Iris Bergcrantz

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Iris Bergcrantz

Inläggav galder » 2021-03-31 13:03

Jag stötte på en för mig ny artist, Iris Bergcrantz för ett tag sedan och fastnade för hennes album Young Dreams. Nu återupptäckte jag henne igen efter en period utan musiklyssnande, och fattade tycke för albumet i än större grad. Jag tycker att fusionen mellan jazz och folkmusik, som jag benämner hennes musik, är riktigt intressant. Hon är i mitt tycke en utomordentligt bra sångerska som behärskar flera olika sångtekniker, och hennes klara röst står ut som extraordinärt vacker. Albumets låtar uppvisar en stor variation av musik, med i huvudsak mer lågmälda musikstycken, med också kortare solon med trummor, trumpet, piano, och akapella sång m.m. Upplever albumet vara riktigt bra inspelat, där instrumenten är bra separerade, och detaljerat inspelade, vilka är lätta att urskilja.
Några intryck:
Spår 1, öppningsspåret Young dreams. Stråkar inleder och avslutar låten med barn som leker i bakgrunden, vilket väl anknyter till låten. Det jazzar till en bit in med pianosolo.
Spår 2, Kling klang, klockan slår, med basen som ligger i bakgrunden under hela musikstycket och iris ordlösa sång är riktigt stämningsfull, som övergår i folkmusikssång, och lite lekfull ordlös sång, delvis ihop med en trumpet, är riktigt fin.
Spår 3, Nu har jag fått den jag vill ha, inleds med piano, och iris fina sång, och vacker poetisk text. Musiken övergår i stråkmusik. En Olle adolphson låt.
Spår 4, Lost bird, inleds med ett trumsolo. Sråkar tar vid och följer sången.
Spår 5 Was it written in the stars, inleds med sång ackomponjerad av stråkar, och litet jazz med piano och trummor tar vid senare.
Spår 6, Head in the clouds, vacker akapella ordlös stämsång.
Spår 7, Vi sålde våra hemman, inleds med vattenbrus och båtvissla, som väl skall symbolisera en amerikabåt under utvandringstiden. Ett trumpetsolo tar vid.
Spår 8, Hur kan jag säga, orkesterackompenjerad musik av Norrlands symphoniska orkester. Text av ingen mindre än Karin Boye.

Köpte detta album via Highresaudio.com i 24/48-format

Har förstått nu i efterhand när man skummar nätet lite, att hon är långt ifrån obekant, hyllad och prisad, med en lång karriär oavsett hennes förhållandevis låga ålder. Hon har tydligen influenser från familjen som dessutom medverkar på hennes album.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Iris Bergcrantz

Inläggav Frisk » 2021-03-31 21:29

Tack för tips! Köptes på bara beskrivningen. Hittade den både på qobuz och 7digital. 96kr i 24/96 var värt en chansning. Känns såhär långt som ett bra köp! Masvis såg lite konstigt ut, men beror nog på formatet.

Kod: Markera allt
foobar2000 1.4.3 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2021-03-31 20:51:59

-----------------------------------------------------------
Analyzed: Ingar Bergby / Young Dreams
-----------------------------------------------------------

DR    Peak     RMS      Duration Track
-----------------------------------------------------------
DR12 -0.30 dB -15.45 dB  4:50 01-Young Dreams
DR13 -0.51 dB -17.15 dB  4:18 02-Kling klang, klockan slår
DR11 -0.30 dB -15.87 dB  5:26 03-Nu har jag fått den jag vill ha
DR12 -0.30 dB -17.34 dB  1:58 04-Lost Bird
DR12 -0.30 dB -15.70 dB  6:32 05-Was It Written in the Stars?
DR9  -2.71 dB -14.75 dB  0:51 06-Head in the Clouds
DR13 -0.74 dB -18.64 dB  7:01 07-Vi sålde våra hemman
DR14 -0.30 dB -19.24 dB  6:15 08-Hur kan jag säga
-----------------------------------------------------------

Number of tracks:  8
Official DR value: DR12

Samplerate:        96000 Hz
Channels:          2
Bits per sample:   24
Bitrate:           988 kbps
Codec:             FLAC
========================================

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Iris Bergcrantz

Inläggav galder » 2021-04-12 13:26

Har krånglat med att få in DR14 T.meter i mitt Linux-program på laptopen utan att lyckas. (P.g.a. Frisk’s mätning av albumet). Bara nästan. Köpte därför (m.fl. orsaker) en ny laptop med Windows (shame on me). Nedsamplade en låt ”Vi sålde våra hemman” till 16/44.1 wave i Audacity som exempel. Testade resultatet med Mediainfo, vilket visade att det hade blit rätt. Testade först med MusicMaker, men där kom brus med så resultatet blev komprimerat i Masvis, men med Audacity blev resultatet ”korrekt”. Ifrågasatte först min hörsel innan jag upptäckte problemet med MusicMaker. Ibland så blir det krångligt. Resultatet ser väl ut som jag uppfattat musiken. Var svettigt där ett tag.


Bild

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Iris Bergcrantz

Inläggav Frisk » 2021-04-12 14:00

galder skrev:Har krånglat med att få in DR14 T.meter i mitt Linux-program på laptopen utan att lyckas. (P.g.a. Frisk’s mätning av albumet). Bara nästan. Köpte därför (m.fl. orsaker) en ny laptop med Windows (shame on me). Nedsamplade en låt ”Vi sålde våra hemman” till 16/44.1 wave i Audacity som exempel. Testade resultatet med Mediainfo, vilket visade att det hade blit rätt. Testade först med MusicMaker, men där kom brus med så resultatet blev komprimerat i Masvis, men med Audacity blev resultatet ”korrekt”. Ifrågasatte först min hörsel innan jag upptäckte problemet med MusicMaker. Ibland så blir det krångligt. Resultatet ser väl ut som jag uppfattat musiken. Var svettigt där ett tag.


[ Bild ]



Jag gjorde först ett försök i Masvis men utan att sampla om blev det bara tok. Orkade inte försöka mer så tog bara DR-rapporten från Foobar2000 (foo_dynamic_range)
Testade dock nu med MasVisOnline, den sväljer filerna som de är.
https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/

Din analys skiljer något från analysen med MasVisOnline.

masvis-online overview.png
masvis-online overview.png (194.3 KiB) Visad 1759 gånger

masvis-online 01. Young Dreams.png
masvis-online 01. Young Dreams.png (249.07 KiB) Visad 1759 gånger

masvis-online 02. Kling klang, klockan slår.png
masvis-online 02. Kling klang, klockan slår.png (244.02 KiB) Visad 1759 gånger

masvis-online 03. Nu har jag fått den jag vill ha.png
masvis-online 03. Nu har jag fått den jag vill ha.png (256.53 KiB) Visad 1759 gånger

masvis-online 04. Lost Bird.png
masvis-online 04. Lost Bird.png (216.61 KiB) Visad 1759 gånger

masvis-online 05. Was It Written in the Stars.png
masvis-online 05. Was It Written in the Stars.png (251.32 KiB) Visad 1759 gånger

masvis-online 06. Head in the Clouds.png
masvis-online 06. Head in the Clouds.png (195.25 KiB) Visad 1759 gånger

masvis-online 07. Vi sålde våra hemman.png
masvis-online 07. Vi sålde våra hemman.png (252.1 KiB) Visad 1759 gånger

masvis-online 08. Hur kan jag säga.png
masvis-online 08. Hur kan jag säga.png (249.05 KiB) Visad 1759 gånger

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Iris Bergcrantz

Inläggav galder » 2021-04-12 16:03

Det du skrev:
Din analys skiljer något från analysen med MasVisOnline.

Stämmer inte.

Masvis online, Flac
Bild

Masvis online, Wav
Bild

Masvis program, Wav nedsamplad
Bild

Det måste istället vara våra utgåvor. Och Audacity gör tydligen sitt jobb, i.o.m. att det inte är någon skillnad där.
Mitt album är inköpt på Qobuz by the way.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Iris Bergcrantz

Inläggav hifikg » 2021-04-12 18:27

DR+ visar (till skillnad från Miriam som gav 4)
Bilagor
DR_Iris.png
DR_Iris.png (88.54 KiB) Visad 1723 gånger
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Iris Bergcrantz

Inläggav Frisk » 2021-04-12 23:17

galder skrev:Det du skrev:
Din analys skiljer något från analysen med MasVisOnline.

Stämmer inte.

Masvis online, Flac
[ Bild ]

Masvis online, Wav
[ Bild ]

Masvis program, Wav nedsamplad
[ Bild ]

Det måste istället vara våra utgåvor. Och Audacity gör tydligen sitt jobb, i.o.m. att det inte är någon skillnad där.
Mitt album är inköpt på Qobuz by the way.

Intressant!
Jämför man visuellt syns det tydlig skillnad i början och slutet på filerna. Mer noga än så har jag inte kollat.
Mitt exemplar kommer från 7digital, kanske ska ladda ner igen och se om jag får samma version då eller om innehållet är ändrat. Bra låter det i alla fall:)


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster