Meshuggah

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12539
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Meshuggah

Inläggav Kraniet » 2005-10-26 15:27

Ett band som man likosm hört om men aldrig engagerat sig i så mycket. Men efter att ha lyssnat på några skivor nu måste jag säga att det är bra! Väldigt bra. Avancerad musik som attan. Kan förstå varför så många har problem med den.. det är för mycket helt enkelt, precis som improvisationsjazz eller nåt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-10-26 15:37

Jag gillar Meshuggah! Är dock inget superfan, så någon stenkoll har jag inte, men jag tycker att det låter bitvis väldigt bra! Senaste Catch 33 spelades länge i mp3-spelaren.

WAF-faktorn måste nog tyvärr anses som rekordlåg, det är musik man får lyssna på när frun är ur huset :wink:

Gillar man Meshuggah men vill ha något mer lättlyssnat med growl i så är ju likaledes Svenska Opeth ett bra tips, klart smörigare men även dom tekniska och med tyngd. Men inte heller dom någon WAF.

edit. en skiva som jag inte hört men som jag ständigt sett rekommenderas är Fredrik Thordendals Special Defects, dvs gitarristen i Meshuggahs soloplatta. Den måste jag leta upp kom jag nu på!

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 537
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Inläggav MusicMan » 2005-10-27 15:59

En bra inkörsport till Meshuggah är att lyssna på Contradictions Collapse-plattan eftersom den låter ganska mycket som Metallica när de var som bäst, fast bättre.

Fredrik Thordendals soloskiva skulle jag tippa på att man fortfarande kan få tag på via Morgan Ågrens hemsida till ett vettigt pris. Själv letade jag länge innan jag hittade den skivan på Heavy Sounds i Sthlm.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2005-10-30 13:18

världshistoriens bästa låt återfinns på catch 33; shed

fullständig gåshud!!
Bikinitider

hifirocker
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav hifirocker » 2005-10-30 20:06

Meshuggahs "Destroy, erase, improve" samt "Chaosphere" tycker jag är riktigt bra båda två.
Har lyssnat en del på "Nothing" och "Catch 33" också, och det är helt ok, fast något enformigare enligt min mening.

Ljudet är tämligen komprimerat, men soundet är helt rätt och musikerna är minst sagt grymma! 8O 8)

Användarvisningsbild
gluffis
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2006-02-16

Inläggav gluffis » 2006-02-17 09:33

Soulburn är ritkigt skön, jag kommer dock inte ihåg från vilken platta

ekeponken
 
Inlägg: 429
Blev medlem: 2006-01-13
Ort: s:a Biskopsgården

Inläggav ekeponken » 2006-03-01 13:43

Hur är Meshuggah mot Dream Theater?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2006-03-01 14:28

ekeponken skrev:Hur är Meshuggah mot Dream Theater?


Helt olika......Dream Thater är ju fromma som lamm....
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2006-03-06 19:04

ekeponken: Mycket tråkigare tycker jag. Det låter mest skördetröska.

Jag har ingenting emot hård musik, men Meshuggah begriper jag mig inte riktigt på. Finns en del bra låtar på nya skivan iofs.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-06 19:18

ekeponken skrev:Hur är Meshuggah mot Dream Theater?


Meshuggah är ju väldigt lyssningsbara i jämförelse - Dream Theater är de ju inte liksom.

/J
admin

ekeponken
 
Inlägg: 429
Blev medlem: 2006-01-13
Ort: s:a Biskopsgården

Inläggav ekeponken » 2006-03-07 00:38

The_Man skrev:Helt olika......Dream Thater är ju fromma som lamm....


dawen skrev:ekeponken: Mycket tråkigare tycker jag. Det låter mest skördetröska.

Jag har ingenting emot hård musik, men Meshuggah begriper jag mig inte riktigt på. Finns en del bra låtar på nya skivan iofs.


Slartibartfast skrev:Meshuggah är ju väldigt lyssningsbara i jämförelse - Dream Theater är de ju inte liksom.


Kanske skulle ta och lyssna på Meshuggah. Mitt intryck av DT kan beskrivas genom ett citat ur Matrix "like wiping your ars with silk". DT kan bli lite för blankpolerade ibland. :?

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 537
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Inläggav MusicMan » 2006-03-07 11:01

Meshuggahs skivor är rätt olika så vad man gillar avgör vilken skiva man bör börja med.

Deras första skiva(om man bortser från vinylen Psykisk Testbild som väl gavs ut i typ 600 exemplar), Contradictions Collapse, låter enligt mig ganska mycket som Metallica på Master of Puppets-tiden, fast lite mer tekniskt och rytmiskt. Köper man den skivan så får man ju också med EP-n None som ligger på samma skiva. Den ger en försmak på hur nästa skiva låter.

Nästa är då Destroy Erase Improve där Meshuggah verkligen har hittat sin egen stil. Ännu mer rytmiska figurer och enligt många deras bästa platta.

Sedan kom Chaosphere som väl lättast kan beskrivas som Mats/Morgan-band i lite uppskruvat tempo och arrangerat med distade gitarrer. Tyvärr tycker jag att det är lite grötig mix på denna skiva som kan göra den lite svårlyssnad.

Nothing heter nästa alster som har lite lägre tempo än Chaosphere och till skillnad från tidigare plattor som spelades på 7-strängade elgitarrer nerstämda till Bb så är den här inspelad för ännu lägre nerstämning medelst 8-strängade elgitarrer med F# som lägsta ton. Den är dock inspelad på 7-strängat och det är först till nästa platta som de fått 8-strägade gitarrer som fungerar som de ska.

Efter en hel del tystnad kom singeln I som är en över 20 minuter lång låt.

Slutligen kom senaste skivan Catch 33 som är en slags konceptskiva och det är inte många riff som upprepar sig. En naturlig fortsättning av hur I låter. Värt att nämna är att trummorna är gjorda i dator för att det annars skulle ta för lång tid att spela in trummorna eftersom det är en så svår skiva att lära sig alla rytmer på.


Smakprov på hur skivorna låter finns på Meshuggahs officiella hemsida.

Väl värt att nämna är även skivan Rare Tracks med bland annat hela Psykisk Testbild på. Sedan kan man gärna kolla upp Fredrik Thordendals soloskiva Sol Niger Within där man verkligen hör att han inspirerats av Alan Holdsworth. På den skivan spelar Morgan Ågren trummor.
Att följa strömmen minskar spänningen.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster