Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erahjar
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2014-04-18
Ort: Tyskbagarbergen

Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav Erahjar » 2023-10-23 15:38

Ett tips i all välmening;
Rolling Stones Hackney Diamonds tycks finnas i olika versioner där Tidal versionen i Dolby Atmos inte är lika hårt dynamikbegränsad som den ”vanliga” 2-kanalsversionen på Tidal eller Apple Music. Finns ju både Atmos o vanliga 2-kanalaren att välja mellan på Tidal, så väljer man Atmos nedmixad till 2 kanaler fås inte samma hårda dynamikbegränsning (om man nu inte har möjligheten att avnjuta det hela i Dolby Atmos).
Går o läsa mer på https://magicvinyldigital.net/2023/10/2 ... lby-atmos/
Bilagor
IMG_1959.jpeg
IMG_1959.jpeg (571.87 KiB) Visad 1475 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav goat76 » 2023-10-23 16:52

Erahjar skrev:Ett tips i all välmening;
Rolling Stones Hackney Diamonds tycks finnas i olika versioner där Tidal versionen i Dolby Atmos inte är lika hårt dynamikbegränsad som den ”vanliga” 2-kanalsversionen på Tidal eller Apple Music. Finns ju både Atmos o vanliga 2-kanalaren att välja mellan på Tidal, så väljer man Atmos nedmixad till 2 kanaler fås inte samma hårda dynamikbegränsning (om man nu inte har möjligheten att avnjuta det hela i Dolby Atmos).


Det är ganska väntat att Atmos-versionen är mindre dynamikbegränsad då det formatet väl är det första musikformatet med en specificerad normalisering-gräns. Om någon låt överskrider normaliseringsgränsen på -18 LUFS kommer den helt enkelt inte godkännas för release. Så den biten är ju väldigt bra med Atmos, men hur upplever du själva Atmos-mixarna av låtspåren låta när de är nedmixade till 2 kanaler i jämförelse med de dedikerade 2-kanalsmixarna, ifall du försöker bortse från att de är mer dynamikbegränsade?

Saken är den att en Atmos-mix främst är tilltänkt att lyssnas på i ett Atmos-system, så det jag så här på förhand vill ställa mig lite frågande till är hur en sådan ljudproduktion egentligen låter när den gått igenom en automatiserad nedmixning till endast 2 kanaler. Det är ju inte för oskull som det allt som oftast görs två separata mixar, en för Atmos och en för vanliga 2-kanalsspår.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav pLudio » 2023-10-23 21:39

Fantastiskt. Spår 8 buggade.

masvis-online overview.png
masvis-online overview.png (239.29 KiB) Visad 1436 gånger

masvis-online 04. The Rolling Stones - Bite My Head Off.png
masvis-online 04. The Rolling Stones - Bite My Head Off.png (242.62 KiB) Visad 1436 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav Morello » 2023-10-23 21:53

Albumet ser inte bara komplett sönderkomprimerat ut (12-15 dB är stympat), man ser även att en riktig charlatan varit i farten, ty det finns kraftiga spår av överstyrning i den digitala domänen. Hur i hela friden kan skivbolagen acceptera den här typen av rena amatörproduktioner? :x
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav pLudio » 2023-10-23 22:39

This is exactly the sort of album you gift a middle-age, mid-divorce dad who’s flailing for direction as he speeds around town in his post-split sports car, cranking the Stones’ anti-romance rants.

https://pitchfork.com/reviews/albums/th ... -diamonds/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav Kermit116 » 2023-10-24 16:16

Möjligen off-topic:
Andres Lokko som skriver om populärmusik i Svd, och då ibland i en rätt pretentiös stil, recenserade albumet i helgens tidning, betyget blev 2 av 6, men bäst var artikelns rubrik; "Stones nya – rock i livets slutskede".

Vansinnigt roligt tycker den som inte behöver ha med ngt Stonesalbum till en öde ö.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11894
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-10-24 19:44

Kan man köpa en CD eller tanka ned en BRA version av albumet?
Vill lagra på min NAS

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav pLudio » 2023-10-24 20:03

sportbilsentusiasten skrev:Kan man köpa en CD eller tanka ned en BRA version av albumet?

Jadu, jag hittar inte om Atmos-spåren finns på blåstråleskivan men dyr är den i alla fall.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav idea » 2023-10-24 23:53

pLudio skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Kan man köpa en CD eller tanka ned en BRA version av albumet?

Jadu, jag hittar inte om Atmos-spåren finns på blåstråleskivan men dyr är den i alla fall.


CD+Bluray = 799 SEK på Bengans, Atmosmixen finns på Bluray. Lite över normalpris för en Atmos Bluray.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11894
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-10-25 06:17

Tack, hur rippar man ut 2-ch spåren från BD-skivan?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav pLudio » 2023-10-25 08:18

sportbilsentusiasten skrev:Tack, hur rippar man ut 2-ch spåren från BD-skivan?

Tvåkanalsspåren i 24/96 LPCM är nog samma master som på CD utan du behöver rippa Dolby Atmos-versionen och mixa ned den till 2.0. Rippa Atmos har jag ingen erfarenhet av.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26701
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav hifikg » 2023-10-25 08:29

Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav goat76 » 2023-10-25 09:06

pLudio skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Tack, hur rippar man ut 2-ch spåren från BD-skivan?

Tvåkanalsspåren i 24/96 LPCM är nog samma master som på CD utan du behöver rippa Dolby Atmos-versionen och mixa ned den till 2.0. Rippa Atmos har jag ingen erfarenhet av.


Sen är det ju som redan påpekats frågan hur själva mixen låter när Atmos har gjort sin automatiserade nedmixning till två kanaler. Jag är rätt tveksam till att en automatisk nedmixning skulle kunna ge ett generellt lyckat resultat från spår till spår.

Är det någon som här som jämfört en automatisk nedmixning av Atmos med en dedikerad 2-kanalsmix?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav pLudio » 2023-10-25 09:30

goat76 skrev:Sen är det ju som redan påpekats frågan hur själva mixen låter när Atmos har gjort sin automatiserade nedmixning till två kanaler. Jag är rätt tveksam till att en automatisk nedmixning skulle kunna ge ett generellt lyckat resultat från spår till spår.

Just i det här fallet är nog allt bättre än CD-versionen. Man kan hålla sig till att lyssna på Muddy Waters covern som är sista spåret eller helt förtränga att skivan släpptes.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav idea » 2023-10-25 11:41

sportbilsentusiasten skrev:Tack, hur rippar man ut 2-ch spåren från BD-skivan?


Med hjälp av lämplig BD-RE spelare (tex Asus BW-16 med "rätt firmware", dvs inte senaste) och MakeMKV kan man rippa de flesta BluRays. Sedan spelar man upp mkv-filen som en film och i uppspelaren kan man oftast välja ljudspår alternativt mixas det ner till tillgängligt antal kanaler.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav goat76 » 2023-10-25 11:54

pLudio skrev:
goat76 skrev:Sen är det ju som redan påpekats frågan hur själva mixen låter när Atmos har gjort sin automatiserade nedmixning till två kanaler. Jag är rätt tveksam till att en automatisk nedmixning skulle kunna ge ett generellt lyckat resultat från spår till spår.

Just i det här fallet är nog allt bättre än CD-versionen. Man kan hålla sig till att lyssna på Muddy Waters covern som är sista spåret eller helt förtränga att skivan släpptes.


Jag är inte alls säker på det, det är rätt komplicerat att få till en välbalanserad och bra 2-kanalsmix och har oftast betydligt större påverkan på det ljudmässiga slutresultatet än vad den efterföljande mastringen har. En Atmos-mix nedmixad till endast två kanaler är väldigt långt ifrån hur den mixen var tilltänkt att låta, och nedmixningen är dessutom automatiserad, så av de anledningarna är jag rätt tveksam på att den skulle låta bättre än den dedikerade stereomixen även om den sistnämda är söndermastrad.

Är det någon av er som har någon Atmos-mix nedbantad till ett stereospår?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav goat76 » 2023-10-27 15:11

pLudio skrev:
goat76 skrev:Sen är det ju som redan påpekats frågan hur själva mixen låter när Atmos har gjort sin automatiserade nedmixning till två kanaler. Jag är rätt tveksam till att en automatisk nedmixning skulle kunna ge ett generellt lyckat resultat från spår till spår.

Just i det här fallet är nog allt bättre än CD-versionen. Man kan hålla sig till att lyssna på Muddy Waters covern som är sista spåret eller helt förtränga att skivan släpptes.


Okej, mina farhågor att den automatiska nedmixningen från Atmos till ett tvåkanalsspår inte skulle fungera väl verkar inte gälla, iallafall inte just i det här fallet då Atmos-mixen verkar ha gjorts med försiktighet och bibehållt de huvudsakliga beståndsdelarna av musiken i frontkanalerna.

I Atmos-mixen uppspelad i ett 5.1-ljudsystem så är Mick Jaggers röst placerad i vänster respektive höger fronthögtalare och spelas därmed likt ett vanligt stereospår upp som fantomcenter, samma sak gäller även för gitarren och basgitarren som endast återfinns i kanalerna för fronthögtalarna. Trummorna är det enda ljudinslaget som spelas upp av centerhögtalaren men de är samtidigt mixade till fronthögtalarna. Pianot och bakgrunds-sångerskorna spelas upp med ungefär likvärdig styrka i båda fronthögtalarna samt båda surroundkanalerna. Som synes är det en försiktig och smakfull Atmos-mix utan en massa gimmick-aktiga och konstiga panoreringar, och den är verkligen klart roligare att lyssna på enligt mitt tycke än stereomixen med eller utan dynamik-limitering.

Jag hade missat att det i länken som finns i trådens första inlägg fanns allehands samples av låten, allt från CD-versionen och de tvåkanaliga mixarna som finns hos streamingtjänsterna till Atmos mixarna gjorda till både 5.1 och 7.1-mixar. Tyvärr fanns det på den websidan ingen nedmixning till ett tvåkanalsspår från Atmos-mixen så jag gjorde en själv där min DAW själv skötte nedmixningen från 5.1-spåret till ett tvåkanalsspår och det låter klart bättre än det officiella stereospåret som återfinns på CD-versionen.

Här finns spåret jag gjorde om till två kanaler från 5.1-mixen: https://www.dropbox.com/scl/fi/2sv2odip ... t7lus&dl=0

Och här finns det officiella stereospåret från CD-versionen men nivåanpassat till samma LUFS-värde som det nedmixade spåret för jämnare jämförelse: https://www.dropbox.com/scl/fi/hx8wvfak ... f1pub&dl=0

Och för den som vill lyssna på hur den trevliga 5.1 eller 7.1-mixen låter så finns dessa samples att ladda ner längre ned på sidan i följande länk: https://magicvinyldigital.net/2023/10/2 ... lby-atmos/

masvis-online SAMPLE Hackney Diamonds 5.1 Downmixed to Stereo 2.0.png
masvis-online SAMPLE Hackney Diamonds 5.1 Downmixed to Stereo 2.0.png (743.93 KiB) Visad 1211 gånger

masvis-online SAMPLE Hackney Diamonds CD Version.png
masvis-online SAMPLE Hackney Diamonds CD Version.png (714.04 KiB) Visad 1211 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Rolling Stones Hackney Diamonds i olika mastring

Inläggav sprudel » 2023-10-27 17:32

Kollade länken, det var en gedigen genomgång av de olika versionerna. Tack för den. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst