rockskivor med ljudkvalitet som har det där lilla extra

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2005-11-07 17:57

Det kan ju vara min anläggning och mitt rum, men jag tycker att det svarta albumet låter ganska bas- och diskantstarkt, lite instängt. Jag lyssnade på den igår senast och på de första tre låtarna skar cymbaler och hihat i öronen. "Don't tread on me" kunde jag dock blåsa på så att ena högtalaren bottnade (*knack, knack* "eek..." *sänker*) utan överdriven diskant. Konstigt att det skiljer sig mellan olika spår.

Tillägg: Jag tittade lite på musiken i Wavelab och det är rätt schysst dynamik i trummorna. Det är väl inte omöjligt att det är min NAD C320BEE som klipper...
Senast redigerad av guldfisk 2005-11-11 00:27, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-11-07 18:48

ja det kanske stämmer. var så länge sen jag lyssnade på skivan så.. den kanske har lite sån "rock" kurva..
Mvh
Magnus

Zeebop
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 2005-06-30
Ort: Krumelurien

Inläggav Zeebop » 2005-11-08 01:03

Två plattor (klassiker dessutom!) som jag tycker låter
väldigt bra:

Rage Against The Machine - Rage Against The Machine
Van Halen - Van Halen


mvh/zeebop

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-12-06 03:32

Dream Theater - "Scenes from a memory" tycker jag låter hyggligt. Det kan säkert låta bättre visserligen. Kommentera gärna Slartibartifast och jo du hade rätt om LTE 2 nu när jag lött ihop ett filter :oops: Den låter inte något märkvärdigt. Första låten låter tunnt.. nästan helt utan bas :( cymbalerna låter usch.
Precis som på konserten, basen hördes nästan inte alls. Undrar om John Myung är för blyg för att höras? :) Dock är det väl Tony Levin som spelar i LTE väl tror jag.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2005-12-06 03:48

Pinnick skrev:Dream Theater - "Scenes from a memory" tycker jag låter hyggligt..


Tja denna tråd hade man ju laggt på hyllan känns det som.. Skivan du pratar om är väl den som heter "Metropolis pt2: Scenes from a Memory"? Om jag har fel har jag noll koll, men har jag rätt så tycker jag den är måttlig på de flesta fenomen, dock så är det ett superrent sound på grejorna, vilket det är med alla DT/LTE-liknande produktioner! Och visst är det Tony Levin (som också är med i Bozzio Levin Stevens (aka Black Light Syndrome) som är en av de andra supergrupperna sammasatt nästan samtidigt med Liquid Tension Experiment. Jag tror att BLS var lite bättre inspelade, förutom trummorna som hälsat på herr bokpress innan det kom med på platta. Detta ska jag dock INTE ALLS svära på, jag ligger i sängen och slappar nu liksom.. ;)

Kan lägga till två skivor som jag tycker är roliga att lyssna på, som man dessutom kan lyssna på väldigt högt stundom: Kyuss Blues for the red Sun och Primus Pork Soda.
Inte heller dessa kan jag garantera några underbara välljuds... ja.. du vet... men däremot kan jag säga att det är två sköna produktioner i mina öron! :D Framförallt Kyussplattan.. galet bra sound på alla el-instrument!

Nu nanna nannna
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-12-06 04:11

Tja det händer ju ibland att trådar uppas ..
Ville ju förstås höra huruvida det var fel på mitt tyckeri, öron, hjärna eller något men det var tydligen en liten tråd på ett filter som lossnat som gav hörbara fenomen. Tråden i övrigt var väl i syfte att höra om om det fanns någon skiva där ute som hade bra ljud, d.v.s välproducerad samt oförstört ljud medelst kompression och dylikt, asmt had en viss tyngd och energi sen om möjligt var något som passade ens preferenser kanske....
Sen är det väl lite svårt att veta vad som är bra inspelat rent tekniskt hur bra det blev i förhållande till hur produktionen var tänkt att bli kanske? Man har ju även här preferenser hur man vill att det ska låta. Så tanken var bara att lyckas få någon att plita ned en skiva man kan lyssna högt på och tycka "ahhh" magnifikt, högt och rent. Jag har inte så bra koll på sånt här då jag är en glad amatör på sådana här saker som mest lyssnar på musik när jag gör annat.
Den dalar nog snart i glömska igen.

Kul med tips hur som haver även om jag aldrig riktigt gillat Primus p.g.a. "gitarrspelet", Les röst och de ibland alltomsoftast skräniga låtarna. Men Tim Herb Alexander är ju anledningen till att lyssna på Primus ibland liksom trummisen i 311 gör att man lyssnar på dem ibland.
Kyuss kan jag tänka mig är intressantare vilka är de som bildade QOTSA om jag inte har helt fel? Eller det kanske var snubbar från något annat band..

OT: Synd att passet gick ut nu så jag missade Porcupine Tree som jag väntat på i 10 månader. Det fattas en smiley-symbol eller två ,genitaliasymbol kanske..

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2005-12-06 14:16

SKrev lite knepigt... menar inte som att för alltid laggt på hyllan utan mer som tagit en liten paus.. De flesta bra trådar kommer ju tillbaka, igen och igen.. :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Rocker
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Stockholm

Inläggav Rocker » 2005-12-12 19:55

Jag System of a Downs Toxicity har inte något vidare ljud. Det är betydligt bättre på Mezmerize och på nyaste Hypnotize. Även den sista är riktigt bra. Hårdrock med stänk av punk och Zappa! Coolt!

Användarvisningsbild
Margaux
 
Inlägg: 1626
Blev medlem: 2003-12-13
Ort: Ö utanför huvudstaden

Inläggav Margaux » 2005-12-13 14:28

Om man vill lyssna på tung rock inspelad med "Patricia Barber" kvalitet och med gitarrfingrar som Jeff Beck så kan jag bara rekommendera Joe Satriani.

Han senaste "Is there love in space" (2004) är tex en alldeles utmärkt platta där bas låter som bas skall låta, trummor är riktiga trummor och gitarristen är fullkomligt brilliant.

PS Lyssna på spåret "searching" - en liten juvel!
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Nils_inaktiv
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 2004-05-25
Ort: Nässjö (småland)

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-12-13 16:29

senaste skivorna från Magma och Present har bra ljud, och det är även bra (prog) rock.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-12-14 02:44

Margaux, huvudet på spiken. Jag har bara "surfing with the alien" men den har ju trummaskin väl, och aningen diskant ljud tycker jag. Men Joe har ju gjort en massa annan bra musik som man inte kollat upp ännu. Det har väl kommit en sacd version av "engines of creation" dessutom som vore kul att lyssna på, samt att jag inte har de med "mountain song" och "trundrumbalind" som är riktigt sjyssta.

finfint 8) Tack för alla andra bra tips också.., vad kul att det kom in så många. Magma var rätt billiga på cdon dessutom, det är ju inte helt fel.


mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Margaux
 
Inlägg: 1626
Blev medlem: 2003-12-13
Ort: Ö utanför huvudstaden

Inläggav Margaux » 2005-12-14 08:46

Pinnick skrev:Margaux, huvudet på spiken. Jag har bara "surfing with the alien" men den har ju trummaskin väl, och aningen diskant ljud tycker jag.


8O

Vad är det du säger? Det låter ju som fylliga trummor på de skivor jag kan minnas. Måste kolla upp det. Joe är ju dessutom gammal trummis. Kan han verkligen ha använt trummaskin?

Nåja - kanonmusik är det ändå :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Margaux
 
Inlägg: 1626
Blev medlem: 2003-12-13
Ort: Ö utanför huvudstaden

Inläggav Margaux » 2005-12-14 10:29

Lite mer om Joe,

Här en videolänk till ett klassiskt Satriani framförande

http://www.sonymusic.com/artists/G3/video/G3_UpInFlames_VidFull_100.asx

Tyvärr är det Sonymusic :-(

Om JeffC som spelar trummor skriver Satriani följande

"Jeff "Cappuccino" Campitelli plays those drums better than any motorized monkey you've ever seen"

Sen kan ju skivan ""surfing with the alien" från -87 ha trummaskin. Skall kollas upp!
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-12-14 13:03

Margaux skrev:Här en videolänk till ett klassiskt Satriani framförande

http://www.sonymusic.com/artists/G3/video/G3_UpInFlames_VidFull_100.asx

Tyvärr är det Sonymusic :-(


Så synd. Har Joe den dåliga smaken att samarbeta med Sony går han bort direkt 8)

Fast det finns ju fler bra artister förstås.

/ B

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-12-14 17:12

jag vet inte så jag antog det, för det låter för perfekt vissa låtar som "lords of karma" t.ex. men, jag kollade innerfodralet till "surfing.."

Joe Satriani
Guitar, bass, keyboards, percussion, drum programming

Bongo Bob Smith
drum programming, sound design, percussion

m.fl.

trummaskin och drum programming kanske inte är samma sak, jag fick för mig utan att veta att trummandet inte var gjort med akustiska trummor i alla fall på alla låtar. Men de flesta låtar från alla andra skivor låter ju i alla fall som "äkta" trummor om man kan säga så 8)

Användarvisningsbild
Trout
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 2003-11-22

Inläggav Trout » 2005-12-15 00:39

Nu är det väl OT, men det må kanske vara hänt om det gäller Satriani.
Såg honom live på KBhallen i Köpenhamn ~98, då var det definitivt
ingen trummaskin. Kul konsert, bra ljud i "liten" lokal, fast högt.
Framför oss satt ett danskt par på nästan 50 som "fyrade fetingar"
hela konserten...högt som sagt...
Stu Hamm var ruggigt bra, Satriani var "nyklippt" dvs inget hår
kvar 8O
Se honom live är en höjdare, rekommenderas.

Användarvisningsbild
krellmaster
 
Inlägg: 448
Blev medlem: 2005-10-13

Inläggav krellmaster » 2006-01-03 22:05

"Frank Black And The Catholics" med Frank Black, tung rock som låter ypperligt. Inspelad live i studion i 2 kanaler.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2006-01-03 23:17

Margaux skrev:Joe är ju dessutom gammal trummis. Kan han verkligen ha använt trummaskin?


Har du hört Phil Collins någon gång...

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv
 
Inlägg: 630
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Mölndal

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-01-04 08:48

Ayreon - Into the Electric Castle
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-01-04 10:24

Magnuz skrev:Har du hört Phil Collins någon gång...


Ja, tyvärr.

Fungerade bra som trummis under Peter Gabriels ledning, men med "nya" Genesis och på egen hand är han en skittråkig musiker.

/ B

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-01-10 06:17

Jakten går vidare!
Kanske är svårt att hitta något som detta:
Men,
nåt i paritet med Panteras "vulgar display of power" med no-man "returning jesus" kvalitet vore coolt att lyssna på.

8)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2006-01-10 19:06

Bill50x skrev:
Magnuz skrev:Har du hört Phil Collins någon gång...


Ja, tyvärr.

Fungerade bra som trummis under Peter Gabriels ledning, men med "nya" Genesis och på egen hand är han en skittråkig musiker.

/ B


Precis, men som jag skrev använder han faktiskt trummaskiner ibland trots att han är trummis. Märkligt nog är han inget vidare på att programmera trummaskiner heller...

Användarvisningsbild
JohanL
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-09-30
Ort: Stockholm

Inläggav JohanL » 2006-01-19 19:01

Pinnick skrev:Panteras "vulgar display of power" med no-man "returning jesus"


Finns väl ingen låt som heter så? (Inte på min CD iaf)

Något som kanske kan passa är GripInc. med fd Slayertrummisen Dave Lombardo?

Har lite svårt för ljudet på Metallicas "svarta"... Lite synd med tanke på att Lars Ullrich använde fyra dagar för att få till rätt ljud på trummorna. En dag mer än vad Slayer behöver för att spela in en hel platta... Som dessutom låter bättre.... (Använder Reign in blood som ref. i detta fall)

Annars så: Testament - Low 8)

/Johan

Användarvisningsbild
andre
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2006-01-04

Inläggav andre » 2006-01-24 16:31

Skitig Blues rock´n roll, röjar förfest, Luft gitarr,med hårdrockinfluenser

Täck in allt med Michael Katon !!!!!
Skivorna: Rip it hard
Boogie train
Rub
Bästa låten = Big Twin eller No more wiskey
Börja i den ordningen.

Kanske inte den bästa ljudinspelningen,men vem bryr sig efter några öl :roll:

Ps om du gillar det du hör ,hör av dig Ds

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-01-25 00:19

JohanL skrev:
Pinnick skrev:Panteras "vulgar display of power" med no-man "returning jesus"


Finns väl ingen låt som heter så? (Inte på min CD iaf)


Inte på min heller. Men jag menade att om Panteras "Vulgar display of power" skulle varit inspelad med samma ljudkvalitet som No-mans "Returning Jesus" CD (helt annan genre) så skulle det säkerligen vara något som snurrade rätt flitigt i min pioneer. I övrigt finns metallicas "black album" i DTS-surround format.

.. coolt! mer ;)

mvh
/Pinnick

eatfrog
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2006-01-31
Ort: Luleå

Inläggav eatfrog » 2006-02-01 20:06

Tjo, första posten från mig!

Ayreons (eller Arjen Lucassen som mannen heter egentligen) Flight of the Migrator har utan tvekan bäst ljud av alla progmetal-skivor jag hört hittils. Flight of the Migrator är sista skivan han gjorde innan han bytte till hårddisk-inspelning med Protools, vilket medförde att hans senare verk låter torrt, trist och bottenlöst.

Konstig nog låter Liquid Tension Experiment 1 bättre än 2an, trots att bägge är inspelade i samma studio, mastrade av samma person, men det verkar vara en annan producent (säger man så på svenska? producer iaf) på ettan.

Bozzio Levin Stevens första platta (Black Light Syndrome) är inte direkt tungt, men fruktansvärt bra inspelat. Bozzio har sina trummor något sanslöst bra inspelade. Riktigt tydlig ljudbild, om man vågar använda såna luddiga termer här. Och gott om lågbas, det ser Levin till med sin bas-pinne.

Mötley Crue's platta med John Corobi, dvs Mötley Crue - Mötley Crue har grymt bra ös också. Man vill bara höja och höja volymen. Fast iom remaster-utsläppen började dom också med "loudness-racet". Synd.

Om man gillar mer den extremare sortens metall så har Kanadensiska Cryptopsy släppt en ny platta nyligen, där den gamla sångaren "Lord Worm" (bästa namnet, hehe) är med igen. Once Was Not heter skivan. Den galna skinnpiskaren Flo Mounier har fått till ett riktigt tajt ljud på sina trummor, och det hela låter jävligt bra för att vara den snabbare sortens death. Plattor inom den genren brukar låta förjävligt. ;-)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-02 01:10

eatfrog skrev:Konstig nog låter Liquid Tension Experiment 1 bättre än 2an, trots att bägge är inspelade i samma studio, mastrade av samma person, men det verkar vara en annan producent (säger man så på svenska? producer iaf) på ettan.

Jag anser ingen av plattorna ljuda bra, de har diskuterats tidigare här (länk) och det jag saknar heter dynamik och icke-distortion. Men jag ska inte bråka om detta i denna tråden också, ville bara få in länken om någon ville läsa mera. :)

eatfrog skrev:Bozzio Levin Stevens första platta (Black Light Syndrome) är inte direkt tungt, men fruktansvärt bra inspelat. Bozzio har sina trummor något sanslöst bra inspelade. Riktigt tydlig ljudbild, om man vågar använda såna luddiga termer här. Och gott om lågbas, det ser Levin till med sin bas-pinne.

Mjo, jag gillar denna ganska mycket mer än den ovan, dock heter ju Bozzio "komprimerarn" i andra namn. Alla trummor är direktmickade mellan varandra och sedan välkomprimerade (du tror väl inte att 20" till 28" låter så mesigt i verkligheten? Bozzio) så det skriker om det. Dock gillar jag musiken bra mycket mer på denna plattan än den tidigare..

eatfrog skrev:Om man gillar mer den extremare sortens metall så har Kanadensiska Cryptopsy släppt en ny platta nyligen, där den gamla sångaren "Lord Worm" (bästa namnet, hehe) är med igen. Once Was Not heter skivan. Den galna skinnpiskaren Flo Mounier har fått till ett riktigt tajt ljud på sina trummor, och det hela låter jävligt bra för att vara den snabbare sortens death. Plattor inom den genren brukar låta förjävligt. ;-)

Själv har jag bara skivan Whisper Supremacy vilken har den underbart gryma låten 'Cold hate, Warm blood'. Galen trumis den där Flo måste jag säga! :D

Kanske ska lägga in en supergrupp som jag gillar själv, Attention Deficit (hittar ingen hemsida..) med Tim "Herb" Alexander från Primus samt Alex Skolnick och Michael Manring från gamla Testament. Har deras första (egenbetitlade) platta, och den har lite mer dynamik. Dock verkar basen line-ad (inte bra i min värld). Men annars så.. :)

Känner mig så negg...

/J
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-02-03 00:09

Negg.. rätt ska väl vara rätt? ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2006-02-04 00:20

Stoppa in Steely Dan Gaucho, finns i både Vanlig CD, SACD och DVD-audio. Intressant att konstatera att den goda masteringen från 1980, står sig väldigt väl.

En klassiker vad gäller god ljudkvallitet. :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-02-08 11:19

tror aldrig jag hört steely dan gaucho :-)

"hittade" ju faktiskt ett bonusspår på porcupine trees "deadwing" dvd-audio efter 8 månader i min ägo. "shesmovedon" heter det som är en nyinspelning som var med på "lightbulb sun" för första gången. En av de bästa rockinspelningar jag hört. (med varning för LiquidTE-syndromet som innebär att personliga smaken höjer ljudkvaliteten några snäpp. ;) )

edit: ja sannerligen sammanhållet, rent ljud välinspelat med fint separerade instrument. Nog bästa ljud jag hört.

mvh
/Pinnick
Senast redigerad av Pinnick 2006-02-08 13:34, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster