DVD-audio

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

DVD-audio

Inläggav Ragnwald » 2005-10-06 10:31

Någon som har pejl på DVD-audio och kan rekommendera några skivor som goda företrädare för mediet som sådant.
Är allätare av god musik.

Finns det 2-kanalskivor eller handlar det enbart om flerkanal ?

Som nybliven multiformatsmaskinägare, är jag tokigt nyfiken att testa alla möjligheter den klarar. :lol:

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-10-06 16:52

DVD-Audio har oftast både två- och flerkanalsspår.

Pat Metheny: Imaginary Day
Neil Young: Harvest
America: Homecoming
Steely Dan: Gaucho
Beach Boys: Pet Sounds
Donald Fagen: the Nightfly
The Who: Tommy

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-10-06 19:34

Tack Viktor
Steely Dan: Gaucho är ju en höjdare redan som vanlig cd, ska omedelbart införskaffas.
Vet du möjligen var, vem som ligger inne med DVD-audioskivor.
Inte helt lätt att hitta. :cry:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-06 20:46

Jag har införskaffat mig två stycken DVD-A-skivor. Dock har jag inte lyssnat igenom dem något mer än en gång så jag vill inte uttala mig..

De två är dock, om det skulle vara intressant att kolla upp dem själv:

Bild
Grofé - Grand Canyon Suite

Bild
Holst - The Planets

Båda finns billigt hos CDON (runt 100kr).

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-10-06 20:47

Jag vet att discshop.se har en hel del. Man får kolla under Musik-DVD och då dyker DVD-Audio upp som ett alternativ. Jag har köpt nästan alla mina på Amazon i USA och England till makalöst låga priser. SACD och DVD-Audio har en egen avdelning på amazon och den är inte alltid så lätt att hitta. Men med lite knapptryckande ska det nog gå bra.
Lycka till.

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-10-06 20:49

Just det, både Ginza och CDON har ju ett urval.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-10-06 22:14

Tack gjorde två beställningar på CDON av Steely Dan Gaucho, den fanns ju på både DVD-audio och SACD, så nu ska det bli intressant att jämföra.

Men det är ju klart, att det är remastrar det handlar om i detta fallet, men ändock ska det bli intressant.

Ingen rekommendation av någon nyinspelning i 24 bitar, där man verkligen lagt manken till att visa DVD-audios överlägsenhet över SACD ? Kanske en ren testskiva om inte annat ?

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2005-10-06 22:27

Vi gillar att lyssna på Björks Medúlla, köpte DVD-A genom onelittleindian men den finns här
http://pinnacle.bjork.com/#MedullaDVDA
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-10-07 00:39

Käre Ragnwald,

jag har Steely Dans Gaucho på både SACD och DVD-Audio. Jag hör ingen skillnad alls. Kanske det beror på att jag just nu har vätskebildningar i öronen...Båda låter så mycket bättre än cd.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Jo, just det: DVD-Audio

Inläggav n3mmr » 2005-10-07 08:33

En sak som irriterar mig oerhört med den enda DVD-Audio jag har köpt hittills är den sinnesslött konstruerade lådan: VARFÖR ska den vara så mycket större än skivan? Den blir lite för stor för min CD-hylla, så då måste man byta låda, vika papper, kopiera osv.

Man tänker väl sig att det ska vara "speciellt". OK, det blev det.

Som jag ser det bör folk som designat DVD-Audio-höljen undvika att berätta det vid anställningsintervjuer. Den intelligensbrist det indikerar bör leda till att man dissas i första steget.

DVD-Video-höljena reagerade jag inte så mycket på: dom filmer man kan köpa är ändå inget att ha, så det blir inget problem.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Audix
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 2003-07-01
Ort: Göteborg

Inläggav Audix » 2005-10-07 08:56

Jag har handlat en del DVD-Audio från http://www.axelmusic.com/

Bild
Underbar skiva!

Bild
Bra ljud & rolig, men helknasig...

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-10-08 20:08

Audix skrev:Bild
Bra ljud & rolig, men helknasig...


Kan inte läsa vad det står, ge mig förtydligande och en om möjligt beskrivning vad det är för typ av musik.

Mvh Ragnwald

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-10-08 20:18

Slartibartfast skrev:Jag har införskaffat mig två stycken DVD-A-skivor. Dock har jag inte lyssnat igenom dem något mer än en gång så jag vill inte uttala mig..
Båda finns billigt hos CDON (runt 100kr).

Mvh Jocke


Nå, vad tyckte du då rå ?

Användarvisningsbild
gromit
 
Inlägg: 505
Blev medlem: 2003-08-13
Ort: Stockholm

Inläggav gromit » 2005-10-11 13:25

Ragnwald: Det där är Tipper - Surrounded. Rolig om man vill testa surroundsystemet och helknäpp i största allmänhet.

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-10-11 13:28

Den här tror jag att du kan ha glädje av: Dr Chesky´s 5.1 Surround Show, CHVDV 272. Finns hos naxos.se.

Spektakulär SACD som innehåller 38 spår som samtliga är inspelade i 5.1 Surround Sound. Ljudeffekter, afrikanska trummor, helikopterljud m m. Fantastisk demonstrations-SACD!

Finns även som DVD-audio (CHDVD 272).

Dr. Chesky's 5.1 Surround Show

1. Blast Off
2. Welcome to the Show
3. Dancing Tympani
4. Circle of Voices
5. Fire Drums
6. The Storm
7. Chimes of Serenity
8. Ave Verum Corpus
9. Music for Cello, Helicopter and Cars
10. Bass Drum March
11. Tibet
12. Arabian Nights
13. Wild Nights
14. The New York Subway Ride
15. The Minimalist
16. Basketball Court
17. Music for Western Percussion
18. April Is In My Mistress' Face
19. Ping Pong
20. Africa Morning
21. The Forest Song
22. Africa
23. Kenya
24. Cars & Horses
25. Circle of Drums
26. Organ & Chimes
27. The Carousel Ride
28. Caribbean Drum Song
29. Heartbeat Announcement: 50 Hz
30. 50 Hz Heartbeat
31. Heartbeat Announcement: 40 Hz
32. 40 Hz Heartbeat
33. Heartbeat Announcement: 30 Hz
34. 30 Hz Heartbeat
35. Heartbeat Announcement: 20 Hz
36. 20 Hz Heartbeat
37. Church Mice
38. Thank You For Coming To Our Show

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-10-12 21:09

8O Lite som i stereons barndom, början på 60-talet, då drällde det av ljudeffektskivor av allehanda slag.

Det märkliga (konstigt tycker jag), kan tyckas, är att alltefter åren gått, är det färre och färre artister som utnyttjat att stereo faktiskt är två kanaler.

Rekommendationerna ska naturligtvis testas. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-10-14 19:27

viktor skrev:Käre Ragnwald,

jag har Steely Dans Gaucho på både SACD och DVD-Audio. Jag hör ingen skillnad alls. Kanske det beror på att jag just nu har vätskebildningar i öronen...Båda låter så mycket bättre än cd.


Utan vatten i öronen, hör jag enbart en nivåskillnad, där SACD ligger på en något högre (ska vi kalla det grundnivå) volym.

Nu vet jag ju inte ifs om detta är generellt, eller om just denna skiva är utstyrd högre, eller om min multispelare återger SACD i högre ljudnivå.
Vad gäller dynamik och ljudkvalitet är CD-skivan klart i kvalitetsnivå, vad gäller Steely Dan Gaucho åtminstone.

Jag har testat med både mina analytiska stativare och mina imponatorhögtalare (de blev det när jag flyttade till villa :cry: ).

Kan inte påstå att jag är spec imponerad av SACD ännu, hade väntat mig något extra, men det är klart, nu har jag ju bara hört och jämfört 1 st skiva (artist).
Att ljudkvaliten är hög råder inget tvivel, men bra CD-skivor håller ju tydlige rätt bra.

DVD-audioskivan blev restnoterad, men de skall skicka den senare påstår CDON.

Kanske ska tillägga att jag gjort jämförelsen i 2-kanal stereo, vilket ju är mest relevant om man nu ska jämföra dessa två format.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2005-10-15 00:29

viktor skrev:Den här tror jag att du kan ha glädje av: Dr Chesky´s 5.1 Surround Show, CHVDV 272. Finns hos naxos.se.

Spektakulär SACD som innehåller 38 spår som samtliga är inspelade i 5.1 Surround Sound. Ljudeffekter, afrikanska trummor, helikopterljud m m. Fantastisk demonstrations-SACD!

Finns även som DVD-audio (CHDVD 272).

Dr. Chesky's 5.1 Surround Show

1. Blast Off
<SNIP>


Hur låter "Blast Off" hos dig Viktor? Jag kan lätt medge att Cosmonovas rymdfärja är en helt annan dimension än det fyrverkerisprak jag får hemma hos mig ... Vore kul att höra vad du säger :)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2005-10-15 00:37

Jag vill ju gärna rekommendera en SACD ju! Gunnar Idenstams och Johan Hedins "Låtar" inspelad på Caprice. (orgel, nyckelharpa) Köp den och om ni inte vill ha den kvar se'n så köper jag gärna den av er - brukar ge bort den till folk jag tycker om...

(Gunnar är en mycket god vän så jag är "biased" men jag är känd för att säga vad jag tycker:)


Caprice Records CAP 21733 | Releasedatum 2004-04-10

http://www.caprice.rikskonserter.se/capindex.asp

Låtar
På ”Låtar – Swedish folk tunes” spelar Gunnar Idenstam och Johan Hedin låtar, polskor och andra danser i 1700-talets sena barockstil, men också en vals med färg av spansk renässans, en annan dans från Italien och flera kompositioner av musikerna själva.

I deras händer är det musik som bär drag av både rock, reggae, medeltid och gospel och som visar på många gemensamma drag mellan svensk folkmusik och barockmusiken! Gunnar Idenstam är frilansande konsertorganist, kompositör och folkmusiker och konserterar i stora delar av världen. Som folkmusiker torde han vara unik – i sitt sätt att överföra den genuina svenska spelmanstraditionen till kyrkorgel, tramporgel eller keyboard. Johan Hedin växte upp i en småländsk folkmusikmiljö och spelar ofta i konstellationer där olika genrer möts och inspireras av varandra, som i trion Bazar Blå. Han har också lagt ner ett omfattande arbete med att utveckla själva nyckelharpans konstruktion. Johan har också komponerat musik för nyckelharpa.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-10-16 21:38

Jag har inte hört Dr Cheskys sacd/dvd-audio än. Texten är citerad från Naxos hemsida. Jag har beställt den och ska medela så fort jag får den.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2005-10-16 23:33

viktor skrev:Jag har inte hört Dr Cheskys sacd/dvd-audio än. Texten är citerad från Naxos hemsida. Jag har beställt den och ska medela så fort jag får den.


Frågan är om du hinner innan kontot är låst? 8) Såg några mindre lämpliga formuleringar i annan tråd.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2005-10-17 02:54

De dvd-audio jag hört är toy matinee - "toy matinee"
porcupine tree - "deadwing", "in absentia"
"In Absentia" är väl den bästa av de tre uppräknade. Väldigt bra skiva i mitt tycke och som gör sig väldigt bra i surround. De, Porcupine Tree, använder bakgrundsljudlandskap i sina låtar som låter väldigt mysigt i surround.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-10-20 00:22

Här kan man göra fynd. En del är riktigt billiga.
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/tg/ ... 42-3755612

Vadå Morello, jag är ju jättesnäll. I kväll har jag faktiskt släckt en brand som någon lustigkurre startat på vår innergård. Kanske någon som inte kan hålla takten...

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-11-01 00:53

Tog tid att få hem Steely Dan Gaucho i DVD-A versionen, men i dag kom den i alla fall.
I morgon ska jag göra en grundlig jämförelse mellan de tre olika formaten, när jag är ensam hemma

Det som förbryllar mig och gör mig fundersam, är att min nya multispelare (Pioneer) visar CD och inte DVD eller DVD-A, när den känt av skivan.
Ska det vara så, eller ligger det en 16 bits version på skivan, som min spelare föredrar, eller ve och fasa det är ingen DVD-A skiva helt enkelt ? DTS 5.1 står det på omslaget i alla fall. :?

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-11-01 10:52

Nåja, nu har jag lyssnat på Steely Dans Gaucho och jämfört i en första etapp.

Skillnaderna som jag uppfattat dem i 2-kanal stereo.


CD: Bästa mixningen, ljudnivå mitt emellan SACD och DVD-A.

SACD: Något fylligare men inte renare ljud än CD, högsta ljudnivå.

DVD-A: Trumslagen väl markerade, basregistret framhävt något, men låter samtidigt mer detaljerat över hela registret, lägst ljudnivå av samtliga.

Som sagt, detta var en första runda, är medveten om fallgroparna med ljudnivån. Men mina första intryck består oavsett hur ljudnivån är inställd. Synd att mixningarna inte verkar vara identiska i 2-kanal. Kan ju naturligtvis bero på flerkanalskonceptet prioriterats på dessa skivor, men det har jag inte testat än.

Ingen annan som seriöst tagit sig tid att jämföra formaten på detta sätt i 2-kanal?

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-11-02 00:50

ve och fasa det är ingen DVD-A skiva helt enkelt ? DTS 5.1 står det på omslaget i alla fall

En DTS 5.1 skiva till skillnad mot en DVD-A skiva kan mycket väl vara en CD. Det kan t.o.m vara så att en DTS skiva har en samplingsfrekvens av 44,1KHz. Du kan ju kolla själv genom att försöka spela skivan i en vanlig cd-spelare. Om skivan är DTS 5.1 och 44,1KHz så kan du lyssna på musiken. Däremot fungerar det inte om samplingfrekvensen är 48KHz. Lurigt kan man säga.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-11-02 01:40

Nagrania skrev: Du kan ju kolla själv genom att försöka spela skivan i en vanlig cd-spelare.


Kollade precis nu och det gick inte, dvs enbart surr kom ur högtalarna.

På innerfodralet står att läsa:
"includes a DTS master quality multi-channel soundtrack and a standard stereo track for complete compatibillity with all DVD-Video players. plus a 5.1 soundtrack for DVD-Audio players."

Kan ju vara så att jag spelat det sk DVD-videoformatet, som då visade sig som CD i rutan.
Kanske en följd av att jag tvingat fram 2-kanal genom menyval i spelaren.
Ska prova i morgon att ställa om till multikanal, så kanske spelaren vill läsa av DVD-A spåret.

Men då kan jag ju inte jämföra formaten. :cry:

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-11-02 11:36

Jo men du måste koppla cd-spelaren till en avkodare. Jag provade en gång till i går kväll och jag fick fram 5.1 från min vanliga cd-spelare. Det handlar ju också om vilken samplingsfrekverns skivan är inspelad med. Jag har några DTS skivor från Naxos som jag dessutom har bränt kopia på i min dator. På SR´s webplats kan man bränna ner ett antal DTS 5.1 inspelningar som sedan går att spela i en vanlig spelare men via en DTS dekoder.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-11-02 11:36

Nu har jag med alla menyval denna spelare besitter, försökt tvinga fram DVD-A, för att jag skall kunna läsa just DVD-A i displayen eller på min tv, men icke sa nicke. CD står det i displayen och DTS cd står det i tvrutan.

Ringde Pioneer support, som påstod att om man spelar en skiva innehållande DVD-A spår, så väljs det automatiskt i första hand av spelarens programvara och då i synnerhet om jag gått in och förvalt det.

Den jag pratade med påstod också att just denna DVD-A skivan som jag nu testar med skulle vara behäftad med problem, den är inte korrekt producerad och det skulle vara känt ty fler har haft problem med just denna skivan. 200 kr skräp. :cry:

Det var ju väldans synd, finns väl knappast något annat album med någon artist som producerats i alla tre formaten, eller har jag fel ?

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-11-02 12:29

Nagrania skrev:Jo men du måste koppla cd-spelaren till en avkodare. Jag provade en gång till i går kväll och jag fick fram 5.1 från min vanliga cd-spelare. Det handlar ju också om vilken samplingsfrekverns skivan är inspelad med. Jag har några DTS skivor från Naxos som jag dessutom har bränt kopia på i min dator. På SR´s webplats kan man bränna ner ett antal DTS 5.1 inspelningar som sedan går att spela i en vanlig spelare men via en DTS dekoder.


Ok det var intressant, kunde man ju inte tro var möjligt.

Men som sagt DTS 5.1 får jag ju uppenbarligen ur min DVD-spelare, men förmodligen icke DVD-A.
Blir till att leta upp någon butik/återförsäljare som kan dema med min skiva, knappast troligt på Gotland.
Får snabbt inhandla någon annan vedertaget fungerande DVD-A skiva, så att jag åtminstone kan utesluta att jag fått en trasig spelare.

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster