig är en bra benämning. Ljudet äter sig in i ens själ och lämnar ingen ro. Mycket märkligt.

/ B

Då tror jag de lyckats! Det finns en anledning till att det låter som det gör. Det är inte Norah Jones vi lyssnar på.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav hifikg » 2021-03-21 03:02

Bill50x skrev:
Mats skrev:Börjat lyssna via Tidal. Bra låtmässigt men ljudkvaliteten var verkligen inget vidare, mixningen vad gäller sången som nån varit inne på rätt obehaglig.

Obeghaglig är en bra benämning. Ljudet äter sig in i ens själ och lämnar ingen ro. Mycket märkligt.

/ B


Låter som ett fantastiskt verk! Har ännu inte samlat mod för att höra helheten än, men kanske redan imorgon.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Lassej » 2021-03-21 03:12

Krävde några lyssningar men riktigt bra. Jag störs inte av mixningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Nattlorden » 2021-03-21 10:03

Bara lyssnat lite svagt på den för att inte störa övriga som satt och samtalade, men det lät som något jag kan komma att vilja lyssna mer på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Bill50x » 2021-03-21 10:23

Nattlorden skrev:Bara lyssnat lite svagt på den för att inte störa övriga som satt och samtalade, men det lät som något jag kan komma att vilja lyssna mer på.

Det är just det, albumet fungerar på låg volym. Nästan, för någon bakgrundsmusik är det inte.
Men jag ska ge det en chans till, har bara lyssnat en gång ännu.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav hifikg » 2021-03-21 11:26

Låg volym är också skönt ibland. Jag lyssnar nästan alltid på svagare volym än när jag har besök i min grotta. Senast höll taket på att lyfta sig och min besökare begrep inte hur de där "små" högtalarna kunde fylla mitt hyfsat stora rum med gudomlig musik. Första gången hen hörde världens bästa högtalare, alltid en upplevelse. Själv drog jag ner volymen ett par hack när jag blev ensam och rummet fylldes ändå av god musik. Talar för Lanas nya.

Sedan jag infogade dansken i min rigg har nog inte volymkontrollen ens nått 12. Redan vid åtta, nio brukar jag sitta nöjd. Men emellanåt växer hornen ut och då är det tur att huset som rymmer lyssningsrummet är extraförstärkt (vi pålade om grunden innan jag tog dit 208:an).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Lana Del Rey - Chemtrails over the country club?

Inläggav Magnuz » 2021-03-26 10:27

Höre den på radio förra veckan och blev tvungen att lyssna hemma. Händer inte så ofta. Hört namnet någon gång förut och kanske hört någon låt men inget som fastnat. Verkar lovande, får bli lite lyssning nu. Första intrycket är att det är bra musik men kanske på något sätt lite för mycket produktion fast det är ganska avskalat.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster