Beethovens symfonier

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Beethovens symfonier

Inläggav MichaelG » 2003-10-30 19:54

Jag har aldrig varit någon fan (van?) av Beethoven och särskilt inte av hans symfonier. Inledningen till 5:an är ju fräck men uttjatad, slutkören i 9:an är ju pampig men resten litet långtråkigt...

Men så fick jag nyligen en CD-box med samtliga symfonierna med Berlinerfilharmonikerna ledda av Herbert von Karajan. Inspelningsår 1963 och utgivet av Deutche Grammofon.

Vilken härlig musik! Vilken härlig inspelning! Vilken härlig CD-box!

Jag har helt enkelt aldrig hört Beethovens symfonier "på riktigt" förut. Och det är alltid härligt när man är tvungen att omvärdera sin uppfattning till det positiva!

Den enda smolken i bägaren torde vara en något hög brusnivå. De som störs av detta, uppskattar sannolikt inte inspelningen.

De av oss som inte störs så mycket av brus, kan i stället glädja oss åt en härligt transparent ljudbild med silkeslena stråkar, smattrande trumpeter och en rejäl pondus i bassektionen.

Det låter helt enkelt som på riktigt. (Om man definierar riktigt som Göteborgs konserthus :wink: )

Jag undrar när man glömde bort att symfoniska inspelningar skall låta så här?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
piazzolla
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2003-08-05

Inläggav piazzolla » 2003-10-30 21:35

Kul, den finns även att köpa på Vinyl (men det fötstod ni nog eftersom CD inte fanns 1963 :D )

Användarvisningsbild
magils
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Stockholm

Inläggav magils » 2003-11-02 00:09

Visst, början på 5:an är ju uttjatad, men 2:a satsen.....Ståpälsvarning!

/MI


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster