Frank Sinatra - Cycles

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Frank Sinatra - Cycles

Inläggav Slartibartfast » 2005-12-02 21:15

Underbar skiva! Jag fick helt klart mersmak, men jag har ju så sjukt dålig koll på Sinatra så jag hoppades att någon annan hade bättre koll på detta?

Så, vadför plattor finns det som musikaliskt liknar Cycles, och är det några andra skivor med honom man bör ha bara för att man gillar att ha dem?

Mvh Jocke[/s]
admin

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-12-02 22:46

Jag är inte heller någon Sinatra-expert, men skivorna från mitten av 50-talet till mitten av 60-talet anses tydligen av många vara hans artistiska höjdpunkt.

Inte bara Sinatra själv, han hade också otroligt duktiga orkestrar och arrangörer vid den tiden.

Och det var bra ljudkvalitet. Jag har hört nyinspelningar av samma låtar med Sinatra själv och dom låter apkass i jämförelse.

Själv är jag nog mest impad just av dom klangfulla arren från den tiden, det låter bara hur underbart som helst.

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2005-12-03 02:27

Jag känner inte till cycles..men jag älskar denna och rekommenderar den varmt för ensamma hemmakvällar med drömmar och längtan.
http://www.amazon.com/gp/product/B00000 ... nce&n=5174
September of my years. Ett mästerverk för varje nostalgiker.

Användarvisningsbild
GunnarJansson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2005-12-30

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-05 21:17

Har ett gäng med Sinatra på LP och några på CD. Finns ju knappt några dåliga plattor. Fast från tidiga 50-talet till slutet på 60-talet är bästa tiden. Kom över Sinatra plattor av min kompis som har begagnade skivor tvärs över gatan där jag bor. Är där nästan varje dag och fyller på i hyllorna. Dean Martin och Sammy Davis är inte dumma heller. Så jäkla bra ljud på dessa pressningar. Och då alla tre gubbarnas bolag.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-01-15 20:35

Jag fick kraftig mersmak efter att ha sett Sinatradokumentären som visades i nyårshelgen. Min gamla best-ofplatta går nonstop sen dess :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-22 00:03

Missade dokumentären, men har dock köpt September of my Years. Inte lika stark som Cycles anser jag -men härlig ändå!

Mvh Jocke
admin


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster