Rensar i musikbiblioteket

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Rensar i musikbiblioteket

Inläggav Bill50x » 2022-01-14 15:47

Ja, bland mina filer på hårddisk alltså. Jag har alldeles för mycket, inser att jag aldrig någonsin kommer att lyssna på typ 90 % av dem.

Nu har jag hunnit till Bob Dylan. Jag har 79 album med honom, en hel del är utgåvor med 6-9 CD's. Men just när det gäller Dylan är jag lite extra velig, karln har ju gjort så mycket bra.

Men vilka 10-15 album ska jag spara? Förslag mottages mycket tacksamt. Vilka är era personliga favoriter?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Rensar i musikbiblioteket

Inläggav peterh » 2022-01-14 15:56

Bill50x skrev:Ja, bland mina filer på hårddisk alltså. Jag har alldeles för mycket, inser att jag aldrig någonsin kommer att lyssna på typ 90 % av dem.

Nu har jag hunnit till Bob Dylan. Jag har 79 album med honom, en hel del är utgåvor med 6-9 CD's. Men just när det gäller Dylan är jag lite extra velig, karln har ju gjort så mycket bra.

Men vilka 10-15 album ska jag spara? Förslag mottages mycket tacksamt. Vilka är era personliga favoriter?

/ B

Disk är billigt ! Behåll alla. I värsta fall lägg över "överskottet" på andra diskar. Du kommer att tacka mig för rådet
om 10 år (hoppas jag)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Rensar i musikbiblioteket

Inläggav Almen » 2022-01-14 15:59

Ja, jag brukar tänka "referensbibliotek", eller i detta fallet d:o-fonotek. Som sagt, tycker du att du inte har plats för dem eller är det en principsak?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Rensar i musikbiblioteket

Inläggav Belker » 2022-01-14 16:00

79 Dylan kan du ju slänga direkt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rensar i musikbiblioteket

Inläggav hifikg » 2022-01-14 16:43

Belker skrev:79 Dylan kan du ju slänga direkt.


Du har aldrig hört Tight Connection to My Heart på en Linn 12:a på Karlavägen du inte...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rensar i musikbiblioteket

Inläggav hifikg » 2022-01-14 16:49

Jag brukar tänka likadant om alla bilder jag har, men inte törs jag sortera ut något, man vet aldrig. T o m svartrutorna har jag kvar :)
Just nu är jag inte jätteaktiv som fotograf men när jag är det brukar jag kunna hitta vilken gammal bild som helst inom tio minuter, oftast mycket snabbare än så. Fast jag tycker att Apple har svikit mig lite på sistone, sökfunktionen är inte vad den varit.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Rensar i musikbiblioteket

Inläggav Bill50x » 2022-01-15 13:41

Almen skrev:Ja, jag brukar tänka "referensbibliotek", eller i detta fallet d:o-fonotek. Som sagt, tycker du att du inte har plats för dem eller är det en principsak?

Mer en principsak. Det är ungefär som att ha för mycket grejor i källaren, det blir en mental belastning varje gång man ska leta reda på något. Även om det finns plats för alltsammans.

Problemet med för många skivor av en artist fanns inte på den tiden man betalade dyrt för en vinylskiva. Nu när det kostar några ören per album att lagra filerna svämmar det lätt över. Skänkte tex hela min samling med Grateful Dead-album (långt över hundra album) när jag insåg att jag på flera år inte lyssnat på ett enda av dem i sin helhet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Rensar i musikbiblioteket

Inläggav Almen » 2022-01-15 19:24

Bill50x skrev:
Almen skrev:Ja, jag brukar tänka "referensbibliotek", eller i detta fallet d:o-fonotek. Som sagt, tycker du att du inte har plats för dem eller är det en principsak?

Mer en principsak. Det är ungefär som att ha för mycket grejor i källaren, det blir en mental belastning varje gång man ska leta reda på något. Även om det finns plats för alltsammans.

Jomen det är jag med på, förstår precis känslan.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Rensar i musikbiblioteket

Inläggav matssvensson » 2022-01-16 13:45

Bill50x skrev:
Almen skrev:Ja, jag brukar tänka "referensbibliotek", eller i detta fallet d:o-fonotek. Som sagt, tycker du att du inte har plats för dem eller är det en principsak?

Mer en principsak. Det är ungefär som att ha för mycket grejor i källaren, det blir en mental belastning varje gång man ska leta reda på något. Även om det finns plats för alltsammans.

Problemet med för många skivor av en artist fanns inte på den tiden man betalade dyrt för en vinylskiva. Nu när det kostar några ören per album att lagra filerna svämmar det lätt över. Skänkte tex hela min samling med Grateful Dead-album (långt över hundra album) när jag insåg att jag på flera år inte lyssnat på ett enda av dem i sin helhet.

/ B

Ja exakt. Precis den känslan får jag när jag planlöst surfar in efter musik på någon av strömningstjänsterna. Vilken av över 1 800 skivor av Duke Ellington på Qobuz ska jag lyssna på?? Med så många valmöjligheter blir det nödvändigt att veta mer exakt vad man är ute efter. Det är då man behöver sin egen kurerade samling med guldkornen.

Jag skulle försöka sortera en stor digital samling i två mediabibliotek. En kurerad med favoriterna från varje utvald artist och en med resten av samlingen. Jag kan konstatera att det är så jag använder Qobuz och Bandcamp. När jag hittar något nytt som jag gillar köper jag nedladdning och lägger till filerna i mitt eget mediabibliotek.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Rensar i musikbiblioteket

Inläggav Bill50x » 2022-02-26 16:57

matssvensson skrev:
Bill50x skrev:
Almen skrev:Ja, jag brukar tänka "referensbibliotek", eller i detta fallet d:o-fonotek. Som sagt, tycker du att du inte har plats för dem eller är det en principsak?

Mer en principsak. Det är ungefär som att ha för mycket grejor i källaren, det blir en mental belastning varje gång man ska leta reda på något. Även om det finns plats för alltsammans.

Problemet med för många skivor av en artist fanns inte på den tiden man betalade dyrt för en vinylskiva. Nu när det kostar några ören per album att lagra filerna svämmar det lätt över. Skänkte tex hela min samling med Grateful Dead-album (långt över hundra album) när jag insåg att jag på flera år inte lyssnat på ett enda av dem i sin helhet.

/ B

Ja exakt. Precis den känslan får jag när jag planlöst surfar in efter musik på någon av strömningstjänsterna. Vilken av över 1 800 skivor av Duke Ellington på Qobuz ska jag lyssna på?? Med så många valmöjligheter blir det nödvändigt att veta mer exakt vad man är ute efter. Det är då man behöver sin egen kurerade samling med guldkornen.

Jag skulle försöka sortera en stor digital samling i två mediabibliotek. En kurerad med favoriterna från varje utvald artist och en med resten av samlingen. Jag kan konstatera att det är så jag använder Qobuz och Bandcamp. När jag hittar något nytt som jag gillar köper jag nedladdning och lägger till filerna i mitt eget mediabibliotek.

Apropå detta, finns det något sätt att spara (favoritmarkera) enskilda album av en artist i Tidal eller annan tjänst? Att spara artister är tex inget problem i Tidal, dom läggs upp på alfabetisk rad. Samma med album eller låtar. Problemet med de två senare är att musiken hamnar i samma bokstavsmässigt sorterade hög tillsammans med alla andra artister. Går detta att lösa?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster