Heather Nova - Oyster

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19062
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Heather Nova - Oyster

Inläggav Max_Headroom » 2024-01-31 22:15

Heather Novas 2a studio-album och det är verkligen helgjutet. Bara bra låtar och sitter ihop bra som album också.
Detta heta wax är mer homogent än live-plattan "Blow" som jag tipsade om innan. Den är lite mer ojämn med bättre toppar, men också lite svagare låtar också. Ändå väldigt bra, båda skivorna bör finnas med i varje finsmakares samlingar.

Musiken är typ Folk/indie Rock/Singer-songwriter stuff.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26699
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Heather Nova - Oyster

Inläggav hifikg » 2024-02-01 00:15

Spännande, den har jag missat, trodde jag hade allt, men det ska man inte tro :)
Hennes första album var inte alls oävet det heller!
Tyvärr bara en EP med fyra låtar, men ändå.
Bilagor
heatherfirst.jpg
heatherfirst.jpg (104.79 KiB) Visad 543 gånger
Sitter nöjd :)

vanlignv
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2022-01-11

Re: Heather Nova - Oyster

Inläggav vanlignv » 2024-02-02 23:50

Max_Headroom skrev:Heather Novas 2a studio-album och det är verkligen helgjutet. Bara bra låtar och sitter ihop bra som album också.
Detta heta wax är mer homogent än live-plattan "Blow" som jag tipsade om innan. Den är lite mer ojämn med bättre toppar, men också lite svagare låtar också. Ändå väldigt bra, båda skivorna bör finnas med i varje finsmakares samlingar.

Musiken är typ Folk/indie Rock/Singer-songwriter stuff.


Heather Nova är så sjukt underskattad

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Heather Nova - Oyster

Inläggav Lassej » 2024-02-03 03:34

Kul att ni gillar Heather Nova (coolt namn) som är en av mina absoluta favoritartister. Hon är en riktigt duktig musiker och låtskrivare och har gjort många bra album och hon förtjänar verkligen att vara mer berömd men musikbranchen är tuff. Hon är inte heller rädd för att byta musikstil när hon gör ett nytt album. Heather är idag 56 bast och bor med sin familj på Bermuda. Hennes senaste album är ett coveralbum som även det är bra.

Heather växte upp på en båt som hennes far (som var från Bermuda) hade byggt och som hela familjen bodde på under flera år tills den sjönk.

Lite kuriosa: Jag var faktiskt med och finansierade hennes näst senaste album, Pearl,som även det är bra. Smakprov från det:



Mitt favoritalbum med Heather är nog albumet Siren som kom efter Oyster. En lite mer rockigare Heather. Blood of Me är grymt bra! Höj volymen!



Jag gillar även The Jasmine Flower som är ett helt akustiskt album. Denna låt är riktigt fin med en berörande text:



Det finns mycket mer bra musik att upptäcka om man nyligen har upptäckt Heather. Lyssna och njut.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3392
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Heather Nova - Oyster

Inläggav eljulio » 2024-02-11 07:21

Tack för tips. Lyssnar på det akustiska albumet nu. Är faktiskt bra rakti igenom.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Heather Nova - Oyster

Inläggav Bill50x » 2024-02-12 00:17

Har en live-spelning (av danska radion) inspelad i Köpenhamn som är ruskigt bra. PM:a om den önskas.

Såg henne live på Circus i Sthlm, mycket bra konsert.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3392
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Heather Nova - Oyster

Inläggav eljulio » 2024-03-23 07:40

Den här har jag lyssnat på en hel del senaste tiden: https://www.heathernova.com/products/ot ... ---1-.html

Det är ett antal tolkningar som jag tycker att hon gör riktigt fint. Rösten är underbar att lyssna på. Funkar både som middagsmusik i bakgrunden och finlyssning. Ingen aning om hur det klarar sig i Mavis, men fint låter det tycker jag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32024
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Heather Nova - Oyster

Inläggav Bill50x » 2024-03-23 13:45

eljulio skrev:Den här har jag lyssnat på en hel del senaste tiden: https://www.heathernova.com/products/ot ... ---1-.html

Det är ett antal tolkningar som jag tycker att hon gör riktigt fint. Rösten är underbar att lyssna på. Funkar både som middagsmusik i bakgrunden och finlyssning. Ingen aning om hur det klarar sig i Mavis, men fint låter det tycker jag.

Mycket bra skiva, har jag missat. Tack för tipset!

Hennes version av Jealous Guy är superb, likaså Sailing.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster