Bra inspelning av Beethoven

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-11-21
Ort: Malmö

Bra inspelning av Beethoven

Inläggav Mr_Miyagi » 2005-09-23 23:02

Jag söker en skiva som är riktigt bra inspelad med Ludvig van.
Någon som har nåt tips.

Är det förresten någon som lyssnat på Svenska kammarorkesterns inspelning av Beethoven-symfonierna. Har hört att de fått riktigt bra recensioner (speciellt i tyskland), vet dock inte hur det är med ljudkvalitéten.

"I was cured alright..." :wink:

Användarvisningsbild
ptr
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: påväg söderut!

Re: Bra inspelning av Beethoven

Inläggav ptr » 2005-09-24 00:05

Mr_Miyagi skrev:Jag söker en skiva som är riktigt bra inspelad med Ludvig van.
Någon som har nåt tips.

Är det förresten någon som lyssnat på Svenska kammarorkesterns inspelning av Beethoven-symfonierna. Har hört att de fått riktigt bra recensioner (speciellt i tyskland), vet dock inte hur det är med ljudkvalitéten.


Det är helt okej till riktigt bra ljudkvalitet på SKO's Simax inspelningar. (Det blir lite lättare Beethoven när man spelar den med kammarorkester, så den är kanske inte smaklig för alla? Jag tycker personligen att Dausgaard, dirigenten håller lite för ojämna tempi)

Tänkte annars inleda med att Ludwig van dog 60-70 år innan man satte nått som helst ljud på pränt, men insåg att det inte var särskillt kul.. Frågan är sedan bara vilket format du är på jakt efter, LP, CD, SACD, DVD-A?

Tex. Bis inspelningar med Minesota Orchestra och Osmo Vänskä låter alldeles suveränt (SACD).

Staatskapelle Berlin och Daniel Barenboim (DVD-A på Teldec) låter oxå kanon.

COE och Nikolaus Harnoncourt (CD på Teldec)

Philharmonia Orchestra och Otto Klemperer (LP på EMI)

Alla är jäkligt goda tolkningar!

Det finns ett gäng till man skulle kunna nämna, men huvet är lite för pömsigt för att vara mer omfattande...

/ptr

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-11-21
Ort: Malmö

Inläggav Mr_Miyagi » 2005-09-24 11:11

Tänkte annars inleda med att Ludwig van dog 60-70 år innan man satte nått som helst ljud på pränt..

Tänkte också i den banan faktiskt, men vad säger man....var för trött för att omskriva. :)

Är väl CD som jag är intresserad av. Hoppas att min nyainförskaffade DAC (Xindak DAC3) ska kunna göra Beethoven mer rättvisa.

Användarvisningsbild
ptr
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: påväg söderut!

Inläggav ptr » 2005-09-24 13:17

Ok, CD. Harnoncourt inspelningen jag nämde ovan är nog mitt första val över huvud taget. Men om du är mer eller mindre ny med Beethoven så tycker jag att du kan skaffa lite olika inspelningar.

Många brukar rekomendera plattor från amerikanska Telarc, och dom må låta väldigt mycket bra, men tyvärr är deras Beethoven Symfoniinspelningar ganska beiga tolkningsmässigt.

Börja med Svenska kammarorkestern och följ upp den emd en klassisk inspelning typ den med Klemperer på EMI..

/ptr

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-09-26 00:33

Köp Vänskäs SACD med symfonierna 4 & 5 på BIS. Den låter himla fint.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster