MasVis: Steely Dan - Aja (1977) i ny 24/96

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

MasVis: Steely Dan - Aja (1977) i ny 24/96

Inläggav pLudio » 2023-09-30 01:04

Nu har det kommit en Hi-Res version av Steely Dan - Aja, alla audiofilers favorit. Den har DR15 och ser ut så här:

masvis-online overview.png
masvis-online overview.png (183.29 KiB) Visad 967 gånger

masvis-online 02. Steely Dan - Aja.png
masvis-online 02. Steely Dan - Aja.png (298.31 KiB) Visad 967 gånger


Den äldre CD-utgåvan har DR13 och ser ut så här:
masvis-online overview.png
masvis-online overview.png (206.14 KiB) Visad 967 gånger

masvis-online 02. Steely Dan - Aja (Album Version).png
masvis-online 02. Steely Dan - Aja (Album Version).png (318.45 KiB) Visad 967 gånger


Fantastiskt att den nyare utgåvan inte är mer dynamiskt komprimerad!
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: MasVis: Steely Dan - Aja (1977) i ny 24/96

Inläggav juanth » 2023-09-30 02:25

Jaså, det kan gå åt det hållet också!? :)

Jag kan inte tolka alla diagram i Masvis men visst är det åt rätt håll?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MasVis: Steely Dan - Aja (1977) i ny 24/96

Inläggav pLudio » 2023-09-30 09:09

juanth skrev:Jag kan inte tolka alla diagram i Masvis men visst är det åt rätt håll?

Ja, det ser bättre ut även om det är helt meningslöst med hi-res i sig för ett album från 1977.

Jag vet inte hur gamla CD-utgåvor ser ut och MoFi har släppt Steely Dan också men skall man strömma Aja så är det nya hi-res utgåvan som gäller.

https://audiophilestyle.com/ca/the-best ... -aja-r772/ för den vetgirige och som antagligen kommer uppdateras med denna version.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9605
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: MasVis: Steely Dan - Aja (1977) i ny 24/96

Inläggav sprudel » 2023-09-30 10:05

Mycket trevligt! Tumme upp!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: Steely Dan - Aja (1977) i ny 24/96

Inläggav goat76 » 2023-09-30 10:37

Låt er inte luras alltför mycket av de "bättre" siffervärden man ser i Hi-res versionen. Skillnaderna man ser är mest på grund av att basen under circa 125 Hz har gjorts om till mono från stereo, samt en ganska aggresiv Lågpass-filtrering på runt 30 dB per oktav har lagts runt 14 kHz. Det finns även tydliga spår av att spåret har fått en Högpass-filtrering, så med allt detta sammantaget så kommer siffrorna ofrånkommligen se bättre ut, möjligtvis låta aningen annorlunda men inte nödvändigtvis bättre.

Utöver ovanstående "siffer-påverkande skillnader" så kan man dock ana att en lättare limitering skett på den ursprungliga versionen, då både vänster och höger kanals toppfaktor har landat på exakt samma nivå (-0.51 dB). Men mest sannolikt är limiteringen såpass liten att den nog knappast är hörbar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17899
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: MasVis: Steely Dan - Aja (1977) i ny 24/96

Inläggav Almen » 2023-09-30 12:05

goat76 skrev:Utöver ovanstående "siffer-påverkande skillnader" så kan man dock ana att en lättare limitering skett på den ursprungliga versionen, då både vänster och höger kanals toppfaktor har landat på exakt samma nivå (-0.51 dB). Men mest sannolikt är limiteringen såpass liten att den nog knappast är hörbar.

Jag tror att du blandar ihop med den senaste CD-utgåvan. Jag antog att det är den som visas i de undre MasVis-diagrammen.

Senaste CD:n låter inte jättedåligt, men detta ser ju ut att vara en återgång till den första CD-utgåvan, kanske till och med med lite mindre LP-mastring (mindre boostning i diskanten), vilket oftast är till det bättre.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: Steely Dan - Aja (1977) i ny 24/96

Inläggav goat76 » 2023-09-30 12:15

Almen skrev:
goat76 skrev:Utöver ovanstående "siffer-påverkande skillnader" så kan man dock ana att en lättare limitering skett på den ursprungliga versionen, då både vänster och höger kanals toppfaktor har landat på exakt samma nivå (-0.51 dB). Men mest sannolikt är limiteringen såpass liten att den nog knappast är hörbar.

Jag tror att du blandar ihop med den senaste CD-utgåvan. Jag antog att det är den som visas i de undre MasVis-diagrammen.

Senaste CD:n låter inte jättedåligt, men detta ser ju ut att vara en återgång till den första CD-utgåvan, kanske till och med med lite mindre LP-mastring (mindre boostning i diskanten), vilket oftast är till det bättre.


Ja, den jag kanske felaktigt kallade "ursprungliga versionen" i mitt inlägg är den pLudio jämför den nya Hi-res versionen med.

Hur ser den första CD-utgåvan ut i MasVis?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MasVis: Steely Dan - Aja (1977) i ny 24/96

Inläggav pLudio » 2023-09-30 13:10

Vi kan nog anta att hi-res versionen kommer från jobbet med remastern till vinylen som basunerades ut nyligen.

Aja has been meticulously remastered by Bernie Grundman from an analog, non-EQ’d, tape copy and the process was overseen by founding member Donald Fagen.


Körde CD (blå) och hi-res (vit) i DeltaWave. Saknar ni EQ:ad diskant?
Aja_waveform.png
Aja_waveform.png (200.29 KiB) Visad 902 gånger

Aja_spectrum.png
Aja_spectrum.png (68.95 KiB) Visad 902 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: MasVis: Steely Dan - Aja (1977) i ny 24/96

Inläggav pLudio » 2023-10-01 21:03

pLudio skrev:Den äldre CD-utgåvan har DR13 och ser ut så här:

"I was able to confirm that the version available on streaming sites, including Tidal and Qobuz, is the '99 Nichols mastering."
https://audiophilestyle.com/forums/topi ... ent=919530
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis: Steely Dan - Aja (1977) i ny 24/96

Inläggav goat76 » 2023-10-01 21:46

pLudio skrev:
pLudio skrev:Den äldre CD-utgåvan har DR13 och ser ut så här:

"I was able to confirm that the version available on streaming sites, including Tidal and Qobuz, is the '99 Nichols mastering."
https://audiophilestyle.com/forums/topi ... ent=919530


Det var enkelt att lura upp CD-utgåvan till DR15 bara genom att göra om basen till mono, och lägga på både hög- och lågpass-filter.

CD-utgåvan verkar dock som tidigare nämnts vara lite lätt limiterad, så siffrorna kommer inte riktigt upp till Hi-res versionen, men om man skulle lägga lite ytterligare tid än vad jag gjorde så hade man säkert kunnat forma den tills den överenstämmer ännu bättre.

Den stora frågan är väl: Hör du en tydlig skillnad mellan versionerna och hur artar det sig rent ljudmässigt?

masvis-online Steely Dan - Aja (Album Version) MONO BASS HP LP.png
masvis-online Steely Dan - Aja (Album Version) MONO BASS HP LP.png (923.56 KiB) Visad 859 gånger


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster