MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav pLudio » 2023-03-26 23:39

Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon 50th Anniversary (2023):
The Dark Side Of The Moon 50th Anniversary (2023).png
The Dark Side Of The Moon 50th Anniversary (2023).png (238.68 KiB) Visad 2912 gånger


Äldre versioner för lite jämförelse. Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon Discovery Box, EMI 50999 028955 2 9 (2011):
The Dark Side Of The Moon Discovery Box (2011).png
The Dark Side Of The Moon Discovery Box (2011).png (228.87 KiB) Visad 2912 gånger


Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon, Mobile Fidelity Sound Labs UDCD 517 (1988?):
The Dark Side of the Moon MFSL (1993).png
The Dark Side of the Moon MFSL (1993).png (225.68 KiB) Visad 2912 gånger


Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon, Harvest 0777 7 46001 2 5 (1993):
The Dark Side of the Moon Capitol.png
The Dark Side of the Moon Capitol.png (201.36 KiB) Visad 2862 gånger


Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon, Shine On-lådan med svarta jewel case, Doug Sax remaster (1992):
The Dark Side of the Moon Shine On (1992).png
The Dark Side of the Moon Shine On (1992).png (201.77 KiB) Visad 2391 gånger
Senast redigerad av pLudio 2023-04-10 14:49, redigerad totalt 5 gånger.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav hifikg » 2023-03-27 00:31

Ser ju anständigt ut, ja t o m bra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav peterh » 2023-03-27 06:15

pLudio skrev:Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon 50th Anniversary (2023):
The Dark Side Of The Moon 50th Anniversary (2023).png


Äldre versioner för lite jämförelse. Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon Discovery Box (2011):
The Dark Side Of The Moon Discovery Box (2011).png


Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon Mobile Fidelity Sound Labs (1993):
The Dark Side of the Moon MFSL (1993).png


Små skillnader vid en överblick.

Original LP då ? Den får väl anses som originalet och har inte genomgått ytterligare processning.

( SHVL 804 1973 )
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav goat76 » 2023-03-27 08:02

I vissa av låtarna kan man se en ordentligt tydlig skillnad för kanalbalansen mellan versionerna, antingen har själva kanalbalansen förändrats eller så har möjligtvis EQ-justeringar påverkat de vänster- och höger-panorerade ljudinslagen väldigt olika mycket.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav Belker » 2023-03-27 08:12

Tack för masvis, nu slapp jag själv! Liveskivan låter också anständigt, i alla fall om man jämför med den oändliga ström skräpupptagningar som släpptes förra året.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav pLudio » 2023-03-27 12:14

goat76 skrev:I vissa av låtarna kan man se en ordentligt tydlig skillnad för kanalbalansen mellan versionerna, antingen har själva kanalbalansen förändrats eller så har möjligtvis EQ-justeringar påverkat de vänster- och höger-panorerade ljudinslagen väldigt olika mycket.

Ja, MFSL-utgåvan avviker lite. Se även början på Time på MFSL-utgåvan medan slutet på Brain Damage sticker ut (eller inte!) på Discovery-utgåvan.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav goat76 » 2023-03-27 13:23

peterh skrev:Original LP då ? Den får väl anses som originalet och har inte genomgått ytterligare processning.

( SHVL 804 1973 )


Frågan är väl vad som gjordes vid mastringen av den första versionen, det är ju inte helt säkert att just den versionen blev mindre "processad" i negativ bemärkelse än den nyaste eftersom utgångspunkten antagligen var masterbandet för alla versioner.
De tekniska verktygen som finns till förfogande idag är enormt mycket bättre än de man hade 1973, så förutsättningarna att göra en klart bättre mastring finns ju idag med precisionsverktyg som man bara kunde drömma om förr i tiden.

Jag har inte gjort några lyssningsjämförelser med de äldre men den här nya versionen låter iallafall riktigt bra, tycker jag. :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav peterh » 2023-03-27 18:21

goat76 skrev:
peterh skrev:Original LP då ? Den får väl anses som originalet och har inte genomgått ytterligare processning.

( SHVL 804 1973 )


Frågan är väl vad som gjordes vid mastringen av den första versionen, det är ju inte helt säkert att just den versionen blev mindre "processad" i negativ bemärkelse än den nyaste eftersom utgångspunkten antagligen var masterbandet för alla versioner.
De tekniska verktygen som finns till förfogande idag är enormt mycket bättre än de man hade 1973, så förutsättningarna att göra en klart bättre mastring finns ju idag med precisionsverktyg som man bara kunde drömma om förr i tiden.

Jag har inte gjort några lyssningsjämförelser med de äldre men den här nya versionen låter iallafall riktigt bra, tycker jag. :)


1973 fanns inte de flesta "ljudförstörarverktygen" så sannolikheten att 1973 års vinyl är oförstörd ( bra) är stor.

Det vore intressant att se mätningar på den som jämförelse.

Själv tvivlar jag på att original masterbanden finns kvar och / eller är användbara, så man kan fråga sig vad man
haft för material för att göra nyutgåvorna.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav goat76 » 2023-03-28 12:59

peterh skrev:
goat76 skrev:
peterh skrev:Original LP då ? Den får väl anses som originalet och har inte genomgått ytterligare processning.

( SHVL 804 1973 )


Frågan är väl vad som gjordes vid mastringen av den första versionen, det är ju inte helt säkert att just den versionen blev mindre "processad" i negativ bemärkelse än den nyaste eftersom utgångspunkten antagligen var masterbandet för alla versioner.
De tekniska verktygen som finns till förfogande idag är enormt mycket bättre än de man hade 1973, så förutsättningarna att göra en klart bättre mastring finns ju idag med precisionsverktyg som man bara kunde drömma om förr i tiden.

Jag har inte gjort några lyssningsjämförelser med de äldre men den här nya versionen låter iallafall riktigt bra, tycker jag. :)


1973 fanns inte de flesta "ljudförstörarverktygen" så sannolikheten att 1973 års vinyl är oförstörd ( bra) är stor.

Det vore intressant att se mätningar på den som jämförelse.

Själv tvivlar jag på att original masterbanden finns kvar och / eller är användbara, så man kan fråga sig vad man
haft för material för att göra nyutgåvorna.


Det går tyvärr inte att göra jämförbara digitala analyser av ett analogt format som vinyl, detta eftersom man omöjligen kan läsa av "rå-datan" (om vi får kalla det så) likt det vi kan läsa av direkt bara genom att analysera den digitala filen för de digitala formaten.
Till skillnad från de digitala formaten måste musiken från vinylen först spelas upp och därefter spelas in digitalt innan vi har något att analysera, men någonstans i den analoga kedjan adderas, antingen redan vid vinylgraveringen eller vid uppspelning, circa 4-5 dB "extra dynamik" som egentligen aldrig fanns där från början i musiken på själva masterbandet. Det enda vi kan göra rättvisande jämförelser mellan är digitala utgåvor mot andra digitala utgåvor.

Så om vi ska se det första CD-släppet av The Dark Side Of The Moon som "ursprungsversion", vilken är den tidigaste utgåvan vi kan göra rättvisande digitala jämförelse-analyser av, så tror jag inte den kommer se märkbart bättre ut än den senaste versionen från 2023.



Förr i tiden fanns det betydligt större risk att omedveten kompression uppstod i någon av de analoga delarna som användes i inspelningskedjan och produktionskedjan, och till skillnad från den digitala tekniken och den exakthet analysprogrammen numera har så var det inte så lätt att ens upptäcka hur signalen påverkades i de olika analoga stegen. På sin höjd hade man bara en oprecis och alldeles för långsam nål till sitt förfogande för att se om signalen närmade sig eller kanske övskred den analoga klippningsgränsen (vilket nödvändigtvis inte behöver låta särskilt illa jämfört med hur illa digital klippning kan låta).

Under den analoga inspelnings-eran var det nog t.o.m ganska vanligt att man fullt medvetet lät vissa kanaler "peaka över rött" bara för att man subjektivt tyckte om ljudet den analoga klippningen bidrog med, så limitering skedde även då för att uppnå ett önskat ljud (på instrument-nivå) i mixen, men inte som idag missbruka limitering bara för att enkomt höja det slutgiltiga tvåkanalsspårets ljudnivå.

Om man går ännu längre bak i tiden (och ifall jag förstått det hela rätt) så togs verktyget kompressorn fram då det i.o.m inspelningsapparaturens utveckling (med allt mindre dynamik-begränsningar som följd) upptäcktes det att många "mindre" ljud begravdes/försvann bakom de mer dominerande ljudinslagen, och därför ville man få möjlighet att jämna ut denna nivå mellan dessa olika ljudinslag för att helt enkelt få ett önskat slutresultat som låter bra vid uppspelning i en kedja som redan (och fortfarande än idag) är hyfsat begränsad.



Så åter till Pink Floyd... :)

1973 fanns det möjligtvis inte lika många möjligheter att med precision använda lika många "ljudförstörarverktyg", men det fanns inte heller samma tekniska möjligheter att förbättra ljudet som det finns idag, och så länge dessa verktyg inte används bara i syfte att reducera den färdiga mixens dynamikomfång för att vinna ljudnivå så finns det alla möjligheter att denna nya mastring från 2023 faktiskt låter bättre än den första digitala utgåvan. Helst med tanke på att de allra flesta som har ett finger med i spelet nog är fullt medvetna om att Pink Floyds skivor anses ha ett högt produktionsvärde när det kommer till ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav peterh » 2023-03-28 16:39

Nja, det hindrar ju inte att man rip-ar en vinyl och jämför resultatet. Om det skulle visa sig
överlägset i någon parameter vore det intressant.

Det enda rättvisande jämförelsen är ju ljudkvaliteten och frånvaro av "förbättringar"

Någon frivillig ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav goat76 » 2023-03-28 16:51

peterh skrev:Nja, det hindrar ju inte att man rip-ar en vinyl och jämför resultatet. Om det skulle visa sig
överlägset i någon parameter vore det intressant.

Det enda rättvisande jämförelsen är ju ljudkvaliteten och frånvaro av "förbättringar"

Någon frivillig ?


Det går inte att rippa en vinyl och göra en rättvis jämförelse med en digital fil, se den här videon så kommer du inse att vinylen kommer uppvisa en högre dynamik på circa 4-5 dB mer än vad som verkligen finns i den ursprungliga inspelningen.


Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav peterh » 2023-03-28 19:17

Jämförelsen i videon haltar !

Han visar på skillnader mellan vinyl och CD. Bägge är gjorda med samma material. Men att påstå att vinyl på något magiskt
sätt ökar dynamiken är tveksamt man kan precis lika gärna påstå att CD tillverkningen minskar dynamiken.

Hade han jämfört bägge med sin master ( som han påstår sig ha gjort ) vore det mer seriöst. Nu kan man inte påstå att
någon av dem är mer lik originalet mastern bara att de är olika.

Upp till bevis. RIP-a vinylen och jämför.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav petersteindl » 2023-03-28 21:29

peterh skrev:Jämförelsen i videon haltar !

Han visar på skillnader mellan vinyl och CD. Bägge är gjorda med samma material. Men att påstå att vinyl på något magiskt
sätt ökar dynamiken är tveksamt man kan precis lika gärna påstå att CD tillverkningen minskar dynamiken.

Hade han jämfört bägge med sin master ( som han påstår sig ha gjort ) vore det mer seriöst. Nu kan man inte påstå att
någon av dem är mer lik originalet mastern bara att de är olika.

Upp till bevis. RIP-a vinylen och jämför.


Jag har för mig att Svante tidigare har förklarat varför vinylrip av vinyl från samma digitalmaster får högre crestfaktor än digitalmastern i sig. Jag minns inte riktigt, men alla knäppar och allt knaster ökar värdet på crestfaktorn. Avvikelse av frekvensgång ändrar också, även om avvikelse sker över 20 kHz. Pickuper har resonansfrekvens hos dess svängande massa kring 10-25 kHz, även vinylen i sig ingår här. Det finns även resonans där nål/cantilever-upphängningen (fjäder) tillsammans med massan hos pickuphus + tonarm ingår och den är oftast utan extern dämpning d v s med högt Q-värde och vid frekvens runt 10 Hz.

Man kan nog inte vänta sig samma crestfaktor från vinylrip kontra master.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav goat76 » 2023-03-28 21:53

peterh skrev:Jämförelsen i videon haltar !

Han visar på skillnader mellan vinyl och CD. Bägge är gjorda med samma material. Men att påstå att vinyl på något magiskt
sätt ökar dynamiken är tveksamt man kan precis lika gärna påstå att CD tillverkningen minskar dynamiken.

Hade han jämfört bägge med sin master ( som han påstår sig ha gjort ) vore det mer seriöst. Nu kan man inte påstå att
någon av dem är mer lik originalet mastern bara att de är olika.

Upp till bevis. RIP-a vinylen och jämför.


Det finns absolut ingenting i videon som haltar, den dynamik som finns i den färdiga digitala masterfilen kommer ha exakt samma dynamik i det slutgiltiga digitala formatet om den digitala filen renderas utan ytterligare ingrepp. Det är det som är fördelen med det digitala, det som går in kommer ut i samma form

Personen Ian Shepherd i videon har gjort både mixen och mastern och har full vetskap om att den slutgiltiga digitala ljudfilen är identisk med den digitala mastern. Han kan inte svara på i vilket skede av vinyl-produktionen som vinylen har fått en till synes ökad dynamik, men eftersom han själv har gjort den digitala mastern så vet han med all säkerhet att den dynamiken som sedan syns på vinylrippen helt enkelt inte existerar i original-musikfilen.

Det finns inget som är "upp till bevis", det är redan bevisat att det inte går att lita på det man ser i mätningar av vinylrippar och videon jag länkade till är ett väldigt klart och tydligt exempel på det.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav peterh » 2023-03-28 23:03

goat76 skrev:
peterh skrev:Jämförelsen i videon haltar !

Han visar på skillnader mellan vinyl och CD. Bägge är gjorda med samma material. Men att påstå att vinyl på något magiskt
sätt ökar dynamiken är tveksamt man kan precis lika gärna påstå att CD tillverkningen minskar dynamiken.

Hade han jämfört bägge med sin master ( som han påstår sig ha gjort ) vore det mer seriöst. Nu kan man inte påstå att
någon av dem är mer lik originalet mastern bara att de är olika.

Upp till bevis. RIP-a vinylen och jämför.


Det finns absolut ingenting i videon som haltar, den dynamik som finns i den färdiga digitala masterfilen kommer ha exakt samma dynamik i det slutgiltiga digitala formatet om den digitala filen renderas utan ytterligare ingrepp. Det är det som är fördelen med det digitala, det som går in kommer ut i samma form

Personen Ian Shepherd i videon har gjort både mixen och mastern och har full vetskap om att den slutgiltiga digitala ljudfilen är identisk med den digitala mastern. Han kan inte svara på i vilket skede av vinyl-produktionen som vinylen har fått en till synes ökad dynamik, men eftersom han själv har gjort den digitala mastern så vet han med all säkerhet att den dynamiken som sedan syns på vinylrippen helt enkelt inte existerar i original-musikfilen.

Det finns inget som är "upp till bevis", det är redan bevisat att det inte går att lita på det man ser i mätningar av vinylrippar och videon jag länkade till är ett väldigt klart och tydligt exempel på det.

Det finns ingen jämförelse mellan mastern och CD versionen. Är inte det en brist ?
Istället jämförs 2 slutresultat. De är olika men vilken ( eller bägge) skiljer sig från mastern ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav goat76 » 2023-03-29 00:47

peterh skrev:
goat76 skrev:
peterh skrev:Jämförelsen i videon haltar !

Han visar på skillnader mellan vinyl och CD. Bägge är gjorda med samma material. Men att påstå att vinyl på något magiskt
sätt ökar dynamiken är tveksamt man kan precis lika gärna påstå att CD tillverkningen minskar dynamiken.

Hade han jämfört bägge med sin master ( som han påstår sig ha gjort ) vore det mer seriöst. Nu kan man inte påstå att
någon av dem är mer lik originalet mastern bara att de är olika.

Upp till bevis. RIP-a vinylen och jämför.


Det finns absolut ingenting i videon som haltar, den dynamik som finns i den färdiga digitala masterfilen kommer ha exakt samma dynamik i det slutgiltiga digitala formatet om den digitala filen renderas utan ytterligare ingrepp. Det är det som är fördelen med det digitala, det som går in kommer ut i samma form

Personen Ian Shepherd i videon har gjort både mixen och mastern och har full vetskap om att den slutgiltiga digitala ljudfilen är identisk med den digitala mastern. Han kan inte svara på i vilket skede av vinyl-produktionen som vinylen har fått en till synes ökad dynamik, men eftersom han själv har gjort den digitala mastern så vet han med all säkerhet att den dynamiken som sedan syns på vinylrippen helt enkelt inte existerar i original-musikfilen.

Det finns inget som är "upp till bevis", det är redan bevisat att det inte går att lita på det man ser i mätningar av vinylrippar och videon jag länkade till är ett väldigt klart och tydligt exempel på det.

Det finns ingen jämförelse mellan mastern och CD versionen. Är inte det en brist ?
Istället jämförs 2 slutresultat. De är olika men vilken ( eller bägge) skiljer sig från mastern ?


Ian Shepherd säger med all tydlighet i videon att vinyl-utgåvan är gjord från exakt samma digitala master som använts för att skapa CD-utgåvan inklusive den "brick wall"-limitering som är ligger på mastern, dessa två digitala filer låter därmed identiska med varandra och CD-utgåvan har exakt samma DR (Dynamic Range) på 8 dB som den digitala mastern. Men vinyl-utgåvan har i någon del av produktionsledet (eller vid vinyl-rippningen) fått 4 dB extra i dynamik och landar på DR 12, problemet är dock att de extra 4 dB inte kommer från själva musiken eftersom musiken som ligger på den ursprungliga mastern bara har en dynamik på 8 dB. :)

Det enda som skiljer sig mellan mastern och CD-versionen är att mastern med all sannolikhet är en 24-bit fil, medans CD-versionen har renderats till en 16-bit fil. Utöver det är de helt identiska vad gäller dynamiskt omfång eftersom limiteringen redan har gjorts på mastern.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav peterh » 2023-03-29 07:25

goat76 skrev:
peterh skrev:
goat76 skrev:
Det finns absolut ingenting i videon som haltar, den dynamik som finns i den färdiga digitala masterfilen kommer ha exakt samma dynamik i det slutgiltiga digitala formatet om den digitala filen renderas utan ytterligare ingrepp. Det är det som är fördelen med det digitala, det som går in kommer ut i samma form

Personen Ian Shepherd i videon har gjort både mixen och mastern och har full vetskap om att den slutgiltiga digitala ljudfilen är identisk med den digitala mastern. Han kan inte svara på i vilket skede av vinyl-produktionen som vinylen har fått en till synes ökad dynamik, men eftersom han själv har gjort den digitala mastern så vet han med all säkerhet att den dynamiken som sedan syns på vinylrippen helt enkelt inte existerar i original-musikfilen.

Det finns inget som är "upp till bevis", det är redan bevisat att det inte går att lita på det man ser i mätningar av vinylrippar och videon jag länkade till är ett väldigt klart och tydligt exempel på det.

Det finns ingen jämförelse mellan mastern och CD versionen. Är inte det en brist ?
Istället jämförs 2 slutresultat. De är olika men vilken ( eller bägge) skiljer sig från mastern ?


Ian Shepherd säger med all tydlighet i videon att vinyl-utgåvan är gjord från exakt samma digitala master som använts för att skapa CD-utgåvan inklusive den "brick wall"-limitering som är ligger på mastern, dessa två digitala filer låter därmed identiska med varandra och CD-utgåvan har exakt samma DR (Dynamic Range) på 8 dB som den digitala mastern. Men vinyl-utgåvan har i någon del av produktionsledet (eller vid vinyl-rippningen) fått 4 dB extra i dynamik och landar på DR 12, problemet är dock att de extra 4 dB inte kommer från själva musiken eftersom musiken som ligger på den ursprungliga mastern bara har en dynamik på 8 dB. :)

Det enda som skiljer sig mellan mastern och CD-versionen är att mastern med all sannolikhet är en 24-bit fil, medans CD-versionen har renderats till en 16-bit fil. Utöver det är de helt identiska vad gäller dynamiskt omfång eftersom limiteringen redan har gjorts på mastern.


Du läser selektivt ! Mitt påstående är att han inte jämfört mastern med CD eller vinyl utan han har jämfört vinyl med CD.
Att CD och master har samma dynamik säger ingenting om huruvida det är en exakt kopia eller om andra skillnader finns.

Håller du med om att det saknas jämförelse mellan mastern och de andra testobjekten ? Eller fortsätter du att ha huvudet i sanden ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav goat76 » 2023-03-29 09:25

peterh skrev:
goat76 skrev:
peterh skrev:Det finns ingen jämförelse mellan mastern och CD versionen. Är inte det en brist ?
Istället jämförs 2 slutresultat. De är olika men vilken ( eller bägge) skiljer sig från mastern ?


Ian Shepherd säger med all tydlighet i videon att vinyl-utgåvan är gjord från exakt samma digitala master som använts för att skapa CD-utgåvan inklusive den "brick wall"-limitering som är ligger på mastern, dessa två digitala filer låter därmed identiska med varandra och CD-utgåvan har exakt samma DR (Dynamic Range) på 8 dB som den digitala mastern. Men vinyl-utgåvan har i någon del av produktionsledet (eller vid vinyl-rippningen) fått 4 dB extra i dynamik och landar på DR 12, problemet är dock att de extra 4 dB inte kommer från själva musiken eftersom musiken som ligger på den ursprungliga mastern bara har en dynamik på 8 dB. :)

Det enda som skiljer sig mellan mastern och CD-versionen är att mastern med all sannolikhet är en 24-bit fil, medans CD-versionen har renderats till en 16-bit fil. Utöver det är de helt identiska vad gäller dynamiskt omfång eftersom limiteringen redan har gjorts på mastern.


Du läser selektivt ! Mitt påstående är att han inte jämfört mastern med CD eller vinyl utan han har jämfört vinyl med CD.
Att CD och master har samma dynamik säger ingenting om huruvida det är en exakt kopia eller om andra skillnader finns.

Håller du med om att det saknas jämförelse mellan mastern och de andra testobjekten ? Eller fortsätter du att ha huvudet i sanden ?


Problemet är att du tror att det är någonting unikt med ljudspåret som ligger på den digitala mastern, men det är det inte. Det är en helt vanlig digital ljudfil i formatet "WAV 24-Bit" eller "WAV 32/64-Bit Fp".

Ljudspåret på CD-versionen är i det här fallet en rak digital kopia av den digitala mastern så när på att den endast har genomgått en konvertering inklusive adderat dither-brus till 16-bit fil till det digitala formatet "Audio CD Image".

Anser du att en ljudfil (med ett dynamiskt omfång på låga DR8) i formatet WAV 24-Bit konverterad till ett annat digitalt format i 16-Bit kommer utgöra en tydligt hörbar skillnad?
Du kan ju förresten testa själv om du har en digital ljudfil som är 24-bit (helst något med lågdynamisk musik som du vet inte nyttjar 24-Bit), och konvertera filen till en 16-Bit fil inklusive dither. Lyssna sedan om du hör någon skillnad och jämför de digitala filerna om någon förändring har skett i dynamiken.


Ian Shepherd behöver inte göra en jämförelse mellan mastern och CD-versionen för att han vet att det endast skett en format-konvertering.

Och jag tänker inte vara otrevlig med dig bara för att du saknar vetskapen om att det inte är något unikt med den digitala filen som vi kallar "mastern". Ifall du någon gång har köpt en högupplöst fil från Bandcamp, HD Tracks eller liknande sida, så kan det hända att du köpt en direkt kopia av mastern. :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav peterh » 2023-03-29 09:36

goat76 skrev:
peterh skrev:
goat76 skrev:
Ian Shepherd säger med all tydlighet i videon att vinyl-utgåvan är gjord från exakt samma digitala master som använts för att skapa CD-utgåvan inklusive den "brick wall"-limitering som är ligger på mastern, dessa två digitala filer låter därmed identiska med varandra och CD-utgåvan har exakt samma DR (Dynamic Range) på 8 dB som den digitala mastern. Men vinyl-utgåvan har i någon del av produktionsledet (eller vid vinyl-rippningen) fått 4 dB extra i dynamik och landar på DR 12, problemet är dock att de extra 4 dB inte kommer från själva musiken eftersom musiken som ligger på den ursprungliga mastern bara har en dynamik på 8 dB. :)

Det enda som skiljer sig mellan mastern och CD-versionen är att mastern med all sannolikhet är en 24-bit fil, medans CD-versionen har renderats till en 16-bit fil. Utöver det är de helt identiska vad gäller dynamiskt omfång eftersom limiteringen redan har gjorts på mastern.


Du läser selektivt ! Mitt påstående är att han inte jämfört mastern med CD eller vinyl utan han har jämfört vinyl med CD.
Att CD och master har samma dynamik säger ingenting om huruvida det är en exakt kopia eller om andra skillnader finns.

Håller du med om att det saknas jämförelse mellan mastern och de andra testobjekten ? Eller fortsätter du att ha huvudet i sanden ?


Problemet är att du tror att det är någonting unikt med ljudspåret som ligger på den digitala mastern, men det är det inte. Det är en helt vanlig digital ljudfil i formatet "WAV 24-Bit" eller "WAV 32/64-Bit Fp".

Ljudspåret på CD-versionen är i det här fallet en rak digital kopia av den digitala mastern så när på att den endast har genomgått en konvertering inklusive adderat dither-brus till 16-bit fil till det digitala formatet "Audio CD Image".

Anser du att en ljudfil (med ett dynamiskt omfång på låga DR8) i formatet WAV 24-Bit konverterad till ett annat digitalt format i 16-Bit kommer utgöra en tydligt hörbar skillnad?
Du kan ju förresten testa själv om du har en digital ljudfil som är 24-bit (helst något med lågdynamisk musik som du vet inte nyttjar 24-Bit), och konvertera filen till en 16-Bit fil inklusive dither. Lyssna sedan om du hör någon skillnad och jämför de digitala filerna om någon förändring har skett i dynamiken.


Ian Shepherd behöver inte göra en jämförelse mellan mastern och CD-versionen för att han vet att det endast skett en format-konvertering.

Och jag tänker inte vara otrevlig med dig bara för att du saknar vetskapen om att det inte är något unikt med den digitala filen som vi kallar "mastern". Ifall du någon gång har köpt en högupplöst fil från Bandcamp, HD Tracks eller liknande sida, så kan det hända att du köpt en direkt kopia av mastern. :)

Trist med att du inte är medveten om basal vetenskaplig procedur.
Att jämföra två resultat med varandra utan att jämföra med källan är en brist i metodiken.

Att tro att när man lämnar en master till CD-presseriet och att den kommer på CD i exakt form är att tro, inte att veta.
Att vara så fast i sin tro att man inte ens kan hålla med om att det fattas en bit i "beviset" tyder på viss blindhet.

Alltså : vet vi att CD är identisk med mastern ? Om inte så faller alla delar av det s.k. beviset.

/PS
vi tycks diskutera två olika saker : du att processen att göra en CD är korrekt i detta fall, jag diskuterar
metodiken. Att jämföra två "efter" med varandra och att utnämna den ena som korrekt brister om man
inte samtidigt jämför föregående steg. Gör man inte jämförelsen med mastern så har man utelämnat
ett steg och kan alltså inte säga något om vilken av de två som är "korrektast".
/DS
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav goat76 » 2023-03-29 11:10

peterh skrev:
goat76 skrev:
peterh skrev:
Du läser selektivt ! Mitt påstående är att han inte jämfört mastern med CD eller vinyl utan han har jämfört vinyl med CD.
Att CD och master har samma dynamik säger ingenting om huruvida det är en exakt kopia eller om andra skillnader finns.

Håller du med om att det saknas jämförelse mellan mastern och de andra testobjekten ? Eller fortsätter du att ha huvudet i sanden ?


Problemet är att du tror att det är någonting unikt med ljudspåret som ligger på den digitala mastern, men det är det inte. Det är en helt vanlig digital ljudfil i formatet "WAV 24-Bit" eller "WAV 32/64-Bit Fp".

Ljudspåret på CD-versionen är i det här fallet en rak digital kopia av den digitala mastern så när på att den endast har genomgått en konvertering inklusive adderat dither-brus till 16-bit fil till det digitala formatet "Audio CD Image".

Anser du att en ljudfil (med ett dynamiskt omfång på låga DR8) i formatet WAV 24-Bit konverterad till ett annat digitalt format i 16-Bit kommer utgöra en tydligt hörbar skillnad?
Du kan ju förresten testa själv om du har en digital ljudfil som är 24-bit (helst något med lågdynamisk musik som du vet inte nyttjar 24-Bit), och konvertera filen till en 16-Bit fil inklusive dither. Lyssna sedan om du hör någon skillnad och jämför de digitala filerna om någon förändring har skett i dynamiken.


Ian Shepherd behöver inte göra en jämförelse mellan mastern och CD-versionen för att han vet att det endast skett en format-konvertering.

Och jag tänker inte vara otrevlig med dig bara för att du saknar vetskapen om att det inte är något unikt med den digitala filen som vi kallar "mastern". Ifall du någon gång har köpt en högupplöst fil från Bandcamp, HD Tracks eller liknande sida, så kan det hända att du köpt en direkt kopia av mastern. :)

Trist med att du inte är medveten om basal vetenskaplig procedur.
Att jämföra två resultat med varandra utan att jämföra med källan är en brist i metodiken.

Att tro att när man lämnar en master till CD-presseriet och att den kommer på CD i exakt form är att tro, inte att veta.
Att vara så fast i sin tro att man inte ens kan hålla med om att det fattas en bit i "beviset" tyder på viss blindhet.

Alltså : vet vi att CD är identisk med mastern ? Om inte så faller alla delar av det s.k. beviset.


Ian Shepherd VET att "mastern" är identisk med CD-mastern eftersom han själv har gjort dem båda, han TROR inte något.
Att just du vägrar lita på det han säger är din sak.

CD-masten handlar endast om en digital konvertering eftersom inga som helst anpassningar behöver göras för det slutformatet, och alla ljudpåverkande saker som gjorts på ljudfilen som exempelvis den brick wall-limitering han nämner säger han är gjord redan på "mastern", vars samma brick wall-limiterade fil sedermera även använts för att göra vinyl-mastern.

Ian Shepherd är mastraren som gjort både CD-mastern och vinyl-mastern vilka i sin tur båda härstammar från samma master-ljudfil vars alla större ljudpåverkande åtgärder har gjorts inklusive ovannämnda limitering.

Det han i videon kallar CD är antingen en återkonvertering till en WAV-fil, eller så har han helt enkelt använt den master-ljudfil som han VET är identisk med vad som ligger på CD:n eftersom han själv har gjort den.



Det enda vi behöver grubbla över är i vilket skede vinylen har fått ett ökat dynamiskt omfång på hela 4 dB och nu landar på DR12, trots att mastern som användes för att göra denna vinyl-utgåva endast hade ett dynamiskt omfång på 8 dB.
De pyttesmå eventuella ljudskillnader som kanske uppstod i konverteringen till den CUE/BIN-fil som utgjorde CD-mastern är väldigt irrelevanta i sammanhanget, men trots det är det det du verkar vilja fokusera på och på någon vänster använda som argument för att ogiltigförklara det han tydligt visar och bevisar i videon. Absurt tänkande (eller möjligtvis bara teknisk okunskap om digitaa format) från din sida vilket kanske grundar sig i en förkärlek till ett visst slutformat. :)

Om grundmastern har ett dynamikomfång på 8 dB vilket även CD-mastern har, och vinyl-masten som är gjord på mastern med 8 dB dynamikomfång har ett mätbart slutgiltigt dynamikomfång på 12 dB, vilken av dessa slutformat tycker/tror du då representerar det sanna dynamikomfånget bäst?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6253
Blev medlem: 2020-08-30

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav I-or » 2023-03-29 13:08

Angående skillnaderna i dynamik (DR) mellan vinyl och CD: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=72774&p=2212196#p2212196

Om mastern är identisk kan ordentliga sprak och knäppar förstås öka DR ordentligt, men även med god vinyl kan fas- och frekvensgångsskillnader vid gravering och avspelning ge upphov till ganska stora skillnader för DR. Fasgångsskillnader kan öka amplituden för toppar, vilket medför högre DR, och frekvensgångsskillnader ger olika DR eftersom kompressionen är frekvensberoende (låga frekvenser har betydligt högre kompression).

Dessutom styr förstås graverteknikern processen under graveringen så att även om mastern är identisk så kan skillnader uppstå. Här lite grand om detta: viewtopic.php?f=9&t=72756&p=2210893&hilit#p2210893.

Ingen av ovanstående förändringar för DR leder dock till en subjektivt ökad dynamik för vinylversionen, utan när detta är fallet är mastern alltid en annan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav peterh » 2023-03-29 16:29

goat76 skrev:
peterh skrev:
goat76 skrev:
Problemet är att du tror att det är någonting unikt med ljudspåret som ligger på den digitala mastern, men det är det inte. Det är en helt vanlig digital ljudfil i formatet "WAV 24-Bit" eller "WAV 32/64-Bit Fp".

Ljudspåret på CD-versionen är i det här fallet en rak digital kopia av den digitala mastern så när på att den endast har genomgått en konvertering inklusive adderat dither-brus till 16-bit fil till det digitala formatet "Audio CD Image".

Anser du att en ljudfil (med ett dynamiskt omfång på låga DR8) i formatet WAV 24-Bit konverterad till ett annat digitalt format i 16-Bit kommer utgöra en tydligt hörbar skillnad?
Du kan ju förresten testa själv om du har en digital ljudfil som är 24-bit (helst något med lågdynamisk musik som du vet inte nyttjar 24-Bit), och konvertera filen till en 16-Bit fil inklusive dither. Lyssna sedan om du hör någon skillnad och jämför de digitala filerna om någon förändring har skett i dynamiken.


Ian Shepherd behöver inte göra en jämförelse mellan mastern och CD-versionen för att han vet att det endast skett en format-konvertering.

Och jag tänker inte vara otrevlig med dig bara för att du saknar vetskapen om att det inte är något unikt med den digitala filen som vi kallar "mastern". Ifall du någon gång har köpt en högupplöst fil från Bandcamp, HD Tracks eller liknande sida, så kan det hända att du köpt en direkt kopia av mastern. :)

Trist med att du inte är medveten om basal vetenskaplig procedur.
Att jämföra två resultat med varandra utan att jämföra med källan är en brist i metodiken.

Att tro att när man lämnar en master till CD-presseriet och att den kommer på CD i exakt form är att tro, inte att veta.
Att vara så fast i sin tro att man inte ens kan hålla med om att det fattas en bit i "beviset" tyder på viss blindhet.

Alltså : vet vi att CD är identisk med mastern ? Om inte så faller alla delar av det s.k. beviset.


Ian Shepherd VET att "mastern" är identisk med CD-mastern eftersom han själv har gjort dem båda, han TROR inte något.
Att just du vägrar lita på det han säger är din sak.

CD-masten handlar endast om en digital konvertering eftersom inga som helst anpassningar behöver göras för det slutformatet, och alla ljudpåverkande saker som gjorts på ljudfilen som exempelvis den brick wall-limitering han nämner säger han är gjord redan på "mastern", vars samma brick wall-limiterade fil sedermera även använts för att göra vinyl-mastern.

Ian Shepherd är mastraren som gjort både CD-mastern och vinyl-mastern vilka i sin tur båda härstammar från samma master-ljudfil vars alla större ljudpåverkande åtgärder har gjorts inklusive ovannämnda limitering.

Det han i videon kallar CD är antingen en återkonvertering till en WAV-fil, eller så har han helt enkelt använt den master-ljudfil som han VET är identisk med vad som ligger på CD:n eftersom han själv har gjort den.



Det enda vi behöver grubbla över är i vilket skede vinylen har fått ett ökat dynamiskt omfång på hela 4 dB och nu landar på DR12, trots att mastern som användes för att göra denna vinyl-utgåva endast hade ett dynamiskt omfång på 8 dB.
De pyttesmå eventuella ljudskillnader som kanske uppstod i konverteringen till den CUE/BIN-fil som utgjorde CD-mastern är väldigt irrelevanta i sammanhanget, men trots det är det det du verkar vilja fokusera på och på någon vänster använda som argument för att ogiltigförklara det han tydligt visar och bevisar i videon. Absurt tänkande (eller möjligtvis bara teknisk okunskap om digitaa format) från din sida vilket kanske grundar sig i en förkärlek till ett visst slutformat. :)

Om grundmastern har ett dynamikomfång på 8 dB vilket även CD-mastern har, och vinyl-masten som är gjord på mastern med 8 dB dynamikomfång har ett mätbart slutgiltigt dynamikomfång på 12 dB, vilken av dessa slutformat tycker/tror du då representerar det sanna dynamikomfånget bäst?


Fortfarande : man har inte jämfört mastern ( steget innan man lämnade bort till CD resp vinyl presseriet) utan man
jämför två slutresultat. Ett metodfel. Att ett mätvärde överensstämmer något sånär innebär inte att de är identiska.

Jag har inte talat om ljudkvaliteten jag har uteslutande talat om metodfelet och den trosvissa övertygelsen att "det
måste vara identiska" ,tro är något man gör i kyrkan, vetenskap mäter och undersöker.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav goat76 » 2023-03-29 17:00

peterh skrev:
goat76 skrev:
peterh skrev:Trist med att du inte är medveten om basal vetenskaplig procedur.
Att jämföra två resultat med varandra utan att jämföra med källan är en brist i metodiken.

Att tro att när man lämnar en master till CD-presseriet och att den kommer på CD i exakt form är att tro, inte att veta.
Att vara så fast i sin tro att man inte ens kan hålla med om att det fattas en bit i "beviset" tyder på viss blindhet.

Alltså : vet vi att CD är identisk med mastern ? Om inte så faller alla delar av det s.k. beviset.


Ian Shepherd VET att "mastern" är identisk med CD-mastern eftersom han själv har gjort dem båda, han TROR inte något.
Att just du vägrar lita på det han säger är din sak.

CD-masten handlar endast om en digital konvertering eftersom inga som helst anpassningar behöver göras för det slutformatet, och alla ljudpåverkande saker som gjorts på ljudfilen som exempelvis den brick wall-limitering han nämner säger han är gjord redan på "mastern", vars samma brick wall-limiterade fil sedermera även använts för att göra vinyl-mastern.

Ian Shepherd är mastraren som gjort både CD-mastern och vinyl-mastern vilka i sin tur båda härstammar från samma master-ljudfil vars alla större ljudpåverkande åtgärder har gjorts inklusive ovannämnda limitering.

Det han i videon kallar CD är antingen en återkonvertering till en WAV-fil, eller så har han helt enkelt använt den master-ljudfil som han VET är identisk med vad som ligger på CD:n eftersom han själv har gjort den.



Det enda vi behöver grubbla över är i vilket skede vinylen har fått ett ökat dynamiskt omfång på hela 4 dB och nu landar på DR12, trots att mastern som användes för att göra denna vinyl-utgåva endast hade ett dynamiskt omfång på 8 dB.
De pyttesmå eventuella ljudskillnader som kanske uppstod i konverteringen till den CUE/BIN-fil som utgjorde CD-mastern är väldigt irrelevanta i sammanhanget, men trots det är det det du verkar vilja fokusera på och på någon vänster använda som argument för att ogiltigförklara det han tydligt visar och bevisar i videon. Absurt tänkande (eller möjligtvis bara teknisk okunskap om digitaa format) från din sida vilket kanske grundar sig i en förkärlek till ett visst slutformat. :)

Om grundmastern har ett dynamikomfång på 8 dB vilket även CD-mastern har, och vinyl-masten som är gjord på mastern med 8 dB dynamikomfång har ett mätbart slutgiltigt dynamikomfång på 12 dB, vilken av dessa slutformat tycker/tror du då representerar det sanna dynamikomfånget bäst?


Fortfarande : man har inte jämfört mastern ( steget innan man lämnade bort till CD resp vinyl presseriet) utan man
jämför två slutresultat. Ett metodfel. Att ett mätvärde överensstämmer något sånär innebär inte att de är identiska.

Jag har inte talat om ljudkvaliteten jag har uteslutande talat om metodfelet och den trosvissa övertygelsen att "det
måste vara identiska" ,tro är något man gör i kyrkan, vetenskap mäter och undersöker.


Vad är det du vill ha sagt som har relevans för den huvudsakliga frågan varför vinyl-utgåvan visar på en femtiprocentig ökning av dynamikomfånget jämfört med den master den var gjord på?

Vad är det för skillnader du letar i CD-mastern som gör att det istället skulle vara den som inte är representativ i jämförelse med den ursprungliga mastern???

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav peterh » 2023-03-29 17:14

goat76 skrev:
peterh skrev:
goat76 skrev:
Ian Shepherd VET att "mastern" är identisk med CD-mastern eftersom han själv har gjort dem båda, han TROR inte något.
Att just du vägrar lita på det han säger är din sak.

CD-masten handlar endast om en digital konvertering eftersom inga som helst anpassningar behöver göras för det slutformatet, och alla ljudpåverkande saker som gjorts på ljudfilen som exempelvis den brick wall-limitering han nämner säger han är gjord redan på "mastern", vars samma brick wall-limiterade fil sedermera även använts för att göra vinyl-mastern.

Ian Shepherd är mastraren som gjort både CD-mastern och vinyl-mastern vilka i sin tur båda härstammar från samma master-ljudfil vars alla större ljudpåverkande åtgärder har gjorts inklusive ovannämnda limitering.

Det han i videon kallar CD är antingen en återkonvertering till en WAV-fil, eller så har han helt enkelt använt den master-ljudfil som han VET är identisk med vad som ligger på CD:n eftersom han själv har gjort den.



Det enda vi behöver grubbla över är i vilket skede vinylen har fått ett ökat dynamiskt omfång på hela 4 dB och nu landar på DR12, trots att mastern som användes för att göra denna vinyl-utgåva endast hade ett dynamiskt omfång på 8 dB.
De pyttesmå eventuella ljudskillnader som kanske uppstod i konverteringen till den CUE/BIN-fil som utgjorde CD-mastern är väldigt irrelevanta i sammanhanget, men trots det är det det du verkar vilja fokusera på och på någon vänster använda som argument för att ogiltigförklara det han tydligt visar och bevisar i videon. Absurt tänkande (eller möjligtvis bara teknisk okunskap om digitaa format) från din sida vilket kanske grundar sig i en förkärlek till ett visst slutformat. :)

Om grundmastern har ett dynamikomfång på 8 dB vilket även CD-mastern har, och vinyl-masten som är gjord på mastern med 8 dB dynamikomfång har ett mätbart slutgiltigt dynamikomfång på 12 dB, vilken av dessa slutformat tycker/tror du då representerar det sanna dynamikomfånget bäst?


Fortfarande : man har inte jämfört mastern ( steget innan man lämnade bort till CD resp vinyl presseriet) utan man
jämför två slutresultat. Ett metodfel. Att ett mätvärde överensstämmer något sånär innebär inte att de är identiska.

Jag har inte talat om ljudkvaliteten jag har uteslutande talat om metodfelet och den trosvissa övertygelsen att "det
måste vara identiska" ,tro är något man gör i kyrkan, vetenskap mäter och undersöker.


Vad är det du vill ha sagt som har relevans för den huvudsakliga frågan varför vinyl-utgåvan visar på en femtiprocentig ökning av dynamikomfånget jämfört med den master den var gjord på?

Vad är det för skillnader du letar i CD-mastern som gör att det istället skulle vara den som inte är representativ i jämförelse med den ursprungliga mastern???

Vad jag sagt är enkelt : Man har inte jämfört CD eller vinyl med mastern. AV detta kan man inte dra några säkra slutsatser
om vilken som mest liknar originalet, inte förrän man faktiskt jämfört originalet med dem.

Vanlig vetenskaplig metodik till skillnad från trosvisst tyckande.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav goat76 » 2023-03-29 17:34

peterh skrev:
goat76 skrev:
peterh skrev:
Fortfarande : man har inte jämfört mastern ( steget innan man lämnade bort till CD resp vinyl presseriet) utan man
jämför två slutresultat. Ett metodfel. Att ett mätvärde överensstämmer något sånär innebär inte att de är identiska.

Jag har inte talat om ljudkvaliteten jag har uteslutande talat om metodfelet och den trosvissa övertygelsen att "det
måste vara identiska" ,tro är något man gör i kyrkan, vetenskap mäter och undersöker.


Vad är det du vill ha sagt som har relevans för den huvudsakliga frågan varför vinyl-utgåvan visar på en femtiprocentig ökning av dynamikomfånget jämfört med den master den var gjord på?

Vad är det för skillnader du letar i CD-mastern som gör att det istället skulle vara den som inte är representativ i jämförelse med den ursprungliga mastern???

Vad jag sagt är enkelt : Man har inte jämfört CD eller vinyl med mastern. AV detta kan man inte dra några säkra slutsatser
om vilken som mest liknar originalet, inte förrän man faktiskt jämfört originalet med dem.

Vanlig vetenskaplig metodik till skillnad från trosvisst tyckande.


Så trots att masteringingenjören själv säger att mastern som användes vid skapandet av vinyl-utgåvan hade ett dynamiskt omfång på låga 8 dB, så tror du att vinylens uppmätta dynamikomfång på 12 dB mycket väl kan vara den som överenstämmer bäst med hur det verkligen är, har jag förstått dig rätt?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav peterh » 2023-03-29 17:56

goat76 skrev:
peterh skrev:
goat76 skrev:
Vad är det du vill ha sagt som har relevans för den huvudsakliga frågan varför vinyl-utgåvan visar på en femtiprocentig ökning av dynamikomfånget jämfört med den master den var gjord på?

Vad är det för skillnader du letar i CD-mastern som gör att det istället skulle vara den som inte är representativ i jämförelse med den ursprungliga mastern???

Vad jag sagt är enkelt : Man har inte jämfört CD eller vinyl med mastern. AV detta kan man inte dra några säkra slutsatser
om vilken som mest liknar originalet, inte förrän man faktiskt jämfört originalet med dem.

Vanlig vetenskaplig metodik till skillnad från trosvisst tyckande.


Så trots att masteringingenjören själv säger att mastern som användes vid skapandet av vinyl-utgåvan hade ett dynamiskt omfång på låga 8 dB, så tror du att vinylens uppmätta dynamikomfång på 12 dB mycket väl kan vara den som överenstämmer bäst med hur det verkligen är, har jag förstått dig rätt?


masteringingenjören visar på EN parameter, men visar inte en jämförelse som inkluderar vågformer.
Han säger själv att CD versionen har en "tätklippt" profil till skillnad från LP versionen. Hur mastern ser ut vet vi inte.
Att man lämnat samma master till bägge skivorna säger ingenting om hur respektive företag som tillverkar
CD/LP har processat ljudet, vad vi vet gör de sin egen bedömning.
Att jämföra mastern med slutprodukten vore elementärt.

Om min ringa erfarenhet kan räknas så ser CD versionerna ovan ut att vara limiterade . Men vad vet jag.
Har just skaffat 1973 års LP för att bilda mig en egen uppfattning. Till skillnad från dig så försöker jag mäta och skaffa
riktiga data i stället för att lita på "masteringingenjören". Skillnad mellan tro och vetande kan man säga.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav goat76 » 2023-03-29 19:01

peterh skrev:
goat76 skrev:
peterh skrev:Vad jag sagt är enkelt : Man har inte jämfört CD eller vinyl med mastern. AV detta kan man inte dra några säkra slutsatser
om vilken som mest liknar originalet, inte förrän man faktiskt jämfört originalet med dem.

Vanlig vetenskaplig metodik till skillnad från trosvisst tyckande.


Så trots att masteringingenjören själv säger att mastern som användes vid skapandet av vinyl-utgåvan hade ett dynamiskt omfång på låga 8 dB, så tror du att vinylens uppmätta dynamikomfång på 12 dB mycket väl kan vara den som överenstämmer bäst med hur det verkligen är, har jag förstått dig rätt?


masteringingenjören visar på EN parameter, men visar inte en jämförelse som inkluderar vågformer.
Han säger själv att CD versionen har en "tätklippt" profil till skillnad från LP versionen. Hur mastern ser ut vet vi inte.
Att man lämnat samma master till bägge skivorna säger ingenting om hur respektive företag som tillverkar
CD/LP har processat ljudet, vad vi vet gör de sin egen bedömning.
Att jämföra mastern med slutprodukten vore elementärt.


Trollar du hårt eller?!!! :lol:

Mastern för vinylen ser ut som CD-mastern eftersom han i videon (som du varken verkar ha sett eller förstått) ordagrant säger att ljudfilen som vinylen gjordes av redan var brick wall-limiterad till det dynamikomfång på 8 dB som du ser i CD-mastern. Varför i all sin dar tror du att han inte själv vet vad han har gjort när han själv mastrade låten???

Ett tips är att du lyssnar noga vad han äger från 5 minuter in i videon och framåt, där han med all tydlighet förklarar att mastern som vinylen är gjord på hade exakt samma limitering som CD-spåret man ser i klippet.

De har redan anlitat en masteringingenjör för jobbet och det är killen i videon, det finns absolut ingenting kvar att göra för CD-utgåvan som i princip är identisk med mastern, medans vinylen kan ha behövt vissa vinyl-specifika anpassningar vilka kan vara en bidragande orsak till den till synes ökade dynamikomfånget, men denna ökning har absolut ingenting att göra med någon ökning av själva musikens dynamiska omfång utan är snarare någon form av distorsions-avskräde som troligtvis uppkommit av de fasförskjutningar I-or nämner, eller att det uppkommit någonstans i kedjan vid rippningen av vinylen.

peterh skrev:Om min ringa erfarenhet kan räknas så ser CD versionerna ovan ut att vara limiterade . Men vad vet jag.
Har just skaffat 1973 års LP för att bilda mig en egen uppfattning. Till skillnad från dig så försöker jag mäta och skaffa
riktiga data i stället för att lita på "masteringingenjören". Skillnad mellan tro och vetande kan man säga.


Det finns absolut inga skäl att misstro Ian Shepherd, skulle han ha någon slags agenda mot vinylformatet eller vad är det som får dig att tro att han ljuger? Nä, nu får du ta och ge dig. :)

Och vad gäller Pink Floyds album så är den såklart limiterad eller komprimerad på något eller några ljudinslag på instrument-nivå i själva mixen, annars hade dessa låtar haft större dynamik än vad de nu har. Men baserat på några andra tidigare utgåvor av samma album vilka haft ett likartat dynamiskt omfång så har det inte synts några spår av att låtarnas kompletta ljudspår har blivit märkbart limiterade eller komprimerade.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav peterh » 2023-03-29 19:51

Vi kommer inte längre.

Jag litar inte på ord som "han säger".. Jag tror på direkta jämförelser som är reproducerbara och kan
verifieras. I filmen som refereras finns ingen sådan jämförelse, det finns några lösryckta kommentarer
om EN parameter. Däremot finns det djupare jämförelser mellan vinyl och CD versionen.
Håll med om attt det vore passande att ta med mastern i dessa jämförelser och inte blint tro
på en människas utsaga.

Skulle det vara så svårt att erkänna att en jämförelse ( inte ett statement ) vore att en gång för alla ge svaret ?

Men så är det väl med mycket i denna branschen. Man tom tror på nätkablar och digitalsladdar gör skillnad :-(
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav lemmts » 2023-04-02 14:32

Nån som lyssnat på 50TH ANNIVERSARY-utgåvan? Når den upp till samma nivå som Animals som kom för några år sedan?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: The Dark Side Of The Moon - 50th Anniversary

Inläggav goat76 » 2023-04-02 15:13

lemmts skrev:Nån som lyssnat på 50TH ANNIVERSARY-utgåvan? Når den upp till samma nivå som Animals som kom för några år sedan?


Utan att ha gjort någon direkt jämförelse med de äldre versionerna så har jag nog aldrig tidigare upplevt det här albumet låta bättre än det låter nu. :)

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster