Tips till Sting/Steely Dan/Jazz-vän?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Tips till Sting/Steely Dan/Jazz-vän?

Inläggav PerStromgren » 2005-09-02 09:18

Jag har kört fast! Mina Steely Dan och Sting-skivor börjar bli utslitna och jag behöver tips i någon riktning, helst framåt. Jag gillar det perfekta i Steely Dans musik, vilket jag vet att många andra inte gör. Sting gör ju liknande saker, men en aning mer rock. Jazzen jag helst spelar är "modern" piano-trio av Oscar Peterssons typ. EST är kul också, så jag har en del sådana.

Någon som med ledning av ovanstående vill tipsa om sina favvoskivor?

Per.

PS. De som gillar Steely Dan bör införskaffa DVD:n om Aja-inspelningen. Det är nog det roligaste jag sett: Don&Walt sitter i studion och spelar från masterbandet och kommenterar alla detaljer! Härligt! DS

Miles
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2003-09-27
Ort: Uppsala

Inläggav Miles » 2005-09-02 16:41

"Modern pianotrio" - varför inte Brad Mehldau Trio. En duktig amerikansk pianist som inte är rädd att prova nya vägar. Albumet "Largo" är ett exempel på det. Mer "normal" pianojazz finns på Brads liveinspelningar från Village Vanguard i New York. Har för mig att dem heter "The Art Of The Trio", finns flera stycken. Rekommenderas varmt!
Senast redigerad av Miles 2005-09-02 17:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2005-09-02 17:19

Gillar du Steely Dan och inte har Donald Fagens egna plattor bör du ju skaffa dem också.

Användarvisningsbild
ptr
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: påväg söderut!

Inläggav ptr » 2005-09-03 15:30

UrSv skrev:Gillar du Steely Dan och inte har Donald Fagens egna plattor bör du ju skaffa dem också.


Likaledes gäller Walter Beckers "Eleven Songs of Whack" - samma musikaliska bas men betydligt mer ironisk.. Gillar du "CoolJazz" så är Chet Bakers många sångskivor en ständig rekomendation.

/ptr

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2005-09-04 10:02

UrSv skrev:Gillar du Steely Dan och inte har Donald Fagens egna plattor bör du ju skaffa dem också.


Jo, men det har jag. Tack för omtanken, ändå!

ptr skrev:Likaledes gäller Walter Beckers "Eleven Songs of Whack"


Den också, tyvärr. Jag menar, annars hade jag haft något att köpa!

ptr skrev:Gillar du "CoolJazz" så är Chet Bakers många sångskivor en ständig rekomendation.


... och det har jag också några. Han hade en egensinning röst, den mänskan!

Per.

Användarvisningsbild
pgv
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 2005-02-13

Inläggav pgv » 2005-09-05 11:25

Hej
Du skulle kanske gilla Miles Davis Tutu, den är ju "rytmisk".

Per

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-09-05 12:55

Pat Metheny

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2005-09-05 13:57

pgv skrev:Du skulle kanske gilla Miles Davis Tutu, den är ju "rytmisk".


viktor skrev:Pat Metheny


Tack, grabbar! Men, suck, Hrr Davis och Metheny har jag redan i samlingen. Inte lätt, detta... Men låt er inte förtröttas, jag är mycket tacksam för tips. Dessutom finns det kanske andra som är intresserade av denna typ av musik, och får en fin lista!

Brad Mehldau Trio, som Miles (!) tipsade om, var däremot ett nytt namn. Jag provlyssande litet på amazon och tyckte det lät mycket spännande! Tack, Miles!

Per.

Användarvisningsbild
ptr
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: påväg söderut!

Inläggav ptr » 2005-09-05 15:03

Jag brukar bagga tex. Michael MacDonald i samma påse som sting, fast bättre sångare. Kolla även på Michael Franks och varför inte Jay Leonhardts DMP platta Salamander Pie. En tredje är sverigevännen Michael Ruff

Tyvärr finns det ju bara ett Steely Dan, men det finns en liknande känsla hos tex Warren Zevon och Randy Newman. Gillar man jazziga vokalprylar så kan man ju ge sig på Harry Connick jr, inte så mycket subsans men ett jäkla sväng.

ett tredje namn man kan kolla på är James Taylor och så skulle kanske britten Joe Jackson passa in, är vi fortfarande i stingpåsen så var det ju Jackson Browne som skapade den genren.

Kan säker komma på fler..

/p

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2005-09-05 15:16

Brecker Brothers (de är med på en del Steely-skivor)
Steps Ahead (med bla Michael Brecker)
Alan Holdsworth
Bill Bruford

De två sistnämnda är litet tyngre och svårare än den vanliga lättsmälta jazzpopen, men vill man ha litet mer spännande musik (eller krystad, beroende på vad man tycker om det) så är de högst rekommendabla.

Miles
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2003-09-27
Ort: Uppsala

Inläggav Miles » 2005-09-05 20:49

Per wrote:

"Brad Mehldau Trio, som Miles (!) tipsade om, var däremot ett nytt namn. Jag provlyssande litet på amazon och tyckte det lät mycket spännande! Tack, Miles!

Per.[/quote]"

Jaha, så trevligt att du diggar Brad! Alltid kul att kunna stå till tjänst med lite rekommendationer, det e ju det som gör ett sådant här forum så roligt att vara med i.

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-09-12 23:09

Stravinsky: Historien om en soldat. På Sony med tonsättaren själv som dirigent.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2005-09-13 09:35

viktor skrev:Stravinsky: Historien om en soldat. På Sony med tonsättaren själv som dirigent.


Japp, ett härligt stycke! Man kan också lyssna på en härlig (men se nedan) upptagning på Reference Recordings med Chicago Pro Musica, som jag har.

[OT, i alla fall i den här tråden] Varför kan Keith Johnson (*) få såna lovord om sina inspelningar, när dessa brusar så förbaskat? Jag kan hålla med om att de låter fint för övrigt, i alla fall hemma i min anläggning, men bandbruset stör mig så mycket att jag faktiskt lagt undan RR-skivan i traven för skivor att spela bara om jag inte har något annat som lockar. Det fanns väl ingen anledning, ens 1985, att låta bandbrus bli hörbart på skiva i kammarmusiksammanhang?

Per.

*) Sök på Keith Johnson Reference Recordings i din favoritsökmotor, om du inte känner till honom, han är intressant, om inte annat!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-09-13 13:25

perstromgren skrev:Varför kan Keith Johnson (*) få såna lovord om sina inspelningar, när dessa brusar så förbaskat? Jag kan hålla med om att de låter fint för övrigt, i alla fall hemma i min anläggning, men bandbruset stör mig så mycket att jag faktiskt lagt undan RR-skivan i traven för skivor att spela bara om jag inte har något annat som lockar. Det fanns väl ingen anledning, ens 1985, att låta bandbrus bli hörbart på skiva i kammarmusiksammanhang?

Per.

*) Sök på Keith Johnson Reference Recordings i din favoritsökmotor, om du inte känner till honom, han är intressant, om inte annat!


Jag har själv några skivor av KJ och jag tycker inte bruset stör nämnvärt. Jag kan tänka mig att det beror mycket på hur diskantåtergivningen ser ut i ens eget system.

Varför skivorna brusar? Kan man bara spekulera i, men jag tror mig ha läst att KJ har fokuserat på andra aspekter i återgivningen. Överstyrningsnivå i diskanten tex. På analoga bandspelare är/var det en ständig balansgång mellan frekvensomfång, överstyrningsmarginal/distorsion och brus.

/ B


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster