Amused to Death

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jensevik

Amused to Death

Inläggav Jensevik » 2003-10-29 20:53

Fick hem Roger Waters Amused to Death i dag.
OjOj vilken skiva. Har bara lyssnat igenom den en gång men är en kandidat till min samlings bästa skiva. Billig va den med 99 spänn. Då är det riktigt kul att handla skivor.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2003-10-29 21:47

Vilket sammanträffande, jag spisade just den skivan för några timmar sedan här hemma :)

Väldigt kul skiva i vilket fall, Waters leker som vanligt med balla effekter och stereobildstrick.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
piazzolla

Inläggav piazzolla » 2003-10-29 22:11

Brukar ibland använda den när jag vill testa nya prylar, men nog har han lagt av sig rent musikaliskt (även om budskapet är ok).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Amused to Death

Inläggav soundbrigade » 2006-03-08 19:43

Jensevik skrev:Fick hem Roger Waters Amused to Death i dag.
OjOj vilken skiva. Har bara lyssnat igenom den en gång men är en kandidat till min samlings bästa skiva. Billig va den med 99 spänn. Då är det riktigt kul att handla skivor.

Suverän - jävla bra musik och sådan vass samhällskritik. Musiken och budskapet i låtarna passar så bra ihop. Har haft lite svårt för albumen innan detta - Pros and cons of Hitchiking och Radio Kaos - men jag börjar uppskatta de också efter att ha lyssnat mycket på Amused to Death.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 20:07

Trevlig platta men lite långtråkig oxå...

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-26 00:51

Hetsporren skrev:Trevlig platta men lite långtråkig oxå...

8O Långtråkig?

Det är en av de få skivar jag tycker mycket om att lyssna på rakt igenom, hela skivan utan avbrott.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-26 12:55

Sammanträffande, jag lyssnade också på den igår, den låter grymt jävla bra!

Att man kan tycka att den är tråkig är inte konstigt, för det är en otroligt komplex skiva så man måste lyssna på helspänn hela tiden annars tappar man tråden och tycker kanske att det är just tråkigt?

Lite OT som hänger ihop med Waters:

Jag utvärderade ljudetpå min nyförvärvade Sony DVP-NS900V igår bla med hjälp av PF, Waters och Gilmour. Det var lätt att konstatera att Gilmours skivor låter väldigt mycket sämre än PF eller Waters rent ljudmässigt, Gilmour fläskar på med massor av kompression vilket gör att bruket av en hifi-spelare är nästan onödigt. Det låter ungefär samma på alla anläggningar, om möjligt låter det sämre på en bra spelare för då hör man hur illa kompressionen låter tydligare. NS900V avslöjade just detta obarmhärtigt. Det är mer drag i Gilmour med min billiga Tangent DVD och tom med min gamla JVC CD-spelare från 1990.

Men kör man Waters eller PF ändras intrycken drastiskt till NS900Vs fördel, den komplexa ljudbilden lyfts fram på ett helt annat sätt och Waters alla små ljudtekniska hyss kan avnjutas med exakt precision. Man hör precis allt som han har lagt in här och där i ljudbilden. Särskilt tydligt är detta på The Wall, jag har ju den första CD-utgåvan av den och den är mastrad med nästan fulldynamik tex måste man vrida volymen 25% högre än på andra skivor för att uppnå samma medelnivå. Dom extremt svaga ljud som finns gömda långt ner i The Wall avslöjas tydligare än jag någonsin hört tidigare med Sonyn.

Sen upptäckte jag att Sonyn har en del egenheter för sig, den låter tex "helt annorlunda" när den blivit ordentligt varm, ett fenomen som jag inte har upplevt så tydligt tidigare. Efter en viss tids inspelning vibrerar plötsligt hela ljudbilden av all gömd ambiensinformation som finns på skivorna, från kall låter den ganska torrt. Skumt. Men det verkar räcka med att ha den i standby för att den inte skall tappa orken. Det här är något jag aldrig har upplevt tidigare med någon hifi-apparat.

Sen verkar Sonyn ha en egenhet gemensamt med min gamla Technics-tuner, den lät nämligen aldrig riktigt bra kopplad till min Dual-förstärkare men blommade ut ordentligt när jag skaffade Proton. Samma sak med Sonyn, den lät basfattig genom Dual-förstärkaren som jag provade först till skillnad från den gamla JVC-spelare jag jämförde med. Men genom Proton har den helt plötsligt hur mycket tyngd i basen som helst som man kan begära. Det är något med matchningen av in/utgångar som både Technics och Sony är känsliga för. Vilken tur då att Proton tycks ha valt kompontvärden som matchar dessa båda! Det låter likadant även när Proton är avstängd och bara agerar passiv signalväxel, så det är ingen aktiv förstärkning som skiljer utan det verkar vara passiva komponenter som är väl valda i Proton och snik i Dual.

Förhoppningsvis finns det inte så många fler förstärkare som är lika dåliga som Dual i det avseendet?

För kabelnissarna kan jag avslöja att jag tog fram mina gamla hemlödda Esoteric-Audio INTER-PATH ci med RCA från Monitor PC för att använda till Sonyn, det är en tvinnad signalkabel som påminner om en hemgjord EKK för högtalare men som fanns redan på 80-talet när jag lödde dom. Jag har inte jämför med något, men dom gör ett formidabelt jobb! Jag kan definitvt använda Sonyn som CD-spelare även utan LC-Audio zapfilter-liknande moddar, vilket jag ändå har tänkt göra eftersom jag tycker att Sonys har ett nästan ultimat utseende. Jag lyssnar just nu i lurar genom min mixer, och det är ett ljud som ger mersmak, lättlyssnat och med "stampa takten" kvaliteter!

Dom tre CD-spelare jag har att lyssna på, samt datorn, låter dock alla bra fast på något olika sätt. Skillnaderna är små, och det krävs just högkvalitativa inspelningar för att upptäcka några skillnader. En sådan detalj som det är relativt lätt att separera Sonyn från dom andra mha är att om man har många röster som sjunger i stämma så kan man med Sonyn fokusera sin hörsel på valfri stämma av alla dessa och den framträder helt tydligt och fokuserat på sin rätta plats i stereobilden. Båda dom andra, dock inte ljudkortet, lider antingen av viss "Big Mouth", aningen "Ess"-ljud eller orolig stereoplacering. Ljudkortet har nog detaljupplösning på nivå med Sonyn eller högre, men låter kanske aningen mer "digitalt", Sonyn ger mycket vinylkänsla för att vara CD.

Och nu skall jag snart köpa min första SACD, så får jag höra om det är flip eller flopp? TDSOTM för 99Kr på Ginza ligger illa till för att bli inköpt.

Poängen är iaf; att dessa kvaliteter skulle jag inte kunna ha utrönt så snabbt och tydligt utan hjälp av herrar Waters, PF och Gilmour eftersom NS900V låter väldigt neutralt och allt annat än spektakulärt. Inga wow-effekter i ljudet, utan snarare långlyssningsvänligt. Gilmour bör iaf skaffa bättre ljudtekniker och försöka vara mindre radio-vänlig, för när man väl kommit på hur komprimerad hans senaste skiva är sitter man bara och blir irriterad på det hela tiden :(

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-05-18 10:08

Vafan.. vad nu?
Jag bytte TV-/stereobänk igår. Lite lägre, för att inte stjäla fullt lika mycket ljud på OA12orna.
Som belöning efter ca 2½ timmes slit med kablar och jävelskap blev det lite Amused To Death på nattvolym.
Som vanligt kom låt 1 först. Hundarna i början av låten kom inte från högtalaren utan rakt ifrån höger. Inte från höger högtalare, utan rakt från höger, som i höger. 8O Jag började kolla inställningar så inte bakkanalerna smög in med lite ljud, nix. Jag provade igen.. Rakt från höger!
Chockad av det märkliga effekten slog jag på låt nr 13. Det börjar med lite flipper/flimmer, även detta bredde ut sej i rummet på ett makalöst sätt. En bit in i låten är det ett gäng skrikande ungar i vänster kanal. Även dessa hamnade riktigt långt in i rummet, denna gång på min vänstra sida.

För att övertyga mej själv var jag tvungen att tvinga flickvännen att lyssna. Hundarna hörde hon från högtalaren, det flapprande flimmer ljudet på 13 tyckte hon bredde ut sej i sidledd men inte ut i rummet. Jag började lugna ner mej och övertygade nästan mej själv om att det bara var inbillning.
Nejdå, då kom de gapande ungarna in. Hon fick stora ögon och flina lite fult och sa att hon hörde dessa nästan rakt från vänster.

Coolt! Finns det nån mer som upplevt detta? Hur får man ljud att klättra in i rummet?

Med den nya bänken fick jag betydligt tydligare mittpunkt i ljudet, det borde ju innebära en tydligare, bättre stereobild.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-18 10:48

Jodå, dom där extrema stereoeffekterna hör jag även i min stereo med "Amused to Death", samt också liknande på "Radio K.A.O.S", "Pros and Cons of Hitchhiking"(en Volvo som burnar förbi på en lång sandig landsväg utanför fönstret tex!) och Richard Wrights soloplatta(som att sitta inuti ett par jättestora hörlurar fast det är en vanlig stereo!).

Väldigt kul, Faktiskt :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-05-20 14:58

Har själv bara Pros And Cons med Waters solo (förutom The Wall live in Berlin som jag inte gillar). Kolla in CDON. De har en kampanj nu där man kan köpa två skivor för 69:-/st, tror att både Radio Kaos och Amused fanns med där. Själv fyndade jag The Madcap Laughs och Barrett med Syd Barret, Ten med Pearl Jam och Duetterna med Totta för 69:-/st. Damn nice...

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-05-20 15:22

Hittade ett ex av denna på nätet i FLAC 8) Får ta ner den för att göra en utvärdering :D

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-20 15:35

Ja Amused plattan går inte av för hackor, den ligger nästan alltid framme för den hinner inte tillbaka till hyllan mellan spelningarna...
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2007-12-18 18:11

-distortion- skrev: Vafan.. vad nu?...
Som vanligt kom låt 1 först. Hundarna i början av låten kom inte från högtalaren utan rakt ifrån höger. Inte från höger högtalare, utan rakt från höger, som i höger. 8O Jag började kolla inställningar så inte bakkanalerna smög in med lite ljud, nix. Jag provade igen.. Rakt från höger!...
Coolt! Finns det nån mer som upplevt detta? Hur får man ljud att klättra in i rummet?

Möjligen till någons förtret skakar jag liv i denna gamla tråd... för att få elda lite gällande detta eminenta vax :D

Albumet är mixat i Q-sound... En liten FX man fnulade mycket med på vissa plattor runt början av -90.

"QSound is the original name for a positional three-dimensional (3D) sound processing algorithm from QSound Labs that creates 3D audio effects from multiple monophonic sources and sums the outputs to two channels for presentation over regular stereo speakers."

Nu kan man göra snarlika saker i vilken billig digital mixer som helst men jag har ALDRIG (tar gärna emot rekommendationer) hört en platta som gör det så sjukt bra som på Waters - Amused to death... För övrigt är ju plattan i sin helhet en sagolik musikalisk resa helt oavsett. Jag har den på min absoluta topp 10 lista över plattor jag verkligen älskar!

Det fina i kråksången är att jag finner det mycket lätt att med denna platta höra att högtalarna står hyfsat rätt... Gör de det har man en 180 ljudbild som verkligen blir en resa in i musiken. Min erfarenhet är att funkar denna funkar "allt" annat med ;-) Sedan har albumet en dynamik och balans som är helt makalös... Självaste Bob Katz gillar den skarpt...

"This album's stellar audio quality also caught the attention of renowned audio mastering guru Bob Katz, who placed Amused to Death on his Honor Roll List of Good-Sounding Pop CD"

I min samling har jag bara Sting - The soul cages (utöver nämnda Waters) som är mixad "fullt ut" i Q-sound men nedan är några till exempel på plattor som använde tekniken i mer eller mindre stor omfattning.

"Over 60 albums feature QSound processing. Some notable examples follow:

The Adventures of MC Skat Kat and the Stray Mob by MC Skat Kat (1991)
Amused to Death by Roger Waters (1992)
Broken China by Richard Wright (1996)
The Immaculate Collection by Madonna (1990)
Parallels by Fates Warning (1991)
Pulse by Pink Floyd (1995)
The Soul Cages by Sting (1991)
Spellbound by Paula Abdul (1991)
Help Yourself by Julian Lennon (1991)
Whaler by Sophie B. Hawkins (1994) "
Senast redigerad av Slagverket 2007-12-19 09:34, redigerad totalt 2 gånger.
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-12-18 18:39

Denna CD har snurrat minst en gång i veckan sedan -97 hemma hos mig. En höjdare! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-18 19:06

Kan bara stämma in, en riktigt bra skiva. Tror jag introducerade IÖ för denna skiva... har han den i samlingen numer månne?

I min erfarenhet så behöver man ta hand om tidiga reflexer för att få maximal effekt av Q-sound. Alternativt att högtalarna placeras långt från vägg.

Mumsig ljudbild när det funkar. :)

En kul grej är att när Amused to Death funkar bra så brukar även andra skivor med bra ljudbild (typ fåmikrofonsinspelningar) få ett lyft. AtD funkar alltså bra att ha som lite av en testplatta.

p.s. lyssnade på den i Lahäll när högtalarna var placerade mot långväggen. Riiiktigt bra!

/Peter

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2007-12-18 23:34

En skiva som verkligen får mig att sakna en bra anläggning, en skiva som gör att man får mindre dåligt samvete för hur mycket man kan spendera på HIFI. :-)

En smile-skiva kort och gott.
Redaktör på Faktiskt.io

Återgå till Skivrekommendationer