Rosalia ”Lux”

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Rosalia ”Lux”

Inläggav sprudel » 2025-12-11 13:14

Så grymt skön musik och härlig röst.

https://open.qobuz.com/album/yhenlptipcwic
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Rosalia ”Lux”

Inläggav Bill50x » 2025-12-11 16:00

Skivan har på sina håll fått rätt dålig kritik (men även det motsatta) men jag tycker den är rätt bra.

Har precis skaffat Qobuz, ska bli spännande att testa (ev.) skillnaden mot Tidal och Spotify.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2025-12-16 13:29

Gillar albumet. Var först skeptisk men 30 min senare var det wow :-)

Roligt med någon som kan kliva ut ur ramen!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-12-16 15:04

Jag har inte lyssnat, men låter klart intressant. Fast nästan mer intressant är kulturdebatten som rasar! :D

Hon har blivit anklagad för kulturell appropriering, för att vara ytlig, producera lagom "svår" kitsch, etc., etc..

När Greta Schüldt i sin (skäligen devota) recension i DN sådär i förbifarten nämnde att "Rosalía är 33 år, lika gammal som Jesus när han korsfästes" och avslutade med "...en verklig visionär [...] som talar med andens språk" blev det för mycket för kulturskribenten (tillika katoliken (och före detta pingstvännen)) John Sjögren, som upprört i Svenskan genmälde "Är ni från vettet?".

John Sjögren skrev:Beundrarna talar om stor konst. Men det är ju kitsch! Det är operapop värdigt ett bidrag i Melodifestivalen.
---
Greta Schüldt talar om ”Lux” som en omedelbar klassiker. Tillåt mig att tvivla. Om ett halvår eller år är den glömd.
---
Jag hör kvalitet och kompetens. Men ingen äkthet. Dessvärre tror jag att oförmågan att skilja äkta från falskt säger något ännu djupare och mer oroande om vår samtid. Och där är Rosalías album kanske trots allt ett genialt konstverk för sin tid: Stora gester, alltsammans förfalskning.

Det är ändå kul när folk tar saker på allvar. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-12-16 15:15

Jomenvisst är "Lux" ett barn av sin tid. När jag skrev att den är ganska bra var det i ljuset av hur det mesta låter idag. Inte det mesta som släpps utan det mesta som blir det största. Min musikaliska "skolning/prägling" skedde under 60 och 70-talet och numera har jag (p)referenser typ 2-3 decennier före och efter. Det görs förmodligen lika mycket bra musik idag som på 70-talet men den har en viss tendens att drunkna i dagens massiva utbud.

Lux må vara kitsch, men vad är inte det idag?

Många som är orolig för att AI ska ta över musikproduktionen och bara producera själlös musik för massorna - känns det inte som om det redan skett? För mig känns det som om AI slagit till innan AI ens fanns...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-12-16 16:20

Bill50x skrev:Jomenvisst är "Lux" ett barn av sin tid. När jag skrev att den är ganska bra var det i ljuset av hur det mesta låter idag. Inte det mesta som släpps utan det mesta som blir det största. Min musikaliska "skolning/prägling" skedde under 60 och 70-talet och numera har jag (p)referenser typ 2-3 decennier före och efter. Det görs förmodligen lika mycket bra musik idag som på 70-talet men den har en viss tendens att drunkna i dagens massiva utbud.

Lux må vara kitsch, men vad är inte det idag?

Ja, det ligger mycket i det du säger. Dessutom, jag tror inte en ung kulturkonsument bryr sig om huruvida något betecknas som kitch eller ej. De bryr sig inte om det är "bra" eller bra - om man skall "älska" det eller älska det.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-12-16 21:55

Upprör den en pingstvänn är det ju plötsligt intressant på riktigt! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-12-17 09:21

sprudel skrev:Upprör den en pingstvänn är det ju plötsligt intressant på riktigt! :mrgreen:

Före detta pingstvän, om jag får be! :x

:D

Återgå till Skivrekommendationer